تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به نيازمند كمك مالى كند و با مردم منصفانه رفتار نمايد چنين كسى مؤمن حقيقى اس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820640871




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جايگزين توافق نهايي براي 1+5 چيست؟


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳ مهر ۱۳۹۳ (۰:۴۱ق.ظ)
جام جم: جايگزين توافق نهايي براي 1+5 چيست؟
به گزارش خبرگزاري موج، روزنامه جام جم چنين نوشت:
فرض کنيد امروز چهارم آذر است و هيچ توافقي بين ايران و 5+1 به امضا نرسيده است؛ فرضي بدبينانه که احتمالا تنها صهيونيست‌هايي را راضي مي‌کند که مي‌خواهند پرونده هسته‌اي ايران به‌منظور ايجاد فشار بر تهران گشوده بماند.
در چنين وضعي، کشورهاي عضو 5+1 با فرض اين که در پي بن بست قطعي مذاکرات، هنوز اتحاد خود را حفظ کرده باشند، سه سناريو بيشتر پيش روي خود ندارند.
اول اين که به مذاکرات ادامه داده، يا از طريق تمديد توافق ژنو يا امضاي توافق غيرنهايي ديگري، باب مذاکرات را نبندند.
چنين وضعي، اگر مي خواست راهگشا باشد و غرب را به اهداف خود برساند، در يک سال اجراي توافق ژنو مي رساند بنابراين اين سناريو در صورت تحقق نمي تواند منافع کشورهاي 5+1 را تامين کند.
سناريوي دوم، تشديد تحريم ها عليه ايران است که حتي اگر بتواند موافقت کشورهايي چون روسيه و چين را به همراه داشته باشد، چيزي فراتر از روند گذشته نيست و عملا تحريم مهم ديگري باقي نمانده که غرب بخواهد عليه کشورمان اعمال کند، علاوه بر اين که شرکت هاي تجاري غربي، تحريم ايران را به زيان خود دانسته و دولت هاي خود را براي پرهيز از ادامه اين بازي تحت فشار قرار مي دهند.
در نهايت، سناريوي سوم همان تز راديکال هاي آمريکايي و لابي هاي صهيونيستي يعني حمله نظامي محدود يا گسترده به ايران است که مقامات آمريکايي هرچند سال ها به عنوان تهديد، از آن به گزينه اي روي ميز ياد مي کنند، اما مي دانند که باتوجه به قدرت جمهوري اسلامي ايران، نه توان عملي کردن آن را دارند و افکار عمومي جهان نيز اجازه چنين اقدامي را به آنها نخواهد داد.
بنابراين راهکارهاي جايگزين توافق نهايي هسته اي هيچ يک تامين کننده منافع 5+1 نيست و هرچند طبيعتا اجراي هريک از آنها، هزينه هايي را نيز به تهران وارد مي کند، ولي تجربه نشان داده که فشارهاي مشابه، باعث پذيرش زياده خواهي ها نشده است.
در چنين وضعي اعضاي 5+1 که اين روزها در نيويورک آخرين رايزني ها را براي حل و فصل پرونده هسته اي کشورمان انجام مي دهند بايد بدانند که مسير ده ساله طي شده در اين پرونده هيچ راه مناسبي جز توافق نهايي را پيش روي آنان قرار نداده است؛ توافقي که زمان باقيمانده تا سوم آذر، بهترين فرصت براي دستيابي به آن است.
نويسنده:مصطفي انتظاري هروي - گروه سياسي













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن