تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هیچکس تا زبانش را نگه ندارد از گناهان در امان نیست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815015400




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مانور پاکسازی زباله شناور در انزلی برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: مانور پاکسازی زباله شناور در انزلی برگزار شد انزلی-ایرنا - به همت اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با همکاری فرمانداری و محیط زیست انزلی و جامعه آب بندان داران و اتحادیه قایقرانی و نیروی دریایی مانور پاکسازی زباله شناور در محدوده تالاب و حوضچه بندری برگزار شد.


به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، این عملیات میدانی با شعار ˈعدم مدیریت پسماند در خشکی بحران جدی در منابع آبیˈ در مسیرهای حوضچه بندری، رودخانه هایˈ شنبه بازار روگاˈ،ˈ نهنگ روگاˈ، ˈتاب تاب روگاˈ ، رودخانه ˈنوخالهˈ و ورودی رودخانهˈ پیربازارˈ مورد پاکسازی قرار گرفت.
در این مانور که گروه های مختلفی از نهادهای ذی ربط و جوامع محلی بهره بردار در آن شرکت داشتند علاقه و توجه آب بندان داران بعنوان قدیمی ترین نظام عرفی بهره بردار محلی ، در انجام این پاکسازی چشم گیر بود.
* بازیابی فرهنگی راهی برای کاهش پسماند
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان در حاشیه مراسم در گفتگو با ایرنا پیرامون برگزاری مانور گفت: در این مانور که با همکاری ادارات ذی ربط شهرستان برگزار شد 30 فروند قایق با 60 نفر نیروی انسانی شرکت داشتند و در مجموع 500 کیلو انواع زباله های شناور جمع اوری و برای تفکیک و بازیافت تحویل کارخانه کمپوست بندرانزلی شد.
ˈ فرهاد منتصر کوهساری ˈ در خصوص چرایی برگزاری چنین مانورهایی به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بدیهی است که این زباله های شناور از بالادست و حاشیه رودخانه وارد رودخانه و تالاب شده و در نهایت وارد حوضچه بندر و دریا می شود که منجر به بروز معضلات گوناگون زیست محیطی می شود.
وی ادامه داد: ایجاد آلودگی منظر و زشت شدن فضای زیبا و گردشگر پسند اسکله و بندر ، بروز مشکل در سیستم رانش کشتی ها و پروانه ها ، اختلال در حرکت قایق های تفریحی و خدماتی و حتی بروز مشکل در سیستم خنک کنندگی شناور ها تنها برخی از معضلاتی است که بواسطه زباله های شناور ایجاد می شود.
کوهساری به این سوال که آیا این تجربه برای نقاط دیگر هم توصیه می شود، افزود: البته ما نیازمندیم تا این مانورها را بطور منظم در تمامی شهرستان ها و فضاهای تالابی استان اجرا کنیم .
مدیرکل بنادرو دریانوردی گیلان تصریح کرد: اگر بدنبال یک راهکار ریشه ای و اساسی هستیم باید رویکرد مصرفی مان را تغییر دهیم به این معنا که روش های خوب گذشته را دوباره احیا کنیم.
وی تاکید کرد: جای پاکت های یک، دو و پنج کیلویی را به نایلکس داده ایم ، بطری های نوشیدنی شیشه ای جای خود را به پلاستیک داده اند که همگی تجزیه ناپذیر و سخت بازیافت هستند شاید بتوانیم با اتخاذ راهکارهایی مثلا ارایه یارانه خاص از کارخانه ها بخواهیم در یک بازیابی فرهنگی همان سیستم مناسب قبل را احیا کنند.
دومین پروتکل الحاقی امضاء شده توسط کشورهای متعاهد حفاظت از محیط زیست دریای کاسپین( کنوانسیون تهران)، پروتکل حفاظت از دریای خزر در برابر آلودگی ناشی از منابع و فعالیت های مستقر در خشکی است .
این پروتکل تیرماه گذشته برای تصویب ، تسلیم مجلس شد و در مسیر مراحل تصویب در مجلس شورای اسلامی به کمیسیونˈ آب، کشاورزی و منابع طبیعیˈ بعنوان کمیبسون اصلی و 3 کمیسیونˈ امنیت ملی و سیاست خارجیˈ،ˈ کمیسیون قضاییˈ و ˈکمیسیون حقوقیˈ بعنوان کمیسیون های فرعی ارجاع شده که به تصویب دو کمیسیونˈ آب، کشاورزی و منابع طبیعیˈ و نیز کمیسیونˈ امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی رسیده است.
زباله ها ، مواد زائد و جامدات و انواع آلاینده ها و پسابهایی که از منشا خشکی وارد منابع آبی منتهی به دریای کاسپین می شوند مشمول این بند بوده که پس از تصویب کامل آن در مجلس به عنوان یک قانون تلق شده و مدیریت آن مورد تاکید بیشتری خواهد بود.
دریای خزر که گاهی بزرگترین دریاچه جهان و گاهی کوچکترین دریای خودکفای کره زمین طبقه بندی می شود، بزرگترین پهنه آبی محصور در خشکی است، طول آن حدود یک هزار و 200 کیلومتر و عرض آن بین 196 تا 435 کیلومتر است .
قسمت شمالی این دریا بسیار کم عمق است به طوری که تنها نیم درصد آب دریا در یک چهارم شمالی دریا قرار دارد و عمق آن به طور میانگین کمتر از پنج متر است. حدود 130 رودخانه به این دریا می ریزند که اکثر آن ها از شمال غربی به دریا می پیوندند. بزرگترین آن ها رود ولگاست که هر سال به طور میانگین241 کیلومتر مکعب آب را وارد دریای خزر می کند.
طبیعت بسته خزر آن را منزلگاه جانوران و گیاهان منحصربه فردی کرده است اما در عین حال موجب شده تا در مقابل آلودگی های کشاورزی و صنعتی و نفتی بسیار آسیب پذیر باشد.
این دریا از نظر منابع نفت و گاز بسیار غنی است و ذخایر نفتی آن حدود 17 تا 35 میلیارد بشکه برآورد می شود. بخشی از نفت دریاچه که از میدان نفتی باکو پایتخت جمهوری آذربایجان برداشت می شود از طریق خط لوله باکو-تفلیس-جیهان به سواحل مدیترانه منتقل می شود.
از منابع مهم این دریا؛ ذخایر نفت و گاز موجود در زیر بستر دریا و همچنین انواع ماهیان خاویاری را می توان نام برد.ک/3
620/ 603



22/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن