تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  ghhhhhh
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805437449




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نه ليبراليسم حقيقتي از دين دارد نه داعشيسم


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > مرکز > قم حجت‌الاسلام جوادي آملي:
نه ليبراليسم حقيقتي از دين دارد نه داعشيسم
قم - خبرگزاري مهر: رئيس بنياد بين‌المللي علوم وحياني اسراء گفت: از ليبراليسم تا داعشيسم، همه داهيه اسلام را دارند و رنگ اسلام را به دروغ يا راستي دارند. در حالي كه نه ليبراليسم حقيقتي از دين دارد نه داعشيسم. حتي دين با آنها در حال ستيز است.



به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام والمسلمين مرتضي جوادي آملي پيش از ظهر پنجشنبه در كارگاه آموزشي معاونان فرهنگي ادارات كل تبليغات اسلامي استان‌هاي كشور كه در اداره كل تبليغات اسلامي استان قم برگزار شد اظهار كرد: انديشه و مدرسه فكري‌اي كه به نام آيت‌الله جوادي آملي است قرائت و تفسيري از اسلام است كه اگر بازشناسي نشود، به راحتي نمي‌توان به اين مدرسه فكري راه برد. وي گفت: بيش از 30 سال است كه آيت‌الله جوادي آملي در منبرها، دانشگاه‌‌ها و حوزه‌ها از زواياي مختلف، اين مدرسه فكري را بيان مي‌كنند اما عقبه اين مدرسه فكري هنوز خيلي روشن نيست. رئيس بنياد بين‌المللي علوم وحياني اسراء با ذكر مثالي در اين زمينه افزود: كتاب «منزلت عقل در هندسه معرفت ديني» در گذشته به صورت ديگري معنادار بود اما دامنه بحث آنقدر گسترده بود كه آيت‌الله جوادي آملي اين كتاب را دوباره تدريس كرد و پيرامون آن تحقيقاتي انجام شده كه در نهايت به اين مدرسه فكري تبديل شده است. وي اضافه كرد: آيت‌الله جوادي آملي در ابتداي تفسير تسنيم درباره منهج تفسيري خود مطالبي را بيان كرد اما هر چه كه جلوتر مي‌رويم مي‌بينيم بحث‌ها عميق‌تر مي‌شود و سئوالات عميق‌تري مطرح مي‌شود، بنابراين مدرسه فكري ايشان يك بسته كوچك نيست. حجت‌‌الاسلام جوادي آملي با بيان اينكه گفته‌ها و نوشته‌هاي آيت‌الله جوادي آملي در سه سطح عمومي، خواص و اخص است تصريح كرد: ايشان تاكيد دارند كه براي عوام، تكرار نقش تعليل را دارد، در حالي كه اين تكرار براي خواص فقط يك بار تاثير دارد و در مرتبه‌هاي بعدي تاثير ندارد. مدرسه فكري آيت‌الله جوادي آملي ميراث علماي تشيع است رئيس بنياد بين‌المللي علوم وحياني اسراء تاكيد كرد: مدرسه فكري آيت‌الله جوادي آملي ميراث علمي و عملي و اخلاقي و فلسفي و عرفاني تشيع است.

وي خطاب به معاونان فرهنگي ادارات كل تبليغات اسلامي استان‌هاي كشور گفت: دپارتماني در حوزه كاري خود باز كنيد و جمع خاصي را دعوت و از آنها بخواهيد در مورد اين مسائل اظهارنظر و نقد كنند كه اين كار در تعميق اين منظومه فكري و بسط آن تاثير دارد. عقلانيت ديني مهم‌ترين ويژگي آيت‌الله جوادي آملي حجت‌الاسلام جوادي آملي در بخش ديگري از سخنان خود به تحولات دنياي اسلام اشاره كرد و گفت: از ليبراليسم تا داعشيسم، همه داهيه اسلام را دارند و رنگ اسلام را به دروغ يا راستي دارند. در حالي كه نه ليبراليسم حقيقتي از دين دارد نه داعشيسم. حتي دين با آنها در حال ستيز است. وي يكي از مختصات مدرسه فكري آيت‌الله جوادي آملي را به عقلانيت ديني تعبير كرد و گفت: برجسته‌ترين ويژگي آيت‌الله جوادي آملي همين عقلانيت ديني است و تعقل و تفكري او را همراهي مي‌كند كه ريشه در آموزه‌هاي وحياني دارد. رئيس بنياد بين‌المللي علوم وحياني اسراء ادامه داد: ايشان در مسائل تعبدي هم سعي دارند ضمن اينكه همه جهات تعبدي را رعايت مي‌كنند، همواره نگاه عقلانيت ديني را به آن امر دارند. حجت‌الاسلام جوادي آملي تاكيد كرد: در بحث حج هم فتاوايي كه از آيت‌الله جوادي آملي وجود دارد متفاوت از فتاواي ساير علما است. وي گفت: آيت‌الله جوادي آملي عقلانيت ديني را منبعي از منابع دين مي‌دانند و آموزه‌ها و خروجي‌هاي عقل را حجت مي‌دانند و آن را در كنار نقل مي‌نشانند. اين عقل در كنار نقل رسميت و حجيت دارد و سخن دين است كه اگر كسي خلاف اين عقل كاري انجام دهد به عقوبت مي‌رسد و اگر موافق آن كاري انجام دهد پاداش مي‌گيرد. ديني شدن علم لازمه ديني شدن دانشگاه به گفته اين استاد حوزه، دانشگاه اگر بخواهد ديني شود بايد دانش آن ديني شود و دانش ديني عقل هماهنگ با نقل است، حتي عقل تجربي هم در اين مسئله به ميدان مي‌‌آيد و محصولش مي‌شود دين. حجت‌الاسلام جوادي آملي تصريح كرد: آيت‌الله جوادي آملي عقلانيت ديني را به عنوان يكي از منابع معرفتي دين معرفي مي‌كنند كه هر چه اين عقل كامل‌تر و شفافت‌تر باشد در روشنگري نقل موثرتر است.

وي با بيان اينكه در حوزه تفكر بيش از 300 آيه و روايت وجود دارد اظهار كرد: عقل انساني در ابتدا يك عقل بالفعل نيست. بذري كه به نام عقل هست بايد به بلوغ خودش برسد و اجازه پيدا كند كه به مرتبه رشد برسد. وقتي عقل به كمال خودش رسيد مسير شهود را طي مي‌كند. به اعتقاد رئيس بنياد بين‌المللي علوم وحياني اسراء‏ براي اينكه اين عقل از همه چيزهايي كه باعث كدورت و تيرگي‌اش مي‌شود مبرا شود بايد خيلي تلاش كرد. حجت‌الاسلام جوادي آملي با بيان اينكه جريان حس گرايي امروزه به اوجش رسيده، تصريح كرد: لذت‌جويي و كاميابي بر اساس جهان بيني حس گرايي است و تمام تلاش انساني اين است كه به اين سمت بيايد. دو جرياني كه عقل را تهديد مي‌كند وي از شبهه علمي و شهوت عملي به عنوان دو جرياني ياد كرد كه عقل را تهديد مي‌كنند و در توضيح اين دو گفت: هيچ گاه حس گرايي، وهم و خيال، ظن و گناه و شهوت عملي نمي‌تواند انسان را به حق نزديك كند. حجت‌‌الاسلام جوادي آملي افزود: عقل از منابع معرفتي دين است و هيچ گريزي از اين گزاره نيست. با توجه به اين همه تاكيداتي كه در آيات و رواياتي در رابطه با تعقل وجود دارد، جا براي شك و ترديد نيست كه نبايد به عقل در حوزه معرفتي توجه داشت. عقل يكي از منابع معرفتي است و بايد به كار گرفته شود. وي گفت: اصل دوم اين است كه عقل برخلاف وحي ذاتا مصون نيست بلكه بايد آن را مصون نگاه داشت و اين كتاب و سنت آمده است تا مصونيت دين را تضمين كنند. رئيس بنياد بين‌المللي علوم وحياني اسراء تاكيد كرد: اين عقل است كه همه چيز را براي انسان سامان مي‌دهد و اگر نباشد يا به افراط (داعشيسم) و يا به تفريط(ليبراليسم) مي‌انجامد. ما عقلي مي‌خواهيم كه به كمال و بلوغ برسد و سخنگوي دين باشد. عقلي كه بخواهد سخنگوي علم ديني باشد بايد به كمال برسد. حجت‌الاسلام جوادي آملي در پايان گفت: حوزه فرهنگ اگر بخواهد سامان پيدا كند جريان حس گرايي و لذت جويي دنيايي كه در جهان سايه افكنده را بايد علاج كند.
 






۱۳۹۳/۶/۲۰ - ۱۳:۴۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 107]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن