تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 20 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وجود یک عالم برای ابلیس سخت تر از هزار عابد است زیرا عابد در فکر خود است و عالم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

چراغ خطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827958697




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دهه شصتی ها و مشارکت در ساختار سیاسی ایران


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: دهه شصتی ها و مشارکت در ساختار سیاسی ایران تهران- ایرنا- بگذارید برای وارد شدن به بحث چند مقدمه را بیان کنم. نخست این که آیا چیزی به نامˈنسلˈ در حوزه تأثیرگذاری بر فعالیت های اجتماعی و سیاسی ایران معنا دارد یا نه؟ و اینکه آیا می توان کسانی را که در دهه شصت در ایران به دنیا آمده اند، دارای ویژگی هایی دانست که به عنوان یک نسل، ویژگی های منحصر بفردی در تمایز و تشخص در فعالیت سیاسی و اجتماعی داشته باشد؟


روزنامه "ابتکار" در تحلیلی به قلم "سینا مشایخی"، تحلیل نسل را به دهه شصت اختصاص می دهم که به دنیا آمدگان این دهه، به لحاظ سنی می توانند در آستانه نقش آفرینی و اثرگذاری سیاسی باشند.
نویسنده می افزاید: در تحلیل سوال نخست می بایست اینگونه مفهوم نسل را در تأثیرگذاری بر اجتماع تبیین کنم که فعالیت های اجتماعی و سیاسی بدونِ عامل های این حوزه ها (یعنی سیاسیون) اصولاً مفاهیمی بی معنایند، دوم اینکه از مهمترین عواملِ موثر بر عامل های اجتماعی و سیاسی، مفهومِ «گذار تاریخی» است؛ به این معنا که اصولا عامل های سیاسی و اجتماعی نامیرا نیستند و به حسب تاریخ و باز نمودِ این مسئله می بایست عامل های منتظر، جایگزین عامل های موثر بر فعالیت های اجتماعی و سیاسی فعلی گردند. بنابراین با گذار زمان عامل های حوزه های اجتماعی و سیاسی تغییر می کنند. اما سوال اینجاست که در بستر گذار تاریخی، تغییر می تواند به قدری تدریجی باشد که جابجایی نسل های عامل ها در آن پدیدار نشود.
با این تفسیر تأکید این نوشته بر تأثیرگذاری نسل، چه جایگاهی خواهد داشت؟ اما به نظر نگارنده در جامعه ایران ما شاهد جابجایی نسل ها بجای تغییر تدریحی عامل ها خواهیم بود؛ به این دلیل که نظامِ سیاسی، اجتماعی ایران، پس از انقلاب و بریده شدن آن از نظامِ سیاسی، اجتماعی پیش از آن و همچنین با توجه به این موضوع که بعد از انقلاب تمام عامل های سیاسی و اجتماعی پیشین حذف شدند و جایگزین هایی تازه یافتند؛ به بیان دیگر، پس از انقلاب اسلامی نسلِ نوینی پایه گذار و شروع کنند گذارِ تاریخ شدند و بر این اساس عامل های سیاسی و اجتماعی بدون پیشینه ای در رژیم گذشته و قطع کنند تغییر تدریجی در عامل های آن بودند. پس با این تحلیل که شروع کنند نسل –پایه گذارن انقلاب- شکانشی را در تاریخِ سیاسی و اجتماعی پدید آوردند و به عنوانِ آغازِ یک نسل به شمار آمدند، گذار تاریخی این عامل ها، در برساختنِ عامل های بعدی، دیگر به مانندِ جوامعی نیست که در آن انقلاب و شکانشِ اجتماعی سیاسی رخ نداده است. در جامعه سیاسی ایران که بر اساس یک انقلاب بنیادین شکل گرفته، عامل های سیاسی و اجتماعی مشخص هستند و نمادِ آغازِ نسل می شوند؛ با جایگزینی این نمادهای مشخص، جامعه شاهدِ جایگزینی نسل ها می گردد. بر اساس این استدلال می توان گفت که مفهومی به نام نسل به شکلِ غیر قابل انکاری برای روندِ فعالیت های سیاسی و اجتماعی ایران معنا دارد.
اما اکنون می بایست به آسیب شناسی نقش پذیری نسل ده شصت برای کسبِ عامل های سیاسی و اجتماعی بپردازم، در نگاه اول باورپذیری افراد این نسل در برخورد عملی با عاملیت پذیری سیاسی و اجتماعی است، به بیان ساده تر این که مواجهه دهه شصتی ها با جایگاه عاملیت سیاسی چگونه است؟ این مواجهه و این امکان برای آنها باور پذیر است یا دور از ذهن؟
درک این نکته تنها با تبدیلِ یافته های نظری به تجربیات عملی امکان پذیر است. تمام سخن این یادداشت درباره ذهنیت هایی است که در افراد جامعه به ویژه دهه شصتی ها درباره امکان قرار گرفتن در جایگاه عاملیت سیاسی ممکن است وجود داشته باشد.
به نظر می رسد که انتقال عاملیت از پدران به پسران در میان برخی عاملان سیاسی، انتقال نسلی عاملیت را به انتقال خانوادگی عاملیت فروکاسته و هسته های گروهی شکل گرفته در این حوزه با هاله های ناپیدای قدرت در پیرامون این عاملان تازه، عرصه را برای ورود سایر افراد هم نسل تنگ و دشوار کرده است.
اهمیت این نکته باری از آن روست که برخی از افراد نسل دهه شصت -به اشتباه- چنین می پندارند تنها کسانی که خویشاوندی سببی و نسبی با عاملان سیاسی نظام دارند، امکان تجربه سیاسی و اجتماعی خواهند داشت و افرادی که صرفاً خوانش های سیاسی و اجتماعی می ورزند؛ عملاً از تجربه سیاسی و اجتماعی دست کم به عنوان عامل، بازخواهند ماند و براین اساس اگر زمانی تصدی اموری سیاسی یا اجتماعی به آنها محول شود، ناکارآمد خواهند بود.
با این اوصاف چنان که پیداست ذهنیت برخی از افراد نسل دهه شصت- به ویژه دانشجویان، بیکاران و افراد طبقات متوسط رو به پایین- درباره آینده، به شکل مضحک و نادرستی دربردارنده نوعی از حکومتِ پسرانِ نمادهای نظام است.
گرچه همچنان که گفته شد این تصور نادرست است، با این حال نمی تواند اهمیت آن را نادیده گرفت وبرای اصلاحش کمر همت نبست.
آیا باور پذیری گذارِ زمان نمی بایست دهه شصتی ها را به این انگیزه رهنمون شود که به جای سرسپردگی به جریانات صرفاً نظری سیاسی باید تجربیاتِ کوچک و بزرگ قانونی را در اولویت قرار دهد؟
تأکید بر این موضوع به این دلیل است که ما در جریانات صرفاً نظری سیاسی شکل های عامل بودن جدا از مردم را مشاهده می کنیم و هزینه های بی خود و گزافی را از سرمایه های این نسل را هدر می دهیم.
مؤید این گفتار شمار بسیاری از منتقدان سیاسی و اجتماعی در این نسل است که بدون تجربه عاملیت سیاسی و صرفا با اتکا به برخی معلومات نظری سر در گریبان دفاع از اقشار و طبقات مختلف جامعه دارند و این خواسته آنان نه به شکلی اثرگذار بلکه به شکلی رسانه ای شده و تخدیری در برخی شبکه های اجتماعی و اجتماع های دوستان بازنمایی می شود.برای مثال این فرض باطلی نیست که هم ما بجای سردمداری یک گروه چند نفره برای بحث نظری درباره استیفای حق تمامِ کشاورزان؛ سعی کنیم نمایند شورای روستایی چند نفره باشیم، تا شکلِ عملی سیاسی و اجتماعی را بیاموزیم و از دانسته های نظری مان سود ببریم.
در اینجاست که سوال دومِ مقدمه ای که رفت معنا می یابد؛ و نسل ده شصتی خواه نا خواه یا با پذیرشِ وضعیت ذهنی حکومت پسران کنار می آید و یا باورِ خود به عنوان عامل اجتماعی و سیاسی نسلی ممیز و دارای تشخص در دهه های بعدی انقلاب ایران را تعین خواهد بخشید.
اول**1368**


19/06/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن