تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):به امام سجّاد عليه‏السلام عرض كردم: مرا از تمام دستورهاى دين آگاه كنيد، امام عليه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803347825




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد پیشرفت لاک‌پشتی مهمترین پروژه تحول‌ساز کهگیلویه/زنگ خطر تعطیلی آبرسانی حومه غربی دهدشت به گوش می‌رسد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهد
پیشرفت لاک‌پشتی مهمترین پروژه تحول‌ساز کهگیلویه/زنگ خطر تعطیلی آبرسانی حومه غربی دهدشت به گوش می‌رسد
طرح آبرسانی حومه غربی دهدشت با اشتغالزایی شش هزار نفر و تأمین آب اراضی 5500 هکتاری به علت کمبود اعتبارات مورد نیاز به مرز تعطیلی رسیده است.

خبرگزاری فارس: پیشرفت لاک‌پشتی مهمترین پروژه تحول‌ساز کهگیلویه/زنگ خطر تعطیلی آبرسانی حومه غربی دهدشت به گوش می‌رسد



به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه، در حالی‌که مسئولان امروز بیش از هر زمان دیگری بر بخش کشاورزی و توجه به آن تأکید دارند اما در شهرستان محروم از بخش صنعت کهگیلویه، بخش کشاورزی هم انگار قرار نیست تحرکی داشته باشد. بارها در جلسات شهرستانی و استانی رونق کهگیلویه در گرو توجه به بخش کشاورزی عنوان شده اما در عمل کمتر توجهی به توسعه شهرستان و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای توسعه بخش کشاورزی و اثرگذاری آن شده است. مصداق بارز فاصله حرف تا عمل مسئولان را می‌توان در چگونگی روند اجرای عملیات مهمترین پروژه آبرسانی در کهگیلویه که زمینه ایجاد اشتغال پایدار، رونق کشاورزی و خروج شهرستان از بن‌بست است را می‌توان به وضوح دید. *پروژه آبرسانی حومه غربی دهدشت و اما و اگرهای اجرای پروژه دهدشت غربی با مساحت هفت هزار هکتار از نظر زمین کشاورزی غنی و مساعد بوده ولی به دلیل مرتفع بودن آن نسبت به رودخانه‌های مجاور با کمبود آب مواجه است.

ماهیت تپه‌ ماهوری این دشت نیز باعث بروز مشکل در امر آبیاری شده است؛ در این راستا پس از بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد که از هفت هزار هکتار اراضی موجود به طور خالص بیش از 5600 هکتار قابل کشاورزی است. رونق کشاورزی در این زمین‌ها به حدود پنج متر مکعب در ثانیه آب نیاز دارد که تأمین آب مورد نیاز بیش از 33 هزار هکتار آن به روش‌های تحت فشار و 23 هزار هکتار دیگر به روش ثقلی پیش‌بینی شده است. *کلنگ‌هایی که در کهگیلویه به مذاق زمین خوش نمی‌آید/از پتروشیمی تا کارخانه آجر و اینک آبرسانی

در همین راستا سال 89 کلنگی با هدف تأمین آب اراضی دهدشت غربی بر زمین زده شد و حرف از اشتغالزایی شش هزار نفر، آبیاری 5500 هکتار از اراضی حومه غربی و عمران آبادانی در شهرستان با راه‌اندازی این پروژه مهم جرقه نوری در دل‌های تاریک جوانان جویای کار و کشاورزان زده شد؛ اما به نظر می‌رسد سرعت لاک‌پشتی این پروژه بهره‌برداری از آن را را به نوادگان نسل منتظر می‌رساند. تجربه تلخ کلنگ‌زنی بی‌رمق پتروشیمی و سیمان سپو و بی‌سرانجامی کارخانه آجر دهدشت به نوعی مردم را نسبت به اجرای پروژه‌ها بدبین و ناامید کرده است؛ اینک طرح بزرگ آبرسانی که می‌رود تا تحول عظیمی در بخش کشاورزی و توسعه شهرستان داشته باشد به علت نبود اعتبار در معرض راکد شدن است.

در بازدید میدانی خبرنگار فارس از محل اجرای این پروژه روند اجرای عملیات و مشکلات و موانع پیشرفت مورد بررسی قرار گرفت. *تعهدات بی‌عمل کارفرمای پروژه ایمان کیانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس معارضات ملکی را از جمله مشکلات پروژه برشمرد و گفت: با گذشت سه سال از شروع بکار پروژه هم‌چنان این معارضات وجود دارد. پیمانکار پروژه بزرگ آبرسانی به حومه غربی دهدشت با بیان اینکه روزانه شاهد مراجعه مردمی درباره معارضات ملکی هستیم، دلیل عمده روند کند اجرای عملیات را ناشی از معارضات حل نشده ملکی خواند و تصریح کرد: کارفرمای پروژه در خرید زمین‌های مالکان به تعهدات خود دراین باره عمل نکرده است.

  کیانی عدم عمل به تعهدات کارفرما را در این یک مورد ندانست و افزود: شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد به عنوان پیمانکار این پروژه لوله‌های مورد نیاز را نیز تأمین نکرده است. به گفته کیانی عدم تأمین لوله 50 درصد از حجم پروژه از نظر ریالی را در بر دارد. کیانی با اشاره به تأمین نقدینگی پروژه، با بیان اینکه سال 92 مبلغ 40 میلیارد ریال در قالب اوراق مشارکت توسط بانک صادرات اقدام شد، خاطرنشان کرد: تا امروز نه تنها سودی بابت این اوراق به پیمانکار پرداخت نشده است بلکه اصل اوراق نیز غیر قابل برداشت شده است. * پیش‌بینی خوش‌بینانه 40 ساله! پیمانکار از بهره‌‌برداری پروژه پیمانکار پروژه امید بخش آبرسانی کهگیلویه، مشکل نقدینگی را بزرگترین مانع پیشرفت پروژه خواند و با بیان اینکه امسال یک میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار برای پروژه اختصاص داده شده است، اعتبار لازم برای تکمیل و راه‌اندازی آن را 45 میلیارد تومان برآورد کرد. کیانی اختصاص ناچیز اعتبار در سال را منجر به افزایش مدت اجرای عملیات عنوان و تصریح کرد: با روند اختصاص سالانه اعتبار (یک میلیارد و 500 میلیون تومان در سال) پیش‌بینی می‌شود پروژه ظرف مدت 35 تا 40 سال آینده به بهره‌برداری برسد. *تأمین اعتبار پروژه عزم جدی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس را می‌طلبد این مسئول سرکشی نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی،مسئولان استانی و شهرستان از روند اجرای عملیات را ضمن دلگرمی باعث بررسی موانع از نزدیک و تلاش در جهت رفع مشکلات موجود دانست و گفت: انتظار می‌رود نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در تأمین اعتبار این پروژه مهم و اثرگذار حمایت و دقت نظر داشته باشد.

کیانی با مقایسه نسبی اثربخشی پروژه‌های بخش کشاورزی نسبت به صنعت تصریح کرد: نهایت شغلی که یک واحد پتروشیمی با صرف مبلغ هنگفت راه‌اندازی می‌تواند ایجاد کند تنها 300 نفر است در حالی‌که طرح آبرسانی مورد اجرا در کهگیلویه با اینکه حداکثر 150 میلیارد تومان هزینه در بر دارد می‌تواند زمینه امرار معاش 18 هزار نفر را با ایجاد شش هزار شغل به صورت مستقیم داشته باشد. خادمی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بهمن‌ماه 92 در حاشیه بازدید از روند اجرایی سد سرپری کهگیلویه در پاسخ به خبرنگار فارس مبنی بر راهکارهای پیشرفت پروژه و تسریع در اجرای عملیات، با مشخص ندانستن منابع اعتباری حرف از تغییر در سناریوی جذب منابع زده و بر تلاش فرماندار کهگیلویه،مدیر کل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد، مدیران دستگاه‌های خدمات رسان آب، برق، راه و شهرسازی در پیگیری و تسریع در مراحل کار تأکید کرد.

مدیر ارشد اجرایی کهگیلویه و بویراحمد دو خطه بودن شبکه انتقال آب و وجود چهار مخزن با ظرفیت‌های تأمین ذخیره آب 84 هکتار را از ویژگی‌های پروژه برشمرد و با کلیدی خواندن این پروژه ملی با تأکید بر شدت بخشیدن به فعالیت اجرایی این پروژه، تصریح کرد: تأمین اعتبار این پروژه مهم و حیاتی را در مرکز پیگیری می‌کنیم. ابراهیم جعفری بهره‌برداری از پروژه آبرسانی را باعث زیر آب بردن 5500 هکتار از اراضی کشاورزی شمال، جنوب و جنوب غرب سوق، شرق، شمال تا جنوب چنگلوا و اراضی روستای جارمه خواند و گفت: خطوط انتقال آب از ابتدای اراضی هدف تا مخزن و شبکه آبیاری اراضی دهدشت غربی اجرا می‌شود.

فرماندار کهگیلویه با اشاره به انتقال دو خطه آب اراضی حومه غربی، افزود: یک خط از انتقال آب به دشت‌های لیر و سوق و خط دیگر به دشت‌های چنگلوا و سایر اراضی می‌رود. جعفری معارضات ملکی و حریم راه بودن محل اجرای پروژه و کمبود اعتبار را از علل کندی روند اجرای عملیات پروژه عنوان کرد و گفت: بهره‌برداری از پروژه آب مورد نیاز 3300 هکتار از اراضی ابن مناطق را به صورت تحت فشار و بیش از 2300 هکتار را به صورت ثقلی تأمین خواهد کرد.

  علی آران نیز درباره روند اجرای عملیات پروژه گفت: پروژه آبرسانی با هدف تأمین آب اراضی دهدشت غربی با پیش‌بینی چهار فاز از سال 90 آغاز شد. رئیس اداره منابع آب کهگیلویه پیشرفت فاز نخست پروژه را 59 درصدی خواند و افزود: فاز نخست شامل ایستگاه پمپاژ ثانویه، مخزن پنج هزار متر مکعبی و محوطه‌سازی و بخشی از خط انتقال است. آران فاز دوم پروژه را شامل سد انحرافی، آبگیر و ایستگاه پمپاژ اولیه عنوان و خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی فاز دوم از مهرماه 92 آغاز و هفت درصد پیشرفت فیزیکی دارد. رئیس منابع آب کهگیلویه تأمین اعتبار را سد راه اجرای عملیات پروژه دانست و گفت: برق مورد نیاز 16 مگابایتی پروژه نیازمند احداث ایستگاه مجزا است. آران با اشاره به مشکل معارضات ملکی تصریح کرد: مراحل خرید زمین‌ها به انجام رسید اما به خاطر کوتاهی مالکان در انتقال اسناد انتقالی این مشکل هم‌چنان سد راه اجرای پروژه مانده است. بهمن محمدی بخشدار سوق تعطیل نشدن پروژه در عین مشکلات را جای بسی امیدواری در آینده پیش‌روی بخش دانست و افزود: در حالی‌که مشکلات و موانع عدیده‌ای راه را بر پیشرفت این پروژه سد کرده است اما حتی یک روز هم تعطیل نشده است. حسن جعفری نیز در این‌باره به خبرنگار ما گفت: بر اساس برآورد سال 91 اعتبار مورد نیاز برای کل طرح 99 میلیارد تومان بود که از این مقدار 45 درصد برای خرید از سوی پیمانکار هزینه می‌شود.

  سرپرست دفتر فنی پروژه آبرسانی حومه غربی دهدشت افزود: چنانچه 55 درصد اعتبار مورد نیاز به طرح اختصاص داده شود با خرید تجهیزات و لوازم در یک روز پیشرفت فیزیکی پروژه را به 55 درصد می‌رساند. به گفته جعفری‌زاده در حال حاضر و با رشد تورم و شرایط بوجود آمده اعتبار مورد نیاز پروژه به 171 میلیارد تومان رسید. به گزارش فارس کشاورزی به عنوان مهمترین مقوله در توسعه اقتصاد کهگیلویه و رونق اشتغال نیازمند اهتمام ویژه مسئولان ارشد استانی، شهرستان و نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی است. در سالی‌که به فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی مزین شده است زمان همدلی و تعامل مسئولان کهگیلویه و بویراحمد با همدیگر و با مردم است. با عنایت به ظرفیت‌های خوب بخش کشاورزی و پتانسیل‌های موجود جا دارد مسئولان، مجمع نمایندگان استان و هر کسی که به نوعی توانایی گره‌گشایی از مشکلات دارد با عزم ملی، همدلی و مدیریت جهادی برای توسعه شهرستان کهگیلویه با کمک به استفاده بهینه از قابلیت‌های بخش کشاورزی دست‌بکار شوند تا با تکمیل و بهره‌برداری از این مهم بستر لازم برای تولید و اشتغال در این منطقه ایجاد شود. و البته نقش مردم در پویایی اقتصاد انکار ناپذیر است؛ همت مردم در رفع معارضات ملکی که به گفته متولیان امر روند اجرای عملیات را با کندی همراه کرده است نیز می‌تواند در اجرای هر چه زودتر و بهتر پروژه مؤثر واقع شود. گفتنی‌ است؛ تلاش خبرنگار فارس برای برقراری ارتباط تلفنی با حجت‌الاسلام بزرگواری نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی با وجود ارسال پیامک و اصرار بر جوابگویی تلفن به نتیجه نرسید. انتهای پیام/82016/ذ40

93/05/22 - 00:10





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 151]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن