تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1836904811
سیاه نمایی انقلاب و تقلید بیمارگونه از غرب در صحنه نمایش +تصاویر
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
سیاه نمایی انقلاب و تقلید بیمارگونه از غرب در صحنه نمایش +تصاویر
آنچه در صحنه تئاتر و نمایش کشور می گذرد نه تنها نسبتی با ترویج آرمان های دینی و انقلابی ندارد، بلکه به روشنی گویای همراهی و همسویی جهت عمومی تئاتر کشور با سخیف ترین صور لیبرال – روشنفکری و ابتذالِ تلخ و تقلید بیمارگونه از آبسوردیسم ورشکسته است.
به این مطلب امتیاز دهید
به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز، تئاتر و اجرای نمایش در هیأت کلاسیک آن (یعنی تراژدی و کمدی) که نوعاً فاقد توجهات مذهبی و معنوی بوده و معطوف به سرنوشت ها و سِرِشت های بشری است (هرچند در آن به حضور خدایان اشاره می شود، اما ظهور و معنای خدایان در این نمایش ها وجه دینی و الهی ندارد) ریشه در یونان باستان دارد و به نحوی با تلقی یونانی از «حقیقت» در ارتباط است. یونانیانِ کلاسیک، حقیقت را در هیأت حصولی می فهمیدند و آن را ظهور سخن «کاسموس» (کیهان، دنیا) از طریق «لوگوس» در صورتی حصولی و مفهومی می دانستند. یونانیان گمان می کردند که دیالوگ اهالی مدینه در چارچوب ساختارهای مفهومی، روشنگر حقیقت است، و تئاتر به دلیل تکیه و تأکیدی که بر دیالوگ داشت برای آنها چونان دریچه ای به روی حقیقت مدنظر بود. یونانیان باستان که اسیر حجاب نیستند انگاری غرب دنیا مدار (کاسموسانتریک) بودند، از نسبت قُرب با حق و حقیقت محروم بوده و آنچه به نام حقیقت و طریق دستیابی به آن در نظر داشتند، وهمی طاغوت انگارانه بود که در همه وجوه حیات شان (ازجمله در تراژدی ها و کمدی ها و نوعاً تئاتر و ادبیات نمایشی شان) ظهور و فعلیت می یافت.
اگرچه تئاتر و نمایش (در هیئت کلاسیک آن) در یونانِ گرفتار در طاغوت مداریِ غرب باستان پدیدار گردید و نیز اگرچه امروزه در غرب مدرنِ بحران زده ی نیست انگارِ ابسوردیست، تئاتر به تجسم قشری انگاری بریده از معنا و آرمان و مجموعه ای از فُرم های اسیرِ محال انگاری بدل گردیده است؛ اما اینها دلیل نمی شود که در ام القرای انقلاب اسلامی به قابلیت ها و ظرفیت هایی که هنر نمایش می تواند برای عیان کردن هویت انقلاب اسلامی و آرمان های دینی داشته باشد بی اعتنایی و یا کم توجهی شود. هنر نمایش مثل سینما و رمان نویسی (البته با توجه به قابلیت ها و اقتضائات خاص برخاسته از ذاتیات هریک) این امکان را دارد که روایت گر آرمان های دینی و انقلابی باشد و در گذار تاریخی ای که ریشه در احیاء عهد دینی دارد می تواند موثر باشد. تئاتر و سینما و رمان نویسی می توانند در حد و اندازه های برآمده از قابلیت های وجودی شان به مقابله با تهاجم فرهنگی پردازند و در پروسه جنگ نرم حضور فعال سازنده انقلابی داشته باشند. انتظار معقول و طبیعی از وزارت ارشادِ نظام اسلامی این است که امور مربوط به هنر نمایش را در کشور به نحوی مدیریت و سازماندهی نماید که تئاتر و مجموعه هنرهای نمایشی سنگری در دفاع از آرمان ها و اهداف انقلاب و ترجمان ارزش ها و اصول اعتقادی و حدود شرعی و اخلاقی باشد. اما با کمال تأسف آنچه در صحنه تئاتر و نمایش کشور می گذرد نه تنها نسبتی با ترویج آرمان های دینی و انقلابی ندارد، بلکه به روشنی گویای همراهی و همسویی جهت عمومی تئاتر کشور با سخیف ترین صور لیبرال – روشنفکری و ابتذالِ تلخ و تقلید بیمارگونه از آبسوردیسم ورشکسته است. به عنوان یک نمونه بارز نگاه کنید به نمایشی به نام «ترانه محلی» که کارگردانی آن را روشنفکری بر عهده دارد که متن نمایشیِ هتاکانه اش نسبت به امام حسین(ع) موجب لغو پروانه ناشری گردید که متن آن نمایش را برای دریافت مجوز به ارشاد فرستاده بود. نمایش «ترانه های محلی» را «محمد رحمانیان» کارگردانی کرده است. موضوع این نمایش سفر یک جوان موسیقیدان ایرانیِ ساکن خارج از کشور است که از محل سکونت فعلی اش به ایران می آید و مرزهای کشور از شمال تا جنوب را می پیماید و در هر منطقه با نمونه ای از اجرای موسیقی آن منطقه آشنا می شود.
واقعیت این است که این نمایش هیچ سناریو و طرح داستانی روشنی ندارد. به نظر می رسد کارگردان به دنبال آن بوده است تا تحت عنوان «کنسرت – نمایش» چند خواننده زن و مرد را به صحنه بیاورد تا آوازهای کردی و گیلکی و جنوبی بخوانند و در فواصل این آوازخوانی ها، به سیاه نمایی علیه ایران پس از انقلاب پرداخته شود. «ترانه های محلی» به لحاظ محتوا و سناریوی نمایش حقیقتاً بسیار ضعیف و به عبارتی اساساً فاقد پیرنگ و طرح و سناریو است. ترانه های محلی فاقد یک رشته اتصال یا بستر داستانیِ پایه ای است که بتواند حوادث و شخصیت ها را به هم بپیوندد. شخصیت پردازیِ نمایشی نیز نزدیک به صفر است. تنها حادثه نمایش نیز حرکتِ راوی (جوان موسیقیدان) از شمالِ نقشه جغرافیایی ایران به جنوب آن است. به چند و چونِ این سفر و زندگی مردمان و مسائل دیگر مرتبط با سفر و یا وجوه شخصیتی آدم هایی که راوی با آنها روبرو می شود، و یا آنچه تجربه می کند هیچ اشاره نمی شود. به نظر می رسد کارگردان به دنبال اجرای کنسرتی از ترانه های محلی (با تک خوانی آواز زنان و مردان به صورت جداگانه) بوده است و این که قبل از اجرای هر تک خوانی، به بهانه ارائه توضیحی درباره موسیقی آن منطقه، به نوعی در خصوص ایرانِ پس از انقلاب سیاه نمایی شود. و شرایط عمومی کشور تلخ و سیاه و مرگ زده نشان داده شود. در این نمایش حتی مرگِ هنرمندان پیر (بر اثر کهولت و گذر عمر) نیز به عنوان بخشی از کیفرخواست علیه ایران پس از انقلاب و در زمره یکی از مصادیق تلخی و سیاهی ها این سال ها ارائه می گردد. گویی که نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی مسئول فرارسیدن اجل فلان نوازنده نِی یا دوتار نواز و... است. راوی به گونه ای حرف می زند که جز سیاهی و تلخی چیزی وجود ندارد، در سفر از شمال به جنوب ایران، اوضاع اینگونه تصویر می شود که «هنرمندان اغلب مرده اند و زنان، خودسوزی می کنند و مردان، جاهل و خشن و متعصب اند و زنانِ خود را به باد کتک می گیرند، اندک بازیگر و خواننده و نوازنده ای که زنده اند اسیر فقر و گرسنگی اند و خلاصه سیاهی و تلخی همه جا و همه چیز را در بر گرفته است.»
راوی در جایی از نمایش از «سردار اسعد بختیاری» (یکی از کارگزاران استعمار انگلستان و یکی از خوانین ظالم زمان مشروطه) ستایش می کند و صدا و سیما را به باد حمله می گیرد که چرا از سردار اسعد بختیاری تمجید نکرده است. از نکات عجیب این نمایش این است که بر خلاف احکام فقهی، در «ترانه های محلی»، چند زن به تک خوانی می پردازند و آوازهای کُردی و مشهدی و شمالی می خوانند. در «ترانه های محلی» پشتِ انبوهی هیاهو و شعار و سر و صدا و خودنمایی و خودستایی و مظلوم نمایی روشنفکری، این حقیقت آشکار می شود که روشنفکری ایران بیش از پیش اسیر بی مایگی و فقر فکری و عجز از اندیشیدن است. روشنفکران، شعارِ تحمل مخالف و مدارا می دهند و در همان حال با مستبدانه ترین رفتار با غیر روشنفکران روبرو می شوند، به نام هنر و تئاتر، فحاشی می کنند و دروغ می گویند، و در حالی که از امکانات دولتی برخوردارند ناجوانمردانه دست به مظلوم نمایی می زنند. در «ترانه های محلی» نیز بی مایگی و تهی دستی روشنفکری ایران در آفرینش هنری به روشنی عیان گردید و در عین حال مشخص شد که علیرغم سر دادن شعار درباره هنر و کار هنری، به دنبال آن هستند که با سوار شدن بر امواج مرعوبیتِ بخشی از مدیریت فرهنگی کشور و نیز استفاده از حمایت های لایه های نفوذی بستر ساز تهاجم فرهنگی در بدنه اجرایی وزارتخانه مربوطه، امکانات نظام اسلامی را در اختیار گرفته و به سیاه نمایی علیه نظام و انقلاب بپردازند و به نام هنر، به کارگزاری برای پیشبرد اغراض سیاسی دشمن در جنگ نرم اقدام کنند. روشنفکرانِ قشریِ واپس گرای اسیر توهمات نئولیبرالی در میان جنگ نرم علیه انقلاب، نقش و کارکردی جز آنچه گفتیم ندارند، مشکل اصلی مربوط به مدیران و مسئولان مربوطه در وزارت ارشاد است که (به هر دلیل و انگیزه و با هر توجیهی) به قیمت محروم کردن بسیاری از نیروهای انقلابی و متدین برای این جماعت فرصت زایی می کنند و بستر فعالیت فراهم می آورند و از آنها حمایت می کنند. مشرق 130
۲۸/۰۵/۱۳۹۳ - ۱۱:۳۱
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]
صفحات پیشنهادی
در نمایشگاه رسانههای دیجیتال انقلاب اسلامی انجام میشود رونمایی از بازی رایانهای سهبعدی دفاع مقدس
در نمایشگاه رسانههای دیجیتال انقلاب اسلامی انجام میشودرونمایی از بازی رایانهای سهبعدی دفاع مقدسبازی انیمیشن سه بعدی "دوران افتخار" با مضمون دفاع مقدس در دومین نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی رونمایی میشود به گزارش خبرگزاری فارس محمد خراسانی زاده دبیر دومپشت صحنه یک عکس معروف از اوباما +تصاویر
پشت صحنه یک عکس معروف از اوباما تصاویر تصویر شکار شده ی باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در گفتگویی تلفنی با پادشاه اردن در حالیکه پشت میز محل کارش نشسته است به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس کشکول جام نیوز بیننده ممکن است تصور کند این عکس از داخل دفتر محل کار آقای رییس ج۵۳ نکته درباره «حقوق بشر مورد ادعای غرب» در کلام رهبر معظم انقلاب
۵۳ نکته درباره حقوق بشر مورد ادعای غرب در کلام رهبر معظم انقلاببارها دیده شده است امروز هم مکرراً دیده میشود که قدرتهای مستکبر عالم آن وقتی که پای مسلمانها در میان است چشم بر روی هر جنایتی که علیه مسلمانها انجام شود میبندند سایت هم اندیشی نوشت پنجاه و سه نکته در باره حقتحیر هالیوودی نسبت به نمایش آدم تا خاتم +تصاویر
تحیر هالیوودی نسبت به نمایش آدم تا خاتم تصاویر یتیم خواندن شبی در کهکشانها و اینکه این برنامه ترکیبی توسط سینماگران و تئاتریها جدی گرفته نشد و همچنین انتقاد به سبک و بیان سمبلیک و روشنفکری تئاتر که باعث دوری مردم از سالنهای تئاتر شده است از جمله محورهای مورد گفتگو با بهزادهنرنمایی با خاک رُس+تصاویر
هنرنمایی با خاک رُس تصاویرهنرمند جوان روس طرحهایی با دست و انگشتان خود بر روی خاک رُس مرطوب ایجاد کرده است به گزارش گروه دانستنیهای خبرگزاری فارس هنرمندان در ابداع آثار تخیلی با هم رقابت دارند و هرکدام به شکلی آثاری خلق میکنند و ارائه میدهند یک طراح جوان روس به نام میخائیغرب زدایی در سخت افزار های فرهنگی +تصاویر
غرب زدایی در سخت افزار های فرهنگی تصاویر با توجه به فرارسیدن سال تحصیلی جدید و نیاز تأمین نوشتافزارهای مورد نیاز کودکان و نوجوانان کشور تولیدکنندگان اسلامی ایرانی از نبود حمایت جدی از محصولات فرهنگی در کشور ابراز نگرانی کردند به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس فرتوجه رهبر انقلاب به نوشت افزار و پویانمایی/اظهار امیدواری از اختصاص بودجه برای نوشت افزار ایرانی اسلامی
فرهنگ و ادب ادیبات ایران سالک تاکید کرد توجه رهبر انقلاب به نوشت افزار و پویانمایی اظهار امیدواری از اختصاص بودجه برای نوشت افزار ایرانی اسلامی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت حرکتی که مجمع تولید و توزیع نوشت افزار ایرانی اسلامی آغاز کرده یک جهاد همه جانبه با فرهنگ بیگانه است بارسال 100 اثر نمایشی صحنه ای و خیابانی به جشنواره منطقه ای تئاتر بسیج در تبریز
استانها شمال آذربایجان شرقی خضرایی خبر داد ارسال 100 اثر نمایشی صحنه ای و خیابانی به جشنواره منطقه ای تئاتر بسیج در تبریز تبریز - خبرگزاری مهر دبیر جشنواره استانی تئاتر بسیج آذربایجان شرقی گفت یکصد اثر نمایشی خیابانی و صحنه ای به دبیرخانه جشنواره منطقه ای دوسالانه تئاتر بسکارگردانی که علاقه دارد نمایشنامهای با موضوع همجنسگراها روی صحنه ببرد + فیلم
غربزدگی محض و افراطیگری میهمان ناخوانده تئاتر کشور کارگردانی که علاقه دارد نمایشنامهای با موضوع همجنسگراها روی صحنه ببرد فیلم نفوذ جریان شبه روشنفکری در تئاتر کشور سبب شده تا این هنر به سمت و سوی غربزدگی محض و افراطیگری پیش رود به گزارش گروه چند رسانهای باشگاه خبرنگارانمایش نگاتیو در تالار هنر اصفهان به روی صحنه رفت
نمایش نگاتیو در تالار هنر اصفهان به روی صحنه رفت اصفهان-ایرنا نمایش نگاتیو درسالن کوچک تالار هنر اصفهان از دوشنبه هفته جاری به روی صحنه رفت میثم بکتاشیان رییس تالار هنر اصفهان روز چهارشنبه به ایرنا گفت نمایش نگاتیو نوشته علی کوچکی و کارگردانی سعید کریمیان است وی با اشاره به داس11 گروه نمایشی کشور در اردبیل بروی صحنه می روند
استانها شمال اردبیل در قالب جشنواره تئاتر سوره ماه 11 گروه نمایشی کشور در اردبیل بروی صحنه می روند اردبیل – خبرگزاری مهر رئیس حوزه هنری استان اردبیل گفت این استان در قالب بیست و سومین جشنواره تئاتر سوره ماه میزبان 11 گروه نمایشی از شش استان کشور خواهد بود به گزارش خبرنگاردر آستانه روز خبرنگار صورت گرفت انتقاد فرماندار کهگیلویه از برخی خبرنگاران/سیاهنمایی نکنید
در آستانه روز خبرنگار صورت گرفتانتقاد فرماندار کهگیلویه از برخی خبرنگاران سیاهنمایی نکنیدفرماندار کهگیلویه گفت برخی از خبرنگاران شهرستان اخلاق رسانهای نداشته و حرمت قلم را حفظ نمیکنند به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه نشست شورای اداری شهرستان ظهر امروز با حضور مدیران دستگابه نویسندگی و کارگردانی افشین رشیدی نمایش «رستم و سهراب» در ساری به روی صحنه میرود
به نویسندگی و کارگردانی افشین رشیدینمایش رستم و سهراب در ساری به روی صحنه میرودنمایش رستم و سهراب با اقتباس از شاهنامه فردوسی به نویسندگی و کارگردانی افشین رشیدی در سالن آمفی تئاتر سلمان هراتی مجتمع فرهنگی ارشاد ساری به روی صحنه میرود به گزارش خبرگزاری فارس از ساری به نقل از ربهرام رادان و مهناز افشار در پشت صحنه یک نمایش
بهرام رادان و مهناز افشار در پشت صحنه یک نمایش تاریخ انتشار یکشنبه 26 مرداد 1393 ساعت 15 05 | شماره خبر 1609894938590795195 تعداد بازید 5 تعدادی از بازیگران دور همی زنان شکسپیر با مهمانان ویژه این نمایش عکس یادگاری انداختند بهنوش بختیاری با انتشار این عکس ها نوشت دیشب مثوقتی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی نادیده گرفته میشوند هیچ نمایشی در تهران با این شیوه مجوز قانونی ندارد
وقتی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی نادیده گرفته میشوندهیچ نمایشی در تهران با این شیوه مجوز قانونی نداردهمچنان جای سوال است که چرا شورای مرکزی شورای نظارت تئاتر با رویکار آمدن حسین طاهری تشکیل نمیشود و نیز این که چرا اعضای جدید طبق آئین نامه از طرف مدیرکل هنرهای نمایشی به معادشمن برای کمرنگ کردن حضور زنان در صحنه های مختلف انقلاب، برنامه دارد
مشاور وزیر کشور در امور بانوان و خانواده دشمن برای کمرنگ کردن حضور زنان در صحنه های مختلف انقلاب برنامه دارد قزوین - ایرنا - مشاور وزیر کشور در امور بانوان و خانواده گفت دشمن برای کمرنگ کردن حضور زنان در عرصه های مختلف انقلاب اسلامی برنامه دارد به گزارش ایرنا فهیمه فرهمندپوربداهه گویی بهاره رهنما در صحنه تئاتر: خانمهای زیبا، روسری تان را درست کنید که نمایش بهم نخورد
بداهه گویی بهاره رهنما در صحنه تئاتر خانمهای زیبا روسری تان را درست کنید که نمایش بهم نخورد بهاره رهنما در حاشیه اجرای دیشب نمایش دورهمی زنان شکسپیر مجبور شد برای اینکه حاشیهای برای اجرای نمایشش پیش نیاید یک بداههگویی انجام بدهد به گزارش نامه نیوز نویسنده و کارگردان نمایش-
گوناگون
پربازدیدترینها