تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس چيزى را در دل پنهان نداشت، جز اين كه در لغزش هاى زبان و خطوط چهره او آشكار شد....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820490409




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زاینده رود باید زنده بماند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: رئیس کمیته صیانت از آب چهارمحال و بختیاری به پانا گفت: زاینده رود باید زنده بماند خبرگزاری پانا: جعفری رئیس کمیته صیانت از آب چهارمحال و بختیاری گفت:هیچ یک از اهالی استان چهارمحال و بختیاری در طول تاریخ تا الان مخالف انتقال آب به استانهای دیگر نبوده است چون آب جز انفال می باشد و متعلق به مردم است، باید آب جریان داشته باشد و زاینده رود زنده باشد .
۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۰ شهريور ساعت 15:40



جعفری در گفت و گو با پانا گفت : تونل بهشت آباد تونل 65 كیلومتری در حداقل عمق 300 كیلومتری زمین  یعنی زه كشی تمام قنوات ،چاه ها و آب ها در سه شهرستان استان چهارمحال و بختیاری است یکی از این اقدامات است.
تونل بهشت آباد كه موجب خشك شدن منابع آب زیرزمینی و خشك شدن چشمه ها در استان چهارمحال و بختیاری خواهد شد، علاوه بر تهدید زندگی، اقتصاد کشاورزی و آب شُرب مردم این استان، باعث بار گذاری مضاعف بر رودخانه زاینده رود و تضعیف بیش از پیش جریان رودخانه‌ی كارون خواهد شد
طبق نظر مشاورین زایندآب در سال 1385 با احداث سد و تونل بهشت آباد امکان انتقال سالانه حدود یک میلیارد متر مکعب آب به زاینده رود فراهم می شود .
همچنین در مقاله ای در سال 89 در چهارمین کنگره بین المللی جغرافیدانان جهان اسلام آمده است:انتقال آب از بهشت آباد به زاینده رود پیامدها و چالشهائی را نیز برای حوضه مبدا به ویژه برای سامانه بزرگ کارون به همراه خواهد داشت،کاهش دبی جریان،مخاطرات زیست محیطی،کاهش کیفیت آب شرب شهرهای پائین دست و نفوذ آب شور دریا ،تشدید رسوب گذاری ،کاهش قابلیت تولید انرژی پاک و درآمد برقابی سیستم چند سدی کارون،افزایش حجم پسابها و منابع آلاینده،افول گردشگری و توریستم از پیامدهای این انتقال آب خواهد بود.
در این مقاله همچنین آمده است:از جمله مشکلات دیگر این طرح می توان به تاثیر به حق آبه ها،خشک شدن برکه ها و کاهش سطح آب دریاچه های پائین دست و سفره های آب زیرزمینی اشاره کرد که تحت تاثیر تغییرات اقلیمی ،خشکسالی این اثرات تشدید می شود.
  تونل" گلاب 2 "انحراف آب است نه انتقال آب
رئیس کمیته صیانت از آب چهارمحال و بختیاری در ادامه تصریح کرد :تونل گلاب 2 انحراف مسیر رودخانه زاینده رود از استان چهارمحال و بختیاری  است یعنی 62 كیلومتر آب زاینده رودی كه در استان چهارمحال و بختیاری جریان دارد وارد استان نشود و بعد از سد تنظیمی آب به رضوان شهر اصفهان هدایت می شود.
جعفری با بیان اینکه این تونل بیش از  60 درصد پیشرفت فیزیكی دارد افزود: تونل گلاب 2 هیچ مجوز ساخت و هیچ مصوبه ای ندارد و به صورت غیر قانونی و خود سرانه  در حال احداث می باشد .
وی تصریح کرد:تونل گلاب 2 بدلیل نداشتن مجوزهای قانونی متوقف شده بود، چندی بود مخفیانه کار آن از سر گرفته شده بود ،اما در بازدید سرزده وزیر نیرو از این تونل برای چندمین بار قانون شکنی و پنهان کاری مسئولان اصفهان فاش شد، که وزیر نیرو دستور توقف فوری تونل گلاب را دادند.
محصول این دو طرح كه قرار بود در استان انجام شود ویران شدن استانی به نام چهارمحال و بختیاری و تبدیل شدن این استان به یك كویر است .
چگونه 70 درصد فولاد کشور در شهر کم آبی چون اصفهان تولید می شود؟
بهرامی معاون آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری می گوید:استان اصفهان از نظر صنعتی بزرگترین تولید كننده فولاد كشور می باشد كه 70 درصد فولاد در آنجا تولید می شود ، فولاد یك صنعت آب بر می باشد و چیزی نزدیك 18 الی 20 درصد آب زاینده رود برای صنایع فولاد و ذوب آهن اصفهان  مصرف می شود، فولاد باید در كنار خلیج فارس باشد نه در شهر کم آبی مثل اصفهان،تقریباً یك پنجم آب زاینده رود برای صنعت فولاد و ذوب آهن استان اصفهان صرف می شود.
  خروجی آب از استان چهارمحال و بختیاری با خروجی سد برابر است
معاون آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری گفت :تمام آبی كه در استان چهارمحال و بختیاری پمپاژ‍ می شود به دلیل بافت شنی و درشت دانه و شیب زیاد سطح زمین به مرور زمان از طریق چشمه ها و دره ها زه كش شده و به  رودخانه برگشت داده می شود و به همین دلیل آبی از زاینده رود خارج نمی شود ،ضمن آنکه بررسی آمار دبی ایستگاههای هیدرومتری قبل و بعد از برداشتهای آب استان چهارمحال و بختیاری نشان می دهد بعلت بافت سبک خاک منطقه مذکور(شن و سیلت)، اکثر آب برداشت شده مجددا، به رودخانه برگشته و نام زاینده رود نیز نشان دهنده همین خصوصیت می باشد.
بهرامی افزود :قسمت عمده برداشت آب استان چهارمحال و بختیاری در حوزه زاینده رود مربوط به کشت باغات بادام می باشد که گیاهی با نیاز آبی پایین و مناسب برای مناطق خشک و نیمه خشک می باشد. روش آبیاری این باغات اكثراً آبیاری قطره ای بوده و حداقل مصرف آب را به همراه دارد.
وی تصریح کرد: چنان كه دیده می شود در مكان هائی كه آب از استان چهارمحال و بختیاری خارج می شود آب فراوان است در باغ بهادران كه از توابع استان اصفهان است آب زاینده رود موج می زند اما در اصفهان آب نیست سوال اینجاست كه آبی كه وارد استان اصفهان می شود به كجا می رود؟
  كشت  ده هزار و 651 هكتار برنج در استان اصفهان
یکی دیگر از کارشناسان آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با پانا گفت: چنانچه به الگوی نامناسب کشت محصولات کشاورزی به عنوان یکی از عوامل اتلاف آب و ناپایداری آب بنگریم به یقین می توان یکی از نمونه های شگفت آور آن را کشت برنج در منطقه اصفهان ذکر کرد،منطقه ای با میانگین بارش ۲۰۰ میلیمتر در داخل فلات خشک ایران که آب در آن از دیرباز حکم کیمیا را داشته است.
وی افزود: طبق آمارنامه كشاورزی، جلد اول محصولات زراعی، سال زراعی 89-1388 وزارت جهاد كشاورزی، وب سایت رسمی وزارت جهاد كشاورزی ،كشت ده هزار و 651 هكتار برنج و كسب رتبه ششم در میان بیست استان تولید كننده شلتوك، شایان توجه می باشد. این جایگاه برای استانی كه دارای آب و هوای خشك و نیمه خشك می باشد، نشان دهنده یكی از مضامین عدم توازن توسعه كشاورزی این استان با اصول و اهداف آمایش سرزمین و توسعه پایدار می باشد.
  ورود حجم عظیمی از پسابهای صنعتی به آب زاینده رود
معاون آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری در ادامه گفت : ورود حجم عظیمی از پسابهای صنعتی به آب زاینده رود علی الخصوص فلزات سنگین، در محدوده استان اصفهان ضمن آلوده كردن آب این رودخانه، با آلوده كردن تولیدات كشاورزی امنیت غذایی ساكنان استان اصفهان و كسانی را كه از این محصولات استفاده می كنند، به خطر انداخته است. شاهد این مدعا درصد بالای مبتلایان به ام اس در استان اصفهان می باشد.
  توسعه بی رویه فضای سبز و چمن کاری
جعفری رئیس کمیته صیانت از آب چهارمحال و بختیاری همچنین گفت : توسعه فضای سبز در استان اصفهان به شدت افزایش پیدا كرد به طوری كه سرانه فضای سبز هر نفر در این استان 26 متر است ،این در حالی است كه در استان چهارمحال و بختیاری سرانه 2 متر می باشد.
جعفری تصریح کرد :در استان اصفهان بالای پنج هزار هكتار چمن كاری وجود دارد،چمنی كه در شبانه روز به دو بار آبیاری نیاز دارد. ما مخالف فضای سبز نیستیم اما در استان چهارمحال و بختیاری 215 روستا آب آشامیدنی ندارند و با تانكر به این روستاها آب می برند.
افزایش بی رویه مهاجرت ها و جمعیت
بهرامی معاون آبخیزداری استان  گفت : در اصفهان تجمع جمعیت شهرك ها در اطراف این شهر به خاطر مهاجرت ها به این شهر به شدت توسعه پیدا كرده و تقاضای فراوانی برای آب شده است  در حالی كه منابع آب در استان چهارمحال و بختیاری نصف شده است  و همچنین بخاطر خشک سالی12 میلیارد متر مكعب آب در طول سال به 6 میلیارد كاهش پیدا كرده این در حالی است كه تقاضا در استان همجوار چند برابر شده و این روی معادله جواب نمی دهد لذا روی آوردن به طرح های غیر قانونی و بسیار وحشتناك  چون تونل گلاب 2  وبهشت آباد بزرگترین مشكل است .
  مدیریت سد زاینده رود در دست استان اصفهان است
جعفری رئیس کمیته صیانت از آب چهارمحال و بختیاری همچنین گفت : مسئولان استان اصفهان مدام كف رودخانه زاینده رود را نشان مردم می دهند و می گویند بالا دست برداشت بی رویه دارد و بعضا گفته اند چهارمحال و بختیاری آب را بسته است این در حالی است که  مدیریت سد زاینده رود به طور كامل از قبل از انقلاب تا کنون در دست استان اصفهان بوده است و حتی اگر كسی بخواهد از سدزاینده رود دیدن كند باید حتما با آب منطقه ای استان اصفهان هماهنگ شود،حتی باز و بسته شدن دریچه سد و مقدار خروج آب از سد به عهده استان اصفهان است.
امیدوارم مسئولان استان اصفهان صادقانه حرفها را با مردم این استان در میان بگذارندو مشكلات را به استان چهارمحال و بختیاری تعمیم ندهند.
  برخی مناطق  چهارمحال و بختیاری از آب شرب بی بهره اند
جعفری تصریح کرد: با توجه به اینكه استان چهارمحال و بختیاری سرچشمه دو رودخانه مهم و بزرگ زاینده رود و كارون است اما مردم این استان در اغلب مناطق از آب شرب بی بهره هستند و تنها 13 درصد از مساحت استان در حوزه آب زاینده رود می باشد.
وی خاطر نشان کرد:شهرهای بزرگ چهارمحال و بختیاری با کمبود آب مواجه هستند ؛سامان كه در سه الی چهار كیلومتری زاینده رود قرار دارد در شبانه روز 20 ساعت آبش قطع می باشد و مردم روزی 4 الی 5 ساعت بیشتر دسترسی به آب شرب ندارند.
این مسئول افزود:در استان چهارمحال و بختیاری 215 روستا آب آشامیدنی ندارند و با تانكر به این روستاها آب می برند، شهر ها و روستاهای استان چهارمحال و بختیاری آب آشامیدنی ندارند ،صنعتی كه در استان چهارمحال و بختیاری وجود  دارد با تانكر به آنها آب رسانی می شود،تمام دشت های كشاورزی استان چهارمحال و بختیاری ممنوعه اعلام شده است . مصرف تنها 122 میلیون متر مكعب آب زاینده رود در چهارمحال و بختیاری
کارشناس آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری گفت: طبق گزارش سازمان آب منطقه ای استان اصفهان در سال 1384 آورد طبیعی زاینده رود 850 میلیون متر مکعب می باشد که به همراه تونل اول،دوم و سوم کوهرنگ و چشمه لنگان به طور متوسط سالانه 1600 میلیون متر مکعب می باشد.
محمودی ن‍‍‍‍ژاد افزود : از این  1600میلیون متر مكعب آب زاینده رود ، برداشت استان چهارمحال و بختیاری فقط 122 میلیون متر مكعب می باشد و با توجه به بافت شنی ونفوذ پذیری كه از سد زاینده رود تا پل زمانخان وجود دارد میزان دبی آب تغییری نمی كند.    











این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن