تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش، نابود كننده نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820148125




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فوتبال نيازمند نسل جوان و نگاهي نو


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: فوتبال نيازمند نسل جوان و نگاهي نو
فوتبال ايران سال‌هاست نيازمند يك نگاه نو و تازه است. نگاهي جوان كه فوتبال را از آن حالت سنتي در آورده و به صورت آكادميك دنبال كند
نویسنده : دنيا حيدري 
فوتبال ايران سال‌هاست نيازمند يك نگاه نو و تازه است. نگاهي جوان كه فوتبال را از آن حالت سنتي در آورده و به صورت آكادميك دنبال كند. رسيدن به اين هدف اما نيازمند ورود نسل جوان به نيمكت مربيگري فوتبال است. نسل جواني كه چند سالي است رد پايش را مي‌توان روي نيمكت برخي تيم‌ها ديد. نسلي كه با ورودش به دنياي مربيگري باعث شد دستي به سر و گوش نيمكت‌هايي كه توسط مربيان سالخورده قبضه شده بود كشيده شود. نسلي كه مي‌تواند نگاهي نو را به فوتبال وارد كرده و باعث به روز شدن و پيشرفت آن شود. هرچند با توجه به علاقه برخي از همين نفرات نسل جوان به فوتبال سنتي، اين به روز شدن به زمان نياز دارد.
در فوتبال دنيا، به روز بودن، استفاده از دانش جديد و نگاه نو و تازه حرف اول را مي‌زند. به طوريكه حتي بسياري از مربيان سنتي و سالخورده نيز در پي به روز كردن دانش خود هستند و به فوتبال آكادميك روي آورده‌اند. اما تفاوت نگاه به فوتبال در ايران و با ساير نقاط جهان در همين مسئله است. اينكه در ايران هنوز بين نسل جوان هم توجه به فوتبال آكادميك جا نيفتاده است. به طوريكه انگشت شمار هستند مربيان جواني كه تصميم به يادگيري آكادميك مربيگري گرفته‌اند. تعداد اندكي كه شايد حضور مداومشان در فوتبال اروپا اين نگرش را در آنها به وجود آورده كه بايد اين راه را پله پله طي كنند و نخواهند يك مرتبه از هيچ به همه چيز برسند!
هاشميان و مهدوي كيا، جزو معدود نفراتي هستند كه به اين مسئله توجه ويژه داشته‌اند و تصميم گرفته‌اند براي وارد شدن به عرصه مربيگري، از راه اصولي آن وارد شوند و به صورت تجربي روي نيمكت مربيگري تيمي ننشينند. البته بوده‌اند مربياني نظير عبدي كه سال‌ها قبل سعي كردند با حضور در كلاس درس مربيان مطرح، دانش و تجربه خود را به روز كرده‌اند. اما در كل، در ايران مربيگري روي هيچ اصول و قاعده‌اي نيست و بيشتر مربيان، چه نسل جديد و چه مربيان نسل قديم، همه روي رابطه‌ها و ضابطه‌ها و لابي‌هايي كه انجام مي‌دهند مي‌توانند تيمي براي خود دست و پا كنند.
آنچه در ايران يك مربي را بالا مي‌كشد يا حتي آن را زمين مي‌زند همان پروسه‌اي است كه در چرخه اين تيم، آن تيم شدن بازيكنان فعال است. پروسه دلالي! پروسه‌اي كه فوتبال آكادميك و لزوم اجرايي شدن آن كمترين اهميتي براي آن ندارد و تنها چگونگي سرازير شدن پول به جيب‌هاست كه برايش اهميت دارد!
علاوه بر آن، آماده نبودن بستر براي استفاده از مربيان جوان نيز باعث شده اين انرژي تازه‌نفس، نتواند آنگونه كه بايد و شايد تأثير خود را در فوتبال بگذارد. برخي از همين مربيان نسل جوان، به جاي يادگيري و پله پله طي كردن مراحل مربيگري، به طور ناگهاني و قبل از كسب هر تجربه‌اي خود را روي نيمكت تيم‌هاي بزرگ و گاه حتي تيم ملي مي‌بينند. اتفاقي كه اگر در زمان مناسب آن انجام شود بدون شك هم به سود مربيان نسل جوان است و هم فوتبال، اما وقتي قبل از كسب هر گونه تجربه و دانشي، در زماني نامناسب اتفاق مي‌افتد، جز ضرر به دنبال ندارد. هم براي مربيان نسل جوان و هم فوتبال و تيم‌هايي كه سكان هدايتشان به دست اين نيروهاي تازه نفس افتاده است!
نمونه بارز اين مسئله را مي‌توان در دوران مربيگري استيلي در پرسپوليس ديد. مربي جواني كه اگر اين پروسه را روي اصول و قاعده طي كرده بود، شايد مي‌توانست همانند دوران بازيگري‌اش موفق باشد اما زماني كه با دست خالي روي نيمكت مربيگري پرسپوليس نشست، هيچ در چنته نداشت براي رو كردن و تنها نقطه‌اي منفي در كارنامه كاري خود به جاي گذاشت. يا منصورياني كه بي‌هيچ كسب تجربه‌اي از قبل، به نيمكت تيم ملي رسيد! حال آنكه هر كدام از اين نفرات اگر همانند‌ هاشميان يا مهدوي‌كيا به دنبال يادگيري اصولي اين حرفه رفته بودند و سعي مي‌كردند آكادميك به يادگيري مربيگري بپردازند، بي‌شك مي‌توانستند پرونده‌اي درخشان از خود به جاي بگذارند!
اين اما مختص دو مربي نام برده شده نيست؛ ديگر مربيان جوان هم به همين روش پيش رفته‌اند و تنها فرقشان شايد در اين باشد كه از تيم‌هاي سطح پايين‌تر شروع كرده‌اند كه اين البته بهتر مي‌تواند به كسب تجربه آنها كمك كند. هر چند كه در اين انتخاب‌ها وقتي دست دلاليسم به ميان مي‌آيد، مربيان جوان نمي‌توانند آنگونه كه بايد كسب تجربه كرده و حتي توانايي‌هاي خود را به رخ بكشند. اما بدون شك يادگيري اصولي مربيگري و توجه به فوتبال آكادميك مي‌تواند نسلي پر توان را به نيمكت مربيگري فوتبال تحميل كند. نسلي كه البته جز معدود نفرات آن، از زير بار يادگيري آكادميك شانه خالي مي‌كنند!


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن