تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خرج کردن در راه طاعت خدا دریغ مکن وگرنه دو برابرش را در راه معصیت او خرج خوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805447146




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شیوه های حراست از هویت دختران/ ماجرای طولانی شدن یک شب برای امام حسین


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:



در گفت و گو با پژوهشگر برتر حوزه تبیین شد؛
شیوه های حراست از هویت دختران/ ماجرای طولانی شدن یک شب برای امام حسین خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام مهدی پور با ضروری خواندن مسأله معرفی الگوی مناسب تربیتی به خانواده‌ها گفت: کسانی که به بهانه مبارزه با تهاجم فرهنگی تلویزیون را از انواع فیلم ها پر کرده اند متأسفانه خود این یک معضل شده و خود یک تهاجم فرهنگی دیگر است.



حجت الاسلام علی اکبر مهدی پور، پژوهشگر حوزه، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا به تبیین ابعاد شخصیت حضرت فاطمه معصومه(س) پرداخت و اظهار داشت: حضرت فاطمه معصومه(س) علاوه بر امامزاده و خواهر و عمه امام بودنشان، شخصیت والایی دارد اولا  ایشان جزو بانوان محدّثه هستند و حدیث نقل کرده اند، نمونه این احادیث در کتاب هایی که با نام«مسلسلات» و «مسند حضرت فاطمه معصومه(س)» تالیف شده آمده است این احادیث از دو جهت مسلسل است، از آن جهت که همه ناقلان آنها به اسم فاطمه هستند به «فواطم» معروف شدند حتی در یکی از این احادیث هفده اسم «فاطمه» ذکر شده است مانند «فاطمه دختر موسی از فاطمه دختر صادق از فاطمه دختر باقر از فاطمه دختر سجاد» و جهت دوم مسلسل بودن احادیث این است که حضرت معصومه(س) حدیث را فقط از عمه های خود نقل کرده اند.
 
مقام علمی حضرت معصومه(س)
 
وی در ادامه به بُعد علمی حضرت اشاره کرد و گفت: آنچه علم از ایشان نقل شده بابی از فضایل است، در یکی از سفرهایی که حضرت کاظم(ع) پدر ایشان در منزل نبودند گروهی از شیعیان برای مطرح کردن سوالات خود به منزل حضرت آمدند اما بعد از سه روز امام کاظم(ع) برنگشتند و از نیامدن امام ناراحت شدند روز سوم برای آخرین بار درب منزل حضرت را زدند دختر 6 ساله ای در را باز کرد و سوالات آنها را گرفت و جواب داد، در راه بازگشت به امام کاظم(ع) برخوردند و امام جواب سولات را مشاهده کردند و خطاب به دختر کوچکشان که همان حضرت معصومه(ع) بودند فرمودند «فداها ابوها» و مهر تایید بر جواب های ایشان گذاشتند.
 
این پژوهشگر حوزه با بیان این که تنها خواهر تنی امام رضا(ع)، حضرت معصومه بودند، تاکید کرد: امام رضا در سال 148 و حضرت معصومه در سال 173 هجری قمری تنها فرزندانی هستند که از حضرت نجمه(س) همسر امام کاظم(ع) متولد شده اند و ایشان در آن بطنی پرورش یافته اند که وعاء و نور امامت بوده است و این یک فضیلت بس عظیم برای آن حضرت است.
 
حجت الاسلام مهدی پور با اشاره به احادیثی از امام صادق(ع) در مقام و منزلت حضرت معصومه(س) گفت: مسأله مهمی است که از حضرت صادق(ع) در مقام ایشان حدیث نقل شده است چرا که امام صادق(ع) در سال 148 هجری قمری به شهادت رسیدند یعنی 25 سال قبل از ولادت حضرت معصومه(س) بوده و در حدیثی که از این امام همام روایت شده، راوی می گوید «من این روایت را از امام صادق شنیدم در حالی که امام موسای کاظم هنوز به دنیا نیامده بودند» و این نشان می دهد که نیم قرن قبل از به دنیا آمدن حضرت معصومه(س) این حدیث روایت شده است.
 
وی افزود: در تاریخ برای بشارت آمدن رسول الله(ص) از زمان حضرت آدم و دیگر پیامبران احادیثی وجود دارد چون رسول خاتم هستند و نیز بشارت هایی درباره حضرت حجت(عج) از پیامبر و معصومین(ع) موجود است به خاطر بقیة الله بودن ایشان باید شناخته شوند ، امام صادق(ع) درباره شهر قم حدیثی دارند که مفصل است و در پایان آن آمده است «ستدفن فیها بضعة منی، تدخل بشفاعتها شیعتنا الجنة بأجمعهم و اسمها فاطمة بنت موسی»،.اما درباره حضرت معصومه(س) نیم قرن قبل از ولادتشان حدیث  ذکر شده در حالی که قرار نیست رسالتی را بر دوش داشته باشند و این جایگاه بلند حضرت معصومه(س) را نشان می دهد.
 
پژوهشگر حوزه در ادامه با بیان حدیث «منها یفیض العلم الی سائر البلدان» از امام صادق(ع) افزود: به وسیله حضرت معصومه(س) که ساکن قم می شوند از این شهر به تمام شهرهای عالم علم منتشر می شود.این حدیث جزو احادیث معجزه است چرا که در آن روزی که این حدیث صادر شده کسی نمی توانست بفهمد که یک روزی برسد از یک جا به تمام دنیا علم صادر کرد اما امروزه دیده می شود که از این شهر مقدس توسط ماهواره ها علوم اهل بیت(ع) به اقصی نقاط عالم انتقال می یابد.
 
شیوه های حراست از هویت دختران در جامعه
 
وی با اشاره به نامگذاری روز تولد حضرت معصومه(س) به روز دختر به شیوه های حراست هویت دختران در جامعه پرداخت و گفت: اسلام تنها دینی است که مسأله حراست از فرزندان را قبل از تولد فرزند و حتی قبل از ازدواج بیان کرده است و دستوراتی دارد که با چه کسی باید ازدواج کرد از جمله این دستورات اجتناب و دوری کردن از زیبارویانی است که در یک خانواده بد پرورش یافته اند که در حدیث به «خضراء الدمن» معروفند.
 
حجت الاسلام مهدی پور افزود: بعد از قرار گرفتن نطفه در رحم مادر، زمان تولد و شیرخوارگی، اسلام تأکیدهای فراوانی به مراقبت از طفل کرده و دستور داده روز ولادت  در گوش راست، اذان و در گوش چپ، اقامه گفته می شود تا طفل اولین ندایی که به گوش خود بشنود ندای توحید، رسالت و ولایت و بعد از آن فرع مهم نماز باشد و کار اصلی حراست از طفل را مادر انجام می دهد چون بیشترین زمان حضور طفل در دامان مادر است.
 
نگرانی امام حسین در تربیت فرزند
 
 وی در ادامه به وظیفه سنگین تربیت دینی فرزندان توسط پدر و مادر اشاره کرد و گفت: سکینه دختر امام حسین(ع) شبی را نزد عمه خود سپری کرد امام حسین(ع) در آن شب خیلی بی قرار شدند و فردای آن روز که حضرت سکینه بازگشت، امام فرمودند «طال بی اللیل؛ امشب که سکینه نبود شب برای من به درازا کشید» درحالی که سکینه(س) نزد عمه خود مهمان بود و جهت نگرانی امام حسین(ع) نرسیدن به تربیت ایشان حتی برای یک شب بود.
 
این پژوهشگر برتر حوزه با اظهار تأسف از نظام های تربیتی کشورهای اسلامی، اظهار داشت: نظام های تربیتی به حد اسلامی نرسیده چرا که ساعات فراوانی از عمر بچه ها در مهد کودک و دبستان و مراکز آموزشی سپری می شود و وظیفه والدین بیشتر شده و باید نظارت مستقیم نسبت به کودکان خود داشته باشند و  شب و روز فعالیت آنان را رصد کنند، و نباید به این گفته که «پدر و مادر پاک باشند کودک تربیت می شود» اکتفا کنند.
 
الگو گرفتن از اهل بیت(ع) در تربیت فرزندان
 
وی با تاکید بر الگو گرفتن از اهل بیت(ع) در تربیت فرزندان، ابراز داشت: یکی از فرزندان امام حسین(ع) هنگامی که به یادگیری قرآن پرداخت امام(ع) دهان معلم فرزند خود را از جواهر پر کرد و این نشان از اهمیت تربیت قرآنی در خانواده دارد. امام می توانستند با دادن یک کیسه طلا به معلم قرآن، حق او را می داد اما امام می خواستند اهمیت معلم و مربی فرزندان را گوشزد کنند تا در تاریخ ثبت شود بنابراین دهان او را پر از جواهر کردند.
 
حجت الاسلام مهدی پور با اشاره به روایتی از اهل بیت(ع) مبنی بر یاد دادن سوره نور به دختران و اجتناب از خواندن سوره یوسف برای آنها، خاطرنشان کرد: باید به گونه ای دختران تربیت شوند که همانند سکینه دختر امام حسین(ع) که مستغرق در ذکر و تفکر خداوند متعال بودند بشوند.
 
وی افزود: کسانی که به بهانه مبارزه با تهاجم فرهنگی تلویزیون را از انواع فیلم ها پر کرده اند متأسفانه خود این یک معضل شده و خود یک تهاجم فرهنگی دیگر است.
 
حجاب موجب شناخته شدن است نه ناشناس ماندن
 
این پژوهشگر حوزه به حجاب دختران و تأثیرگذاری ظاهر انسان  اشاره کرد و گفت: خداوند درباره حجاب می فرماید « یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنَى أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ  َکَانَ اللَّـهُ غَفُورًا رَّحِیمًا » هنگامی که پوشش خود را بر تمام بدن خود می کشند بهترین وسیله است که زنان شناخته شوند و مورد آزار واقع نشوند. در نگاه اول به ذهن می رسد که دختر باید حجاب داشته باشد تا شناخته نشود اما خداوند متعال می فرماید «حجاب بگذارید تا شناخته بشوید» چرا که حجاب علامت این است که کسی حق مزاحمت برای زن محجبه را ندارد. بنابراین باید طوری دختران را تربیت کنیم که چادری که از مادران به ما رسیده به دختران برسانیم.
 
وی در پایان به جایگاه بالای علمی بانوان در انقلاب  اسلامی اشاره کرد و گفت: اسلام از روز اول بانوان را در کنار آقایان تربیت کرده در حدی که بیش از 1000 بانوی محدثه وجود داشت که پیامبر(ص) را درک کرده و از ایشان حدیث نقل کرده اند و قبل از اسلام خبری از سواد نبود و باسوادان زمان جاهلیت از انگشتان دست نیز کمتر بودند و این فرهنگ غنی اسلامی دست به دست گشته و الآن نیز که انقلاب اسلامی پایه ریزی شده است همان فرهنگ را در پیش رو دارد و در حال حاضر بانوان بسیار نخبه ای در این سرزمین در حال پرورش می باشند./921/ت301/س
 



۱۳۹۳/۶/۷






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن