تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1837065326
پیشینه تاریخی زنده به گور کردن دختران
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
برخی از مورخین می گویند: پیدایش این رسم غلط به دوره «نعمان بن منذر» پادشاه حیره باز می گردد. داستان از این قرار است که بنی تمیم مالیات وضع شده را نمی پرداخت؛ نعمان فرمان داد، تا به این قبیله هجوم برند. در نتیجه تعدادی از فرزندان و زنان قبیله، به اسارت رفتند. وقتی روابط حسنه شد، قیس و سران قبیله برای بازپس گرفتن اسیران نزد نعمان رفتند. او به زنان و دختران اسیر خطاب کرده و گفت: هر یک از شما مایل است، آماده حرکت باشد؛ و هر یک از شما میل دارد بماند. دختر قیس بن عاصم در جمع کسانی بود که نزد قبیله خویش نرفت پس از این ماجرا نذر کرد، دخترانش را زنده به گور کند. بدین ترتیب، بیش از ده تن از دخترانش را زنده به گور کرد به جهت رواج این رسم ناصحیح و عادت زشت، آیاتی در مذمت وأد نازل شد.1 برخی از مورخین، دخترکشی های قیس بن عاصم را در رواج سنت «وأد» در میان قبایل مؤثر می دانند. حتی بعضی به اشتباه او را پایه گذار این رسم دانسته اند؛ در حالیکه بنا به گفته یکی از مورخین معاصر این رسم به قبل از زمان قیس بر می گردد؛ چه بسا مربوط به قبل از میلاد باشد. البته جای انکار نیست که در هر اجتماعی کارهای رؤسای قوم، مورد تقلید توده مردم است.2 گروهی دیگر از مورخین معتقدند: این پدیده، چون غیر عقلانی، غیر منطقی، و با احساسات و عواطف بشر در تعارض بوده، سابقه چندان طولانی نداشته، و قریب به عصر اسلام پدید آمده است. بعضی از اخبار، این پدیده شوم را به قبیله «ربیعه» نسبت می دهند؛ و این که رئیس قبیله ربیعه این عادت شوم را میان قبایل رواج داده است.3 «میدانی» از قول «هیثم بن عدی» نقل می کند که: این کردار زشت در میان تمامی قبایل عرب رواج داشته، و حدود یک دهم از مردم طوایف مختلف به این پدیده شوم گرفتار بودند.4 عده ای نیز معتقدند که این عمل جاهلی تنها در بعضی قبایل رواج داشته؛ و قبایل قیس، تمیم، أسد، هذیل و بکربن وائل را از آن جمله دانسته اند.5 دیدگاه اخیر معقول تر به نظر می رسد؛ زیرا اگر وأد عمومیت داشت، از تعداد زنان کاسته شده و عملاً پدیده تعدد زوجات مطرح نمی شد و با عنایت به رواج کامل شعر در آن دوران، شعرا نیز باید به این عمل، مباهات کرده و کسی را که مرتکب چنین عملی نشده، مورد هجو قرار دهند. حال آنکه اشعار بر جای مانده (شعر جاهلی) مُثْبِت چنین ادعایی نمی باشند. در عین حال دکتر جواد علی به نقل از کتاب «Enct Brita» می نویسد: «فرزندکشی و وأد بنات تنها در بین عرب یافت نمی شود، بلکه در سایر اقوام و ملل نیز این عادت رواج داشته؛ در مصر، یونان، رومانی و قبایل استرالیائی به جهت عوامل متعدد، از جمله عامل دینی (اعتقاد به حلول ارواح) و هم چنین اقتصادی (ترس از فقر)، به این عمل دست می زدند.»6 چنانکه ملاحظه شد، به گواهی تاریخ این پدیده شوم به طرز فجیع تری در میان سایر ملت ها رواج داشته است. فنیقیها که طبیعت را پرستش می کردند، و بتی به نام «مولوخ» را «اله نور» دانسته، و بتی به نام «عشتر» (زهره) را شریک و همسرش می دانستند، برای تقرب به «عشتر» زنان را قربانی می کردند؛ و برای تقرب به «مولوخ»، فرزندان خود را در آتشِ شعله ور زنده زنده می سوزاندند.7 یهودیان می توانند فرزندان خود را برای بردگی بفروشند؛ و تورات این حق را برای آنان قائل شده است. حتی پدر می تواند فرزند خود را اعم از صغیر و کبیر به قتل برساند. اسبراطیون فرزندان ضعیف و مریض خود را می کشتند؛ و آنان را طعام وحوش و پرندگان می کردند. مشابه همین برنامه در روم و یونان رواج داشت.8 چینی ها وقتی فرزندشان دچار عوز9 می شد، او را به دریا می انداختند. در تاهیتی، والدین فرزند خود را می کشتند؛ بدون آنکه کسی متعرض آنان شود.10 جایگاه و منزلت زن در نزد رومیان به این صورت بود که آنان سرشت و طبیعت زن را بد می دانستند. و زنان از حقوقی برابر با مردان برخوردار نبودند. و از آن جایی که قوانین اروپائی سخت متأثر از رومیان نخستین است، ازاین رو قانون انگلیسی تا قرن نوزدهم به مرد اجازه می داد تا زنش را بفروشد؛ و هیچ دخالتی به جز در نرخ گذاریش نداشت. قانون فرانسه تا به امروز نیز عملکرد زن را در امور مالی تابع خواسته شوهرش می داند.11 به اعتقاد برخی محققان، اعراب پیش از اسلام با زنده به گور کردن بسیاری از فرزندان اناث خود، نفرت خویش را تا سر حدّ نابودی زنان ابراز می کردند. این رسم وحشتناک که در میان قبایل قریش و کنده بسیار رواج داشت، با سخنان آتشین محمد صلی الله علیه و آله تقبیح گردید؛ و همراه با عمل غیرانسانی قربانی کردنِ کودکان در پای خدایان، (که اعراب همچون اقوام دیگر به آن عمل می کردند)، به موجب مجازاتهای شدید ممنوع گردید.12 گر چه بعضی زنده به گور کردن دختران را در جاهلیت امر نادری دانسته و معتقدند: این رسم بازمانده رسم قربانی کردن انسان در مذهب شرک است؛ و نشانه تحقیر و تخفیف زن نیست؛ زیرا اعراب جاهلی، الهگان را نیز می پرستیدند. در میان مشرکین نیز فرزندکشی به دختران محدود نمی شد؛ بلکه گاهی پسران را نیز می کشتند؛ قرآن در این زمینه می فرماید: وَ کَذلِکَ زَیَّنَ لِکَثِیرٍ مِنَ الْمُشْرِکِینَ قَتْلَ أَوْلادِهِمْ شُرَکاؤُهُمْ لِیُرْدُوهُمْ وَ لِیَلْبِسُوا عَلَیْهِمْ دِینَهُمْ وَ لَوْ شاءَ اللّه ُ ما فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَ ما یَفْتَرُونَ . (انعام: 137) و این گونه برای بسیاری از مشرکان، بتانشان کشتن فرزندانشان را آراستند، تا هلاکشان کنند و دینشان را بر آنان مشتبه سازند؛ و اگر خدا می خواست چنین نمی کردند. پس ایشان را با آن چه به دروغ می سازند رها کن. آنان نذر می کردند اگر خواسته شان بر آورده شود، یکی از پسران خود را قربانی کنند؛ یا برای تقرب به خدایان و به انگیزه دینی، پسرشان را قربانی می کردند.13 در تاریخ آمده است: عبدالمطلب نذر کرد اگر صاحب ده پسر شود، و آنان به سن رشد برسند، به شکرانه این نعمت، یکی از آنان را قربانی کند. وقتی خواسته اش بر آورده شد، قرعه به نام عبداللّه افتاد، به عبدالمطلب پیشنهاد شد یکصد شتر عوض عبداللّه فدیه دهد.14 چنانکه ملاحظه می شود، نص آیه شریفه از فرزندکشی (اعم از دختر و پسر) نهی می کند. البته کشتن پسر به مراتب در قیاس با زنده به گور کردن دختر کمتر مشاهده شده، زیرا فرزند ذکور نقش مهمی در حیات اقتصادی و اجتماعی پدر خانواده و حتی قبیله اش داشته است؛ زیرا در جنگها شرکت می جسته و اسارتش نیز مایه ننگ نبوده است. پس می توان گفت این سنت غلط در اکثر اقوام بدوی و قرون وسطایی رواج داشته است؛ و به علل و عوامل مختلف به اشکال گوناگون دختران خود را می کشتند. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، چینینان عقیده داشتند که: دختر شدن مولود دلیل عدم رضایت ارواح اجداد از پدر مولود است؛ که بدین وسیله او را تنبیه و جریمه کرده اند. ناگفته نماند که در کتب تاریخی به نمونه هایی هر چند اندک بر می خوریم که بااین پدیده شوم مبارزه کرده اند. با این همه، یکی از اندیشمندان معتقد است: جاهلیت نخستین عرب، از جاهلیت های یونان و روم به ویژه در مورد اوضاع اجتماعی زن بهتر بوده است. اگر چه شرک به خدا در بین همه این جاهلیت ها بطور یکسان رواج داشته است؛ چنانکه «هبل» معبود دروغین عرب، همان «ایولو» معبود دورغین یونانیان است؛ و هیچ کدام از این دو گروه بهتر از دیگری نیست؛ ولی توجه به زن و حفظ آبرو و شرف او، از ویژگی های منحصر به فرد عربها بوده است؛ که رومیان و یونانیان قدیم از آن بهره ای نداشته اند. ماجرای «صعصعة بن ناجیه» که اغلب مورخین حکایتش را آورده اند، نمونه دیگری است. وی در حالی که اسلام آورده بود، خدمت رسول صلی الله علیه و آله رسید و گفت: در جاهلیت عملی انجام داده ام؛ آیا به حال من سودی دارد؟ حضرت فرمود: عمل تو چیست؟ جواب داد: روزی دو شتر آبستن از من گم شد؛ بر شتری سوار شده، و به جست وجو پرداختم، از مردی که در کنار خیمه ای نشسته بود از شترانم جویا شدم. از من پرسید: داغ و نشانشان چیست؟ داغ مخصوص قبیلگی خودمان را گفتم. گفت: دو شترت را یافته و اینک نزد من است. درهمین حال پیرزنی از عقب خیمه در آمد؛ آن مرد از او پرسید: چه زائید؟ بدون آنکه منتظر جواب بماند، ادامه داد: اگر پسر باشد که با ما شریک مال و زندگی و وارث ما خواهد شد؛ و اگر دختر باشد، که به خاکش می سپاریم. پیرزن جواب داد: دختر است. صعصعة ادامه داد: ای رسول خدا! نمی دانم چه انقلابی در من پدید آمد که بی اختیار به آن مرد گفتم: آیا این دختر نوزاد را می فروشی؟ گفت: هرگز شنیده ای عرب بچه فروش باشد؟ گفتم: نفروش؛ بلکه در مقابل احسان و بخششی، او را به من ببخش. گفت: حاضرم به همان دو شتر و شتری که بر آن سواری مبادله کنم. راضی شدم؛ شترها را داده، و دختر را گرفته، و به دایه ای سپردم. از آن پس این روش را ترک نکردم؛ و تا کنون دویست و هشتاد دختر را با بهای هر یک به سه شتر از مرگ نجات دادم. حضرت پاسخ داد: این کار تو بابی از نیکی برایت بوده، و از جانب خداوند نیز أجر خواهی داشت؛ چون به شرف اسلامی نیز توفیق یافتی».15 درباره زید بن عمرو بن نفیل نیز گفته شده، 96 موؤده را نجات داده است.16 به گفته مورخین این عادت زشت، به اشکال مختلف صورت می گرفت: 1. نخست وقتی فرزند دختر به سن شش سالگی می رسید، مرد از همسرش می خواست که لباس پاکیزه بر تنش کند، تا به دیدن خویشان برود؛ اما او را به صحرا برده، در چاهی که قبلاً فراهم کرده بود می انداخت و با خاک، بدنش را می پوشاند. در سرزمین نیل، دختران را به بهترین آراستنی ها زینت می دادند؛ سپس در آبهای نیل می انداختند؛ هندیان نیز قبل از سوزاندن، دختر را می آراستند؛ شاید فلسفه آراستن دختران، از بقایای عادات مشرکین باشد که قربانیان خود را به بهترین نحو می آراستند.17 2. دیگر این که زن در حین وضع حمل بر بالای چاله ای نشسته، اگر فرزندش دختر بود، در چاله می انداخت؛ و اگر پسر بود، با خوشحالی و رضایت از او مراقبت می کرد. برخی فرزند خود را از بالای کوه پرتاب کرده یا در دریا غرق می کردند و یا ذبح می نمودند. 3. در برخی موارد هم دختر را با خواری و خفت به سن شبانی رسانده، سپس لباس خشن و پشمینه بر تنش کرده و به دنبال گله می فرستادند.18 جالب توجه این که: چون مرد «ربّ البیت» بود، آئین جاهلیت مانع فرزندکشی او نمی شد؛ و کسی که مرتکب چنین عملی می شد، هیچگاه قاتل محسوب نشده، و حتی همسرش نیز حق نداشت، او را از این کردار زشت باز دارد؛ زیرا تنها صاحب حق و تصمیم گیرنده، مرد خانواده بود.19 اشعار و گزارش های تاریخ درباره عکس العمل مادران در مقابل وأد فرزندانشان ساکت است؛ اما از جریانات مختلف چنین بر می آید که: مادر مایل به حفظ فرزندش بوده است اما جرأت اعتراض و مقاومت در برابر خواست شوهر (نسبت به نوزادی که ماه ها رنج و سختی پرورشش را تحمل نموده بود)، نداشت. طبیعی است که مادر با آن همه عاطفه و مهرورزی دل به این قساوت نداده و راضی نبوده که جگرگوشه اش طعمه خاک شود.20 این یکی از نمونه های تحقیر زن نزد عرب جاهلی است. 1 . بلوغ الأرب، ج 3، ص 42 و المفصل، ج 5، ص 90. 2 . المفصل، ج 5، صص 91 ـ 92. 3 . بلوغ الأرب فی معرفة احوال العرب، ج 3، ص 43؛ المفصل، ج 5، ص 90. 4 . همان. 5 . عزالدین، ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، تحقیق محمدابوالفضل ابراهیم، قم، منشورات مکتبة آیه اللّه المرعشی النجفی، اُفست، 1404 ق، ج 3، ص 243. 6 . المفصل، ج 5، ص 98. 7 . اسعد السحمرانی، المرأة فی التاریخ و الشریعة، ط 2، بیروت، دارالنفائس، 1417ق، ص 44. 8 . علی عبدالواحد وافی، الاسرة و المجتمع، ط 8، القاهره، دارنهضة مصر، بی تا، ص 118. 9 . سوء تغذیه. 10 . تاریخ تمدن، ج 1، ص 62 . 11 . محمد غزالی، مسایل زنان بین سنت های کهن و جدید، ترجمه مجید احمدی، ج 1، تهران، نشر احسان، 1379ش، صص 80 ـ 81 . 12 . روح اسلام، ص 212. 13 . محمد دروزه عزه، عصرالنبی، ط 2، بیروت، دارالیقظه العربیه، 1964 م، ص 259. 14 . بلوغ الارب، ج 3، ص 44؛ سیره ابن هشام، ج 1، ص 167؛ الکامل فی التاریخ، ج 1، ص 215. 15 . بلوغ الارب، ج 3، ص 46. 16 . همان، ج 3، ص 45. 17 . المرأة فی ظل الاسلام، ص 17. 18 . بلوغ الأرب، ج 3، ص 43؛ محمد مرتضی الزبیدی، تاج العروس من جواهر القاموس، ط 1، بیروت، منشورات دارمکتبة الحیاة، 1306ق؛ المفصل، ج 5، ص 88 . 19 . المفصل، ج 5، ص 528. 20 . علی الهاشمی، المرأة فی الشعر الجاهلی، بغداد، مطبعة المعارف، 1960م، صص 300 ـ 303. /پایان/ منبع:کتاب زن در تاریخ اندیشه اسلامی. دکتر فتحیه فتاحی زاده
15 شهریور 1393 ساعت 14:33
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]
صفحات پیشنهادی
جاسوسی دو پلیس برای داعش/ زنده به گور کردن مردم/ الحاق ترکیه به اراضی داعش
جاسوسی دو پلیس برای داعش زنده به گور کردن مردم الحاق ترکیه به اراضی داعش نیروهای ارتش عراق به پاکسازی استان صلاح الدین ادامه دادند و تلاش تروریست ها را برای حمله به ضلوعیه دفع و صدها تروریست از جمله دو تن از سرکرده های داعش را کشتند به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر 130 ترکودکانی که به دست داعش زنده به گور شدند و دخترانی که ...+عکس
کودکانی که به دست داعش زنده به گور شدند و دخترانی که عکسکمیساریای حقوق بشر عراق در بیانیهای اعلام کرد که گروه داعش صدها کودک و جوان عراقی را زنده زنده در موصل دفن کرده است فاضل غراوی عضو کمیساریای حقوق بشر عراق اعلام کرد که گروه دولت اسلامی داعش صدها کودک و جوان عمدیرکل امور بانوان استانداری کردستان: تهاجم فرهنگی روح دختران جامعه اسلامی را زنده به گور میکند
مدیرکل امور بانوان استانداری کردستان تهاجم فرهنگی روح دختران جامعه اسلامی را زنده به گور میکندمدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کردستان گفت قبل از اسلام جسم دختران زنده به گور میشد اما امروزه با تهاجم فرهنگی دشمن روح دختران و زنان جامعه ما زنده به گور میشود به گزارش خبرزنده به گور کردن صدها کودک و جوان عراقی به دست داعش
زنده به گور کردن صدها کودک و جوان عراقی به دست داعش چند رسانهای > عکس - کمیساریای حقوق بشر عراق در بیانیهای اعلام کرد که گروه داعش صدها کودک و جوان عراقی را زنده زنده در موصل دفن کرده است زنده به گور کردن صدها کودک و جوان عراقی به دست داعش فاضل غراوی عضو کمیساریادختربچه زنده به گور شده هندی زنده ماند
دختربچه زنده به گور شده هندی زنده ماند یک دختربچه هندی که به دست خویشاوندانش زنده به گور شده بود از مرگ نجات یافته است به گزارش آخرین نیوز پلیس منطقه سیتاپور در ایالت اوتار پرادش در شمال هند گفته است که یکی از روستاییان محلی توانست این دختر هفت ساله را که زنده در یک گور کم عمقپمپاژهایی که حیات را بر زندهرود حرام کردند!
چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۳ ۴۲ رودخانههای کوچک اسیر چنگالهای پمپهایی شدهاند که از شیره جان آنها بهره میبرند تا مزارعی را که بدون برنامه و تدبیر ساخته شدهاند سیراب کنند انگار بشر در این فکر است که هر چه در طبیعت است را باید به کار گیرد و آن را به منفعتی اقتصادی برای خود تبدهمراه با اجرای موسیقیهای سنتی صورت میگیرد زنده کردن ورزشهای حماسی و ملی در جشنواره ملی عشایر
همراه با اجرای موسیقیهای سنتی صورت میگیردزنده کردن ورزشهای حماسی و ملی در جشنواره ملی عشایررئیس هیئت ورزش روستایی و بازیهای بومی محلی استان اصفهان گفت در راستای زنده نگاه داشتن ورزشهای حماسی و بازیهای بومی محلی برنامهریزی کردیم تا میزبان چهارمین دوره جشنواره ملی عشایر درزنده باد انگور!
زنده باد انگور مصرف آب انگور به صورت ناشتا برای کلیهها بسیار مفید است مصفای خون است و خون را از اخلاط غلیظ پاک میکند همچنین بدن را پاک و سموم را از خون پاکسازی میکند افراد مبتلا به نقرس صبح ناشتا یک لیوان آب انگور شیرین رسیده همراه با کمی تخم رازیانه تخم کرفس و کمی زیره ممسئولان در زنده کردن امر به معروف ونهی از منکر اقدام کنند
استانها جنوب فارس آیت الله ایمانی مسئولان در زنده کردن امر به معروف ونهی از منکر اقدام کنند شیراز- خبرگزاری مهر نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت مسئولین باید در زنده کردن فریضه امر به معروف ونهی از منکر اقدام کنند به گزارش خبرنگار مهر آیت الله اسدالله ایمانی&nbsاین خبر بهروز میشود ترویج اخلاقستیزی در قالب کلاسهای آموزشی دختران مجرد/ بازاجرای آثار نوازنده منافقین در
این خبر بهروز میشودترویج اخلاقستیزی در قالب کلاسهای آموزشی دختران مجرد بازاجرای آثار نوازنده منافقین در قلب تهران کجای دنیا نرخ بیکاری صفر درصد است فضای مجازی خبرگزاری فارس هر روز برخی اخبار رسانههای دیگر را در بسته خبری چند خبر آن طرفتر منتشر میکند گروه فضای مجازی خبرزنان و کودکان بی گناهی که زنده به گور شدند
نجات یافتگان ایزدی از جهنم داعش می گویند زنان و کودکان بی گناهی که زنده به گور شدند افرادی از طایفه ایزدی که از چنگال تروریستها گروهک داعش گریخته اند حقایق تکان دهنده ای را فاش کرده و گفته اند تروریستهای داعش زنان و کودکان را زنده به گور کردند بدون اینکه به فریادها و شیون های آنازنان ایزدی که زنده به گور شدند
زنان ایزدی که زنده به گور شدند افرادی از طایفه ایزدی که از چنگال تروریستها گروهک داعش گریخته اند حقایق تکان دهنده ای را فاش کردند خبرگزاری رویترز گزارشی درباره اوضاع اسفبار ایزدی های عراقی که در معرض کشتار جمعی قرار دارند منتشر کرده است سامو الیاس یکی از نجات یافتگان ازعلیزاده: اماکن تاریخی را با موسیقی زنده کنیم |اخبار ایران و جهان
علیزاده اماکن تاریخی را با موسیقی زنده کنیم حسین علیزاده که نخستین فستیوال موسیقی تهران با اجرای او فردا شب در عمارت مسعودیه آغاز میشود بر این موضوع تاکید کرد که اماکن تاریخی را میتوان با اجرای موسیقی اصیل ایرانی و بومی زنده و پرنشاط کرد و بین مردم هم برای استفاده صحیح و نگهدندا در صدد زنده کردن تفکرات حزب منحله مشارکت است
بیانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران ندا در صدد زنده کردن تفکرات حزب منحله مشارکت است دبیر تحکیم وحدت با اشاره به اینکه نسل دوم اصلاحطلبان در صدد زنده کردن تفکرات حزب منحله مشارکت است بیان داشت حزب مشارکت پیش از این نیز با فعالیتهای افراطی خود فضای کشور را دچار مشکل کردخلاقیت در امروزی کردن عکسهای تاریخی
خلاقیت در امروزی کردن عکسهای تاریخی جین لانگ عکاس استرالیایی مجموعه ای از عکس های قدیمی سیاه و سفید و بعضا آسیب دیده را با خلاقیت و بکارگیری ترفندهای فتوشاپ به شکل تازه و امروزی در آورده است برترین ها جین لانگ Jane Long عکاس استرالیایی مجموعه ای از عزنان و کودکانی که زنده به گور شدند/شیون هایی که بی پاسخ ماند
بین الملل آفریقا و خاورمیانه نجات یافتگان ایزدی فاش کردند زنان و کودکانی که زنده به گور شدند شیون هایی که بی پاسخ ماند افرادی از طایفه ایزدی که از چنگال تروریستها گروهک داعش گریخته اند حقایق تکان دهنده ای را فاش کردند به گزارش خبرگزاری مهر خبرگزاری رویترز گزارشی درباره اوضاعیک اشکفت و دو گور تاریخی کشف شد
اجتماعی گردشگری و میراث فرهنگی یک اشکفت و دو گور تاریخی کشف شد یکی از فعالان میراث فرهنگی در استان فارس موفق به کشف یک اشکفت و دو گور تاریخی شد سیاوش آریا با اعلام این مطلب به خبرنگار مهر گفت از مدتها پیش به بررسی و شناسایی آثار تاریخی موجود در استان فارس پرداخته ام و قصد دار-
گوناگون
پربازدیدترینها