تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به زيادى نماز و روزه و حج و احسان و مناجات شبانه مردم نگاه نكنيد، بلكه به راستگويى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819480771




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کاتوزیان خود را وقف ارتقای علم حقوق در ایران کرد


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: کاتوزیان خود را وقف ارتقای علم حقوق در ایران کرد
«ایشان با آنکه مملو از دانش بودند اما حتی در برابر یک دانشجو هم فروتنی و تواضع و آرامش مثال زدنیِ خود را از یاد نمی بردند. علاوه بر آن، دکتر کاتوزیان هیچ گاه گرفتار بازار آلوده حقوق که خیلی ها اسیرش می شوند، نشد و با حقوق استادیِ دانشگاه، گذران عمر کرد اما خود را وقف علم حقوق کرد.»
آفتاب: خبر کوتاه بود. پدر علم حقوق ایران؛ «دکتر ناصر کاتوزیان» در 87 سالگی دار فانی را وداع گفت. خبری که آن را «بهمن کشاورز»  رییس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران منتشر کرد.


به گزارش آفتاب، کاتوزیان یکی از نویسندگان اصلی پیش‌ نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و نخستین فارغ التحصیل دکترای حقوق دانشگاه تهران بود که بیش از چهل سال در عرصه علم حقوق به کار پرداخت و نوآوری هایی مانند تدریس و نگارش مقدمه علم حقوق، واکاوی سرشت حقوقی دیه، بازنگری در ارث بردن زن از دارایی شوهر و لزوم در خور پیش بینی بودن ضرر را در قوانین حقوقی کشور به وجود آورد.


«کامبیز نوروزی» در این باره به «آفتاب» گفت: «من ابتدا ضایعه درگذشت پدر علم حقوق ایران را به جامعه عدالت خواه ايران تسلیت می گویم. دکتر کاتوزیان بی هیچ اغراقی یکی از بزرگترین حقوق دانان ایران پس از تاسیس دانشکده حقوق بود. ایشان متعلق به نسلی بود که از دانشکده حقوق رشد کردند و علم حقوق را ارتقا دادند که تا اندازه زیادی جانشینی هم نخواهند داشت. پس از دکتر دادمان استاد برجسته حقوق جزا که سال گذشته به رحمت خدا رفتند، امروز کسی را از دست دادیم که استاد بزرگ و بی نظیری بود. ایشان نقش مهمی  در بحث اندیشه نظریِ حقوق مدنی در ایران داشتند و اولین کتاب شایسته و بایسته حقوقی در ایران را هم به رشته تحریر درآوردند.»


وی افزود: «دکتر کاتوزیان توجه خاصی به فلسفه حقوق داشتند و این در تالیفات منحصر بفردشان بارز بود. ایشان در تاملات خود بیش از آنکه بر نقل در حقوق تکیه کند، بر عقل استوار بود و استنباط  و تجزیه و تحلیلِ حقوقی را در نظر داشتند. دکتر ناصر کاتوزیان را می توان به جرات پرکارترین مولف حقوق مدنی در ایران قلمداد کرد که با همه کسانی که در این عرصه، چیزی آفریدند برابری می کند و جز مرحوم دکتر حسن امامی، موثرترین نویسنده حقوقی ایران به شمار می رفتند.»


 این حقوق دان و وکیل پایه یک دادگستری در ادامه به وجوه شخصیتی و اخلاقیِ پدر علم حقوق ایران پرداخت و اظهار داشت: «ایشان با آنکه مملو از دانش بودند اما حتی در برابر یک دانشجو هم فروتنی و تواضع و آرامش مثال زدنیِ خود را از یاد نمی بردند. علاوه بر آن، دکتر کاتوزیان هیچ گاه گرفتار بازار آلوده حقوق که خیلی ها اسیرش می شوند، نشد و با حقوق استادیِ دانشگاه، گذران عمر کرد اما خود را وقف علم حقوق کرد.»




تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن