تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): بهشتى‏ها چهار نشانه دارند: روى گشاده، زبان نرم، دل مهربان و دستِ دهنده.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798385278




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از تصویر مغفول مانده دفاع مقدس تا درد دل‌های چند هنرمند متعهد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:



گزارشی درباره جشنواره فیلم مقاومت؛
از تصویر مغفول مانده دفاع مقدس تا درد دل‌های چند هنرمند متعهد خبرگزاری رسا ـ رییس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس گفت: ما ماموریت مان دفاع مقدس است. حفظ ارزش‌های دفاع مقدس و نه صرفا در گذشته و از گذشته بلکه معتقدیم این ارزش‌ها و فرهنگ دفاع مقدس ما امروز در لبنان، غزه، سوریه و عراق هم بروز و ظهور دارد و حزب الله هم ادامه‌ی نشر ارزش‌های دفاع مقدس است.



به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا نشست مشترک مدیر عامل بنیاد فرهنگی روایت، دبیر جشنواره بین المللی فیلم مقاومت و قائم مقام انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس به منظور برنامه ریزی برای برگزاری گسترده و با شکوه تر جشنواره بین المللی فیلم مقاومت برگزار شد.
 
سردار کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس: عظمت دفاع مقدس هنوز به تصویر کشیده نشده است
 
این نشست که با حضور سردار کارگر، سردار جواد جباری، محمد خزاعی، محمد صنعتی، روح الله سهرابی و یزدان عشیری در محل بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس صورت گرفت پیرامون ابعاد برگزاری و ضرورت‌ها و چالش‌های سینمای دفاع مقدس و مقاومت بحث و تبادل نظر شد. سردار سرتیپ بسیجی دکتر «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در این نشست گفت: واقعیت این است وقتی آمدم بنیاد از پیشینه و سابقه جشنواره فیلم مقاومت کسب اطلاع کردم. این جشنواره قیلا توسط بنیاد برگزار می‌شد و یک ایده این بود که به بنیاد برش گردانیم. ولی وقتی دیدم در سال‌های اخیر این حرکت خوب و موفق دارد برگزار می‌شود گفتیم فرقی نمی‌کند.
 
وی ادامه داد: ما ماموریت مان دفاع مقدس است. حفظ ارزش‌های دفاع مقدس و نه صرفا در گذشته و از گذشته بلکه معتقدیم این ارزش‌ها و فرهنگ دفاع مقدس ما امروز در لبنان، غزه، سوریه و عراق هم بروز و ظهور دارد و حزب الله هم ادامه‌ی نشر ارزش‌های دفاع مقدس است. به گفته وی، دفاع مقدس متعلق به دوران گذشته نیست بلکه در حال و هم اکنون هم ساری و جاری است و آثار و نتایجش را در کشور و منطقه شاهدیم.
 
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه ما در عرصه سینمای دفاع مقدس واقعا فقیریم؛ تصریح کرد: جشنواره دفاع مقدس می‌تواند تحرک و جنب و جوش و حرکت جدیدی را شکل بخشد. وی معتقد است در حوزه دفاع مقدس به هیچ وجه نباید سلیقه‌ای عمل کنیم و شایسته نیست مسائل سیاسی و جناحی را در مباحث فرهنگی و سینمای دفاع مقدس خلط دهیم. سردار کارگر خاطر نشان ساخت: حضرت آقا همیشه بر حفظ ارزش‌ها و فرهنگ دفاع مقدس تاکید دارند. در هر حوزه‌ای هم که رهنمود می‌دهند اشاره دارند به دوران دفاع مقدس و فرهنگ آن و همیشه هم دو کلیدواژه را اشاره می‌فرمایند اینکه «فرهنگ دفاع مقدس فراموش نشود» و دیگر اینکه «این فرهنگ تحریف نشود».
 
وی تصریح کرد: لازم است در حوزه سینمای دفاع مقدس کیس پردازی شود و به مصداق‌ها، اسطوره‌ها و نمادهای دوران دفاع مقدس توجه صورت گیرد. مانند فیلم «چ». رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه ما در زمینه سینمای دفاع مقدس عقب ماندگی زیادی داریم اظهار داشت: مسئولیت جلوگیری از تحریف فرهنگ و آثار دفاع مقدس با بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس است و تاکید دارم از دفاع مقدس به هیچ وجه در جشنواره مقاومت غافل نشویم. سرمایه ما دفاع مقدس است. گنجینه ارزشمند و بی بدیلی است که در اختیار داریم.
 
وی اضافه کرد: دفاع مقدس را نباید تنها برای مرور خاطرات بخواهیم زیرا باید این موضوع در حال و آینده‌مان جریان داشته باشد، زیرا دفاع مقدس مدل و طرح‌ریزی جدیدی در دنیای مدرن به حساب می‌آید، در دوران دفاع مقدس همه چیز وجود داشت و تمامی کفر در برابر ایران اسلامی ایستاده بودند و حماسه‌های بزرگی در این جنگ رخ داد که مادری که چهار فرزندش شهید شده بود همسرش را نیز راهی جبهه می‌کرد.
 
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس عنوان کرد: جنگ تحمیلی متفاوت از سایر جنگ‌های دنیا است و هشت سال دفاع مقدس، هیچ‌گاه هدف، وسیله را توجیه نکرد و ما هیچ‌گاه از سلاح‌های نامتعارف استفاده و شهرهای عراق را بمباران نکردیم درحالی که رژیم بعث بسیاری از این موارد را تکرار کرد. وی تصریح کرد: دفاع مقدس، متعلق به همه مردم است، پیروز واقعی دفاع مقدس مردم بودند و نباید آن را فقط متعلق به نیروهای نظامی دانست زیرا دفاع مقدس متعلق به همه ادیان، مذاهب، اقوام، گویش‌ها و سلیقه‌های سیاسی است.
 
سردار کارگر معتقد است به هیچ وجه جناحی برخورد نکنیم. یکی از اشکالات جامعه این است که در مسئله دفاع مقدس هم جناحی رفتار می‌کنند درحالی که دفاع مقدس مال همه سلایق، اقوام، گویش‌ها و مناطق است. در مسئله سینمای دفاع مقدس نباید خط کشی کنیم و وفاق و همگرایی و فراگیری باید مورد توجه قرار گیرد. دفاع مقدس را سیاه و سفید نبینیم. توجه لازم به نقش همه ارتش، سپاه و بسیج صورت بگیرد. احساس می‌شود در بعضی جاها به نقش ارتش دارد ظلم می‌شود.
 
به اعتقاد وی در رویکردهای به دوران دفاع مقدس به سه مطلب ظلم شد: عقلانیت، حماسه و معنویت در سینمای دفاع مقدس که باید این سه محور دیده شود. وی گفت: برای یک عملیات کلی کار فکری صورت می‌گرفت و طرح و برنامه وجود داشت. تیم‌های مطالعاتی بود و اصل بر انضباط و عقلانیت و خرد جمعی بود و فردگرایی نبود. ببینید در غرب و سینمای غرب چگونه برای اهدافشان برنامه ریزی و سرمایه گذاری می‌کنند. آن‌ها برای بطالتشان برنامه ریزی دارند ولی ما برای حقانیتمان نداریم.
 
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس افزود: دفاع مقدس یک گنجینه و مخزن است که هر چه برداریم باز هم کم است. هنوز ابعاد دفاع مقدس تعریف نشده است. وی تاکید کرد: بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس آمادگی همه گونه همکاری را دارد و مشتاقیم کمک کنیم. هر کاری از دست ما بربیاید در کنارتان هستیم. سردار جباری مدیرعامل بنیاد روایت عنوان کرد: جشنواره تاکنون دوسالانه بود و امسال یکی از مباحث جدی که از سوی شورای سیاستگذاری جشنواره مطرح شد به منظور استمرار و تداوم تاثیرگذاری این جشنواره در زمینه تولید، اجرا و اثرگذاری تبدیل آن به آن جریانی مستمرتر و سالانه بوده است.
 
وی ادامه داد: برای اینکه هنرمندان در عرصه تولید جدی تر ورود کنند و تاثیر جشنواره و تولید بر بدنه سینما بیشتر و گسترده شود لازم بود همه ساله این حرکت برگزار شود. به گفته وی برگزاری سالانه جشنواره فیلم مقاومت هم فرصتی مغتنم برای نسل آینده سینما فراهم می‌سازد تا حضور و ظهوری بیشتر داشته باشند و هم آثار و برکات ملی و بین المللی خواهد داشت.
 
خزاعی دبیرجشنواره بین المللی فیلم مقاومت به توضیح ابعاد برگزاری این دوره جشنواره پرداخت و اهمیت ملی، منطقه‌ای و بین المللی آن را تشریح کرد. وی گفت: جشنواره در این دوره با رشد کمی و کیفی افق جدیدی را در حوزه ملی و بین الملل طراحی کرده و به گونه‌ای برنامه ریزی شده است تا این اتفاق امسال در مقیاسی فراگیر طبقات و طیف‌های مختلف اجتماعی را پوشش دهد. وی افزود: در راهبرد ملی علاوه بر ساختار پیشین جشنواره متمرکز بر فیلم‌های دفاع مقدس و فیلمسازان داخلی، طراحی شده تا تمام شهرهای کشور به ویژه، مناطق مرزی و نیز، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های کشور همزمان میزبان جشنواره شوند و فیلم‌های دفاع مقدس و مقاومت در تمامی این حوزه‌ها اکران شود.
 
دبیر جشنواره بین المللی فیلم مقاومت با اشاره به حوزه بین الملل خاطر نشان ساخت: راهبرد بین المللی جشنواره مبتنی بر گفتمان جهانی مقاومت نگاهی فراگیر داشته است به چالش‌های روز دنیا و تفکرات ضد سلطه. وی ادامه داد: در این بخش و این دوره اهتمام ویژه‌ای داشته‌ایم به تحولات منطقه‌ای و مسائل جهان اسلام و سعی کردیم با طراحی بخش‌هایی به مسائل غزه، گروه‌های تکفیری، داعش و همه جریانات ضد صهیونیستی حول محور عماد مغنیه به این نماد و این جریان برپردازیم.
 
به گفته وی جشنواره استراتژی گسترش جغرافیایی را نیز مد نظر داشته و رایزنی‌های گسترده برای برگزاری جشنواره در قالب هفته‌های فیلم مقاومت در چند کشور اروپایی و آسیایی انجام داده‌ایم و امیدواریم بتوانیم جشنواره را در این دوره در هفت کشور برگزار نمائیم. خزاعی با تاکید بر لزوم وفاق و همگرایی همه سلایق در این رویداد ارزشی نظام اسلامی تصریح کرد: حفظ ارزش‌های دفاع مقدس و انتقال این فرهنگ از طریق سینما و شناسایی جریانات متاثر و همسو دغدغه ماست و امیدواریم جشنواره مقاومت در این دوره نیز با تعامل دستگاه‌های دلسوز و مدیران متعهد خیز بلندی بر دارد.
 
سینمای ایران به مقوله دفاع مقدس ادای دین کرده؟
 
 یکی از شاخصه‌های جشنواره مقاومت، روایت پایمردی و رشادت آن دسته از افرادیست که پای آرمان‌ها و ارزش‌های خود می‌ایستند و در راه این ایستادگی از جان و مال و فرزندان خود می‌گذرند. نمونه یک چنین ایستادگی و مقاومت را می‌توان در سختی‌ها و زجرهایی که اسرا در دوران اسارت خود متحمل شدند دید... حال اگر این اسرا از طبقه زنان آن مملکت مورد هجوم واقع شده باشند شدت ایستادگی و تحمل ناملایمت در آن دو برابر است... اما آنچه که مسلم است اینکه جشنواره فیلم مقاومت باحضورفیلمسازان هدفمند، که نگاه ارزشمند استکبارستیزی دارند ارزش پیدا می‌کند. با سه تن از کارگردانان بخش مستند جشنواره مقاومت حرف‌های شنیدنی در این خصوص دارند.
 
زهره یزدان پناه قره تپه، کارگردان فیلم مستند «وقتی آن‌ها آمدند» : زنان اسیر لبنانی در زندان‌های صهیونیست چه برسرشان آمد!
 
زهره یزدان پناه پرده از جنایات عظیم صهیونیست‌ها درباره زنان اسیر لبنانی با فیلم وقتی آن‌ها آمدند پرده برداشت! این کارگردان و مستند ساز درخصوص محتوا و مضمون فیلمش می‌گوید: این فیلم، درباره زنان اسیرلبنانی درزندان صهیونیست‌هاست. درحمله اسرائیلی‌ها درسال 1982 به جنوب لبنان، تعداد زیادی از مردم نیز به اتهام کمک به نیروهای مقاومت اسلامی، توسط اسرائیلی‌ها و نیروهای دست نشانده آن‌ها به اسارت گرفته شدند که زنان نیز از جمله این اسرا بودند. این زنان اسیر، یا به خاک فلسطین اشغالی برده می‌شدند و درزندان های آنجا نگهداری می‌شدند و یا در زندان خیام درجنوب لبنان که درآن زمان توسط نیروهای دست نشانده اسرائیلی‌ها، به عنوان یکی ازمخوف ترین زندان‌ها برای بازداشت و شکنجه اسرا استفاده می‌شد.
 
درب‌های این زندان، پس از شکست و عقب نشینی مفتضحانه نیروهای اشغالگر ازجنوب لبنان درجنگ 33 روزه سال 2006 میلادی گشوده می‌شود، اما مدتی نمی‌گذرد که صهیونیست‌ها، این زندان را بمباران می‌کنند تا با تخریب کامل آن، ازجنایات خود دراین زندان، هیچ سندی باقی نگذارند.
 
یزدان پناه جایگاه جشنواره بین المللی فیلم مقاومت را در بین سایر جشنواره‌های داخلی اینگونه برشمردکه: تفاوت ماهوی جشنواره فیلم مقاومت با سایرجشنواره های داخلی، درتأکید و سعی و تلاش در پایبندی براهداف متعالی آن است که برخاسته از ارزش‌های، آرمان و شاخصه‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است که درابعاد جهانی آن، به عنوان عناصرمقاومت و پایداری، تجلی پیدا کرده است. بنابراین، سیاستگزاران، متولین و مدیران چنین جشنواره‌ای باید خیلی مراقب باشند که به مرور، دچارآسیب های برخی از جشنواره‌های دیگرنشوند و چنین مراقبه‌ای، تلاش جهادگونه و مستمری را می‌طلبد.
 
وی در خصوص ابعاد بین المللی جشنواره مقاومت که چقدرموفق عمل کرده بیان کرد: یکی از شاخصه‌های موفقیت جشنواره فیلم مقاومت در صحنه بین المللی، حضورفیلمسازان هدفمند، با نگاه‌های ارزشمند استکبارستیزی به عنوان یکی ازابعاد مقاومت، دراین جشنواره است؛ کسانی که درآن سوی آب‌ها، به رغم ادعاهای مبتنی بر وجود آزادی که درآنجا وجود دارد، نمی‌توانند آثارمبتنی برحقیقت، ضداستکباری و ضد صهیونیستی خود را به نمایش بگذارند، اما دراین جشنواره، می‌توانند حضورداشته باشند و حضوردارند؛ نکته بعدی درموفقیت این جشنواره، موضع گیری شبکه‌های تلویزیونی صهیونیستی، درمورد برگزاری این جشنواره است؛ وقتی موضع خصمانه می‌گیرند، یعنی اینکه، این جشنواره درعملکرد خود حتی درابعاد بین المللی هم، موفق بوده است.
 
کارگردان مستند «وقتی آن‌ها آمدند» برگزاری این جشنواره درسال های گذشته را اینگونه ارزیابی کرد: بالطبع، هرسال تجربه جدیدی برای برگزاری بهتر و مناسب تری برای دوره‌های بعدی است. ازابتدای تولد و آغازفعالیت این جشنواره، نواقصی بوده که به نظرم با آسیب شناسی هایی که می‌شود، مدیران ومتولیان آن سعی می‌کنند، نواقص هردوره را بهبود ببخشند و دوره بعدی را بهتر و تأثیرگذارتر برگزارکنند. تا زمانیکه مدیران و متولیان این جشنواره، هم اعتقاد به آسیب شناسی هردوره نسبت به دوره‌های قبلی داشته باشند و هم، ظرفیت پذیرش نگاه‌های آسیب شناسانه را داشته باشد، به طوریقین درکارخود موفق خواهد بود؛ والاّ اگر بدون درنظرگرفتن این دو شاخصه، فقط توقع و انتظار تعریف وتمجید را داشته باشند، این جشنواره هم به مرور زمان، مانند فعالیت‌های برخی سازمان‌های مدعی و متولی فعالیت‌های فرهنگی– هنری می‌شود که به دلیل فقدان این دو فاکتورمهم، فعالیت‌هایشان حتی دربرگزاری جشنواره‌هایشان، متأسفانه فقط برای افزایش آمارجدول فعالیت‌هایشان است و با بی خاصیتی و بدون کمترین تأثیرگذاری و جریان سازی متناسب با اهداف تعیین و تعریف شده، برگزار می‌شود.
 
 وی در خصوص سالانه شدن جشنواره مقاومت و اینکه چه کمکی به جدی ترشدن این رقابت بین جشنواره‌های دیگر می‌کند گفت: وقتی جشنواره‌ای مثل فیلم فجرکه ویترین سینمای ایران است، می‌تواند به طورسالانه برگزار شود، جشنواره فیلم مقاومت چرا نتواند سالانه برگزارشود؟ اما این سالانه شدن جشنواره، نباید مدیران فرهنگی و هنری و سیاستگزاران عرصه فرهنگ و هنر را از سیاستگزاری برای تولید و حمایت از آثار متناسب با اهداف جشنواره از جمله احیاء و بازنمایی ارزش‌ها، شاخصه‌ها و الگوهای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس یا مقاومت و پایداری درصحنه های داخلی و بین المللی و همچنین نیازهای جامعه ایرانی– اسلامی مان غافل کند و این جشنواره را مثل برخی دوره‌های سایرجشنواره ها، به سطح نازلی از ارائه آثارتولیدی برساند.
 
یزدان پناه در بخش دیگری از صحبت خود در مورد اینکه مستند سازی درمقوله دفاع مقدس وانقلاب اسلامی، تاکنون توانسته این رویداد مهم را آنچنان درخورتوجه به تصویربکشد؟ توضیح داد: اگربگوییم هیچ کاری نشده، بی انصافی است؛ اما موضوع، ادا کردن حق مطلب است؛ یعنی آن طور که شایسته جامعه‌ای که حدود سی و پنج سال از انقلاب شکوهمند آن می‌گذرد و به رغم فراز و نشیب‌های فراوانی از جمله دوران هشت سال دفاع مقدس را داشته است که حضرت امام راحل ازآن به عنوان الطاف خفیه الهی یاد می‌کنند و همه این‌ها پشتوانه 1400 ساله فرهنگ قرآنی و اندیشه و فرهنگ عاشورایی را داشته است و به همین سبب‌ها، ذخایر بسیارغنی برای تولید آثار هنری از جمله آثاری درفیلسمازی درقابل های مختلف آن از جمله مستندسازی را دارد، اقدام مورد توقع وانتظاری انجام نشده است.
 
ما حتی دربازنمایی بخشی شخصیت زنان که درپیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دوران دفاع مقدس نقش موثری داشته‌اند را هم، نتوانسته ایم حق مطلب را آن طورکه شایسته و مورد انتظاراست، ادا کنیم؛ مثلاً ما چند فیلم سینمایی یا داستانی یا مستند درباره شخصیت‌ها یا حتی طیف خاصی مانند زنان که درپیروزی انقلاب اسلامی یا در دوران دفاع مقدس، نقش و حضورموثری داشته‌اند را تولید کرده‌ایم؟ نه اینکه دراین زمینه، کاری نشده است، اما به دلایل مختلف درعرصه های مختلف مانند سیاستگزاری، اندیشه‌های راهبردی، برنامه ریزی، پژوهش مبتنی برنیازها و شناسایی اولویت‌ها، سرمایه گذاری، حمایت و توزیع مناسب بودجه بند، شناسایی استعدادها و آموزش و... که آن هم قابل بررسی است، یا تعداد اینکارها به تناسب انتظاری که وجود دارد خیلی کم است، یا آثارتولید شده، سطحی است یا در برخی موارد هم که سراغ سوژه‌هایش مربوطه نرفته‌ایم و اصلاً کاری انجام نشده است.
 
عرصه فرهنگ و هنر هم، مانند هرعرصه دیگری، تلاشی جهاگرانه می‌خواهد که امیدوارم سیاستگزاران و متولیان و مدیران جشنواره فیلم مقاومت، همانطورکه تاکنون تلاش کرده‌اند، با سیاستگزاری های صحیح و ایجاد زمینه‌های مناسب برای تولید مناسب، به خصوص در سال فرهنگ و پاسخگویی مناسب به منویات مقام معظم رهبری، این زمینه‌ها را برای فیلمسازان فراهم کنند و خود فیلمسازان هم، با سرلوحه قراردادن تفکرجهاد فرهنگی، دراین زمینه تلاش‌های جهادگونه ای را بکنند. وی سهم سینمای ایران را از بازتاب مقاومت کشورهای اسلامی جهان اینگونه برشمرد:
 
در مورد بازتاب مقاومت کشورهای اسلامی در سینمای ایران هم، درسطح کلی، تقریباً وضعیتی مشابه وضعیت بازتاب مقوله انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را دارد. اما به نظرم، آثار تولید شده در قالب فیلم‌های مستند، درانعکاس مقاومت کشورهای اسلامی، وضعیتی تقریباً بهتری نسبت به دیگر قالب‌ها داشته است.
 
این کاردان در خصوص مصائب مستندسازی در ژانر دفاع مقدس و انقلاب توضیح داد: مصائب و مشکلات، فقط مخصوص مستندسازی در ژانر خاصی نیست؛ بهتراست بگوییم مصائب فیلمسازی که مستندسازی هم، از انواع آن است. فیلمسازی از جمله مستندسازی، به خصوص درعرصه انقلاب و دفاع مقدس، هم نیازمند حمایت مادی و هم نیازمند حمایت معنوی با اسکلت بندی مستحکم است. یعنی، هنرمند فیلمساز از جمله هنرمند مستندساز، علاوه براینکه نیازمند، اندیشه صحیح برای بازتاب حقیقت و پرهیز از القاء کج اندیشی و همچنین نیازمند دانش فنی کافی برای تولید است، نیازمند حمایت و بودجه دارد تا تجربه هم بر این دانش، افزوده شود و دارای تبحر کافی شود تا از ذخایر فرهنگی- هنری این انقلاب و نظام باشد.
 
یک فیلمساز یا حتی مستندساز دغدغه مند و پایبند به آرمان‌های این نظام که هم اندیشه متعالی و درستی دارد و هم، طرح مناسبی برای انعکاس اندیشه‌های خوب و متعالی در فیلسمازی، نباید به خاطر اینکه حامی ندارد یا بودجه‌ای برای حمایت برایش در نظرگرفته نشده است، مجبور به سرمایه گذاری شخصی دشوار شود و بعد هم، دلش بلرزد که مبادا فلان سازمان یا فلان مدیرفرهنگی – هنری، به هردلیلی که گاه این دلایل، برمسائل شخصی و سلیقه‌ای استوار است، نخواهد برای فیلمش حمایت مالی کند یا به رغم داشتن بودجه، مثقالی برای فیلمش سرمایه گذاری کند. مورد بعدی که اتفاقاً مورد اساسی و پایه‌ای است، حمایت معنوی مبتنی برنگاه، اعتقاد و مدیران فرهنگی – هنری درپایبندی به ارزش‌ها انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است.
 
تا یک مدیرفرهنگی – هنری به ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، پایبندی جدی نداشته باشد و این ارزش‌ها، ازقالب حرف، به قالب عمل درنیاید و دراعمال و رفتارش چه در ابعاد شخصی و چه درابعاد اجتماعی‌اش، ساری و جاری نشود یا به هر دلیلی، دچار تغییرنگاه و رویه و کم رنگ شدن اعتقادات و سستی در پایبندی برارزش های انقلاب اسلامی و آرمان‌های دفاع مقدس و... شده باشد، نمی‌تواند جهادگونه عمل کند و از هنرمندان جهادگر درعرصه فرهنگی – هنری هم، حمایت معنوی و حتی حمایت مادی مناسب و صحیحی داشته باشد و فقط سعی می‌کند تظاهربه حمایت کند؛ این یعنی نفاق رفتاری در حوزه فرهنگی – هنری.
 
وی درانتها درمورد برگزاری هرچه بهتر این جشنواره گفت: من تأکید زیادی به همان شاخصه‌های «اعتقاد به آسیب شناسی» و «داشتن ظرفیت برای پذیرش نگاه‌های آسیب شناسانه» دارم. انقلاب ما و نظام اسلامی مان، هرضربه ای که در ابعاد فرهنگی– هنری خورده است، مهم‌ترینش، فقدان همین دو شاخصه بوده است. یعنی برخی از مدیران فرهنگی– هنری ما در برخی از سازمان‌ها و مراکز متولی فعالیت‌های فرهنگی- هنری، در عملکرد اثبات کرده‌اند که نه تنها ظرفیت پذیرش چنین نگرش‌هایی را ندارند؛ بلکه متأسفانه به رغم ادعاهایشان، اصلاً به چنین نگرش‌هایی، عملاً معتقد نیستند؛ به همین دلیل است که بعضی مواقع شاهد هستیم، برخی ازاین افراد، در حوزه کاری خود، هرکاری دلشان می‌خواهد انجام می‌دهند و به ارزیابی و بعد، به پاسخگویی درمورد عملکردهایشان هم، اصلاً خود را موظف نمی‌دانند.
 
این، یعنی فقدان فرهنگ پاسخگویی که درهمه عرصه‌ها، به خصوص درعرصه فرهنگ و هنر، که معضل بزرگی است. با این توضیحات می‌خواهم بگویم که مدیران و متولیان جشنواره مقاومت هم، اگر می‌خواهند هر دوره از این جشنواره را بهتر از دوره قبل برگزارکنند، ضرورت دارد که به چنین نگرش‌هایی بها بدهند و از آن استقبال کنند و با تدابیر مناسب سعی در کاربُرد صحیح چنین نگرش‌هایی داشته باشند.
 
 فرشید آذری کارگردان فیلم داستان یک شهر: روایت فتح قابل دفاع‌ترین مستند در حوزه دفاع مقدس است
 
کارگردان فیلم مستند «داستان یک شهر» مقاومت مردم خرمشهر را در فیلمش روایت می‌کند. فرشید آذری گفت: مستند «داستان یک شهر» به بازنگری برهه تاریخی مقاومت، سقوط و باز پس گیری خرمشهر پرداخته است. این کارگردان در ارزیابیش از جایگاه جشنواره نسبت به دیگر جشنواره‌های داخلی گفت: به نظرم می‌رسد در مجموع نگاه بسیار جدیی روی این جشنواره وجود دارد. آذری در خصوص ابعاد بین المللی جشنواره نیز بیان کرد: در این مورد هدف گذاری در بطن این جشنواره به نظر می آ ید وجود دارد ودر آن جهت تلاش هم صورت می‌گیرد.
 
وی در مورد برگزاری این جشنواره در سال‌های گذشته گفت: قدرت هر جشنواره ازشان فیلم‌هایی که در ن جشنواره نمایش داده می‌شود جلوه می‌گیرد، فکر می‌کنم همه موافق باشند که فیلم‌های موفق و محکم در این حوزه بدلایل متعدد نادر هستند و به حساسیت‌ها و انتظارات پاسخ ندادند. کارگردان «داستان یک شهر» افزود: در مورد سالانه شدن جشنواره باید بگویم مسئله کیفیت است، وگرنه کمیت اگر حساب شده و قابل قبول نباشد آسیبهاش بیشتر از منافعش است.
 
آذری در مورد اینکه آیا در حوزه دفاع مقدس و انقلاب مستندهای ارائه شده آنچنان در خور توجه این رویداد مهم بوده‌اند گفت: فکر می‌کنم قابل دفاع‌ترین مستندها در این زمینه همچنان مجموعه روایت فتح است. وی در مورد بازتاب مقاومت کشورهای اسلامی در سینمای ایران با اشاره به اینکه تلاش‌هایی در این زمینه صورت گرفته مشکلات مستند سازی در حیطه دفاع مقدس را اینگونه ارزیابی کرد: مستند سازی به طور کلی در سینما و تلویزیون ایران جدی نیست و شانش کمتر در این حوزه درک می‌شود. حال به تبعیت از این نگاه کلی در این حوزه‌ها هم وضعیت بهتر نیست. آذری در پایان گفت: امیدوارم امکان تولید فیلم خوب در این حوزه بهبود پیدا کند، در آن صورت جشنواره هم جدی تر و پویاتر برگزار می‌شود  
 
 
 کارگردان فیلم لبیک: بزرگ‌ترین کارناوال آیینی جهان را به تصویر کشیدیم
 
امیر خانی گفت: در فیلم «لبیک» پیاده روی میلیون‌ها زائر ابا عبدا... را در روز اربعین که توسط مردم عراق انجام می‌شود روایت می‌کنیم. وحید امیر خانی گفت: فیلم لبیک کارمستند تجربیست که پیاده روی روز اربعین مردم کشور عراق را به تصویر می‌کشد. البته همانطور که می دانیدهرساله دو تا سه میلیون از ایرانی‌ها به پیاده روی برای عزاداری ابا عبدا... می‌روند. اما این پیاده روی مردم عراق بزرگ‌ترین کارناوال آیینی در جهان است و در هیچ کشوری با این گستردگی پیاده روی برای امام حسین نداریم. فقط در عراق یک چنین آیینی با این عظمت برگزار می‌شود.
 
کارگردان لبیک گفت: این فیلم دیالوگ و کلام ندارد و ساختار آن بر پایه تصویرموسیقی و صدا استوار است. این مستند ساز با بیان اینکه تا به حال در جشنواره دفاع مقدس شرکت نداشتم گفت: شرایط زمانی و مکانی که ایران د رحال حاضر در آن به سر می برددر کنار اتفاقاتی که در ایران رخ می‌دهد همچون اتفاقات مربوط به غزه و داعش، وقتی جشنواره‌ای یک چنین تخصصی در ایران برگزار می شودقابل تقدیر است.
 
وی در خصوص جایگاه جشنواره مقاومت با دیگر جشنواره‌های داخلی گفت: به هیچ عنوان این جشنواره قابل قیاس با جشنواره‌های دیگر داخلی نیست، چون هرکدام این رویداد فیلمسازان مربوط به خود و مخاطبین خاص خود را دارند. اینکه می‌گویم این جشنواره قابل قیاس با جشنواره‌های دیگر نیست دال بر کم اهمیت تر بودن یا ضعیف تر بودن جشنواره مقاومت نیست. بلکه منظور این است که هر جشنواره کارکرد خاص خود را دارد. جشنواره دفاع مقدس و مقاومت هم برای موضوع دیگر با کارکرد خاص خود برگزار می‌شود.
 
کارگردان فیلم لبیک در بخش دیگری از صحبت خود گفت: در کشورهای مختلفی چون یمن سوریه و لبنان پاکستان فیلم ساختم. به جرات می‌توانم بگویم برگزاری یک چنین جشنواره‌ای را در هیچ کدام این کشورها شاهد نبودم اگر هم بوده با یکچنین کیفیتی نبوده. به نظر من جشنواره فیلم مقاومت با کیفیت بالایی برخوردار است همینکه فیلم لبیک را که در جشنواره سینما حقیقت در چند بخش جایزه گرفته و در چند بخش هم کاندید شده را در بخش مسابقه پذیرفته نشان از بالا بودن کیفیت این جشنواره است.
 
امیر خانی گفت: وقتی جشنواره‌ای تصمیم می‌گیرد از دوسالانه بودن به سالانه برگزار شد تبدیل شود این یعنی نگاه جدی پشت هدف گذاری این جشنواره وجود دارد؛ و این بسیار حائز اهمیت است. اتفاقات در کنار ایران در سال‌های گذشته دو سال یک بار رخ می‌داد اما در حال حاضر لحظه‌ای شاهد بروز اتفاقات تلخ هستیم. ازجمله اتفاقات تلخ مربوط به غزه و داعش. پس سالانه برگزار شدن این جشنواره از الزامات هم می‌تواند باشد. همچنین وقتی جشنواره‌ای قرار است سالانه برگزار شود این یعنی از حالت انفعال خارج شده و نگاه جدی تر در برگزاری آن دنبال می‌شود.
 
وی در خصوص مستند سازی در مقوله دفاع مقدس و ادای دین به این گونه سینمایی گفت: بعد از انقلاب اسلامی سینمای دفاع مقدس نسبت به خارج از ایران با رشد سینمایی همراه نبوده و رشد آنچنانی هم نداشته است. به عبارت دیگر چه سینمای داستانی و چه سینمای مستند در زمینه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی با توجه به ظرفیت‌های موجود ضعیف تر از آنچه که می‌توانسته باشد عمل کرده است.
 
کارگردان فیلم لبیک همچنین با اشاره به اینکه سهم سینمای ایران از بازتاب مقاومت کشورهای اسلامی جهان کم‌ترین سهم ممکن است گفت: از مشکلات و مصائب فیلمسازی در ژانر دفاع مقدس و انقلاب این است که مستندسازان خودشان مفهوم مقاومت دفاع مقدس و انقلاب را در حین ساختن فیلم لمس می‌کنند. به عنوان مثال فیلمسازان که در غزه، مصر و لبنان فیلم ساختند صحنه‌های واقعی را به تصویر کشیدند. تنه به تنه مردم خودشان مشکلات را چشیده و توسط دوربین به ثبت رساندند. اما این را هم می‌توانم بگویم که سینمای مستند ایران کمترین نقش را نسبت به آنچه که ملت ایران از مقاومت کشورهای اسلامی داشته‌اند دارد. وی در پایان پیشنهاد کرد: توجه برگزار کنندگان جشنواره مقاومت از روی کمیت و تعداد آثار به کیفیت آثار متمرکز شود. ازاین جهت به نظر می‌رسد آن‌ها به نتایج سریع‌تر و مثبت تر هم خواهند رسید./ 1327/د101/س




۱۳۹۳/۶/۱۹






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن