تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):ذكر زبان حمد و ثناء، ذكر نفس سختكوشى و تحمل رنج، ذكر روح بيم و اميد، ذكر دل صدق ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806697229




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برند نوشت افزار؛ دوستان امروز و همزاد فردا


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: برند نوشت افزار؛ دوستان امروز و همزاد فردا سمنان - ایرنا - نیمه دوم شهریور روزهای انتخاب است، انتخاب یک دوست همراه و صمیمی تر از خیلی از دوستان برای دانش آموزان که اهمیت آن از پوشش و لباس هم بیشتر است .


انتخابهایی که در لحظه لحظه زندگی دانش آموزی همراه کودکان ماست و اگر با کمی صبر و حوصله در بین خانواده ها، قدری دوری از تفکر درآمد ـ هزینه در جمع تولید کنندگان و مقداری حمایت جهادی در تصمیم سازی های مسئولان، تلفیق شود، در آینده الگویی خواهد شد تا جامعه پیشگیری از بروز چنین مداخله های ضد فرهنگی را بر درمان آن مقدم تر بداند.
می گفت شاید در روز بیش از 45 بار چشمش به این نماد ها بخورد و طبق واکاوی تخصصی حداقل در 10 مورد، یک پس انگاره ذهنی یا بسامد خاطره انگیز و حتی همزاد پنداری در یک داستان خیالی برایش پیش می آید.
خود ما هم گاهی یک خودکار یا دفترچه را دوست داریم و اگر به دلیلی مفقود شود، خاطرمان رنجیده می شود، من مراجعه کننده ای داشتم که هنوز هم حسرت جامدادی دوستش در دوران ابتدایی را می خورد!
این اظهارات "میثم حجتی زاده" روانشناس امور خانواده است که می گوید: آنچه در باره نوشت افزارها در جامعه ما به آن بی توجهی شده است، عمق ماندگاری تصاویر و طرح های آن در ذهن صاحب اوست و این تاثیر آنقدر در زیر لایه های فکری فرد رسوخ می کند که گاهی تصور او بر این است که جز با خودکار مدل فلان در دفترچه ای با مارک فلان نمی تواند مسئله های ریاضی را حل کند.
وی با بیان اینکه نمی توان به اثرات دنباله دار متعلقات نوشتاری در دوران تحصیل بی توجه بود افزود: ابزار آموختن و یادگیری به شکل عجیبی با کودکان رابطه دوستانه ذهنی برقرار می کنند و این روابط تا به آنجا پیش می رود که دانش آموز به طور مثال در نشان دادن جزوه ریاضی خود، نام شخصیت چاپ شده روی جلد آن را بکار می برد و می گوید؛ اون دفترچه اسپایدرمن رو برام بیار!
"علی باقر زاده" از کارشناسان وزارت آموزش و پرورش هم که تحقیقات دو ساله ای در این زمینه داشته معتقد است؛ دنباله روی از نماد سازی های غربی در عین حفظ جذابیت، خطراتی را نیز به همراه دارد.
او می گوید: همان طور که شخصیت های کارتونی خارجی و هنرپیشه ها سوژه لوازم التحریر وارداتی بوده اند، الان هم برخی تولیدکنندگان داخلی به همین سمت و سو منتها با انتخاب گزینه های وطنی رفته اند و این در حالیست که همه این نمادها به نوعی فراغت از تحصیل و تماشای برنامه های تلویزیون و امور غیر درسی را ترویج می کند و به قولی ما نا آگاهانه همان اهداف آنطرف آبی ها برای دور کردن فرزندان از عشق به درس خواندن را با شخصیت های داخلی محقق کرده ایم.
"محمود جامساز" کارشناس امور اقتصادی، به هزینه ها و بازاریابی نوشت افزار داخلی اشاره ای دارد و از دریچه ای نو به این موضوع می پردازد و می گوید: به هر حال هزینه زیاد تهیه کاغذ، طراحی و چاپ با کیفیت این طرح ها روی انواع لوازم مدرسه که قابل رقابت با نمونه های رنگارنگ خارجی باشد، برای تولیدکننده ریسک بزرگی محسوب می شود.
وی اظهار کرد: برای فرار از سفارش های مرجوعی به انبار شرکتش باید در کنار اهداف فرهنگی به جیب خودش هم فکر کند و این مسئله برخی از فعالان این حرفه را از تحقیقات فرهنگی و اجتماعی قبل از تولید باز می دارد و با یک پرس و جوی ساده شخصیت یک سریال یا برنامه تلویزیونی شبکه های داخلی نماد انبوه تولیدات نوشت افزاری آنان می شود.
وی خلع حمایت نظام مند از این نوع تولیدات رقابتی که جنبه مقابله با مظاهر ضد فرهنگی دارد را یادآور شد و تاکید کرد: طبق آمار رسمی اتحادیه صنف لوازم التحریر کشور، سالانه در داخل کشور 150 میلیون جلد دفتر به چاپ می رسد.
وی افزود: گردش مالی این کار حدود 40 هزار میلیارد ریال است و به طور عمده مربوط به کودکان است و اشتغال زایی بالایی را به همراه دارد.
وی با بیان اینکه حدود 50 نوع صنعت به تولید لوازم التحریر وابسته یا مرتبط است افزود: بنا بر کیفیت، 50 درصد قیمت این دفاتر با نرخ ارزان، 30 درصد آن متوسط و 20 درصد با نرخ گران عرضه می شود.
طراحی روی جلد دفاتر 70 درصد غربی، 25 درصد خنثی و پنج درصد ایرانی است. از سال گذشته تولید داخل مورد توجه قرار گرفته و هم اکنون 50 درصد اقلام وارداتی است.
موضوعات روی این دفاتر شخصیت های کارتونی، تصاویر بازیکنان واقعی، خوانندگان، بناهایی نظیر برج ایفل، طرح هایی به زبان انگلیسی و تصاویری از شیطان پرستی است.
گفته شده با وجود استقبال مردم از طرحهای ملی و بومی به دلیل سودجویی های توزیع کنندگان و نبود سیاستگذاری صحیح، سهم نوشت افزارهای ایرانی اسلامی از بازار فقط پنج درصد بوده است و به دلیل توزیع غیر مداوم در بسیاری از فروشگاه ها، این نوشت افزارها نایاب است.
"محمدجواد صدرزاده" کارشناس امور فرهنگی هم از برخورد دوگانه رسانه ملی با موضوع نوشت افزارها انتقاد کرد و گفت: در حالیکه از اوایل تابستان امسال افزون بر 19 برنامه در هفت شبکه داخلی بصورت مستقیم به ترویج این نوع محصولات می پردازند و علاوه بر کارشناسان مختلف از حضور مدیران عامل شرکت های داخلی هم استفاده می کنند.
وی اضافه کرد: اما هنوز هم جذاب ترین بخش برنامه های کودک و نوجوان شبکه ها به پخش کارتن های وارداتی می پردازند و معدود تولیدات پویانمایی داخلی هنوز جایگاهی در ذهن کودکان نیافته و به نظر می رسد تا صدا و سیما خاطره باب اسفنجی را از ذهن کودکان مان پاک نکند، کلاه قرمزی و شخصیت های شکرستان جای واقعی خود را در علایق کودکانه دانش آموزان باز نمی یابند.
"حسین کارآمد" کارشناس امور تربیتی و استاد دانشگاه مسئله تداخل فرهنگی درون خانوادگی با جامعه و مدرسه را خاطرنشان می کند و می گوید: خواستن و خواهش کردن از پدر و مادرها برای ترغیب کودکان به توجه به نمادهای داخلی برای انتخاب نوشت افزارهای وطنی دیگر نخ نما شده است.
وی افزود: مادر و پدری که در این بازار شلوغ شهریور فرصت یکی دوساعته را برای خرید لوازم مدرسه اختصاص می دهد، به طور عمومی انتخاب شخصی و گاهی چشم و هم چشمی های کودکانه را به تشخیص آگاهانه و فرهنگی خود ترجیح می دهد و دانش آموز دوباره 9 ماه دیگر هر روز و هر هفته با شخصیت های نامأنوس با فرهنگ ایرانی و اسلامی به مدرسه می روند.
او می افزاید؛ شاخص سازی برخی ابتکارات خانواده ها برای جلب توجه کودکان، برنامه های مدارس برای خرید متحدالشکل نوشت افزار و قرار دادن مداوم نوشت افزارهای داخلی در قالب هدیه های فرهنگی و تشویقی دانش آموزان از راه های جایگزینی فرهنگ نادرست استفاده از نوشت افزار هاست.
"عابد اسماعیل زاده"، کارشناس امور قرآنی به کم لطفی طراحان و شرکت های تولید کننده لوازم مدرسه به الگوهای دینی و قرآنی هم اشاره داشت و تصریح کرد: بیش از هزار داستان قرآنی ویژه سنین مدرسه و افزون بر 700 شخصیت قرآنی شناخته شده برای کودکان در موسسات تحقیقات امور دینی وابسته به مراکز مذهبی و حوزه های علمیه برای نماد سازی روی نوشت افزارها، عرضه شده است.
وی ادامه داد: ولی به علت برخی ترجیحات مالی و توجیهات بازار پسند، برای این اقدام فرهنگی و دینی هزینه نشده است تا فواید آن از موضوع کسب درآمد در جامعه بیشتر باشد.
ک/4
7340/599/ 605


18/06/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن