تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن به ميل و رغبت خانواده اش غذا مى خورد ولى منافق ميل و رغبت خود را به خانواده ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799010378




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ترکمنستان را بهتر بشناسیم/1 «منات»؛ با ثبات‌ترین پول ملی در آسیای مرکزی+ تصاویر


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: ترکمنستان را بهتر بشناسیم/1
«منات»؛ با ثبات‌ترین پول ملی در آسیای مرکزی+ تصاویر
ترکمنستان 21 سال پیش در پی کسب استقلال از شوروی سابق، پول ملی خود بنام «منات» را به گردش درآورد و هم‌اکنون باثبات‌ترین ارز در میان کشورهای منطقه آسیای مرکزی محسوب می‌شود.

خبرگزاری فارس: «منات»؛ با ثبات‌ترین پول ملی در آسیای مرکزی+ تصاویر



به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در عشق‏‌آباد، پول ملی ترکمنستان که منات نام دارد، هم اکنون در قطعات مختلف و با ارزش‌های 1، 5، 10، 20 و 50 و 100 منات و همچنین سکه‌های 1، 2، 10، 20، 50، در بازار معاملاتی این کشور دست به دست می‌شود.

واژه منات از واژه روسی(«монета» مُنِتا) به معنی سکه گرفته شده‌ است. مُنتا خود از ریشه لاتین است. در سال 2009 دولت ترکمنستان طرح منات (واحد پول این کشور) را تغییر داد و اکنون ارزش یک منات برابر با 5 هزار منات قبلی است. بانک مرکزی ترکمنستان بدون آنکه تعداد صفرهای منات را تغییر دهد، اعلام کرده بود هر منات جدید معادل 5 هزار منات قدیم خواهد بود. بالاترین مبلغ اسکناس‌های منات قدیمی، اسنکاس 10 هزار مناتی بود در حالی که در اسکناس‌های جدید بالاترین مبلغ مربوط به اسکناس 500 مناتی می‌باشد. در حالی که در اسکناس‌های قدیمی منات ترکمنستان عکس‌ها و طرح‌های «صفرمراد نیازف» اولین رئیس جمهور ترکمنستان ملقب به ترکمن‌باشی به چشم می‌خورد در اسکناس‌های جدید در کنار تصویر ترکمن‌باشی، تصاویر بزرگان و مشاهیر ترک زبان همچون اغوزخان، دده قورقود (قورقود آتا)، طغرل بیک ترکمان سلجوقی، سلطان سنجر و مختومقلی نیز به چشم می‌خورند. همزمان با انتشار اسکناس جدید منات، سکه‌هایی برای نخستین بار با عنوان تنگه ضرب شده که ارزش هر 100 تنگه آن یک منات است. بانک مرکزی ترکمنستان اعلام کرده ارزش یک دلار آمریکا برابر 2 منات و 86 تنگه واحد پولی جدید این کشور است در حالی که در گذشته 14 هزار و 200 منات برابر یک دلار بود. بر روی هر یک از اسکناس‌ها تصاویر و عکس‌هایی از شخصیت‌‏ها و نمادهای ملی ترکمنستان معاصر طراحی و جای داده شده‌اند.به عنوان مثال بر روی اسکناس 100 مناتی تصویر نقاشی از شخصیت تاریخی باستانی «اغوزخان» جد ترکمن‌ها و روی پشت این اسکناس نیز  مجموعه معماری «کاخ ریاست جمهوری ترکمنستان» آمده‌است.

در اسکناس 50 مناتی تصویری نقاشی «عرکوت آتا» شخصیت افسانه‌ای ملی ترکمن‌ها و پشت آن نیز عکسی از ساختمان مجلس ملی ترکمنستان به تصویر کشیده شده‌‏ است.

اسکناس 20 مناتی با تصویر نقاشی «گوراوغلی بگ ترکمن» شخصیت افسانه‌ای ترکمن‌ها بوده و پشت آن نیز عکس «کاخ روحیت» عشق‌‏آباد جای داده شده‌‏ است.

بر روی اسکناس 10 مناتی نیز تصویری از از «مختومقلی فراغی» شاعر معروف و کلاسیک ترکمن و نیز پشت روی این اسکناس عکس از ساختمان بانک مرکزی ترکمنستان به چشم می‌‏خورد.

همچنین در اسکناس 5 مناتی نیز تصویری از «سلطان سنجر» شخصیت تاریخی و آخرین سلطان سلسله سلجوقیان و نیز در پشت این اسکناس هم دو برج «برج استقلال» و نیز «برج بیطرفی» جای داده شده‌ است.

بر روی اسکناس 1 مناتی نیز تصویری از «طغرل بیک» شخصیت تاریخی از سلسله پادشاهی سلجوقیان است و بر روی پشت این اسکناس نیز مرکز ملی فرهنگی ترکمنستان جای داده شده‌‏است. همچنین بر روی همه سکه‌های ترکمنستان می‌توان آرم ملی و نقشه این کشور را مشاهده کرد. ارزش پول ملی ترکمنستان که در سالهای اخیر نوسان چندانی نداشته در مقایسه با دلار آمریکا ، 2.86 منات معادل یک دلار آمریکا می‏‌باشد.







انتهای پیام/.

93/06/29 - 10:26





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن