تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به خدا و روز قيامت ايمان دارد، بايد ميهمانش را گرامى دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819760699




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اهداي خون در کردستان يک فرهنگ نهادينه شده است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۹ شهريور ۱۳۹۳ (۱۰:۲۹ق.ظ)
اهداي خون در کردستان يک فرهنگ نهادينه شده است دکتر محمد سعيد کريميان؛ مدير کل انتقال خون کردستان، از اشتياق بالاي مردم کردستان براي اهداي خون مي گويد. از بانوان اهداکننده خوني که باعث شده اند کردستان در اهداي خون بانوان در کشور رتبه برتر را داشته باشد.
به گزارش خبرگزاري موج، اداره کل انتقال خون استان کردستان درسال 1359 به همت مرحوم برهان الدين فخرالعلمايي مديرعامل جمعيت هلال احمر استان، مجوز تأسيس گرفت. يک سال بعد رسماً با حضور مقامات استان در يک ساختمان استيجاري افتتاح شد. آن روز اولين اهدا کننده زن، فراست ناصري همراه دو فرزند خردسالش ادريس و شاهو رستم‌‌پور براي اهداي خون مراجعه کرد و حالا دو فرزندش اهداکننده مستمرخون هستند.
اولين اهداکننده مرد شيخ عطار؛ معاون استاندار وقت بود. از همان زمان مردم کردستان از اهداي خون استقبال کردند تا حالا که مديرکل انتقال خون کردستان مي گويد: انتقال خون در کردستان يک فرهنگ نهادينه شده است.
دکتر محمد سعيد کريميان؛ مدير کل انتقال خون کردستان، از اشتياق بالاي مردم کردستان براي اهداي خون مي گويد. از بانوان اهداکننده خوني که باعث شده اند کردستان در اهداي خون بانوان در کشور رتبه برتر را داشته باشد.
وي گفت: از سال 1360 تا 1372 پايگاه انتقال خون با جابجايي هاي مکرر در ساختمان هاي مختلفي از جمله طبقه دوم اورژانس ساختماني در خيابان آبيدر و زيرزمين آزمايشگاه مرکزي به فعاليت خود ادامه داد.
در سال 1370 قطعه زميني موقوفه به مساحت 1357مترمربع واقع درخيابان پاسداران سنندج در اختيار انتقال خون استان کردستان قرار گرفت.
ساختمان احداث شده در اين زمين، مرداد ماه سال 1372 افتتاح شد. وضعيت استان در سطح بندي شبکه خونرساني کشوري باعث ساخت مرکز تهيه و فرآوري سقز شد و در سال 1390 پايگاه انتقال خون سقز شروع به کار کرد.
کريميان گفت: با توجه به اينکه سيستم نرم افزاري ثبت اطلاعات از سال 83 در اداره کل انتقال خون کردستان مورد استفاده قرار گرفته از تاريخ مذکور تا سال 93 تعداد 239 هزار و 483 نفر موفق به اهداي خون شده اند.
وي از اقدامات انتقال خون کردستان در طول سال هاي فعاليت به احداث، نوسازي و تجهيز پايگاه هاي انتقال خون استان براي ارتقاء کمي و کيفي خدمات، استفاده از صندلي هاي استاندارد خونگيري، استفاده از دستگاه اندازه گيري هموگلوبين، سيستم الکترونيکي خود حذفي محرمانه، استفاده از کيسه هاي فيلتردار براي کاهش عوارض ناشي از تزريق خون مکرر در بيماران، استفاده از تجهيزات پيشرفته در فرآيند توليد، بررسي هاي آزمايشگاهي و نگهداري از فرآورده هاي خوني، استقرار نظام مديريت کيفيت به منظور فراهم آوردن زمينه مناسب براي بهبود و ارتقاء مداوم فرآيند ها، استقرار تجهيزات شبکه (سخت افزار و نرم افزار) براي سيستم غربالگري خون و اهداکنندگان اشاره کرد.
اهداي خون در استان کردستان مانند يک فرهنگ نهادينه شده است به گونه اي که استقبال از تيم هاي سيار استان در شهرستان هاي تابعه به حدي پرشور است که اهداکنندگان حتي با ديدن صفوف طولاني اهداي خون دلسرد نشده و همواره در تمامي شرايط اعم از تعطيلات، روزهاي سرد و گرم سال و ... براي کمک به همنوعان حاضر مي شوند.
اهداي خون بانوان در استان کردستان براي سالهاي متمادي در بين ساير استان‌ها رتبه اول را به خود اختصاص داده است و زنان كرد به اين امر اشتياق خاصي داشته‌اند و اين اشتياق تاکنون ادامه داشته است.
کريميان چشم اندازهاي پيش روي انتقال خون کردستان را پيشرو بودن در ارائه پژوهش هاي مرتبط با دانش طب انتقال خون، ارتقاء کمي و کيفي فرآورده هاي خوني، بهبود وضعيت خونگيري و افزايش تعداد اهداکننده مستمر در كشور، راه اندازي پلاسما فرزيس اتوماتيك، بهينه سازي مصرف خون و فرآورده هاي آن در مراكز درماني استان، ارتقاء فرهنگ اهداي خون در استان به ويژه در جمعيت بانوان و استقرار نظام مديريت جامع كيفيت ذکر کرد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن