تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 17 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814303869




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ضرورت غربالگري و توانبخشي رواني زلزله زدگان مورموري به دليل پس لرزه هاي مداوم


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۰ شهريور ۱۳۹۳ (۱۴:۵۱ب.ظ)
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکي ايلام اعلام کرد؛ ضرورت غربالگري و توانبخشي رواني زلزله زدگان مورموري به دليل پس لرزه هاي مداوم سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکي ايلام غربالگري و توانبخشي رواني زلزله زدگان مورموري تا 6 ماه آينده به دليل پس لرزه هاي مداوم در اين منطقه را ضروري عنوان کرد.
به گزارش خبرگزاري موج، دکتر راضي ناصري فر گفت: زلزله مورموري به دليل هوشياري کادر بهداشتي، درماني دانشگاه علوم پزشکي ايلام تلفات جاني در بر نداشت، ولي؛ تداوم پس لرزه ها موجب نگراني مردم و به ويژه کودکان در منطقه مي شود.
وي افزود: ستاد بحران استان در اين خصوص نشستي تشکيل داد و تيم هاي مشترکي با همکاري بهزيستي تشکيل داده ايم تا مداخلات رواني به صورت علمي انجام شود.
وي بيان داشت: انتظار داريم غربالگري رواني بيماران انجام شود تا در صورت نياز بيماران از طريق پزشکان عمومي به روانپزشکان ارجاع شوند و اين طرح بايد تا 6 ماه ادامه يابد تا خطرات سلامت رواني براي کسي پيش نيايد.
وي ادامه داد: در زلزله مورموري اتفاق خوبي که افتاد اين بود که به دليل وقوع يک زلزله خفيف شب قبل از زلزله اصلي، ستاد مديريت بحران استانداري و ستاد بحران دانشگاه علوم پزشکي ايلام از طريق شبکه استاني سيما به مردم خبر امکان وقوع يک زلزله شديدتر را اعلام کرده و خود نيز در آمادگي کامل قرار گرفتند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکي ايلام افزود: در واقع گروه هاي ما از شب قبل از حادثه ساماندهي شدند، به نحوي که وقتي زلزله در ساعت 7 و دو دقيقه صبح رخ داد تمام گروه هاي کمکي ما، اعم از آمبولانس ها و غيره ساعت 8 و 10 دقيقه صبح در منطقه حضور داشتند.
وي در ادامه اظهار داشت: لذا بلافاصله کارهاي لازم براي انتقال مصدومان انجام شد و اين هوشياري و آمادگي باعث شد تلفات جاني و حتي مصدوم شديد در مورموري نداشته باشيم.
دکتر ناصري فر افزود: در اين زلزله ايجاد کمپ خيلي جايگاه نداشت؛ زيرا مردم به دليل در اختيار داشتن حياط هاي خوب و جادار در منازل، بيشتر تمايل داشتند چادرهاي خود را در داخل حياط خانه ها نصب کنند که اين امر موجب افزايش ضريب امنيت شد و خوشبختانه اتفاقات ناگواري همچون سرقت رخ نداد.
سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکي ايلام افزود: به محض اتفاق افتادن زلزله، اولين اولويت را تهيه آب براي مردم منطقه در نظر گرفتيم و در 4 ساعت اوليه توانستيم يک چاه جديد را وارد مدار کنيم و خدمات عمومي نظير آبرساني، تلفن، برق و جاده در همان ساعات اوليه پس از زلزله براي مردم قابل استفاده شد و حتي نانوايي ها در روز بعد از زلزله توانستند شروع به کار کنند و نگراني هاي مردم زلزله زده در اين خصوص کم شد چون وضعيت زندگي خيلي زود عادي شد.
دکتر ناصري فر اذعان داشت: مورموري از نظر کلي منطقه اي محروم است و شايد اين زلزله رخدادي بود که ما را متوجه محروميت اين منطقه و لزوم رفع آن کند.
وي افزود: اين منطقه از نظر امکانات و بيکاري و به دليل خشکسالي هاي متعدد نياز به توجه بيشتر دارد. وضعيت اقتصادي منطقه اصلا خوب نيست و مردم نجيب و کم توقع مورموري بايد تحت پوشش ارگان هاي حمايتي قرار گيرند.
وي چالش بهداشتي منطقه را امکان طغيان هاي آب و غذا دانست و گفت: خوشبختانه وقوع برخي بيماري ها نظير اسهال، مديريت و کنترل شد و اين کنترل ها ادامه دارد چون نمونه برداري ها از آب، غذا و يخ دو برابر شده و خود مردم هم در دفع زباله و جمع آوري نخاله ها کمک مي کنند.
وي بيماري هاي بومي مورموري را ليشمانيا و عقرب زدگي اعلام کرد و گفت: با افزايش سهميه سرم براي منطقه که از سوي وزارت بهداشت صورت گرفت، نگراني ها کاهش يافته و آموزش هاي لازم نيز به زلزله زدگان ارائه شده است.
وي در پايان خاطر نشان کرد: بستر دانشگاه علوم پزشکي ايلام نياز به حمايت دارد، ما در منطقه محروم قرار داريم و مثلا آزمايشگاه آب نداريم و براي نمونه برداري بايد نمونه ها را به دانشگاه علوم پزشکي دزفول بفرستيم. بديهي است اگر اعتبارات و امکانات بيشتري داده شود مي توان با برنامه ريزي و توان بيشتر در خدمت مردم محروم منطقه بود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن