تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه اگر آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816437440




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

میم مثل محرومیت مثل میربگ جنوبی/ خانه های خشتی از ساکنان خود می گویند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > غرب > لرستان مهر گزارش می دهد؛
میم مثل محرومیت مثل "میربگ جنوبی"/ خانه های خشتی از ساکنان خود می گویند
نورآباد - خبرگزاری مهر: روایت دهستان میربگ جنوبی با 170 روستا حکایت محرومیت عمیقی است که خانه های خشتی و گلی و کپری روستاهای آن با زبانی تلخ روایت می کنند، دهستانی که اهالی آن از آب شرب گرفته تا حتی مدرسه مناسب و سرپناه مقاوم محروم هستند.



به گزارش خبرنگار مهر، دهستان میربگ جنوبی با 282 کیلومتر مربع مساحت در بخش مرکزی شهرستان نورآباد قرار دارد و به لحاظ زیرساختها با مشکلات جدی مواجه است. این دهستان با 40 هزار نفر جمعیت روستایی و 170 روستای کوچک و بزرگ همچنان با مشکلاتی از قبیل گازرسانی، تامین آب شرب، دفع بهداشتی زباله ها، بهسازی واحدهای مسکونی فرسوده و مشکلات ریز و درشت دیگر دست و پنجه نرم می کند مشکلاتی که حل هر کدام از آنها کمک شایانی به بهبود وضعیت زندگی مردم این مناطق و جلوگیری از مهاجرت روبه رشد آنها به کلان شهرها می کند. مشکلاتی از آب شرب تا خانه های خشتی و گلی یکی از اهالی دهستان به مشکل آب شرب روستاهای منطقه اشاره کرده و می گوید که تابستان امسال برخی روستاها با تانکر آبرسانی شدند و به سختی توانستند این مشکل را تاب بیاورند.

وی معتقد است که برای رفع ریشه ای مشکل آب روستاهای منطقه باید چاره اندیشی جدی شود و یادآور می شود: از سوی دیگر وضعیت نامناسب راه ارتباطی برخی روستاها به شهر نورآباد مشکلات جدی برای دسترسی به خدمات مختلف از جمله در حوزه بهداشتی و درمانی ایجاد کرده است. این روستایی ادامه می دهد: مردم برای حضور در شهر نورآباد و پیگیری امور مختلف باید از مسیرهای نامناسب عبور کرد و مخاطرات آن را بپذیرند. وضعیت بهداشتی دفعه زباله ها در روستاها و همچنین فرسودگی بسیاری از واحدهای مسکونی روستایی چالسی دیگر است که می تواند مردم را در ابعاد مختلف با مشکل مواجه کند. در برخی روستاها عمده واحدهای مسکونی خشتی و گلی و نامقاوم بوده که به صورت بالقوه خطری جدی در هنگام زلزله در استان لرزه خیز لرستان محسوب می شوند و می تواند در صورت وقوع هر حادثه ای مخاطرات جدی به همراه داشته باشد.

بسیاری از مدارسی که از آنها با عنوان شبهه کپری یاد می شود در همین روستاها قرار دارند به طوریکه بخشی از کلاسهای درس به رغم خروج از مدارش کپری در کانکس تشکیل می شوند تا آمدن بوی ماه مهر اشتیاق چندانی در کودکان روستایی ایجاد نکند. نبود راه ارتباطی مناسب اصلی ترین مشکل مردم میربگ جنوبی ابوالقاسم خسروپور بخشدار مرکزی شهرستان نورآباد در خصوص وضعیت کنونی این دهستان به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر بحث دسترسی و راههای ارتباطی بزرگترین مشکل در دهستان میربگ جنوبی محسوب می شود زیرا از 140 کیلومتر راه روستایی در این منطقه تنها 15 کیلومتر دارای پوشش آسفالت مناسب است.

وی افزود: حل این مشکل در قالب طرحی از سوی بخشداری و در چهار مسیر اصلی ساماندهی و بررسی و به مسئولان امر ارائه شده است. خسروپور افزود: در این راستا مسیر محور جنگلی مله خان به سمت امامزاده ابراهیم به طول 50 کیلومتر، مسیر ارتباطی گاوشمار به طول 30 کیلومتر، مسیر دوراهی رضا آباد و گنج دره و مسیر ده یوسفیان به سمت فاضل آباد به طول هفت کیلومتر می بایست زیر سازی و آسفالت شود. وی یادآور شد: در مسیر چهارم از این طرح زیرسازی و احداث پل های مورد نظر انجام شده است اما به علت کمبود اعتبارات برای ادامه طرح و رها شدن پروژه فعالیتهای انجام شده به مرور زمان در حال تخریب است. سه دستگاه نیسان برای تخلیه زباله 170 روستا وی در رابطه با مشکلات بهداشتی مردم این دهستان نیز گفت: دهستان میربگ جنوبی با 170 روستا متاسفانه تنها سه دستگاه وانت نیسان برای حمل و تخلیه زباله دارد و این اوج مشکلات بهداشتی در این دهستان را نشان می دهد. بخشدار مرکزی دلفان همچنین با بیان اینکه شاخص بهره مندی مردم این دهستان از آب آشامیدنی سالم 33 درصد است عنوان کرد: 50 روستای بالای 20 خانوار جمعیت و 40 روستای زیر 20 خانوار جمعیت در دهستان میربگ جنوبی نیازمند آبرسانی هستند که در صورت تخصیص اعتبار مشکل 10 تا 15 روستای این منطقه حل می شود.

وی افزود: حل مشکل ابرسانی در این مناطق با امکانات موجود شدنی نیست و باید در سطح ملی و توسط مسئولان بالادستی حمایتهای لازم انجام شود. 90 درصد واحدهای مسکونی میربگ جنوبی نیاز به مقاوم سازی دارند خسروپور در ادامه با بیان اینکه مردم دو روستای زیر و فاضل آباد در دهستان میربگ جنوبی به صورت کپری زندگی می کنند گفت: این در حالی است که حدود 90 درصد واحدهای مسکونی در بعضی مناطق این دهستان از مصالح اولیه نظیر گل، چوب و سنگ ساخته شده اند و با کوچکترین زلزله ای مشکلات جدی را برای ساکنان این واحدها ایجاد می کند. وی با اشاره به اینکه 500 خانوار با جمعیت سه هزار نفر در این دهستان به شغل دامداری و دامپروری مشغول هستند گفت: این در حالی است که به علت نبود صنایع تبدیلی و بسته بندی در این منطقه بیشتر سود این صنعت به جیب دلالان و واسطه های می رود.

بخشدار مرکزی دلفان ادامه داد: بیکاری و نبود شغل مناسب برای جوانان در دهستان میربگ جنوبی باعث شده که بخش زیادی از نیروهای جوان و تحصیل کرده در این مناطق برای یافتن شغل مناسب راهی کلان شهرها شوند که این خود مشکل جدی در سطح منطقه ای محسوب می شود. تنها 36 روستا در کل شهرستان دلفان گازرسانی شده اند وی در ادامه با اشاره به اینکه در بحث پوشش شبکه ای صدا وسیما در دهستان میربگ جنوبی 60 تا70 درصد با مشکل مواجه هستیم مطرح کرد: پوشش اپراتوری همراه اول و ایرانسل نیز در این مناطق با مشکلاتی روبه رو است. خسروپور بخشدار مرکزی نورآباد مشکل گازرسانی را یکی دیگر از مشکلات مهم و مطرح در روستاهای شهرستان دلفان دانست و گفت: در کل شهرستان نورآباد تنها 36 روستا از نعمت گاز برخوردار هستند.

وی با گلایه از نحوه تخصیص و تقسیم اعتبارات در بخش های شهرستان دلفان اظهارداشت: تقسیم اعتبارات در روستاها و بخش های این شهرستان باید برمبنای محرومیت باشد زیرا در برخی روستاهای بخش مرکزی مشکلی به نام تامین آب اشامیدنی و راه دسترسی وجود ندارد. 30 درصد از مدارس دهستان در کانکس تشکیل می شوند وی با اشاره به اینکه 20 تا 30 درصد از مدارس این دهستان به صورت کانکس هستند گفت: این محرومیت و فقر درحالی در دهستان میربگ جنوبی حاکم است که این دهستان با دارا بودن دو امامزاده به نام های امامزداده پیرمحمد و امامزاده ابراهیم، تنگه گاوشمار، محراب کوه، آبشار سوله، آبشار سماقل و روستاهای هدف گردشگری با بافت های قدیمی مانند سرمرنگ ظرفیت عظیمی از حیث ایجاد صنعت گردشگری و توریسم در اختیار دارد. خسروپور در پایان ضمن تشکر از حمایت های و پیگیری های استاندار لرستان برای رفع مشکلات بخش مرکزی دلفان تصریح کرد: استاندار لرستان به صورت جدی پیگیر مسائل و مشکلات این بخش است اما محرومیت و فقر در این بخش به حدی گسترده است که اعتبارات  ملی و فرا استانی می طلبد.


۱۳۹۳/۶/۳ - ۱۰:۴۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن