تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بدانيد كه هر كس در راه حق از دنيا برود، به بهشت و هر كس در راه باطل از دنيا برود، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798935215




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استفاده ابزاری از تروریسم نتیجه عکس دارد/هیچ توافقی نباید پایه‌گذار تبعیض باشد/ اهل دیدارهای نمایشی نیستم


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:



گزارشی از سومین روز حضور رییس جمهور در نیویورک؛
استفاده ابزاری از تروریسم نتیجه عکس دارد/هیچ توافقی نباید پایه‌گذار تبعیض باشد/ اهل دیدارهای نمایشی نیستم خبرگزاری رسا ـ رییس جمهور حصول توافق در موضوع هسته‌ای را در صورتی که طرف مقابل اراده لازم را داشته باشد امکان‌پذیر و شدنی دانست و گفت: تهدید ملت ایران بی‌نتیجه است و عدم حل موضوع هسته‌ای برای هیچ کس نتیجه نخواهد داشت.



به گزارش خبرگزاری رسا، رییس جمهوری، حصول توافق در موضوع هسته‌ای را در صورتی که طرف مقابل اراده لازم را داشته باشد امکان‌پذیر و شدنی دانست و گفت: تهدید ملت ایران بی‌نتیجه است و عدم حل موضوع هسته‌ای برای هیچ کس نتیجه نخواهد داشت. حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی شامگاه سه‌شنبه به وقت نیویورک، در نشست با نخبگان سیاسی اندیشکده‌های آمریکایی که در هتل محل اقامت رییس جمهوری در نیویورک برگزار شد، در پاسخ به سوالی در خصوص روابط ایران و آمریکا، افزود: در دهه‌های گذشته روابط ایران و آمریکا، پرتنش و حتی خصمانه بوده است. باید ارزیابی شود که چقدر از این سیاست‌ها نفع برده و چقدر ضرر کرده‌ایم.
دکتر روحانی با بیان اینکه باید ریشه تنش‌ها در روابط فعلی بین آمریکا و ایران شناسایی و برطرف شود، تصریح کرد: روابط خوب بین ملت‌ها بهتر از ایجاد فاصله است و اینکه بهبود روابط از کجا شروع شود و از چه فرصتی بهترین بهره‌برداری صورت گیرد، می‌تواند موضوع بحث در نشست‌های نخبگان باشد.* باید به ایران در عرصه فعالیت‌های هسته‌ای اعتماد کرد
رییس جمهوری در بخش دیگر سخنانش، مذاکرات بین ایران و 1+5 را به عنوان فرصتی برای رقم خوردن روابط و آینده بهتر برای ملت‌ها، منطقه و جهان دانست و گفت: دولت ایران هر اقدامی را به پشتوانه مردم انجام خواهد داد.
 رییس جمهوری همچنین مذاکرات هسته‌ای را موضوعی اعتماد آفرین برشمرد و گفت: همکاری بدون اعتماد پا نخواهد گرفت؛ بنای اعتماد از موضوع هسته‌ای مهم‌تر است. بی‌اعتمادی راحت است اما اعتماد سخت ساخته می‌شود و از این منظر اعتمادساز شدن موضوع هسته‌ای ایران می‌تواند یک موفقیت را به موفقیت‌های بالاتر تبدیل کند.
دکتر روحانی خاطرنشان کرد: زمان دو ماهه باقیمانده برای حصول توافق، هر چند کوتاه است اما در صورتی که هر دو طرف اراده قاطع برای حل مساله داشته باشند، حصول توافق، شدنی است. این اراده از طرف ایران وجود دارد و اعتقاد داریم که عدم حل موضوع برای هیچ کس نتیجه نخواهد داشت.
رییس جمهوری افزود: هر چند اختلاف نظرهایی در موضوع هسته‌ای باقی مانده، اما توافق امکان‌پذیر است. هدف ایران، استفاده از فناوری صلح‌آمیز تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. بازرسی‌های فراوان آژانس تا کنون ثابت کرده که ایران انحرافی نداشته است، لذا باید به ایران اعتماد کرد که علاوه بر پیوستن به NPT، در اعتقاد و فتوای دینی‌اش هم سلاح کشتار جمعی را حرام می‌داند.
دکتر روحانی با اشاره به اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر پایبند بودن ایران به توافقات شش ماهه، تصریح کرد: بنابراین اگر اراده طرف مقابل هم بر اعتماد بیشتر به برنامه هسته‌ای ایران قرار داشته باشد و نخواهد حق مردم ایران را سلب کند، رسیدن به توافق کار سختی نخواهد بود.
رییس جمهوری، ضمن ابراز مخالفت با دیدگاهی که می گوید «همه گزینه‌ها را روی میز داریم»، گفت: مهم این است که در زمینه هسته‌ای، همه دور میز مذاکره هستیم. تفکر مثبت یعنی تنها به مذاکره بیاندیشیم. تهدید سازنده نیست بلکه تحریک‌کننده است و تحریم و تهدید، هر ملتی را تحریک می‌کند. تهدید ملت ایران بی نتیجه است.* عنوان «توافق بد» از سوی مخالفان توافق جعل شده است
دکتر روحانی، با اشاره به تلاش‌های مخالفین توافق هسته‌ای، اظهار داشت: مخالفین توافق هسته‌ای، عنوان «توافق بد» را جعل کرده‌اند؛ مقصد مخالفین توافق که در داخل آمریکا و منطقه حضور دارند، تحریک به عدم توافق است. حتی کشورهایی نیز هستند که بخاطر منافع‌شان، خیلی علاقمند به توافق نیستند. بنابراین دو طرف باید حواس‌شان جمع باشد و به خاطر همین، توافق مناسب باید شامل برد – برد برای طرفین باشد.
رییس جمهوری در تبیین تأثیر مثبت توافق هسته‌ای بر همکاری‌های اقتصادی نیز اظهار داشت: توافق می‌تواند باعث فعالیت آسان شرکت‌های بزرگ در ایران باشد و عدم توافق فقط باعث می‌شود که تنها شرکت‌های برخی کشورهای خاص از این فرصت بهره ببرند. توافق به نفع اقتصاد ایران و غرب است و به همین دلیل خیلی شرکت‌های اروپایی منتظر توافق و آغاز قرارداد و همکاری با ایران هستند.
 دکتر روحانی، اتصال اقتصادی ایران را به نفع همه دنیا دانست و یادآور شد: با برداشته شدن موانع، شرکت‌های آمریکایی نیز می‌توانند در حوزه اقتصادی در ایران فعالیت کنند.
رییس جمهوری با اشاره به اینکه راه آهن ایران - ترکمنستان و قزاقستان در ماه دسامبر افتتاح و کریدور شمال - جنوب نیز باعث وصل شدن راه آهن از خلیج فارس به چین وصل می‌شود، تأکید کرد: ایران در آینده یک قدرت بزرگ اقتصادی در جهان خواهد بود.
دکتر روحانی در ادامه با اشاره به تشدید خشونت و افراطی گری در منطقه، خاطرنشان کرد: امروز خطر تروریسم و خشونت برای منطقه خاورمیانه و کل جهان است.
رییس جمهوری درباره چگونگی مقابله با گروههای تروریستی و بمباران سوریه که به بهانه مقابله با تروریسم صورت گرفته است نیز سوالاتی را در جمع نخبگان سیاسی اندیشکده‌های آمریکایی مطرح کرد و گفت: اگر یک گروه تروریستی در کشوری فعال است، آیا مجاز هستیم برای مقابله با تروریسم، فضا و تمامیت ارضی آن کشور را نقض کنیم. * ایجاد یک گروه مسلح برای از بین بردن یک گروه تروریستی ناکارآمد و نادرست است
دکتر روحانی، نقض تمامیت ارضی و حمله به یک کشور به بهانه مقابله با تروریسم آن هم در شرایطی که بدون درخواست و هماهنگی دولت مرکزی آن کشور صورت گرفته باشد را غیرمجاز و مایه هرج و مرج دانست و تأکید کرد: مبارزه با گروه‌های تروریستی قواعدی دارد. تجربه و عقل می‌گوید که درست کردن یک گروه مسلح جدید برای از بین بردن یک گروه تروریستی، کار نادرستی است. برخی کشورها گروه‌هایی را در منطقه ما مسلح کردند تا به عنوان مثال، سوریه را سه ماهه سرنگون کنند اما سه سال فقط عده زیادی بی‌گناه کشته و آواره شدند و موضوع به نفع هیچ کدام از همسایگان هم نبود.
 دکتر روحانی همچنین با بیان اینکه خشونت دارای ریشه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است، اظهار داشت: ریشه خشونت و تروریسم در منطقه خاورمیانه، موضوع واحدی نیست.
رییس جمهوری با تأکید بر اینکه تصمیم‌های یکجانبه به راه حل درست نمی‌انجامد، گفت: اگر در سوریه، مرکزیت را نپذیریم، راه حل نیز نخواهیم داشت. بنابراین ابتدا گروه‌های تروریستی باید از بین بروند.
 دکتر روحانی افزود: یک یا چند کشور و دولت نمی‌توانند مشروعیت دولت دیگر را تعیین کنند بلکه مشروعیت دولت در یک کشور را مردم آن تعیین می‌کنند. اینکه گاهی می‌گویند شورای امنیت سازمان ملل ابزار کافی ندارد، بحث درستی است چون این شورا گویا برای مقابله با تهدیدات کشورهای کوچک درست شده است نه کشورهای بزرگ.
 رییس جمهوری ادامه داد: بنابراین این ساختار سازمان ملل است که اشکال دارد. به عنوان مثال، دولتی به دلیل اینکه قدمت دارد حق وتو می‌گیرد اما سازمان بزرگی مانند غیرمتعهدها نمی‌تواند حتی حقی مانند یکی از این پنج کشور داشته باشد.
 دکتر روحانی در بخش دیگر سخنانش به ابراز دیدگاه درباره کشورهای همسایه بخصوص عراق، عربستان و افغانستان پرداخت و با ابراز خرسندی از تشکیل دولت جدید عراق و فعالیت مجلس جدید این کشور، تصریح کرد: با این حال، اما همه مشکلات حل نشده است چرا که اگر حل شده بود، داعش نمی‌توانست بخشی از سرزمین عراق را تسخیر کند. اگر تلاش ملت عراق و کمک کشورهایی مثل ایران نبود چه بسا اربیل و کردستان و بغداد هم سقوط می‌کردند.
 رییس جمهوری افزود: هر زمان دولت عراق از جمهوری اسلامی ایران کمک خواسته است به خوبی و بخصوص در زمینه غذایی و دارویی کمک کرده و اعتقاد داریم در عراق همه باید خود را در حکومت سهیم ببینند. البته اینکه اختیارات در عراق چگونه باید تقسیم شود، به مردم و پارلمان عراق برمی‌گردد.
 دکتر روحانی با تأکید بر ضرورت حفظ یکپارپگی و اتحاد در عراق، گفت: تجزیه عراق به نفع منطقه، عراق و ملت عراق نیست. امنیت عراق برای ایران بسیار مهم است چون 1300 کیلومتر مرز با این کشور داریم و همچنین میلیون‌ها ایرانی به این کشور سفر می‌کنند. * عده‌ای می‌خواهند با شیطنت به روابط ایران و عربستان لطمه بزنند
رییس جمهوری در ادامه با اشاره به اعزام سالانه شمار قابل توجهی از زائران ایرانی به عربستان و بالعکس، عربستان را همسایه مهم ایران قلمداد کرد و گفت: با عربستان نیز در مسائل دو جانبه مشکلی نداریم اما در مسائل منطقه در مواردی اختلاف‌نظر داریم. البته اینکه گفته شده ایران مرکز شیعه و عربستان مرکز سنی است که این حرف درستی نیست.
 رییس جمهوری با مهم برشمردن نزدیک‌تر شدن کشورهای منطقه به یکدیگر، به تبادل پیام با پادشاه عربستان و همچنین مذاکراتی بین وزرای خارجه دو کشور در یکسال اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: ما خواهان روابط بهتر با عربستان هستیم تا اختلافات کاهش پیدا کند. امروز مسائل اختلافی ایران و عربستان کاهش پیدا کرده و ارتباط دو دولت نیز بهتر شده است اما عده‌ای می‌خواهند با شیطنت به روابط دو کشور لطمه بزنند.
 دکتر روحانی همچنین با مرور گذرا بر فعالیت یکساله دولت تدبیر و امید، گفت: در یک سال گذشته تلاش کردیم مشکلات بزرگی که مردم ایران در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی داشتند را کم یا حل‌وفصل کنیم که در این زمینه مردم باید قضاوت کنند.
 رییس جمهوری تصریح کرد: عملکرد دولت در برخی حوزه‌ها مانند اقتصاد که شاهد مهار تورم در شرایط رکود تورمی بوده‌ایم، شاخص است و بعد از دو سال رکود اقتصادی مستمر در ایران، اکنون محاسبات نشان می‌دهد که از رکود خارج شده‌ایم؛ در زمینه هسته‌ای نیز به واسطه یک توافق ولو کوتاه‌مدت و همین که دور یک میز در حال مذاکره و دنبال نتیجه برد – برد هستیم، یک گام موفق بوده‌ایم.
رییس جمهوری که برای حضور در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به سر می‌برد، عصر سه‌شنبه و در گفتگو با «چارلی رز» مجری شبکه pbs آمریکا تأکید کرد که اگر 1+5 واقعیت‌ها و حقوق ملت ایران را بپذیرند، شرایط به سرعت عوض خواهد شد. رییس‌جمهوری در گفت‌وگو با شبکه pbs آمریکا:اهل دیدارهای نمایشی نیستیم/تروریسم با ایجاد گروه‌های تروریستی جدید ریشه‌کن نمی‌شود/ اگر واقعیت و حقوق ملت ایران را بپذیرند، شرایط به سرعت عوض می‌شود حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در پاسخ به سوالی درباره رابطه ایران و آمریکا، گفت: اگرچه بین آمریکا و ایران در طول سی و چند سال گذشته، «تنش» و «تخاصم» فراوانی بوده است اما باید روزی این مشکلات حل‌وفصل شود؛ معتقد نیستیم که بین ایران و آمریکا همیشه باید این فاصله، شکاف، اختلاف و تنش وجود داشته باشد و این به نفع دو ملت نیست. رییس‌جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر گمانه‌زنی‌ها برای مذاکره بین ایران و آمریکا، خاطرنشان کرد: اکنون بین ایران و آمریکا مذاکرات مستقیم هم است و در زمینه هسته‌ای دو وزیر خارجه با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند؛ یک روز ممکن است لازم باشد که در سطح بالاتر نیز گفت‌وگو شود؛ پس ابتدا باید ببینیم که چه زمانی و در چه شرایطی و با چه موضوعی این گفت‌وگو می‌تواند مفید انجام شود. * تحریم شمشیر دولبه است
دکتر روحانی با اشاره به فشار بر مردم بخاطر تحریم نامشروع ایران، گفت: همزمان این فشار به طرف مقابل نیز وارد می‌شود چون تحریم یک شمشیر دو لبه است و هم برای تحریم‌کننده و هم برای تحریم‌شونده، دردناک خواهد بود.
رییس‌جمهوری، تحریم را راه غلط، ظالمانه و نادرست خواند و تصریح کرد: تحریم به جنبه‌های انسانی بسیار صدمه وارد کرد اما مردم ایران در برابر فشار تحریم‌ها تسلیم نشدند و برای حق خود ایستادگی کردند. *راه حل و فصل مشکلات میان آمریکا و ایران میز مذاکره است
دکتر روحانی با بیان اینکه "راه حل‌وفصل مشکلات بین دو کشور میز مذاکره است و نه استفاده کردن از ابزار نادرست"، تأکید کرد: بین ایران و آمریکا مسائل بسیار زیادی وجود دارد که اگر روزی قرار باشد مذاکره در سطح بسیار بالایی صورت گیرد، باید مقدمات لازم فراهم شود؛ این درحالیست که امروز نه تنها مقدمات این مذاکرات بلکه دستور مذاکرات در دو طرف نیز مهیا نیست. * اهل دیدارهای نمایشی نیستیم
رییس‌جمهوری افزود: باید به آینده‌ای نگاه کنیم که نفع دو ملت و نفع دو کشور در آن بهتر ترسیم شود؛ نه مردم ایران و نه مردم آمریکا، کار نمایشی را دوست ندارند بلکه می‌خواهند مسئله حل شود؛ بنابراین بحث درباره مذاکره را بگذاریم برای زمانی که در آن زمان، مذاکره بتواند برای حل مشکل مفید باشد. ما هم اهل دیدارهای نمایشی نیستیم و آن را مفید نمی‌دانیم.
رییس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: در جنگ هشت ساله علیه ایران، آمریکایی‌ها رفتار درستی از خود نشان نداده و از متجاوز حمایت کردند و تا امروز در مسائل مختلف اعم از تحریم غیرقانونی علیه ملت ما، اقدام کرده‌اند. این رفتارها نمی‌تواند در کم شدن فاصله‌ها مفید باشد بلکه فاصله‌ها را زیاد می‌کند؛ این درحالیست که باید فاصله‌ها را کم و حسن‌نیت نشان دهیم. اگر هر زمانی دولت و سیاسیون آمریکا این تصمیم را بگیرند که واقعیت‌های کشور ایران و حقوق ملت ایران را بپذیرند، حتماً شرایط عوض خواهد شد. *اگر در دو طرف اراده جدی وجود داشته باشد، توافق در دسترس است
دکتر روحانی با بیان اینکه «اگر در دو طرف اراده جدی وجود داشته باشد، توافق در دسترس است»، خاطرنشان کرد: از طرف جمهوری اسلامی ایران حتماً اراده جدی برای دستیابی به توافق وجود دارد تا بتوانیم موارد مورد اختلاف نظر را حل‌وفصل کنیم اما این اراده جدی باید در طرف مقابل هم وجود داشته باشد؛ خیلی نباید شعار دهیم که ما پیروزیم یا آن یکی پیروز است؛ بلکه در این مذاکره می‌خواهیم منافع همه ملت‌ها تضمین شود و معاهدات بین‌المللی مبنا قرار گیرد و در این صورت طی همین دو ماه باقیمانده نیز قادر به حل‌وفصل موضوعات هستیم. * ایران باید از همه تکنولوژی‌های صلح‌آمیز برخوردار باشد
رییس‌جمهوری در تشریح ابعاد «برد – برد» در رابطه ایران و آمریکا، این ابعاد را خیلی روشن قلمداد کرد و گفت: همان‌طور که در مقررات بین‌المللی آمده است، ایران باید از همه تکنولوژی‌های صلح‌آمیز برخوردار باشد، تبعیضی وجود نداشته باشد و حقوق برای ایران مشابه حقوق همه کشورهای عضو NPT باشد و همچنین اعتماد در دو طرف بوجود آید تا شرایط اطمینان‌بخش‌تری برای هر دو طرف رقم بخوردو طرف مقابل نیز مطمئن باشد که در این مسیر انحرافی رخ نخواهد داد.
رییس‌جمهوری افزود: آنچه ایران می‌خواهد، این است که بتوانیم انرژی‌های متنوع در اختیار داشته باشیم و مثلا برق‌مان را از راه‌های مختلف به دست آوریم. ایران در حال حاضر دارای یک نیروگاه اتمی در بوشهر است و در حال مذاکره با روسیه برای انعقاد قرارداد جدید جهت نیروگاه جدید هستیم. ایران می‌خواهد هم در ساخت نیروگاه به تدریج خودکفا شود و هم در زمینه تأمین سوخت نیروگاه روی پای خود بایستد و حداقل بتوانیم سوخت نیروگاه بوشهر و نیروگاه تهران که در پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد را تأمین کنیم.
دکتر روحانی در پاسخ به سوال نماینده شبکه pbs درباره بمباران اخیر سوریه گفت: برای ما روشن نیست که هدف مقامهای آمریکایی از بمباران سوریه چیست؛ آیا گرفتار فشار افکار عمومی شده‌اند و می‌خواهند نمایشی عمل کنند یا فکر می‌کنند با چند بمباران می‌توانند به تروریسم لطمه بزنند و آنها را از بین ببرند. *ایجاد یک گروه تروریستی در برابر گروه تروریستی دیگر، مبارزه با تروریسم نیست
رییس‌جمهوری افزود: اما می‌دانیم که هیچ گروه تروریستی با بمباران هوایی از بین نمی‌رود. راه مبارزه با تروریسم این نیست که یک گروه تروریستی را در برابر یک گروه تروریستی دیگر ایجاد کنند؛ این اشتباهاتی بوده که در این سال‌ها وجود داشته و دوباره دارد تکرار می‌شود؛ آنها که تا کنون با تسلیح گروه‌های تروریستی در صدد رسیدن به اهداف‌شان بوده‌اند، اشتباه کرده‌اند و اگر این کار را ادامه دهند، یعنی اشتباه خود را تداوم بخشیده‌اند.
دکتر روحانی، بمباران در خارج از چارچوب قواعد بین‌المللی را محکوم دانست و گفت: اگر به فرض هم هدف از این بمباران، مبارزه با تروریست‌ها باشد، این کار بدون اجازه و بدون هماهنگی با دولت آن کشور، خلاف است. یک وقت ممکن است دولت سوریه درخواست کمک کند اما یک وقت هم دولتی به خود اجازه می دهد کشوری دیگر را مورد بمباران قرار دهد.
دکتر روحانی تأکید کرد: بدون درخواست یک دولت، معنا ندارد دولتی دیگر وارد فضای آن کشور شود. تردیدی نیست که اگر کسی بخواهد وارد فضای کشوری شود یا عملیاتی انجام دهد باید با اجازه دولت آن کشور باشد. *آمریکا چرا الآن به فکر عکس‌العمل در برابر تروریست‌ها در سوریه افتاده است؟
رییس‌جمهوری خاطرنشان کرد: سه سال است که گروه‌های تروریستی در سوریه، مردم زیادی را کشته اند، روستاهای زیادی را تصرف کرده اند و برخی شهرها را گرفته اند؛ آمریکا چرا الآن به فکر عکس‌العمل در برابر تروریست‌ها در سوریه افتاده است؟
دکتر روحانی از کمک‎‌های مالی، تسلیح نمودن به انواع سلاح‌ها، ایجاد فضای عبور و مرور برای تروریست‌ها و تشویق تروریسم در برخی رسانه‌ها، به عنوان شیوه‌های مختلف حمایت برخی کشورها از تروریسم نام برد و خاطرنشان کرد: نه تنها برخی کشورهای منطقه بلکه برخی کشورهای غربی نیز از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کردند که خود آمریکا نیز حامی آنها بود.
 رییس‌جمهوری افزود: حامیان تروریسم، وقتی هدفی مانند سرنگونی یک ملت برایشان اهمیت پیدا می‌کند، از هر وسیله‌ای برای هدف خود استفاده می‌کنند در حالی که این وسیله در آینده بر علیه خودشان به کار می‌رود. کشورهای متعددی بودند که با دولت حاکم در سوریه مخالف بودند و فکر می‌کردند با حمایت از تروریست‌ها می‌توانند موفق شوند؛ اما آنها در محاسبات خود اشتباه کردند.
 دکتر روحانی، راندن تروریست‌ها از یک کشور و دفع خطر توحش آنها را تنها از راه هماهنگی با دولت مرکزی آن کشور ممکن دانست و گفت: چه دوست داشته باشیم و چه دوست نداشته باشیم، واقعیت را نمی‌توان تغییر داد و بر مبنای واقعیت باید برای اهداف مشروع برنامه‌ریزی کنیم. نمی‌توان در یک کشور هم بر علیه گروه‌های تروریستی اقدام کرد و هم مرکزیت آن کشور را نپذیرفت؛ چون این می‌شود هرج و مرج.
 وی افزود: همه کشورهایی که با دولت سوریه حرف می‌زنند و همه آنها که در سوریه سفارتخانه دارند، دولت سوریه را به رسمیت می‌شناسند. مگر مشروعیت دولت سوریه از بین رفته که کسی بخواهد آن را درست کند. مشروعیت هر دولت بر عهده آراء مردم آن کشور است، اگر روزی مشروعیت دولتی بخواهد سلب شود باید به واسطه آراء مردم آن کشور صورت گیرد.
 رییس‌جمهوری درباره موضع جمهوری اسلامی ایران برای کمک به کشورها در زمینه مقابله با تروریسم، اظهار داشت: هر کشوری که یک گروه تروریستی در آن فعال است، در صورتی که دولت آن کشور از جمهوری اسلامی ایران درخواست کمک کند، علیه تروریست‌ها به آن دولت کمک می‌کنیم. * تروریسم خطری جدی برای همه کشورها است
رییس‌جمهوری، تروریسم را خطری جدی برای همه کشورها دانست و اظهارداشت: تروریسم در یک منطقه ثابت باقی نمی‌ماند بلکه در حال حرکت است و مانند میکروب از یک جا به جای دیگر می‌رود. تا زمانی که یک میکروب در منطقه‌ای فعال است باید احتمال دهیم که این میکروب نقل مکان می‌کند.
 دکتر روحانی افزود: زمانی می‌توانیم بگوییم که از شر تروریسم در امان هستیم که تروریست‌ها فضا را برای فعالیت خود مناسب نبینند؛ همچنین تا زمانی که فضا برای آنها مناسب است، می‌توانند برای همه کشورها به طور بالقوه خطرناک باشند. * هشدار درباره افراطی‌گری و خشونت در پوشش اسلام
رییس‌جمهوری درباره افراطی‌گری و خشونت در پوشش اسلام نیز هشدار داد و گفت: اسلام در منطقه بسیار پر جاذبه است و افرادی ممکن است از این جاذبه سوء استفاده کرده و از این طریق برای پوشاندن واقعیت خود استفاده کنند. در منطقه خاورمیانه بخاطر هژمونی و سلطه قدرت‌های بزرگ، جنگ‌ها و معضلاتی برای مردم ایجاد شده که منجر به ناامیدی بسیاری از جوانان نیز شده است و این ناامیدی مسیری است که ممکن است آنها را به سمت هر شعاری بکشاند. همیشه این طور است که از شعارهای خوب و سخنان حق، عده‌ای سوء استفاده می‌کنند؛ عده‌ای هم از نام اسلام دارند سوء استفاده می‌کنند.
دکتر روحانی با بیان اینکه باید ریشه‌های تروریسم را در مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بررسی کرد، یادآور شد: تروریسم را تنها نمی‌توان با سلاح یا بمب از بین برد؛ بلکه باید فکر خشونت را از ذهن جوانان از بین ببریم. برای مقابله با خشونت باید از مسائل فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی شروع کرد چراکه گاهی عوامل اقتصادی ممکن است عامل مهمی برای دست زدن به خشونت باشد. * مقابله با تروریسم نیازمند برنامه جامع است
رییس‌جمهوری با تأکید بر اینکه مقابله با تروریسم نیازمند برنامه جامع است، گفت: اگر در مقابله با تروریسم به شاخ و برگ‎‌ها بپردازیم و به ریشه‌ها توجه نکنیم، اگرچه شاخ و برگ را بچینیم اما رویش دوباره اتفاق می‌افتد.
دکتر روحانی در ادامه و در پاسخ به سوالی، تفرقه بین مذاهب را یکی از زمینه‌های توجیه نمودن ایجاد درگیری و خشونت قلمداد کرد و گفت: تفرقه بین مذاهب مختلف، یکی از وسایلی است که می‌تواند گروه‌های مختلف را به جان هم اندازد و روبروی هم قرار دهد. در منطقه خاورمیانه از قدیم معروف بوده که وقتی استعمار قصد ورود به یک کشور را داشته است، یکی از راه‌هایش تفرقه بین مذاهب و گروه‌های مذهبی بوده است.
 رییس‌جمهوری تصریح کرد: آنها که به فکر تفرقه شیعه و سنی هستند، هم با شیعه و هم با اهل سنت و هم با حضور یک فرهنگ دینی در جوامع مخالف هستند، در حالی که واقعیت این است که شیعه و سنی هر دو به یک کتاب آسمانی (قرآن) معتقد هستند. *روابط ایران و عربستان
رییس‌جمهوری همچنین در پاسخ به سوالی درباره رابطه ایران و عربستان، گفت: عربستان ممکن است یک قدرت منطقه‌ای باشد و ایران هم یک قدرت بزرگ منطقه‌ای است، البته قدرت‌های دیگر منطقه‌ای مانند ترکیه نیز وجود دارند و در آینده عراق نیز یک قدرت بزرگ منطقه‌ای خواهد بود که همه این قدرت‌ها باید در کنار هم زندگی کنیم. آمریکا و اتحادیه اروپا نیز قدرت هستند؛ این به آن معنا نیست که وقتی دو قدرت وجود داشته باشد، یکی پیشرفت خود را در گرو ضربه زدن به دیگری ببیند، بلکه دو قدرت باید برای پیشرفت به همدیگر کمک کنند.
دکتر روحانی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران هرگز به دنبال هژمونی در منطقه نبوده و نیست، خاطرنشان کرد: همه کشورها و بخصوص کشورهای همسایه باید همزیستی مسالمت‌آمیز را تمرین کنند. عربستان نیز همسایه ایران است و در گذشته روابط بسیار خوبی با یکدیگر داشته‌ایم و الآن نیز در مسائل دو جانبه مشکل خاصی نداریم و رفت‌وآمد هم داریم. اما ممکن است درباره برخی مسائل منطقه بین دو کشور اختلاف‌نظرهایی وجود داشته باشد که باید با گفت‌وگو، مسائل را حل کنیم. دکتر حسن روحانی رییس جمهوری و «دیوید کامرون» نخست وزیر انگلیس، در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد دیدار و در خصوص موضوع هسته ای ایران، خطر تروریسم در سوریه و عراق و مناسبات دو جانبه به بحث و تبادل نظر پرداختند. استفاده ابزاری از تروریسم نتیجه عکس خواهد داد دکتر حسن روحانی رییس جمهوری و «دیوید کامرون» نخست وزیر انگلیس، در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد دیدار و در خصوص موضوع هسته ای ایران، خطر تروریسم در سوریه و عراق و مناسبات دو جانبه به بحث و تبادل نظر پرداختند. رییس جمهوری در این دیدار که روز چهارشنبه انجام شد، گفت: دولت ایران در پی تعامل سازنده با جهان بر مبنای احترام و منافع مشترک است و نسبت به انگلستان هم علاقمند به ایجاد رابطه خوب و توسعه مناسبات هستیم.
 دکتر روحانی با بیان اینکه تجار ایران و انگلستان از دیرباز روابط اقتصادی خوبی داشته اند، بر تسهیل رفت و آمد شهروندان دو کشور تأکید کرد و خواستار ارتقای روابط علمی و فرهنگی میان دو کشور شد.
 رییس جمهوری با اشاره به مذاکرات مفصل ایران و 1+5 در خصوص موضوع هسته ای گفت: ما در ایران اراده جدی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات به شکل جامع داریم و در پی فعالیت های صلح آمیز هسته ای در چارچوب NPT هستیم.
 رییس جمهوری با اشاره به اینکه ایران همواره همکاری شفافی با آژانس بین المللی انرژی اتمی داشته است، تصریح کرد: گزارش های بازرسان آژانس نشان می دهد که فعالیت های ایران هیچ گاه انحراف نداشته است.
 دکتر روحانی گفت: امیدواریم با اراده کشورهای مذاکره کننده دستیابی به توافق جامع محقق شود زیرا هیچ راهی برای حل و فصل مسئله جز تفاهم وجود ندارد. راه تحریم نه تنها ثمری نداشت بلکه به ضرر همه طرفین بود. پایان تحریم و آغاز توافق می تواند به روابط گسترده و پایدار میان طرفین کمک کند.
 رییس شورای عالی امنیت ملی با تأکید بر اینکه باید از تجربه گذشته برای ساختن آینده استفاده کرد، گفت: همه اعضای NPT باید دارای حقوق مساوی باشند و تبعیض از نظر ما قابل قبول نیست. قرارداد پایدار در سایه احترام به حقوق ملت ها به دست خواهد آمد و تحقیر یک ملت، موفقیت ایجاد نخواهد کرد.
 رییس جمهوری ادامه داد: اگر 1+5 انعطاف لازم را داشته باشد در مدت معقول، توافق در دسترس ماست. از فواید آن بنای اعتماد است که می تواند مبنای توسعه همکاری ها در سایر حوزه ها باشد.
 رییس شورای عالی امنیت ملی، همچنین فتوای رهبر معظم انقلاب را بزرگترین تضمین برای عدم انحراف فعالیت های صلح آمیز هسته ای دانست.
 دکتر روحانی با اشاره به تحولات منطقه، بی ثباتی و نا امنی را ناشی از توحش این گروه های تروریستی دانست و با اشاره به ضرورت خشکاندن ریشه های فعالیت تروریست ها گفت: باید بپذیریم که فعالیت تروریست ها به نفع کسی نیست و تروریسم ابزار مناسبی برای رسیدن به منافع نمی باشد و اگر کسی در این جهت حرکت کند خودش نیز در امان نخواهد بود.
 رییس جمهوری اظهار داشت: برای مبارزه با تروریسم نیازمند همکاری و همفکری هستیم. باید تروریست ها تعقیب و فعالیت هایشان رصد شود و با کشورهایی که به آنها کمک های مالی و تسلیحاتی می کنند برخورد صورت گیرد.
 دیوید کامرون نیز در این دیدار با اشاره به اختلاف نظرهای ایران و انگلستان در سالهای اخیر، فرصت برای بازسازی روابط دو جانبه ایران و غرب را مهم دانست و گفت: ظرفیت های زیادی در حوزه اقتصاد و موضوعات علمی برای همکاری و گفت و گو میان دو کشور وجود دارد.
 نخست وزیر انگلستان با بیان اینکه ایران همانند همه کشورها حق برخورداری از انرژی صلح آمیز هسته ای را دارد، اراده جدی ایران برای دستیابی به توافق جامع هسته ای را مثبت خواند و دیدگاههای کشورش در خصوص برخی موارد فی مابین و منطقه ای را بیان کرد.
 وی در بخش دیگر سخنانش از کمک ایران به استقرار دولت جدید عراق قدردانی کرد. دکتر روحانی با رییس جمهوری اسلوونی دیدار کرد دکتر حسن روحانی رییس جمهوری در دیدار با رییس جمهوری اسلوونی، با بیان اینکه ظرفیت های بزرگی برای همکاری و توسعه روابط ایران و اسلوونی در همه زمینه ها وجود دارد، بر گسترش روابط دو جانبه دو کشور تاکید کرد. دکتر روحانی روز چهارشنبه در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ادامه دیدار با سران کشورها، با رییس جمهوری اسلوونی دیدار و گفت و گو کرد.
رییس جمهوری با بیان اینکه روابط با اروپا از اهمیت بالایی برای ایران برخوردار است، ابراز امیدواری کرد اسلوونی به عنوان عضو اتحادیه اروپا، به درک مشترک و توسعه همکاری ها میان ایران و اتحادیه اروپا کمک کند.
دکتر روحانی با اشاره به ناآرامی در منطقه و جهان، خاطرنشان کرد: برقراری آرامش و امنیت در منطقه و رهایی از تروریسم، با همکاری و عزم جمعی حاصل می شود و با برقراری ثبات و امنیت، جلوی گسترش خشونت و نا امنی به سایر مناطق نیز گرفته می شود.
رییس جمهوری با تایید دیدگاههای رییس جمهوری اسلوونی درباره توسعه روابط دو جانبه ، خاطرنشان کرد: آغاز روابط بسیار مهم است و بهتر است که ارتباط نزدیک بین بخش های خصوصی دو کشور برقرار شود.
 بوروت پاهور، رییس جمهوری اسلوونی نیز با ابراز خرسندی از دیدار با رییس جمهوری اسلامی ایران، دیدار روسای جمهور دو کشور را علامتی قوی برای مصمم بودن دو کشور برای تقویت روابط سیاسی و اقتصادی و فرهنگی دانست و گفت: نه تنها مانعی برای روابط دو کشور وجود ندارد بلکه فرصت ها برای تعمیق روابط خیلی زیاد است. فرصت های عظیمی وجود دارند که اگر تحریم ها برداشته شوند تحول بسیار بزرگی در روابط ایجاد خواهد شد.
 وی ابراز امیدواری کرد که جامعه بین الملل به ایران به عنوان لنگرگاه صلح و ثبات در منطقه بسیار حساس خاورمیانه نگاه کند.
 رییس جمهوری اسلوونی با اعلام آمادگی کامل برای پیگیری روابط دو جانبه ایران و اسلوونی، عنوان کرد که شخصا بهبود و توسعه روابط اقتصادی دو کشور را مورد پیگیری قرار می دهد.
رییس جمهوری در دیدار با رییس شورای اروپایی، اراده را مهمترین ابزار برای توافق هسته ای برشمرد و گفت: تردیدی نیست که موضوع هسته ای یک روز و در میز مذاکره حل خواهد شد اما هر چه زودتر به نفع همه است. هیچ توافقی نباید پایه‌گذار تبعیض باشدرییس جمهوری در دیدار با رییس شورای اروپایی، اراده را مهمترین ابزار برای توافق هسته ای برشمرد و گفت: تردیدی نیست که موضوع هسته ای یک روز و در میز مذاکره حل خواهد شد اما هر چه زودتر به نفع همه است. حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی ظهر چهارشنبه به وقت محلی و در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد با «وان رامپوی» رییس شورای اروپایی در خصوص موضوع هسته ای ایران و خطر تروریسم و خشونت در منطقه و جهان به گفت و گو پرداخت.
دکتر روحانی در این دیدار با بیان اینکه جز تفاهم راه حل پایدار دیگری در موضوع هسته ای ایران وجود ندارد، اظهارداشت: دولت یازدهم، تمام توان خود را برای مذاکرات منطقی به کار گرفته است و توافق ژنو هم نشان داد که مذاکره می تواند نتیجه‌بخش باشد.
 رییس جمهوری با تاکید بر مدنظر قرار دادن اهداف بلند مدت، بر حفظ غرور ملی و حقوق مردم ایران در توافق هسته ای تأکید کرد و گفت: توافق نباید پایه گذار تبعیض باشد، که در این صورت در آینده همه کشورهای عضو معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی (ان پی تی ) نگران خواهند بود.
 دکتر روحانی، توافق هسته ای را بنای اعتمادی جدید و سودمند قلمداد کرد و گفت: دو طرف توافق کردیم غنی سازی برای تامین مصارف صلح آمیز در ایران انجام شود و این معیار و قاعده مهمی است. همچنین همه این مذاکرات برای این است که اعتماد بین طرفین ایجاد شود.
 رییس شورای عالی امنیت ملی، تاریخ یک کشور را ضمانتنامه بزرگی برای هر توافق دانست و خاطرنشان کرد: ملت ایران، ملتی بزرگ و با فرهنگ است و هرگز توافقی را که امضا کرده، نقض نکرده است.
 دکتر روحانی یادآور شد: توافق هسته ای صرفا مربوط به موضوع هسته ای نیست بلکه مهم فضایی است که بوجود خواهد آورد؛ در آن فضا بسیاری از مشکلات می توانند در قالب همکاری، راه حل های سریعتری پیدا کنند.
 رییس جمهوری، با بیان اینکه بی ثباتی و تروریسم منطقه خاورمیانه را تهدید می کند، افزود: در عراق با دو مشکل بی ثباتی و تجزیه عراق مواجه بودیم و اربیل و بغداد در معرض خطر عظیمی بودند.
 رییس جمهوری، چالش دیگر را موضوع خشونت و تروریسم نام برد و یادآور شد: مشکلات فعلی منطقه خاورمیانه قابل سرایت به سایر مناطق است. در میان تروریست های داعش، اتباع اروپایی هم حضور دارند که اگر به کشورهای خود بازگردند افراد خطرناکی برای این کشورها خواهند بود.
 دکتر روحانی با بیان اینکه حل خشونت و تروریسم مستلزم گفت‌وگو است، تصریح کرد: نقش ایران در ثبات منطقه بسیار مهم است و اگر تلاش های ایران در کنار مردم عراق نبود چه بسا تروریست ها سرنوشت عراق را در دست می گرفتند؛ ایران همه شرایط لازم برای کمک به صلح و ثبات منطقه را دارد.
 «وان رامپوی» رییس شورای اروپایی نیز در این دیدار با بیان اینکه موضوع هسته ای باید هر چه سریعتر به سرانجام برسد، اظهار داشت: ظرف یکسال گذشته تغییرات فوق العاده مثبتی را شاهد بوده ایم که توافق اقدام مشترک آغاز آن بود.
 رییس شورای اروپایی افزود: وقتی بتوانیم به توافق جامع دست پیدا کنیم مرحله جدیدی از روابط بین ایران، اروپا و جامعه بین الملل آغاز می شود. /924/د102/ج



۱۳۹۳/۷/۲






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 111]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن