تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانايى، ريشه همه خوبى‏ها و نادانى ريشه همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805230768




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ايران و نظم جديد جهان


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۲ شهريور ۱۳۹۳ (۱۰:۲۵ق.ظ)
جام جم: ايران و نظم جديد جهان
به گزارش خبرگزاري موج، «ايران و نظم جديد جهان» عنوان سرمقاله روزنامه جام جم است که در آن مي خوانيد؛
«اشاعه گرايي اروپامدار» که نتيجه نظريه «خيزش خودبنياد اروپا»ست و اروپاييان متعصب آن را «معجزه اروپايي» مي خوانند، بيش از 150 سال است که نه فقط مغز اروپايي ها که فکر و انديشه بسياري را در سطح جهان تسخير کرده است.
اين نظريه ضعيف اما خوش ساخته و خوب پرداخته شده، در اروپا به خلق و توسعه نژادپرستي و در ديگر کشورها به شکل گيري جريان روشنفکري غرب زده منجر شد.
اشاعه گرايي اروپامدار، روايت مرموزي است که منشأ و مبدأ همه اتفاقات مهم بشريت را از قرن ها پيش به اين طرف متعلق به قاره اروپا مي داند و اروپايي ها را باهوش تر، نجيب تر و شجاع تر از مردم بقيه سرزمين ها معرفي مي کند.
اين نظريه، اهالي آفريقا، آسيا و آمريکاي لاتين را مردمي بدوي، منحط و مستبد توصيف مي کند که البته مي توانند تحت آموزش و مديريت اروپايي ها به سطوح محدودي از تمدن دست يابند.
هر چند نظريه اشاعه گرايي اروپامدار بتدريج که از آغازش فاصله گرفت تعديل شد و از صراحت خود درباره برتري نژادي اروپايي و منحط بودن مردم بقيه قاره ها کاسته است، اما بن مايه خود را حفظ کرده و تبختر و نخوتي که امروز در دولتمردان غربي موج مي​زند بهترين نشانه آن است.
غرب محوري يا جهان اروپامدار با تسخير طبيعت از طريق تکنولوژي و علم، سلطه خود و آنچه در نظريه پيشين اشاره شد را تحکيم و واقع نمايي کرد اما در عين حال بايد پذيرفت بخش بيشتر تصويري که از غرب در اذهان نقش بست محصول تبليغات و کار رواني است که رسانه هادر آن نقش محوري داشته اند.
پرسش مهم امروز اين است که از اين هيمنه و جلال و جبروت غرب يا به عبارت ديگر نظم جهاني ترسيم شده از سوي غرب چقدر باقي مانده است و آيا روند غرب محوري کماکان با قوت ادامه دارد يا رو به افول است و نظمي نوين در حال شکل گيري است؟
عده اي بدون درنگ پاسخشان به اين پرسش اين است که غرب کماکان حاکم و مسلط بر جهان است و نشانه اي از افول آن ديده نمي شود.
طرفداران اين نظر که نشان مي دهد از بسياري واقعيات پيرامون خود و حتي اعترافات انديشمندان و سياستمداران غربي بي اطلاعند، طبيعتا نه تنها مقاومتي در برابر سلطه غرب ندارند بلکه هر نوع مقاومتي را بي نتيجه مي دانند و توصيه شان به ديگران اين است که هژموني غرب را بپذيرند و آب در هاون نکوبند.
در مقابل اين جريان واداده و مرعوب که متأسفانه در ميان برخي روشنفکران کوتاه قد کشورمان و حتي برخي مسئولان نمونه هاي آن را مي توان مشاهده يا احساس کرد، جرياني قدرتمند، مستدل و واقع بين وجود دارد که باورمند به «شروع» افول غرب و «شکل گيري نظم نوين جهاني» هستند.
نظمي که جهان در پيچي تاريخي در حال حرکت به سمت آن است و نقش آفريني کشورها در نظم پيش رو و ظهور قدرت هاي جديد، در گرو«قدرت» آنها و قدرت در گرو «فرهنگ»، «اقتصاد» و«علم» است.
پيش بيني انحطاط تمدن و سلطه غرب در بين صاحب نظران مسلمان سابقه طولاني تري دارد و شروع بيداري اسلامي که با نهضت امام خميني (ره) وارد مرحله عملي خود شد بهترين دليل آن است اما بين نظريه پردازان غربي شايد اولين کسي که به شکل صريح و نظريه پردازي شده نسبت به اين موضوع هشدار و حتي خبر داد ساموئل هانتينگتون رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک دانشگاه هاروارد بود که شهرت او نيز به همين نظريه «برخورد تمدن ها» برمي گردد.
بحث در اين باره زياد و خارج از اين مجال است اما اشاره به دلايل هانتينگتون براي ظهور تمدن هاي جديد (هفت يا هشت تمدن) مفيد است.
اختلاف تمدن ها اساسي است.
خودآگاهي تمدني در حال افزايش است.
تجديد حيات مذهبي وسيله اي براي پرکردن خلأ هويت در حال رشد است.
رفتار منافقانه غرب موجب رشد خودآگاهي ديگر تمدن ها گرديده است.
ويژگي ها و اختلافات فرهنگي تغييرناپذيرند.
منطقه گرايي اقتصادي و نقش مشترکات فرهنگي در حال رشد است.
خطوط گسل موجود بين تمدن ها امروزه جانشين مرزهاي سياسي و ايدئولوژيک دوران جنگ سرد شده است.
اينها هفت دليل اين انديشمند غربي براي اثبات به هم خوردن نظم موجود جهان و شکل گيري نظم نويني است که مذهب و بخصوص «اسلام» در آن نقش اساسي دارد.
فهرستي که مي تواند بلندتر شود و مشکلات اقتصادي روزافزون غرب، تشديد منازعات سياسي بين نخبگان در قدرت با سياستمداران، بي اعتمادي مردم به کارآمدي دولت هاي غربي، شکست هاي پي در پي نظامي و سياسي در افغانستان، عراق، سوريه، فلسطين و لبنان و انحطاط نگران کننده اخلاق را به آن اضافه کرد.
اينجاست که پاي نقش الهام بخش «ايران اسلامي» به ميان مي آيد و نقش انقلاب اسلامي در به چالش کشيده شدن نظم جهاني ساخته غرب آشکارتر مي شود.
نقشي که امروز به يک مدل تبديل شده و عمق استراتژيک آن علاوه بر کشورهاي منطقه حساس و استراتژيک خاورميانه، به آمريکاي لاتين و آسيا گسترش يافته و قدرت هاي بزرگ جهان مانند چين و روسيه را علاقه مند و مصر به برقراري روابط راهبردي با ايران کرده و خواب سلطه گران غربي را پريشان و مشوش ساخته است.
تشويشي که آشکارا خود را در اين سخنان کيسينجر، سياستمدار کهنه کار و يهودي الاصل آمريکايي نشان مي دهد.
«هنري کيسينجر» وزير پيشين خارجه آمريکا در مصاحبه با راديو «ان پي آر»، با تاکيد بر اين که آمريکا در هر صورت نبايد نقش ايران در تحولات جهان را ناديده بگيرد مي گويد: «نوعي کمربند شيعي از تهران، تا بغداد و از آنجا تا بيروت شکل گرفته است. اين وضع، اين فرصت را به ايران مي دهد تا امپراتوري پارس باستان را اين بار با عنواني شيعي، احيا کند.»
اظهاراتي که يک بعد آن تقويت ايران هراسي و شيعه هراسي است اما بعد ديگرش اذعان و اعتراف به قدرت روزافزون و کارآمدي ايران اسلامي در ابعاد کلان منطقه اي و بين المللي است.
به آن دسته از روشنفکران و مسئولاني که هنوز قد کوتاهشان اجازه ديدن افق بلند انقلاب اسلامي را نداده و همچنان غرب را يکه تاز تحولات مي پندارند توصيه مي کنيم سرشان را بالا بگيرند و اگر وعده هاي الهي و نظرات مردان الهي نظير امام راحل و رهبر فرزانه انقلاب اسلامي را باور ندارند، حداقل بر اساس تقليد و باور محض شان از غرب، اين نظرات غربي ها را باور و به قدرت انقلاب اسلامي اذعان کنند که اگر نکنند خود رسوا خواهند شد.
نويسنده:
- مهدي فضائلي













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن