تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):درباره ما غلو نکنید، ما را بندگان پرورش یافته (حق تعالی) بدانید آنگاه در فضلیت ما ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815182421




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کودتا غیرمحتمل/نظامیان ازنفس افتاده اند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: کودتا غیرمحتمل/نظامیان ازنفس افتاده اند تهران- ایرنا- با بالاگرفتن تنش ها در اسلام آباد بسیاری بر این عقیده اند که عمران خان و طاهر القادری بدون چراغ سبز ارتش نمی توانستند تا اینجا پیش بروند و نظامیان می خواهند با داغ کردن تنور تنش های سیاسی زمینه را برای یک کودتای نظامی فراهم کنند.


اما توجه به برخی از واقعیت ها کافی است تا نادرستی این نظریه اثبات شود. در حال حاضر، ارتش پاکستان درگیر یک جنگ فرسایشی با طالبان پاکستانی است؛ نبردی که ژنرال های پاکستانی در آن دستاوردی نداشته اند. عملیات اخیر در وزیرستان شمالی چندان موفق نبوده است. این روزها هیچ گزارشی از پیشروی ارتش به سمت روستاهای شمال از جمله میران شاه و میرعلی، منتشر نشده است.
ارتش پاکستان هم به هیچ خبرنگاری اجازه نمی دهد که به این مناطق برود و در مورد عملیات ارتش علیه طالبان پاکستانی گزارش تهیه کند. از این بابت رسانه های پاکستانی هم شاکی هستند. روزنامه انگلیسی زبان «دان» چاپ اسلام آباد در سرمقاله روز جمعه اش، با انتقاد از نحوه اطلاع رسانی در مورد عملیات ارتش در وزیرستان شمالی، این عملیات را جنگ فراموش شده خوانده است. روشن است که اگر ژنرال های پاکستانی در این نبرد دستاوردی می داشتند، خودشان روزنامه نگاران و تصویربرداران تلویزیون ها را به روستاهای وزیرستان شمالی می بردند تا عملیات «ظفرمندانه» ارتش را پوشش دهند.
نَفسِ خاموشی رسانه ها در مورد عملیات وزیرستان شمالی نشان دهنده این حقیقت است که این عملیات هم شبیه عملیات های سال 2004 میلادی ارتش، دستاورد چندانی ندارد. به نظر می رسد که دسته های شبه نظامی طالبان پاکستانی که از حمایت روستانشینان قبایلی، برخوردار هستند، به سختی در برابر ارتش مجهز پاکستان مقاومت می کنند. علاوه بر آن، این عملیات سبب توقف عملیات های تروریستی طالبان پاکستانی نشده است. چندی پیش، دو فرودگاه در اطراف شهر کویته، مورد حمله تروریستی قرار گرفت. این حمله نشان می دهد که طالبان پاکستانی، علاوه بر اینکه در وزیرستان شمالی در برابر ارتش پاکستان می جنگند، قابلیت راه اندازی حملات تروریستی را نیز از دست نداده اند. راه اندازی عملیات نظامی در وزیرستان شمالی، هر نوع مذاکره با طالبان پاکستانی را هم منتفی کرد. انتظار بسیاری این بود که ارتش پاکستان این بار در وزیرستان شمالی، شبیه عملیات سوات در سال 2009 میلادی عمل می کند. در آن عملیات ارتش پاکستان توانست دره های بونیر و سوات را از کنترل طالبان خارج و نظم اداری را در آن مناطق برقرار کند. اما در مورد وزیرستان شمالی، تاکنون خبری از دستاوردهای چشمگیر ارتش پاکستان منتشر نشده است.
بنابراین گرفتاری های ارتش پاکستان آنقدر زیاد است که دیگر توان آن را ندارد تا با راه اندازی یک کودتای نظامی، مسوولیت های حکومت را هم به دوش بگیرد. ارتشی که در میدان جنگ دستاوردی ندارد، نمی خواهد با ورود به عرصه سیاست، ناکامی مضاعفی را برای خودش رقم بزند، آن هم در شرایطی که اقتصاد پاکستان، ورشکسته است. اما چرا ارتش مانع عمران خان و طاهر القادری نمی شود؟ واقعیت این است که ژنرال های لاهورپندی نمی خواهند مانع عمران خان و قادری شوند. در انتخابات سال گذشته پاکستان، بسیاری معتقد بودند که شخص موردنظر ارتش برای گزینه نخست وزیری، عمران خان بود اما نوازشریف گوی سبقت را ربود.
روشن بود که مقابله با نواز شریف؛ کسی که نفوذ سنتی در پنجاب دارد، شوخی بردار نیست. نواز شریف پس از به قدرت رسیدنش، دردسرهای زیادی را برای ارتش ایجاد کرد و نه تنها مانع رسیدگی به اتهام های پرویز مشرف نشد بلکه تلاش کرد تا با ممانعت از خروج وی، او را پای میز محاکمه بکشاند.
گفته می شود که نخست وزیر، به درخواست های ژنرال های ارتش که خواستار توقف روند رسیدگی به اتهام های مشرف بودند، اعتنایی نکرد. حالا ارتش هم علاقه ای ندارد تا عمران خان و قادری را متوقف کند. اما خیال نواز شریف از بابت کودتای ارتش این بار راحت است. حکم اخیر دادگاه ایالتی لاهور نیز قند را در دل نخست وزیر آب کرد. این دادگاه، خواست های سیاسی عمران خان و مولانا قادری را خلاف قانون اساسی خواند. دیوان عالی پاکستان هم نسبت به هر اقدامی که قانون اساسی آن کشور را نقض کند، هشدار داده است. حکم محکمه در پاکستان، وزن و اعتبار قابل توجهی دارد و هیچ مرجعی نمی تواند آن را نادیده بگیرد. اما با وجود همه اینها عمران خان و طاهر القادری دردسر بزرگی برای نوازشریف هستند و باید به انتظار آینده نشست و دید که چگونه این سیاستمدار کارکشته از این آزمون خارج خواهد شد.
منبع: شرق
اول**1368**


18/06/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن