تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن شوخ و شنگ است و منافق اخمو و عصبانى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815596251




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آقاي رييس جمهور و اين سه نهاد دولتي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۷ شهريور ۱۳۹۳ (۱۰:۸ق.ظ)
مردم سالاري: آقاي رييس جمهور و اين سه نهاد دولتي
به گزارش خبرگزاري موج، «آقاي رييس جمهور و اين سه نهاد دولتي»عنوان سرمقاله روزنامه مردم سالاري است که در آن مي خوانيد؛
دولت تدبير و اميد طي يک سال اخير گام هاي بلند و اساسي براي بهبود وضعيت امور کشور برداشته و موفقيت هاي آن براي افرادي همچون من نيز با اينکه از ابتدا به دليل تجربيات و برنامه محور بودن اين دولت به آن اميد بسته بوديم بسيار مثبت و در مواردي همچون حوزه اقتصاد، بيش از حد انتظار بود. طبيعتا تداوم اين روند مي تواند بهبود وضعيت مردم را در پي داشته باشد. اما به عنوان فردي که اعتقاد دارم دولت مي تواند در تمامي حوزه ها موفق باشد، تصور مي کنم در سه نهاد دولتي بايد نگرشي جدي تر توسط رييس جمهور و مسوولان آن صورت گيرد تا در اين سه حوزه نيز شاهد موفقيت هاي بيشتر باشيم.
اولين نهاد، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري است که مخالفان دولت به شدت نسبت به آن نگرانند چراکه مي دانند در صورت انتخاب وزيري اصلاح طلب و مورد توجه قاطبه دانشجويان، کادرسازي ها و نهادسازي هايي که طي هشت سال دولت قبل در دانشگاه ها انجام داده اند توان تاثيرگذاري خود را از دست مي دهند. تاکنون دکتر حسن روحاني در مورد انتخاب وزراي علوم عملکرد مثبتي داشته است و هر سه چهره اي که به عنوان سرپرست يا وزير علوم انتخاب شده بودند – آقايان ميلي منفرد، توفيقي و فرجي دانا – چهره هايي مثبت محسوب مي شوند.
حساسيت اصولگرايان مخالف دولت روي وزارت علوم، اين ضرورت را ايجاد مي کند که وزيري براي تصدي مسووليت اين وزارتخانه به مجلس معرفي کند که علاوه بر اصلاح طلب بودن، حساسيت زيادي از سوي اصولگرايان بر روي او وجود نداشته باشد و در عين حال از بدنه جامعه دانشگاهي باشد تا بتواند علاوه بر جلب نظر قاطبه نمايندگان مجلس، مقبول اصلاح طلبان نيز باشد. با توجه به اينکه با عنايت به سوابق دکتر محمد علي نجفي و آنچه طي يک سال اخير در مورد راي اعتماد به وي و سپس مسووليتهاي بعدي او در دولت رخ داده، بعيد به نظر مي رسد رييس جمهور، آقاي نجفي را به عنوان وزير پيشنهادي علوم معرفي کند، به همين دليل دکتر روحاني با حساسيت فراواني وزير علوم پيشنهادي را به مجلس معرفي خواهد کرد.
دومين نهادي که علي رغم ارتباط با تعداد زيادي از مردم به دليل شکل و محتوا و ماهيت اجرايي امور خود، عملکرد آن زير ذره بين قرار دارد و البته تاکنون نتوانسته عملکرد چندان مثبتي داشته باشد، وزارت ورزش و جوانان است. برخي مواضع وزير ورزش و جوانان، مواضعي دوگانه و تا حدي فاقد اصل برنامه ريزي بوده که مشي اصلي دولت محسوب مي شود و از چهره اي دانشگاهي انتظار اين بود که وزارتخانه تحت امر او مشي بهتري در پيش مي گرفت. بدون ترديد، فوتبال يکي از مقولاتي است که بيش از عملکردهاي اقتصادي دولت هم مي تواند مورد توجه مردم قرار گيرد اما متاسفانه تاکنون وزارت ورزش و جوانان عملکرد قابل قبولي نداشته است. معرفي يک کشتي گير همچون اميررضا خادم به عنوان مسوول پيگيري امور دو باشگاه استقلال و پرسپوليس که شايد از علاقه شخص وزير به رشته کشتي نشات مي گيرد، حاصلي جز انتخاب هيات مديره اي ناهمگون در باشگاه پرسپوليس و نتايج ضعيف پرطرفدارترين باشگاه ايراني نداشت. در مورد تيم ملي فوتبال ايران، آقاي گودرزي مواضعي دوپهلو و متناقض اتخاذ کرده که بارها در رسانه ها به آن پرداخته شده و نيازي به تکرار آن نيست؛ مواضعي که شائبه دخالت دولت در امور فدراسيون فوتبال را ايجاد مي کند که مهمترين ايراد جامعه ورزش به دولت قبل محسوب مي شد.
طرح موضوعاتي همچون شانسي بودن مدال هاي ايران در بازي هاي آسيايي قبلي نيز تنها شائبه شانه خالي کردن شخص اول وزارت ورزش و جوانان را از نتايج نامطلوب احتمالي کاروان ورزشي ايران در بازي هاي آسيايي آتي به ذهن متبادر مي سازد و حس نااميدي را به جامعه القا مي کند که در تناقض با رويکرد دولت در ترويج «اميد» در جامعه است. به هر حال به نظر مي رسد اگر از مرحله انتخاب دکتر گودرزي به عنوان وزير ورزش و جوانان گذر کنيم که به نظر مي رسد با توجه به تجربه مديريتي نه چندان پررنگ در حوزه هاي کلان ورزشي و صرفا مديريت آکادميک، و همچنين با عنايت به وجود مديراني باتجربه و امتحان پس داده در حوزه ورزش، انتخاب چندان صحيحي نبوده، لازم است بر اين نکته تاکيد کنم که تداوم اين رويکرد در وزارت ورزش و جوانان بويژه با توجه به حجم گسترده رويدادهاي ورزشي و تمايل مردم به ورزش، نمي تواند براي دولت، آثار مثبتي در پي داشته باشد.
سومين نهادي که به نظر مي رسد طي يک سال اخير به دلايل مختلف، عملکردي که از آن انتظار مي رفت نداشته، سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري است. اين سازمان که در دولت گذشته به حياط خلوت سياسيون نزديک به رييس جمهور تبديل شده بود و صرفا محلي براي طرح وعده هاي دهان پرکن و غيرعملي بود، بايد به سازماني فعال براي اصلاح روند امور در اين حوزه مهم و اساسي تبديل مي شد. انتخاب دکتر محمدعلي نجفي به عنوان رييس سازمان گردشگري، اميدها را براي بهبود امور افزايش داد. اما استعفاي غيرمنتظره نجفي، دوباره نابساماني را به اين سازمان بازگرداند و تا انتخاب آقاي سلطاني فر و مسلط شدن او بر اوضاع، فرصت هاي زيادي از دست رفت.
هم اکنون اگرچه تلاش هاي فراواني براي بهبود اوضاع در اين سازمان صورت گرفته اما عدم هماهنگي و تسلط بر اوضاع در بخشي از معاونت ها و دفاتر که شايد نشات گرفته از تاخير در آغاز امور در اين سازمان در دولت فعلي هم باشد تلاش جدي تري را از رييس سازمان طلب مي کند. با توجه به انتخاب ايران به عنوان يکي از 10 مقصد مهم گردشگري جهان در سال 2014 و افزايش بسيار خوب تعداد گردشگران خارجي در ايران، زمينه مساعدي براي بهبود وضعيت صنعت گردشگري در کشور ايجاد شده که رياست سازمان گردشگري مي تواند از اين پتانسيل بالقوه در کنار پتانسيلي که جاذبه هاي تاريخي و طبيعي ايران فراهم ساخته به نحو مطلوب تري استفاده کند؛ موضوعي که عليرغم برنامه هاي خوبي که ارائه شده، در بخشي از زيرمجموعه ها کمتر به آن توجه شده است.
به هر حال توجه ويژه به اين سه بخش در دولت مي تواند زمينه همگامي کليه ارکان دولت در پيشبرد برنامه هاي وعده داده شده به مردم و کسب نتايج مطلوب تر و ثبت کارنامه اي بهتر براي دولت تدبير و اميد را فراهم سازد.
نويسنده:
- حميدرضا شکوهي













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن