تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بالاترين درجه دانايى، تشخيص اخلاق از يكديگر و آشكار كردن اخلاق پسنديده و سركوب ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805391885




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

طرح حفاظت و احياي تالاب‌ها در دستور کار محيط زيست لرستان


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۹ شهريور ۱۳۹۳ (۱۷:۲۰ب.ظ)
موج گزارش مي دهد؛ طرح حفاظت و احياي تالاب‌ها در دستور کار محيط زيست لرستان مدير کل محيط زيست استان لرستان گفت: اداره کل حفاظت محيط زيست استان با اجراي طرح جامع تالاب ها کار حفاظت ار تالاب هاي لرستان را به جد دنبال مي کند.
به گزارش خبرگزاري موج ، تالاب يكي از زيباترين پديده هاي زيستي است و در عين حال چرخه اكوسيستمي آن نيز يكي از پيچيده ترين محيط هاي طبيعي است .تالاب‌هاي استان لرستان از جمله جاذبه‌هاي طبيعي اين استان هستند و به ويژه در فصل بارندگي، زيباي خاصي به منطقه مي دهند.
علاوه بر زيبايي، اين تالاب‌ها زيستگاه مناسب براي انواع آبزيان و پرندگان بومي و مهاجر هستند. در اين ميان هفت تالاب در منطقه آهکي در شرق رودخانه کشکان و کبير کوه قرار دارد. همچنين تالاب بيشه دالان در جنوب شهرستان بروجرد و تالاب سيلاخور در شمال غربي شهرستان دورود قرار دارد.
پلدختر شهر تالاب‌هاي لرستان
در ميان شهرهاي استان لرستان پلدختر داراي بيشترين و مهم‌ترين تالاب‌هاي استان مي‌باشد به طوري که مي‌توان پلدختر را «شهر تالاب‌هاي لرستان» ناميد.
اين شهر داراي تالاب‌هاي فصلي و دائمي همچون تالاب گري بلمک، گري جمجمه، تكانه، لفانه، زردابه، كبود و ... است. تالاب‌هاي پلدختر در تابستان داراي هواي گرمسيري و در زمستان معتدل هستند. اين تالاب‌ها به دليل تغييرات جوي در حال خشک شدن هستند و از طرف سازمان محيط زيست در راستاي احياي آن‌ها اقدامي صورت نمي‌گيرد. شکار در اين تالاب‌ها به علت حضور پرندگان مهاجر و بومي ممنوع است.
در اواخر پاييز و فصل زمستان پرندگاني چون مرغابي، غاز خاکستري، چنگر سرسبز، اردک سر سياه، اردک سرحنايي، انواع آبچليک، تنجه، آنقوت، اردک نوک پهن، خوتکا، ديدومک و... به اين منطقه مهاجرت مي‌کنند و پرندگان بومي منطقه شامل بلبل خرما، کبک، تيهو، سار، سهره طلايي، سنقر تالابي، عقاب طلايي، عقاب صحرايي، سارگپه معمولي و... هستند.
از ديگر جانوران بومي تالاب‌هاي پلدختر مي‌توان به خزندگاني چون مار و مارمولک، لاک‎پشت، قورباغه و از ماهي‌ها کپور، سياه، کامبوزيا، آمور، فيتوفاک و زردک و از پستانداران گرگ، خرگوش، روباه معمولي، شغال، و گراز اشاره کرد، هم‌چنين پوشش گياهي منطقه شامل سرخس آبي، جلبک سبز، اسپرس، شقايق، برموس، يونجه، بهارک، قاصدک و... است.
وجود تنوع ژنتيکي غني منطقه از نظر گياهي و جانوري، اين تالاب‎ها را منحصر به فرد کرده و از نظر زيست محيطي حائز اهميت ساخته است. تالاب‌ها به عنوان كانون‌هاي حساس نه تنها داراي تنوع گونه اي بسيار بالاي جانوري و گياهي هستند،‌ بلكه تنوع ژنتيكي در هر يك از گونه‌ها در حد بالايي است و اين تنوع به طور عمده در ارتباط مستقيم با تنوع محيط زيست و زيستگاه‌هاي متشكله در تالاب است.
تالاب ها سرمايه هاي گرانقدري هستند که در تنظيم سطح آب هاي زير زميني و نيز از جهت پتانسيل هاي زيست محيطي، جلب گردشگر، اقتصادي، اجتماعي، ورزشي و مهاجرت انبوه پرندگان مهاجر از سراسر دنيا و زادآوري ماهيان و ساير آبزيان و ايجاد محيطي مناسب براي حيات گياهان خاص آن اکوسيستم، نقش بسزايي دارند.
گردشگري يکي از صنايع بزرگ و در حال رشد جهان به شمار مي رود، تالابها از مکانهاي مورد توجه براي عده بي شماري از گردشگران محسوب مي شوند. همچنين به عنوان يک واقعيت نبايد اثرات غير قابل کنترل گردشگري را بر منابع طبيعي مانند تالابها فراموش کرد، چون مي تواند بسياري از منابع وابسته به آن را از بين ببرد، گردشگري به طور بالقوه منافع اقتصادي زيادي براي کشورها در برداشته و نقش مهمي در رشد اقتصادي ايفا خواهد کرد.
عوامل تهديد کننده تالاب ها
تالاب ها يكي از با اهميت ترين اكوسيستم هاي طبيعي كره زمين هستند كه از ديرباز نقش بسزائي در توسعه جوامع اطراف خود ايفا كرده اند اما متاسفانه در ايران و سرتاسر جهان تالاب ها در خطر نابودي قرار دارند و به طور جدي و با سرعتي روزافزون تخريب مي شوند.
بدون ترديد شناخت درست و دقيق از عوامل تهديدكننده تالاب هاي بين المللي بر اساس اهميت و ميزان تاثيرگذاري آنها مي تواند زمينه را براي جلوگيري و مقابله اصولي تر با اين عوامل و نيز تهيه و اجراي دقيق طرح هاي حفاظت از تالاب ها و مديريت زيست محيطي آنها فراهم آورد. اما در چند وقت اخير خشکسالي‎هاي تالاب‎ها اکوسيستم منطقه در معرض تهديد تخريب قرار گرفته و تغيير کاربري اراضي اطراف به زمين کشاورزي نيز شرايط حادي را در منطقه ايجاد کرده است.
براي پيشگيري از نابودي تالاب‎ها بايد فکري اساسي کرد، زيرا تا سراب شدن تالاب راه دوري نمانده است. کارشناسان، استمرار خشکسالي، سدسازي و برداشت بي رويه از چاههاي حفرشده مجاز و غيرمجاز اطراف اين تالابها و درياچه ها را از عوامل اصلي نابودي اين زيست بومها مي دانند.
براي حفاظت از تالابها محيط زيست به تنهايي نمي تواند کاري کند
متاسفانه در طول سال هاي گذشته اين تالاب ها به دلايل مختلف از جمله زه کشي و تبديل کردن به زمينهاي کشاورزي در خطر نابودي قرار گرفته اندو محيط زيست هم به تنهايي نمي تواند کاري از پيش ببرد و براي نجات اين منابع با ارزش ملي همت و همکاري تمام سازمان ها نياز است.
فتحي بيرانوند همکاري تمام بخش ها را براي حفاظت از تالاب ها لازم دانست و اظهار کرد: سازمان محيط زيست به تنهايي نمي تواند از تالاب ها محافظت کند و بايد تمام بخش ها و ارگان ها از جمله منابع طبيعي، جهاد کشاورزي، فرمانداري هاو مردم منطقه کمک کنند تا از اين منابع ملي حفاظت شود.
احداث پاسگاه براي حفاظت تالاب ها پلدختر
وي درادامه عنوان کرد: ما با تلاش هاي زياد توانستيم يک پاسگاه در نزديکي تالاب ها تصويب کنيم که با وجود اين پاسگاه تا حدودي از مشکلات تالاب ها کاسته شود ،زمين اين پاسگاه مشخص و پيمانکار آن هم تعيين شده است.
وي ادامه داد: طرح جامع تالاب ها در سازمان حفاظت محيط زيست با هدف مديريت صحيح زيست بومها، کاهش تهديدات تالابها و نجات تنوع زيستي تالابها براي بسياري از تالاب ها تهيه شده است.
گزارش: بهاره کردعليوند













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 109]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن