تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خوشا به سعادت كسیكه عمل، علم، دوستى، دشمنى، گرفتن، رها كردن، سخن،سكوت ،كردار و گفتارش ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812833435




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فلج اطفال، مرگ خاموش در کمین کودکان پاکستان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: فلج اطفال، مرگ خاموش در کمین کودکان پاکستان اسلام آباد- ایرنا- مدتها است وقتی سخن از مشکلات و مسایل پاکستان به میان می آید، همه نگاهها به سمت تروریسم و مشکلات اقتصادی این کشور می رود غافل از اینکه این روزها فلج اطفال به عنوان خطری بزرگ و مرگ خاموش در کمین کودکان این کشور نشسته است.


شیوع ویروس فلج اطفال در مناطق و ایالات مختلف پاکستان روز به روز افزایش می یابد. موسسه ملی بهداشت و درمان پاکستان روز گذشته 13 مورد جدید ابتلا به بیماری فلج اطفال در مناطق مختلف ایالت خیبرپختونخوا و شهر کراچی را ثبت کرد.
از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون (حدود هشت ماه و نیم) نزدیک به 160 مورد ابتلا به بیماری فلج اطفال در پاکستان به ثبت رسیده است و چه بسا به دلیل محرومیت مناطق وسیعی از این کشور و نبود دسترسی خانواده ها به مراکز درمانی، رقم واقعی ابتلا به این بیماری، به مراتب بیشتر از رقم یاد شده باشد.
سن اکثر کودکانی که به این بیماری فلج کننده در پاکستان مبتلا شده اند، بین هشت ماه تا دو سال و نیم اعلام شده است؛ کودکانی که تازه لذت گام برداشتن و قدم گذاشتن در آغاز راه زندگی را تجربه کرده اند، تنها به دلیل اینکه یک واکسن ساده دریافت نکرده اند، باید یک عمر با حسرت به راه رفتن ها و دویدن های همنوعان خود خیره شوند.
اگرچه رقم 160 مورد ابتلا به بیماری فلج اطفال در طول کمتر از 9 ماه در کشوری با بیش از 180 میلیون جمعیت ممکن است در نگاه اول چندان قابل توجه به نظر نرسد، اما نگاهی به آمار ابتلا به این بیماری در مدت مشابه سال گذشته و مقایسه آن با آمار 9 ماه سال جاری، حاکی از چند برابر شدن میزان شیوع این بیماری در پاکستان دارد که کاملا نگران کننده است.
در 9 ماه سال گذشته حدود 32 مورد ابتلا به این بیماری در پاکستان ثبت شده بود که این رقم در سال جاری بیش از پنج برابر افزایش یافته است.
طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، در شرایطی که بیماری فلج اطفال در بیش از 80 درصد مناطق جهان ریشه کن شده است، اما همچنان در سه کشور پاکستان، افغانستان و نیجریه شایع است.
پاکستان این روزها با مشکل جدی کمبود واکسن فلج اطفال روبرو است؛ بیماری حاد ویروسی که هرسال دهها کودک پاکستانی را برای همیشه از نعمت راه رفتن محروم می کند.
مراکز واکسیناسیون فلج اطفال در شهرهای کراچی و حیدرآباد و مناطق اطراف آن به دلیل کمبود واکسن، در آستانه تعطیلی قرار گرفته و « شوکت علی» مسوول دفتر نمایندگی یونیسف در پاکستان نیز این خبر را تایید کرده است؛ خبری که رسانه ها دلیل آن را کمبود منابع مالی اعلام کرده اند.
یکی از مسوولان یونیسف در پاکستان اعلام کرده است که تمام واکسن های ذخیره استفاده شده و دیگر واکسنی باقی نمانده است. بنابراین فعلا چاره ای جز تعطیلی برخی مراکز واکسیناسیون فلج اطفال نیست.
در پی انتقادهای روزافزون بین المللی و داخلی از ضعف دولت پاکستان در مبارزه با شیوع بیماری فلج اطفال، دولت این کشور اخیرا بودجه ای 330 میلیون دلاری برای اجرای طرح اضطراری ریشه کن ساختن این بیماری تصویب کرد.
با تصویب بودجه جدید که بخش عمده آن به صورت وام از بانک توسعه اسلامی است، طرح اضطراری مبارزه با بیماری فلج اطفال در سراسر پاکستان به ویژه مناطقی نظیر مناطق قبایلی که میزان شیوع این بیماری در آن بیشتر است، به اجرا درخواهد آمد.
در صورت اجرای موفقیت آمیز این طرح در پاکستان، وام 227 میلیون دلاری بانک توسعه اسلامی و همچنین دهها میلیون دلار کمک بلاعوض موسسات و کشورها به دولت پاکستان پرداخت خواهد شد.
پاکستان علاوه بر کمبود منابع مالی برای اجرای طرحهای واکسیناسیون فلج اطفال، با مشکلات جدی امنیتی و حملات تروریستی به گروههای واکسیناسیون روبرو است و همین امر باعث شده تا کشور در مبارزه برای ریشه کنی ویروس فلج اطفال، با مشکلاتی جدی روبرو باشد.
طی روزهای اخیر چند مورد حمله تروریستی به تیم های واکسیناسیون در مناطق مختلف پاکستان گزارش شده که منجر به کشته شدن تعدادی از محافظان و اعضای این تیم ها شده است.
حملاتی از این قبیل در گذشته بارها اتفاق افتاده است. در اسفندماه گذشته نیز در اثر انفجار بمب در مسیر عبور یک گروه واکسیناسیون در شمال غرب پاکستان، 12 نفر از اعضای گروه کشته شدند.
آساق*1**1723**1577


26/06/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن