تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عريف بيش از استحقاق، چاپلوسى و كمتر از استحقاق، از ناتوانى در سخن و يا حسد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821177296




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آغاز فشار امريكا به افغان‌ها براي امضاي توافق نامه امنيتي


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: آغاز فشار امريكا به افغان‌ها براي امضاي توافق نامه امنيتي
با اعلام نتايج نهايي انتخابات رياست جمهوري افغانستان كه با پيروزي اشرف غني احمدزي پايان يافت مقامات كاخ سفيد از هم اكنون فشارها را بر دولت آغاز كرده و در تلاش هستند تا پيمان امنيتي با كابل را امضا كنند. وزير خارجه امريكا ابراز اميدواري كرد كه اين پيمان تا آخر سپتامبر به سرانجام برسد.
با اعلام نتايج نهايي انتخابات رياست جمهوري افغانستان كه با پيروزي اشرف غني احمدزي پايان يافت مقامات كاخ سفيد از هم اكنون فشارها را بر دولت آغاز كرده و در تلاش هستند تا پيمان امنيتي با كابل را امضا كنند. وزير خارجه امريكا ابراز اميدواري كرد كه اين پيمان تا آخر سپتامبر به سرانجام برسد.
به گزارش«جوان» هنوز جوهر امضاي توافق تشكيل دولت وحدت ملي در افغانستان خشك نشده است كه فشارهاي واشنگتن به رهبران جديد اين كشور شروع شده تا از فرصت به دست آمده نهايت استفاده را ببرند. واشنگتن از دسامبر 2013 ميلادي به دنبال امضاي پيمان امنيتي با كابل است تا بتواند با تحميل پيمان امنيتي به افغان‌ها ادامه حضور نيروهاي ائتلافي سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) را رسميت بخشد اما تاكنون به دليل بحران سياسي اين كشور و امتناع حامد كرزاي رئيس‌جمهور سابق افغانستان از امضاي اين پيمان تاكنون به نتيجه نرسيده است. اكنون كه بحران سياسي و اختلافات دو نامزد رياست جمهوري پايان يافته رهبران كاخ سفيد شرايط را براي بهره برداري سياسي مناسب ديده و اميدوار هستند كه پيمان امنيتي در روزهاي آتي امضا شود. به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري «نووستي»، «جان كري» وزير خارجه امريكا يك‌شنبه شب در بيانيه‌اي اعلام كرد كه واشنگتن اميدوار است تا قبل از پايان ماه جاري ميلادي (سپتامبر) توافق امنيتي دوجانبه با افغانستان به امضا درآيد. كري تأكيد كرد كه توافق تقسيم قدرت در افغانستان و تشكيل دولت وحدت ملي بين «اشرف غني احمدزي» و «عبدالله عبدالله»، دو رقيب در انتخابات رياست‌جمهوري افغانستان، فرصت بزرگي براي پيشرفت در افغانستان و امضاي توافق دوجانبه امنيتي بين امريكا و افغانستان ظرف يك هفته آينده يا بيشتر است. الآن، روي كارآمدن اشرف غني احمدزي به عنوان رئيس‌جمهور جديد افغانستان اميدهاي ناتو و به ويژه مقام‌هاي امريكايي را براي تداوم حضورشان در افغانستان به وسيله امضاي پيمان امنيتي ميان كابل و واشنگتن احيا كرده است. باتوجه به اعلام قبلي احمدزي براي امضاي پيمان امنيتي با واشنگتن و تمايلات غربگرايانه وي اين احتمال وجود دارد كه در هفته‌هاي آينده اين پيمان امضا شود. در بيانيه كري كه منتشر شد، آمده است كه اين توافق، تعداد نظاميان امريكايي را كه قرار است بعد از خروج اكثر نيروهاي خارجي از افغانستان در پايان سال جاري ميلادي، در اين كشور باقي بمانند تعيين مي‌كند. وزير خارجه امريكا گفت كه پرسنل نيروهاي ويژه خارجي قرار است در راه‌اندازي عمليات مبارزه با تروريسم و همچنين آموزش نيروهاي نظامي افغان نقشي را ايفا كنند. توافق بين عبدالله و احمدزي براي تشكيل دولت وحدت ملي، روز يك‌شنبه به امضا رسيد و بسياري از كشورها از آن استقبال كردند. حدود 41 هزار نظامي ناتو در افغانستان هستند و مأموريت رزمي آنها در دسامبر سال جاري ميلادي به پايان مي‌رسد و احتمالا حدود 12 هزار نفر از اين نيروها براي انجام وظايف آموزش نيروهاي افغان و عمليات‌هاي حمايتي در سال 2015 نيز در افغانستان خواهند ماند. جان كري كه در ماه‌هاي گذشته نقش مهمي در خاتمه دادن به بحران سياسي در افغانستان داشت هم‌اكنون سعي دارد تا با امضاي پيمان امنيتي مأموريت خود را در اين كشور با موفقيت به پايان برساند. امريكا در هراس است كه با گذشت هر روز شرايط براي امضاي پيمان امنيتي سخت‌تر و راه رسيدن به توافق دشوارتر شود؛ بنابراين ناگزير است با افزايش فشارها سعي كند هرچه سريع‌تر آن را امضا كند.
  تماس تلفني اوباما با احمدزي و عبدالله
رئيس‌جمهور امريكا در تماس تلفني با احمدزي و عبدالله تشكيل دولت وحدت ملي را به اين دو سياستمدار افغان تبريك گفت. به گزارش ايسنا، به نقل از پايگاه خبري پي تي آي، كاخ سفيد اعلام كرد، باراك اوباما، رئيس‌جمهور امريكا يك‌شنبه شب با احمدزي و عبدالله گفت‌وگوي تلفني داشت و به آنها براي تشكيل دولت وحدت ملي و حفاظت از اولين گذار دموكراتيك و صلح آميز رهبري در تاريخ افغانستان تبريك گفت. به گفته كاخ سفيد، اوباما از آنها به دليل رهبري و تمايلاتشان براي همكاري با هدف پيشبرد منافع ملي افغانستان تقدير كرد. در بيانيه كاخ سفيد آمده است: رئيس‌جمهور امريكا بار ديگر بر همكاري استراتژيك ايالات متحده با افغانستان تأكيد كرد و به ادامه حمايتش از دولت جديد افغانستان متعهد شد.
  طالبان، توافقنامه وحدت ملي را جعلي خواند
گروه طالبان با نشر اعلاميه‌اي امضاي توافق نامه ايجاد حكومت وحدت ملي را يك اقدام جعلي عنوان كرده و گفت كه اين توافق نامه از سوي امريكا سازماندهي شده و مردم افغانستان آن را قبول ندارند. به گزارش خبرگزاري جمهور؛ ذبيح‌الله مجاهد، سخنگوي طالبان دوشنبه در بيانيه‌اي گفت: «ما دولت توافق ملي را نمي‌پذيريم؛ چراكه اين اقدام از سوي كشوري سازماندهي شده كه دشمن افغانستان است.» در اين بيانيه آمده است:انتصاب احمدزي و تشكيل يك دولت تقلبي و جعلي هرگز مورد پذيرش افغان‌ها نخواهد بود. وي گفت: «امريكايي‌ها بايد بفهمند كه خاك ما و سرزمين‌مان به خود ما تعلق دارد و تمام تصميمات و توافق‌ها بايد از سوي افغان‌ها صورت پذيرد؛ نه از سوي وزير امور خارجه امريكا و سفير اين كشور.»

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن