تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به پاداش بهشت نمى رسد مگر آن كس كه باطنش نيكو و نيّتش خالص باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819702560




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تبعات توقف طرح توسعه امامزاده جعفر (ع)/ وقتي همه چيز در بافت تاريخي قفل مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شرق > یزد مهر گزارش مي‌دهد/
تبعات توقف طرح توسعه امامزاده جعفر (ع)/ وقتي همه چيز در بافت تاريخي قفل مي‌شود
يزد - خبرگزاري مهر: طرح توسعه امامزاده جعفر (ع) يزد سال گذشته آغاز شد اما اين طرح در همان ابتداي كار با سر و صداهاي بسياري همراه بود و اصل طرح به حاشيه رفت و نكات منطقي و فني ناديده گرفته شد و در نهايت نيز طرح متوقف شد اما اين توقف تبعات بسياري به دنبال دارد كه مواردي از آن هم اكنون در اطراف امامزاده جعفر (ع) قابل مشاهده است.



به گزارش خبرنگار مهر، طرح توسعه امامزاده جعفر (ع) كه اجراي آن مدتي است متوقف شده، در زمان آغاز بنا به دلايل مختلفي سياسي شد و مسئولان نيز در نهايت تصميم به توقف اجراي طرح گرفتند و در حالي كه بهترين مشاوران استان يزد و كشور در زمينه بافت تاريخي و معماري قديمي و اصيل، در تهيه طرح توسعه مشاركت و نظر مستقيم داشتند، اين طرح متوقف شد. توقف اين طرح مسائل متعددي را در اطراف امامزاده جعفر (ع) به وجود آورده كه از آن جمله مي توان به استفاده برخي از مالكان از فرصت پيش آمده براي كسب درآمد بيشتر از قبال ارزش افزوده املاك اشاره كرد. آغاز ساخت و ساز در حريم امامزاده جعفر (ع) با توقف طرح توسعه متوليان امامزاده جعفر (ع) معتقدند برخي از املاك كه اكنون در داخل طرح توسعه قرار گرفته اند، سالها به حال خود رها شده بودند اما از زمان آغاز اجراي طرح به ويژه پس از توقف آن، به ناگاه ساخت و ساز و ساماندهي به منظور ايجاد ارزش افزوده ملك آغاز شد.

مسئول فرهنگي آستان مقدس امامزاده جعفر (ع) در اين زمينه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ساختماني در حوالي امامزاده جعفر (ع) يزد سالها نيمه كاره رها شده اما از زماني كه طرح توسعه به مرحله اجرا درآمده است، مالك يا مالكان آن اقدام به ساخت و ساز كرده اند و فضاي بنا با چندي پيش كاملا متفاوت است كه در زمان تملك اين ملك براي اجراي طرح توسعه، به طور قطع هزينه هاي بيشتري به امامزاده تحميل مي شود. محمدحسن برجيان عنوان كرد: در كنار يكي از اين املاك، زميني وجود داشت كه براي ساخت و ساز اين زمين نيز تيرآهن در حجم زياد تخليه شده و به نظر مي رسد قرار است ساخت و ساز در اين زمين آغاز شود كه مراتب به شهرداري و ميراث فرهنگي اعلام شده است. ميراث فرهنگي نبايد پشت خاكريز امامزاده مخفي شود وي خاطرنشان كرد: كارشناسان ميراث فرهنگي از اين زمين بازديد كردند اما از متوليان امامزاده خواستار ارسال نامه اي به ميراث فرهنگي براي اطلاع رساني اين موضوع شده اند. برجيان با انتقاد از اينكه وقتي كارشناس ميراث فرهنگي خود شاهد ماجراست، چرا ميراث فرهنگي مي خواهد پشت خاكريز امامزاده مخفي شود و خود راسا با مورد مطرح شده برخورد قانوني نمي كند، گفت: فارغ از طرح توسعه، ساخت و ساز در بافت تاريخي يزد نيازمند مجوز است و بعيد به نظر مي رسد اين حجم تيرآهن و ... براي ساخت و سازي متناسب با بافت تاريخي باشد. وي تصريح كرد: زماني كه طرح توسعه آغاز شد، افراد زيادي با سياسي كاري اين طرح را مورد انتقاد قرار دادند و فرياد آنها به خارج از مرزها نيز رسيد و رسانه هاي بيگانه نيز بر روي اين قضيه مانور دادند اما چرا زماني كه اين اقدامات در داخل بافت تاريخي انجام مي شود، هيچكس واكنشي نشان نمي دهد و حتي كارشناسان ميراث فرهنگي نيز رسيدگي به اين موضوع را موكول به ارسال نامه از سوي متوليان امامزاده مي كنند. متوقف ماندن طرح امامزاده براي همه بار مالي ايجاد مي كند برجيان خاطرنشان كرد: متوقف ماندن طرح توسعه امامزاده جعفر (ع) براي همه از جمله امامزاده بار مالي ايجاد مي كند و برخي از افراد كه بعضا حق نيز دارند، به فكر ايجاد ارزش افزوده براي ملك خود افتاده اند كه هزينه آن را بايد امامزاده پرداخت كند و بعد از پرداخت نيز اين حجم مصالح و ... تخريب و به نخاله ساختماني تبديل مي شود.

وي تصريح كرد: بافت تاريخي براي ما نيز مهم است و معتقديم روح زندگي بايد در بافت تاريخي دميده شود اما امامزاده نيز كه در دل بافت تاريخي است، نياز به پاركينگ و فضاهاي ديگر دارد و قرار است با تخريب خانه هاي قديمي فاقد ارزش تاريخي و بعضا مخروبه، اين اتفاقات رخ دهد كه متاسفانه با غوغاسالاري اين طرح مسكوت ماند. مسئول فرهنگي آستان مقدس امامزاده جعفر (ع) يزد ادامه داد: از سوي مسئولان امر مطرح شده كه براي اين طرح مي خواهند مشاور جديد انتخاب كنند كه البته براي امامزاده تفاوت چنداني ندارد اما بايد به برخي از واقعيت ها نيز توجه كرد. آمدن مشاوران جديد يعني زمان و هزينه دوباره وي افزود: آمدن مشاوران جديد، يعني شروع كار از نقطه صفر كه علاوه بر صرف زمان زياد، هزينه هاي بسيار ديگري را به دنبال دارد بنابراين پيشنهاد مي كنيم بر روي طرح قبلي كار و اشكالات آن برطرف شود. مسئولان امامزاده در عين حال نامه مورد درخواست كارشناسان ميراث فرهنگي را به اين سازمان ارسال كرده اند اما همچنان معتقدند وقتي تخلف محرز است، ميراث بايد مستقيم وارد عمل شود. اما مسئولان ميراث فرهنگي نيز خود از اين شرايط ابراز نارضايتي مي كنند و معتقدند توقف طرح توسعه، همه را در بلاتكليفي گذاشته و مديريت شهري بايد هرچه سريعتر براي اين موضوع چاره انديشي كنند. مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد در اين زمينه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در زمينه ساخت و ساز در داخل طرح توسعه يك مورد گزارش به ميراث فرهنگي استان يزد رسيده و پيش از اين نيز ميراث گزارش آن را به شهرداري ارائه داده است. هر اقدامي براي ساخت و ساز در بافت تاريخي تخلف محسوب مي شود محمدمهدي شرافت تصريح كرد: اين ساخت و سازها فارغ از بحث توسعه، تخلف است زيرا مجوز ندارد و هر كار بدون مجوزي در بافت تاريخي، تخلف محسوب مي شود.

وي از انجام برخوردهاي قانوني با ساخت و ساز در حريم طرح توسعه خبر داد و بيان كرد: هر اتفاقي در اين طرح رخ دهد، حق مردم محفوظ است اما درخواست ما از مردم اين است قبل از آغاز هر اقدامي براي ساخت و ساز در حريم طرح توسعه يا حتي بقيه نقاط بافت تاريخي، به ميراث فرهنگي مراجعه كنند تا موضوع بررسي شود. شرافت ادامه داد: ساخت و ساز، متفاوت از حق مالكيت است، ما در زمينه مالكيت ملك توسط مردم هيچ بحثي نداريم اما هرگونه ساخت و ساز در ملك‌ در حريم بافت تاريخي و طرح توسعه، بايد با مجوز انجام شود. ارزش افزوده املاك در صورت صدور مجوز در تملك لحاظ خواهد شد وي در مورد نگراني آستان مقدس امامزاده جعفر (ع) در مورد خريد ملك هاي داراي ارزش افزوده نيز عنوان كرد: ميراث فرهنگي به طور قطع براي قيمت گذاري از نظر كارشناسي استفاده مي كند و در صورتي كه ارزش افزوده ايجاد شده با مجوز باشد،‌ ارزش آن پرداخت خواهد شد اما در غير اين صورت، ارزشگذاري ملك بر اساس موقعيت قبل از اجراي طرح خواهد بود. شرافت در مورد طرح توسعه امامزاده جعفر (ع) و توقف آن بيان كرد: دغدغه اي كه اكنون ميراث فرهنگي دارد، تعيين تكليف اين طرح است و مديريت شهري وظيفه دارد هرچه سريعتر نسبت به تعيين تكليف طرح اقدام كند و تكليف مردم، اموال و املاك آنها، پروژه هاي در حال اجرا را مشخص كند. مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد اظهار اميدواري كرد: در فضاي همدلي و وفاق با همكاري دستگاه ها و استفاده از نظرات كارشناسان،‌ به خواستهاي به حق مردم ترتيب اثر داده شود و چند موردي كه در سطح شهر به صورت فريز شده درآمده و كار در آنها قفل شده و هيچكس تكليف خود را در آنها نمي داند، زودتر تعيين تكليف شود. ساخت و ساز در حريم طرح توسعه، هدر دادن سرمايه ملي است وي ادامه داد: افرادي كه شروع به ساماندهي املاك خود در قالب طرح توسعه كرده اند، با مجوز يا بي مجوز، به نوعي سرمايه ملي را هدر مي دهند زيرا اگر كمي ظريف تر نگاه كنيم، مي بينيم كه حتي اگر ارزش افزوده ملك پرداخت شود، اين ساختمان بايد در طرح توسعه تخريب شود و اين همه هزينه و مصالح بايد به نخاله ساختماني تبديل شود كه در اين زمينه هم امامزاده به عنوان متولي تملك اراضي متضرر مي شود و هم مالكي كه بدون مجوز اقدام به ساخت و ساز و هزينه در اين زمينه كرده است.

شرافت اظهار اميدواري كرد: مديريت شهري بسيار منسجم تر از قبل نسبت به اين طرح اقدام كرده و هرچه سريعتر تكليف آن را مشخص كند. اما فارغ از صحبت هاي مسئولان ميراث فرهنگي و متوليان امامزاده جعفر(ع)، برخي مالكان به ويژه مالك ملك مورد نظر خبرگزاري مهر كه عكس هاي آن به عنوان سند ساخت و ساز در اين گزارش منتشر شده است نيز اظهار مي دارد: از چندي پيش براي فروش و ساماندهي ملك خود اقدام كرده اما مسئولان امر از خريد آن به دليل كمبود بودجه امتناع كرده اند. وقتي مالكان از امتناع مسئولان از خريد املاك خبر مي دهند وي كه نامش در خبرگزاري مهر محفوظ است، بيان كرد: از يك سال و هشت ماه پيش براي فروش و واگذاري ملك خود اقدام كرده اما مسئولان ميراث فرهنگي، شهرداري و امامزاده هيچ اقدامي در اين زمينه نكرده اند و به رغم اينكه اين ملك سالها به حال خود رها شده بود، از حدود دو سال پيش به فكر كسب درآمد از آن افتاديم و اكنون نيز به عنوان مغازه تكميل شده و به زودي از آن بهره برداري خواهد شد. اين ملك در حالي به سرعت آماده بهره برداري شده است كه اگر طرح توسعه آغاز شود، به طور قطع اين ملك بايد تمليك و تخريب شود. به هر حال آنچه محرز است همه متوليان امر از مديركل اوقاف و امور خيريه به عنوان يكي از متوليان امامزاده جعفر (ع) تا شهرداري و ميراث فرهنگي و حتي مالكان اراضي محدوده طرح، همه و همه خواستار تعيين تكليف طرح و آغاز دوباره آن هستند و به نظر مي رسد معاونت عمراني استانداري يزد بايد هرچه سريعتر نسبت به اين موضوع اقدام كند زيرا تعلل در اجراي طرح نابساماني اوضاع و نارضايتي مردم را به دنبال خواهد داشت و اين بحث دوباره به حاشيه كشيده مي شود. ........................................... گزارش: نيره شفيعي پور عكس: جواد راغبيان


۱۳۹۳/۶/۴ - ۱۵:۴۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن