تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر كس حريم خدا را حفظ كند، حرمتش حفظ مى‏شود و هر كس خدا را اطاعت كند، اطاعت مى‏شود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803351718




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مسجد، محور شکل گیری ارتباطات در جامعه اسلامی


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:



به بهانه روز جهانی مساجد؛
مسجد، محور شکل گیری ارتباطات در جامعه اسلامی خبرگزاری رسا ـ اگر مساجد را محور شکل گیری ارتباطات در جامعه اسلامی چه شهری و چه روستایی بدانیم، سخنی به گزاف نگفته‌ایم. محوریت مسجد در جهان اسلام حتی در جایگاه جغرافیایی آن نیز تأثیر داشته که از این نظر مساجد در قلب اجتماعات اسلامی قرار داشته‌اند.



به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، در دین اسلام محور و کانون همه فعالیت‌ها به مسجد ختم می‌شود و هیچ فعالیت و فعلی را نمی‌توان پیدا کرد که در آمیختگی و ارتباط با دین باشد، اما به مسجد ختم نشده، یا مرتبط با مسجد نباشد. این امر مهم نشان از جایگاه و اهمیت محوری مسجد دارد. مسجد نخستین پدیده جغرافیایی است که به محض فتح سرزمین‌های کفر توسط سپاه اسلام، به عنوان نماد یگانگی، توحید و مبارزه با شرک و بت پرستی در سرزمین‌های تصرف شده بنا شد. پیامبر اسلام(ص) نیز در هجرت به مدینه نخستین مکانی را که برای استقرار آیین اسلام بنا کرد، مسجد قبا بود؛ تا مردم در حول محور این مکان مقدس به کسب فضایل انسانی و آموزه‌های دینی بپردازند. مسجد یادآور استمرار وحدت بین مسلمانان است که این یادآوری در روز، سه یا پنج نوبت با ندای «الله اکبر» و حضور مسلمانان در مسجد جهت اقامه نماز انجام می‌گیرد و دائماً به آن‌ها لزوم حفظ این وحدت را گوشزد می‌کند. در هر منطقه جغرافیایی که مسجد حضوری فعال دارد، در آن نقطه شعاع نورانی وحدت در فضا آکنده شده و انتظار می‌رود اجتماعی آرام، بدون تنش و اختلاف قابل مشاهده باشد. در میان معابد و اماکن مذهبی ادیان زنده دنیا، مسجد تنها عبادت‌گاهی است که از نظر شکل و فرم، معنا، محتوا و عملکرد ظاهر و باطن، آنچنان از ظرفیّت و پتانسیل گسترده و بالایی برخوردار است که می‌تواند به عنوان نماد وحدت و انسجام معرفی شده و مورد توجه برنامه‌ریزان فرهنگی قرار گیرد. وقتی بحث از فرم و ظاهر مسجد به میان می‌آید، منظور تمام ابعاد و اضلاع ظاهری و شکلی مسجد است و مراد ساختار فیزیکی و سازه‌ای و ظاهر آن به عنوان یک کالبد و ساختمان در فضای درونی روستاها و شهرها است. این پیکره مقدس هم به عنوان یک واحد مستقل مذهبی، در فضای مسکونی و زندگی اجتماعی و هم به لحاظ عناصر و اجزاء تشکیل دهنده و مکمل آن، زمینه‌های وحدت آفرین و انسجام بخش را در ذهن تداعی می‌کند. مسجد در محیط زندگی نه تنها جامعه بشری را به وحدت و همسویی فرا می‌خواند، بلکه نوع ساختار فضای روستایی و شهری را با حضور خود چنان شکل می‌دهد که همانند نقطه ثقل و گرانیگاه، دیگر مکان‌ها و مناطق مسکونی، تجاری، فرهنگی و عبادی را نیز به سمت خویش متمرکز می‌سازد. جایی که مسجد حضور معنوی دارد، در کنار و جوار آن مراکز خدمات عمومی و عام المنفعه شکل می‌گیرد و این نوعی زمینه سازی جهت ایجاد همگرایی در این جوامع است. مراکز آموزشی، مدرسه، حوزه علمیه و دانشگاه نزدیکترین مراکز فرهنگی و دینی به مسجد است و پس از آن بازار شکل می‌گیرد. اگر نگاهی به حجره‌های بازار جوار مسجد، با دیگر مغازه‌های شهری داشته باشیم، میزان بهره‌مندی و تأثیرپذیری روحی و ذهنی و قداست خاص آن را نسبت به دیگر مراکز مشابه آن در خواهیم یافت. این حجره‌ها از نظر شکل شباهت‌های بسیاری نسبت به مساجد دارند؛ به همین خاطر با تأثیر پذیری از فضای معنوی مسجد، بسیاری از مدارس و بازارها به سبک و سیاق آن ساخته می‌شدند و غالب این مراکز نوعی وحدت و هماهنگی را از نظر شکل ظاهری با مسجد نشان می‌دهند. الگو پذیری غالب خانه‌های ساخته شده، در ادوار گذشته از فرم و نمای مسجد در راستای همگون‌سازی و وحدت در خانه‌های عادی مردم، با خانه‌های خدا در روی زمین بوده است و در واقع خانه‌های مردم در ادامه فضای معنوی و فیزیکی مساجد شکل یافته که این امر از اصل وحدت رویه در توسعه فضای مسجد به درون اجتماع مردم تأثیر پذیرفته است. معماران جهان اسلام، عشق و احترام را از مؤلفه‌های اصلی زیباشناسانه مساجد ذکر کرده‌اند؛ اگر نماز معراج مؤمن است که همین‌طور است، پس مساجد اسلامی باید محل پیوند زمین به آسمان بهشتی باشند. این نگرش خواسته یا ناخواسته در معماری مساجد،‌ مجال بروز و ظهور می‌یابد؛ به ویژه وقتی در نظر داشته باشیم که اصلی‌ترین کارفرمای ساخت و ساز مساجد در طول تاریخ، اهتمام قلبی و احترام معنوی خود مؤمنان بوده است. بیشتر مساجد اسلامی را مردم عادی کوچه و بازار با امکانات مادی و معنوی خود بنیان نهاده و ساخته‌اند. چه بسیار معماران و کارگران ساده ساختمانی که به صورت رایگان، یا با حداقل دستمزد در بنای مساجد کار کرده‌اند. در چنین حالتی آن که متولی و کارفرمای ساخت مساجد است، دل مؤمن است؛ چرا که مسجد خانه خدا است و کسی که به ساختن مسجد اهتمام می‌ورزد، در خشت خشت بنا به خداوند می‌اندیشد و برای رضای او کار می‌کند. همه مساجد موجود از حیث سمت و جهت قرارگیری، دارای وحدت جهت و انسجام است. سمت و سوی همگی آن ها به سوی کعبه، نخستین خانه خداپرستی و توحید است. هیچ مسجدی را نمی‌توان یافت که جهت و زاویه‌ای غیر از این داشته باشد و این ساختمان ظاهری مسجد است که همه مسلمانان را نیز جهت می‌دهد و مسیر آن ها را تنها به یک نقطه واحد منتهی می‌کند؛ نقطه‌ای که کمال و سعادت انسان تنها در حرکت در این مسیر روشن تعیین و تبیین می‌شود. همچنین صدای اذان به‌گونه‌ای است که به صورت آنی و لحظه‌ای در گستره کره زمین قطع نمی‌شود؛ چرا که در هر لحظه هر موقعیت جغرافیایی واجد یک وقت شرعی در اوقات پنج گانه نماز است که به صورت مستمر و واحد و با انسجامی ناگسستنی، هیچ‌گونه خلل و یا وقفه‌ای در برآوردن بانگ توحید ایجاد نمی‌شود و این صدا همه را به وحدانیت و دوری از شرک و بت پرستی دعوت می‌کند. مساجد را می‌توان به منزله یک مرکز تجمع یاد کرد. تجمع کارکردهای گوناگون در عین وحدت در مسجد باعث شده است تا این مؤسسه اجتماعی دینی یکی از مهمترین حلقه‌های ارتباطی در جوامع اسلامی باشد. بدین ترتیب اگر مساجد را محور شکل گیری ارتباطات در جامعه اسلامی چه شهری و چه روستایی بدانیم، سخنی به گزاف نگفته‌ایم. محوریت مسجد در جهان اسلام حتی در جایگاه جغرافیایی آن نیز تأثیر داشته از این نظر مساجد در قلب اجتماعات اسلامی قرار داشته‌اند.  روز جهانی مسجد 30 مرداد سال 1348، مسجدالاقصی به دست صهیونیست‌ها به آتش کشیده شد، سال‌ها بعد و به همین مناسبت به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران و تصویب اعضای سازمان کنفرانس اسلامی در سی‌امین نشست این سازمان، این روز به نام روز جهانی مسجد نامگذاری شد. مکانی که از زمان تولد اسلام مهمترین جایگاه برای همه عرصه‌های مذهبی، اعتقادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی جهادی بوده و نقش مهمی نیز در شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران داشته است. این نشان‌دهنده اهمیت نقش کلیدی مسجد است؛ جایی که حتی قبل از بهمن 57 زمینه‌های شکل‌گیری فکری و اعتقادی و انسجام و ساماندهی نیروهای مردمی را برای به نتیجه نشستن بزرگترین انقلاب قرن بیستم مهیا می‌کرد و در آموزش و اعزام فدائیان اسلام به جبهه دفاع مقدس هشت ساله نقش‌آفرینی داشت. کسانی که برای اشغال سرزمین موعود پا به پاره تن اسلام نهادند، خوب می‌دانستند که برای شکستن غرور یک امت باید مقدساتشان را هدف بگیرند و به همین دلیل به سراغ نخستین قبله آخرین دین الهی رفته و مسجدالاقصی را به آتش کشیدند تا به خیال خود یکی از مقدس‌ترین نمادهای دین اسلام و معراجگاه پیامبر آن را تحقیر کرده باشند. اما آنها صاحب این خانه و اهلش را نمی‌شناختند و شاید فکرش را هم نمی‌کردند که روزی شعله‌های این آتش به جانشان بیافتد و همچون مس گداخته از درون نابودشان کند. خانه‌ها و شهرک‌ها ساختند تا جایشان را در این زمین غصبی محکم کنند؛ اما نمی‌دانستند که مثال این خانه‌ها مثال خانه عنکبوت است؛ یعنی سست‌ترین خانه‌ها. از روز جهانی قدس که بگذریم، سی‌ام مرداد نیز روزی برای یادآوری یکی از داشته‌های بزرگترین دین الهی است؛ به همین دلیل بر آن شدیم تا زوایای مختلف کارکردهای مسجد را در گفت و گو با برخی از کارشناسان دینی این استان، بهتر تبیین و تشریح کنیم تا انشالله جوانان با این کارکردها آشنا و به سمت مساجد، هر چه بیشتر جذب شوند. حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، در پاسخ به این سؤال که در سال‌های نخست انقلاب اسلامی، مسجد علاوه بر عبادت، محلی برای ارشاد و مبارزه و تعلیم بود و چرا در سال‌های اخیر این مسئله رنگ باخته است؟ گفت: از آنجا که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز نهادهای اجتماعی وسیعی در کشور شکل نگرفته بود و حکومت، قدرت و اکثریت مسؤولیت‌ها در دست کسانی بود که قرار نبود با انقلابی‌ها تعاملی داشته باشند، بیشتر کسانی مجوز کار می‌گرفتند که مخالف دین و هوادار امپریالیسم بودند؛ پس از پیروزی انقلاب و حتی در دوران دفاع مقدس اکثر فعالیت‌های اجتماعی نظیر کمک‌های مردمی، آموزش‌های دینی، آموزش‌های نظامی مورد نیاز و ضروری جامعه و حتی آموزش‌های ساده‌ای برای کمک بانوان به انقلاب و جنگ، در مساجد تجمیع می‌شد. طی این سال‌های انقلاب، دولت حتی برخی از وظایف را به مسجد محول کرده بود؛ اما به تدریج مقداری از این مسؤولیت‌ها را دولت عهده‌دار و میان بخش‌های متعدد قدرت رسمی و مردمی توزیع شد. وی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: متأسفانه دولت به عنوان خدمت به جامعه، نهادهایی را حمایت کردند که وظایف متعددی را که قبلا در مسجد انجام می‌شد، عهده ‌دار شدند و در نتیجه از مسؤولیت‌های مسجد کاسته شد.  امام جمعه شهرکرد ادامه داد: به یقین با چنین اتفاقی تعاملات نظام‌مند و سامان‌یافته مسجد با جامعه کم شد که برای رفع این مشکل باید سامان‌دهی فعالیت‌ها مورد بازنگری قرار گیرد و از سنت نبی اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) الگوگیری شود.  نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: همان‌طور که نخستین ‌کاری که بعد از تمکن و شکل‌گیری حکومت توسط رسول اکرم(ص) انجام گرفت، تأسیس مسجد بود، امروز که قوا مستقل‌ شده‌اند و امکان انجام همه امور در مسجد، از بین رفته است، می‌شود با تدبیرات لازم بسیاری از بار دولت بر دوش مساجد گذاشته شود تا مردم خودشان وارد عمل شده و مساجد مجدداً فعال شوند.  این مقام مسؤول تأکید کرد: یکی از راهکارها این است که دولتی که با حسن نیت سعی دارد مسؤولیت‌ها را بر دوش کشد، آن را با مسجد تقسیم کرده و مردم را با مسجد و فعالیت‌های آن مواجه کند. رییس شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری افزود: دانشگاه علمی کاربردی به تازگی در اقدامی، امتیاز تأسیس برخی رشته‌ها را بدون هزینه به مساجد می‌دهد و مسجد بدون پرداخت هزینه‌ای با درخواست هیئت امنا و امام جماعت می‌تواند رشته‌هایی را در مساجد تدریس کند؛ این یعنی همان بازگرداندن برخی مأموریت‌های آموزشی به مسجد است که می‌تواند سهم عظیمی در فعال‌سازی مساجد داشته باشد. وی با بیان این که اگر برخی امور عمومی جامعه به مساجد برگردانده شود، به یقین تأثیرگذار خواهد بود، تصریح کرد: هیئت امنای مساجد، روحانی و جوان‌ها باید همتی داشته و مأموریت‌هایی را برای مساجد تعریف کنند تا در کنار اقامه نماز، فعالیت‌های دیگری نیز ترتیب داده شود. حجت الاسلام والمسلمین نکونام ادامه داد: وقتی جوانان برگزار کننده و متولی برنامه‌های متعددی در مسجد باشند، برنامه‌ها طبق سلایق جوانان ترتیب داده می‌شود و مسلماً جوانان دیگری را نیز جذب می‌کند؛ برای تحقق این مورد، هیئت امنای مساجد باید به جوانان اعتماد کنند؛ حتما در هر محله‌ای جوانان معتمد بسیاری وجود دارد که امور به آن‌ها سپرده شده و به نحو مطلوبی برگزار شود. رییس استانی حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری در پاسخ به این سؤال که چرا دشمنان اسلام طی قرون مختلف برای مبارزه با اسلام ناب در نخستین گام اقدام به سوزاندن و تخریب مساجد کرده و این مخالفت با مساجد حتی در ابزارهای فرهنگی مانند بازی‌های رایانه‌ای نیز رخ نموده است، گفت: مسجد یکی از بزرگ‌ترین تهدیدهای دشمن است و دشمن ایمان دارد که مسجد بزرگترین پایگاه مسلمانان است؛ دلیل این که چرا برای مبارزه با اسلام، نخست مساجد را نشانه می‌رود، شاید این باشد که مسجد توسط پیغمبر اسلام تأسیس و مأموریت‌های آن تعیین شده است؛ بر خلاف کلیسا که در دین مسیح توسط عیسی(ع) تأسیس نشده و مأموریت‌های آن را مسیح تنظیم نکرده است. نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: دشمن تشخیص داده است که مسجد مهم‌ترین عامل انسجام مسلمانان است و وقتی این کانون وجود دارد حتی گرایش‌های مختلف سیاسی نمی‌تواند آن‌ها را از هم جدا کند؛ برای مثال در گرجستان مسجدی وجود دارد که عامل بسیار قوی اتحاد اهل سنت و تشیع آن دیار است.  امام جمعه شهرکرد اضافه کرد: مسجد به عنوان پایگاه وحدت، قدرت مسلمانان را رقم می‌زند و دشمن به طور طبیعی برای حذف آن تلاش می‌کند؛ اما در این میان مهم این است که مسلمانان خودشان متوجه این امر باشند و در مقابل این حرکت‌ها آگاهانه، با بصیرت عمل کرده و مساجد را با حضور پررنگ حفظ کنند و حتی سعی کنند کارهایی همچون مطالعه را به مساجد کشانده و از این پایگاه حمایت کنند.  نقش مسجد در تبیین مسائل سیاسی، بین الملل و اجتماعی افراد  حجت الاسلام علی رضا ملک محمدی، رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد چهارمحال و بختیاری نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، به مناسبت 30 مردادماه، سالروز به آتش کشیده شدن مسجدالاقصی توسط صهیونیست‌ها در ٢١ اگوست سال ١٩٦٩ گفت: اهل ایمان و پیروان مکتب اسلام باید بدانند مسجد پایگاه عمومی و اجتماعی است و یکی از مراکز تبلیغی و ارشادی است که تنها منحصر به نماز جماعت و اجتماعات عبادی نیست و شاید برخی فکر کنند که صرفاً خواندن نماز اول وقت در مسجد کافی است که البته بسیار ثواب‌ دارد؛ اما مهم‌تر از آن کارهای فرهنگی است که در مسجد انجام می‌گیرد و می‌تواند از ناحیه امام جماعت مسجد و متولیان فرهنگی که در مسجد حضور دارند، نقش خود را در وجوه مختلف جامعه ایفا کنند. وی در بیان کارکردهای مختلف مسجد برای جامعه اسلامی تصریح کرد: مسجد باید برای محل، حل اختلاف بین خانواده‌ها و میان افراد در کسب و کار باشد و ملجأ و پناهگاه مردم باشد و با تمسک به سیره اهل بیت(ع) و بیانات معصومین(ع) درگیری‌های روزمره‌ افراد را به صلح و صفا و صمیمیت بکشاند.  حجت الاسلام ملک محمدی با بیان این که مسجد باید برای روشنگری افراد نسبت به مسائل سیاسی، بین‌الملل، اجتماعی، و معروف و منکرات جامعه، نقش پررنگ و بزرگی ایفا کند، خاطرنشان کرد: رفتار و خلقیات اجتماعی و معنویت کسانی که به صورت مداوم با مسجد در ارتباط هستند، بسیار متفاوت است با کسانی که ار این ارتباط پیوسته به دورند. به یقین کسانی که به صورت مستمر در مسجد حضور داشته باشند، از ارتکاب جرائم به دور هستند. این پژوهشگر حوزه و دانشگاه با اشاره به این که مسجدیان به مصداق کلام حضرت امیرالمؤمنان(ع) به امام حسن(ع) که «دلت را با موعظه زنده نگه‌دار» به خاطر مواعظی که در مسجد می‌شنوند، دست به کارهای نامشروع نمی‌زنند، خاطرنشان کرد: آنان که در مسجد هستند چون  از طریق امام جماعت مؤعظه‌های فراوانی می‌شنوند و دل‌های خود را به آن عادت می‌دهند، همیشه با معنویت و باطراوت و در مسائل اجتماعی صبور و بردبار هستند. وی اضافه کرد: نقش مسجد در اصلاح جامعه بسیار مؤثر است و  این اصلاح به شرطی حفظ می‌شود که مردم معتقد باشند پیوسته و مستمر پای نصایح مسجد بنشینند و در سخنرانی‌ها و گفت‌وگوهایی که بین مردم و وعاظ می‌شود، شرکت داشته باشند. این استاد حوزه در خصوص تأثیرگذاری نقش مساجد در حوزه بیداری اسلامی افزود: مسجد به یقین از ارکانی است که در انقلاب‌های اسلامی همچون انقلاب جمهوری اسلامی ایران مؤثر است؛ اما وقتی می‌تواند در بیداری اسلامی نقش‌آفرین باشد که تحت لوای اسلام، تشیع و ولایت حرکت کند؛ نه مانند برخی از انقلاب‌هایی که در چندین کشور به راه افتاد و به خاطر فاصله از ولایت، از آن به عنوان «بهار عربی» یاد کردند و از همان هم فاصله گرفته و پاییز کشورها را رقم زدند. وی در پایان این گفت‌وگو با بیان این که مسجد کانونی است که می‌تواند به مردم آگاهی و تعهد بخشد، گفت: در روایات بسیاری داریم کسی که پنج نوبت را در مسجد نماز می‌خواند، مصونیتی در مقابل گناهان به وجود می‌آورد و جنگ‌ستیزی و ظلم‌ستیزی می‌تواند از جمله ثمراتی باشد که مسجد و حضور در آن برای مردم مهیا می‌کند.  تحقق سبک زندگی اسلامی در مساجد حجت الاسلام موسی سلمان پور، امام جمعه و رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد شهرستان اردل نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، با اشاره به جایگاه مهم و بی‌بدیل مساجد در اسلام و ایران اظهار داشت: پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی خود می‌تواند مؤید نقش فرهنگی والا و غنی مساجد باشد؛ چرا که در دوران ستمشاهی مساجد جایگاه نخستین خود را باز یافته و محل تجمع مسلمانان، تبادل اطلاعات، انسجام گروه‌ها، ایجاد تشکل‌های اسلامی، محل روشنگری و اطلاع‌رسانی و همچنین محل مبارزه با طاغوتیان در ابعاد مختلف بود. حجت الاسلام سلمان پور افزود: مسجد هم بعد معنوی و مذهبی انسان را تقویت می‌کند و هم بعد ارتباطات اجتماعی انسان را افزایش می‌دهد و فضا و بستر شکوفایی انسان در محضر خدا است. وی به تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تغییر سبک زندگی اشاره و تصریح کرد: سبک زندگی اسلامی در مساجد با بیان زیبا و معرفی الگوهای شایسته‌ای همچون پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) محقق می‌شود؛ چرا که در ارائه الگوهای مناسب و مطالب آموزنده‌ای که در اسلام وجود دارد، مسجد می‌تواند سبک زندگی اسلامی را به مردم بیاموزد. رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد اردل با بیان این که مسجد اصلی‌ترین پایگاه عبادت، معنویت و رشد و تعالی بشر است، گفت: همه فعالیت‌های فرهنگی و دینی مساجد باید در سطح جامعه اسلامی، محوریت پیدا کند و برای رسیدن به این امر هیچ چیزی نمی‌تواند سد راه شود. امام جمعه اردل خاطرنشان کرد: نیاز امروز جهان اسلام، وحدت و همبستگی و اتحاد در مقابل دشمنان اسلام است و مساجد می‌توانند نقش اصلی را در تحکیم همدلی و یکپارچگی مسلمانان ایفا کنند.  حضور مردم در مساجد، از اصول تحقق سبک زندگی ایرانی اسلامی حجت الاسلام حسین جمالی زاده، امام جمعه و رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد شهرستان فارسان نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، درباره تفاوت کارکردهای فرهنگی و اجتماعی مساجد با ارگان‌های دیگر اظهار داشت: فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی مساجد از معارف دینی فاصله نمی‌گیرد؛ در حالی که این مسئله در ارگان‌های دیگر مطلقا وجود ندارد. وی، فعالیت فرهنگی اجتماعی به دور از معارف اسلامی را در جامعه اسلامی مضر دانست و گفت: وجود فاصله میان فعالیت‌های فرهنگی- اجتماعی در جامعه اسلامی با موازین اسلامی بسیار خطرناک است و این فاصله بحمدالله در فعالیت‌های مساجد دیده نمی‌شود. حجت الاسلام جمالی زاده ادامه داد: همین مسئله مساجد را نسبت به دیگر نهادها متمایز کرده و اهمیت توجه و حمایت از فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی مساجد را نشان می‌دهد. وی با اشاره به لزوم اولویت اختصاص بودجه و امکانات به مساجد نسبت به دیگر ارگان‌ها خاطرنشان کرد: متأسفانه مساجد برای انجام فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی مختلف با مشکل کمبود بودجه و امکانات دست و پنجه نرم می‌کنند، در حالی که دولت برای اختصاص بودجه جهت انجام فعالیت‌های این چنینی باید مسجد را به عنوان الگوی خود قرار دهد. امام جمعه فارسان، توجه به منویات امام(ره) و رهبر معظم انقلابرا نیز یکی از مهم‌ترین شاخص‌های فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی مساجد دانست. این مقام مسؤول به تحقق سبک زندگی ایرانی اسلامی به عنوان یکی از مطالبات چند سال اخیر رهبری اشاره و خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی چند سالی است که مسئله سبک زندگی را مطرح کرده‌اند و مساجد با توجه به نقشی که در تحقق منویات ایشان بر عهده دارند، به دنبال ارائه الگو در این خصوص بوده‌اند. وی جهت گیری برنامه‌های فرهنگی اجتماعی مساجد در جهت معرفی و تبیین این سبک زندگی را مهم ارزیابی و عنوان کرد: جهت گیری برنامه‌های فرهنگی اجتماعی مساجد در جهت تبیین سبک زندگی ایرانی اسلامی نکته مهمی است که نباید به سادگی از مقابل آن عبور کرد. رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد شهرستان فارسان حضور مردم در مساجد را از اصول تحقق سبک زندگی ایرانی اسلامی دانست و ادامه داد: این مسئله به رشد شکوفایی خانواده‌های اسلامی می‌انجامد. حجت الاسلام جمالی زاده به التزام نهادهای فرهنگی در حمایت از فعالیت‌های فرهنگی مساجد اشاره کرد و یادآور شد: امام جماعت به عنوان یکی از نمادهای اصلی مساجد باید با قشرهای مختلف نمازگزاران ارتباط برقرار کند تا از این طریق مردم برای حضور در مساجد ترغیب شوند./9457/501/ر سجاد محمدی فارسانی 



۱۳۹۳/۵/۲۹






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 137]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن