تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آن‏كه خدا را شناخت ، از او ترسيد و آن كس كه از خدا ترسيد ، ترس از خدا او را به عم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819445527




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ورود سودجویان به جنگل های خزری/ منابع طبیعی مازیچال زیرپوستی تخریب می شوند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > مازندران مهر بررسی می کند؛
ورود سودجویان به جنگل های خزری/ منابع طبیعی مازیچال زیرپوستی تخریب می شوند
ساری - خبرگزاری مهر: جنگل های مازیچال از بهترین جاذبه های گردشگری کلاردشت است، اما متاسفانه ورود پنهانی سودجویان، سرنوشت شومی را برای جنگل های بکر این منطقه رقم زده است که اگر این اقدامات متوقف نشود، تخریب جنگل مازیچال به عنوان گونه‌ای بی‌نظیر از جنگل‌های بکر خزری را در پی دارد.



 به گزارش خبرنگار مهر، مرتع زیبا و جنگلی مازیچال یکی از مناطق زیبایی است که با فاصله بیش از 10 کیلومتر از نخستین روستای کلاردشت در ارتفاع بالای 2 هزار و 400 متر از سطح دریا قرار دارد که از سوی گروهی غیربومی مقدمات جاده‌سازی از سوی اداره راه عباس‌آباد و برق‌رسانی آن فراهم شده است. جنگل مازیچال یکی از بهترین جاذبه های طبیعت گردی کلاردشت و یکی از بهترین جاذبه های طبیعت گردی ایران است و چشم انداز بسیار زیبای روستای مازیچال با دیدی وسیع از رامسر تا چالوس، موقعیتی بی‌نظیر به این دهکده کوهستانی بخشیده است. وجود تپه‌ها و کوه‌ها در این منطقه به گونه‌ای است که در هنگام بارندگی، مازیچال پر از ابرهایی می‌ شود که هر لحظه شکل‌ های زیبایی به خود می ‌گیرند.
 
در گویش محلی مردم منطقه، مازی به معنی درخت بلوط است و چال به معنای گودال و چاله. بنابراین مازی چال به گودال‌ها و دره‌هایی مملو از درختان بلوط (مازی) اشاره دارد که از قدیم در منطقه وجود داشته اند. در یک نگاه کلی آب و هوای دلپذیر کوهستانی و مناظر زیبای جنگل و نمای دریای ابر، تصویری بهشتی از آفرینش خدا را نمایش می‌دهد.
 
مازیچال روبه تخریب است
 
مردم روستای مازیچال، خواستار کوتاه کردن دست افراد سودجو و متجاوز از مرتع سرسبز و جنگل بکر مازیچال شدند و عنوان می کنند: آنچه که امروز بیش از هر چیز موجب رنجش خاطر می‌شود، اقدامات و تحرکاتی است که اگر بازداشته نشوند بی‌شک تخریب جنگل مازیچال به عنوان گونه‌ای بی‌نظیر از جنگل‌های بکر خزری و همچنین مراتع بالادست آن به عنوان منبعی ارزشمند از گیاهان کمیاب دارویی را در پی دارد.
 



 
به گفته اهالی، مراتع مازیچال(مازوچال)، سفیدخانی، سرداب، کک‌نشین، شور زمین،کلبه‌سرا و باب رودبار از روزگاران قدیم متعلق به حوزه سرزمینی کلاردشت و چراگاه‌هایی بی‌نظیر برای دام‌های این منطقه و مناطق اطراف بوده و از مستندات این گونه بر می‌آید که این مراتع از سال 1370 به عنوان آبادی در حوزه سرزمینی کلاردشت دارای کد شده‌اند.
 
آنچه باعث نگرانی و رنجش بسیار بوده انتزاع یکباره و مخفیانه این آبادی‌ها از کلاردشت در اواخر دهه 70 است که در حقیقت سرآغازی بر اجرای پنهانی اقدامات سودجویانه و تخریب طبیعت زیبای این خطه بهشت‌گونه از ایران اسلامی بوده است.
 
مردمان کلاردشت با تقاضای جدی بر لزوم کوتاه کردن دست افراد سودجو و متجاوز از این شهرستان به پیروی از شرع مقدس اسلام و رهنمودهای مقام معظم رهبری با تأسی از شهدای‌مان تأکید داریم که این سودجویان را متجاوزان به آیات الهی و کیان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دانسته و اعلام می‌کنیم که در حفظ و صیانت از منابع ملی و طبیعی این سرزمین کهن تا پای جان ایستادیم.
 
بی اطلاعی منابع طبیعی از ساخت و سازهای مازیچال
 
درحالیکه طبیعت مازیچال مورد تخریب و تغریض قرار گرفته است، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کلاردشت معتقد است: ساخت و سازهای صورت گرفته در مازُوچال واقع در غرب کلاردشت بدون مجوز منابع طبیعی صورت گرفته است.
 
مجید یحیایی راد افزود: برخی از ادارات با مجوزهای خود، برای اراضی ملی تصمیم‌گیری و مجوز صادر می‌کنند در حالی که وظیفه اصلی در چنین مواردی بر عهده اداره منابع طبیعی است که نماینده قانونی دولت محسوب می‌شود.
 
وی ادامه داد: حفظ بیت المال وظیفه تمام نهادهای دولتی است و وقتی برخی ادارات مجوزهایی صادر می‌کنند، دست اداره منابع طبیعی برای جلوگیری از حمل مصالح و ساخت و سازها تا حدی بسته می‌شود.
 



 
یحیایی با تاکید بر این‌که در تقسیمات کشوری و طبق نظر وزارت کشور، منطقه مازوچال جزء شهرستان تنکابن و بخش نَشتا و دهستان کُترا است اظهار داشت: اما این منطقه در حوزه منابع طبیعی تنکابن محسوب نمی‌شود بلکه در حوزه منابع طبیعی کلاردشت قرار دارد.
 
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کلاردشت یادآور شد: مرز منابع طبیعی کلاردشت با حدود شهرستان کلاردشت در تقسیمات کشوری انطباق کامل ندارد و حوزه منابع طبیعی کلاردشت، کل شهرستان کلاردشت و بخشی از شهرستان چالوس و همچنین بخشی از شهرستان تنکابن را در بر می‌گیرد.
 
وی گفت: از مازوچال به تنکابن جاده مستقیم ماشین رو وجود ندارد و مسؤولان شهرستان تنکابن اگر بخواهند از این منطقه از حوزه خود بازدید کنند باید به عباس آباد و سپس کلاردشت بروند و از کلاردشت راهی مازوچال شوند.
 
یحیایی بیان کرد: از طرف دیگر، شهرستان عباس آباد هم مدعی اداره مازوچال و مراتع اطراف است و ادارات آن در صدور برخی مجوزهای ساخت و ساز در این منطقه فعال هستند.
 
وی گفت: جاده کلاردشت به مازوچال جاده جنگلی طرح‌های جنگل‌داری، یعنی متعلق به منابع طبیعی است و در حدود سال 1342 ساخته شده است و از آن زمان طرح‌های جنگلداری سری یک و پنج کلاردشت و سری یک لَنگا در آن اجرا می‌شد.
 
یحیایی تصریح کرد: پدر بعضی از کسانی که اکنون از مدعیان مالکیت مازوچال هستند در تاریخ 1 تیر 1347 به نمایندگی از دامداران منطقه، در دفترخانه شماره 20 عباس آباد تعهد کتبی و محضری داد که فقط دامداری کند و ادعای تصرف و مالکیت نداشته باشد و هر زمان که منابع طبیعی خواست این منطقه را تخلیه کند.
 
وی تصریح کرد: منابع طبیعی برای حفظ اراضی ملی شکایت کرده و برخی از اسناد مالکیت غیر قانونی را با صرف زمان و هزینه، ابطال کرده و بعد از ابطال، دادخواست قلع و قمع و تخریب آن را از دادگاه خواستار شده است.
 



 
تخریب نگران کننده طبیعت مازیچال
 
تخریب طبیعت مازیچال نه تنها سبب اعتراض بومیان منطقه شده، بلکه نگرانی گردشگران و طبیعت گران داخلی و خارجی را نیز دامن زده است. یک طبیعت گرد آلمانی، پراکندگی زباله و تخریب طبیت زیبای مازیچال را نگران کننده دانست.
 
این گروه آلمانی پیاده ازشهرکلاردشت برای طبیعت گردی به منطقه مازیچال رفتند و توماس فورمِلا دورت مونت آلمان طبیعت گرد آلمانی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: منطقه جنگلی مازیچال یکی ازمناطق جنگلی زیبای کلاردشت است که متأسفانه پراکندگی زباله وساخت وساز آن را تهدید می کند.
 
توماس درادامه گفت : نگرانی دوستان من ساخت وساز بی رویه وپراکندگی زباله در کلاردشت و طبیعت زیبای این منطقه هم برای مردم وهم برای صنعت گردشگری یک تهدید است. چراکه گردشگری که کلاردشت را انتخاب می کند برای طبیعت زیبای آن است نه دیدن زباله وساخت سازهای آنچنانی.
 
مشاور توسعه اقتصاد کلان آلمان با اشاره به صنعت گردشگری گفت: ایران مناطق گردشگری فراوانی دارد. همینکه به گروه های طبیعت گرد درجهان اجازه می دهند به ایران بیایند وآزادانه برای طبیعت گردی به مناطق مختلف بروند خوشحالیم زیرا سفرگردشگر وطبیعت گرد یکی از راه های درآمد گردشگری برای ان کشور است، بنابراین حفظ جنگل وطبیعت لازمه این صنعت گردشگری است.
 
وی گفت: برای منافع شخصی جنگل وطبیعت را که یک ثروت ملی است از بین نبرید.
 
به گزارش مهر، سالانه درصد بالايي از اراضي جنگلي و منابع طبيعي در نقاط مختلف استان مازندران به دلايل مختلف دچار آسيب شده يا به تصرف افراد سودجو در مي‌آيد، مناطقي كه جزو ثروت‌هاي ملي محسوب شده و متعلق به همه مردم است و در سال‌هاي اخير شاهد تخريب بي‌رويه اين منابع به دلايل گوناگون بوديم،
 
جنگل های خزری یک میلیون و 800 هزار هکتار وسعت داشته که بخش قابل توجهی از آن در مازندران واقع شده است.

 


۱۳۹۳/۶/۲۲ - ۱۴:۰۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن