تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خدا داناست به هر رازى كه مردم در دل نهان داشته اند، و به نجواى آهسته رازگويان و به هر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820149421




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رنگ تازه به درب سفارت انگلیس


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: رنگ تازه به درب سفارت انگلیس تهران- ایرنا- درب رنگ و رو رفته سفارت انگلیس این روزها رنگ آبی پررنگ به خود می بیند؛ رنگی که با خبر روز گذشته درباره بازگشایی سفارت انگلیس در تهران یعنی اینکه باید منتظر بازگشایی سفارت انگلیس در تهران بود. آنهایی که این روزها ازمحدوده خیابان استانبول به طرف میدان فردوسی تهران حرکت می کنند می توانند رنگی آبی تر و تمیزی را بر سفارتی ببینید که سه سال قبل در آذر ماه 90 تعطیل شد.


* مقدمات بازگشایی چطور فراهم شد؟
مقدمات بازگشایی سفارت انگلیس در تهران به دیدار ظریف و هیگ در ابتدای تشکیل دولت یازدهم باز می گردد. زمانی که دو طرف در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل از تلاش خود برای فراهم کردن مقدمات بازگشایی سفارت سخن گفتند. پس از آن، در 27خرداد هیگ در روزهایی که هنوز وزیر خارجه بود در مجلس عوام این کشور از«فرصت مناسب» برای بازگشایی سفارت انگلیس خبر داد و بعد هم گفت:در این مورد مطالب بیشتری هست که باید اعلام کنم و این مطالب را به زودی اعلام خواهم کرد.

* چراغ سبز مجلس برای بازگشایی سفارت
روز گذشته هم دو منبع خبری توافق دو کشور برای بازگشایی سفارت را تائید کردند. نخست محمدحسن حبیب ا... زاده کاردار غیر مقیم ایران در انگلیس در گفت وگویی خبر از بازگشایی سفارت انگلیس در تهران داد و زمان آن را«به زودی» اعلام کرد. خبری که دقایقی بعد توسط علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مورد تائید قرار گرفت و وی از«توافق ایران و انگلیس» برای بازگشایی سفارت این کشور در تهران خبر داد.تائید این خبر به معنی چراغ سبز مجلس برای بازگشایی سفارت است؛ چرا که این امر می تواند موضوع صدور ویزا در ماه های گذشته برای ایرانیانی که قصد سفر به این کشور داشتند را رفع کند.

* دولت نیازی به مصوبه مجلس ندارد
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی هم گفت:«دولت نیازی به مصوبه مجلس برای بازگشایی سفارتخانه انگلیس ندارد.»استدلال سیدحسین نقوی حسینی هم آن است که مصوبه 2آذر90 مجلس هشتم، دولت را ملزم به کاهش سطح روابط با دولت انگلیس کرده و پس از مصوبه مجلس، و عکس العمل مردم، دولت فرصتی پیدا نکرد که این مصوبه را اجرا کند، اما در همان مصوبه تبصره ای آوردیم و به دولت اختیار دادیم که هرگاه تشخیص داد دولت انگلیس متنبه شده و در چارچوب وظایف دیپلماتیک و کنسولی خودش عمل می کند، دولت بتواند در این سطح روابط را برقرار کند، بنابراین چون این اختیار به دولت داده شده، دولت نیازی به مصوبه مجلس برای بازگشایی سفارتخانه انگلیس ندارد. آنچه در این میان مشخص نیست پرداخت غرامت و عذرخواهی است که انگلیسی ها برای بازگشایی سفارت خود در تهران از ایران خواسته بودند. ایران برای دریافت غرامت اعلام کرده بود که حاضر است خسارات وارده را پرداخت کند. مبنای تصمیم ایران هم کنوانسیون وین است که حفاظت و حراست از سفارتخانه ها را به عهده دولت میزبان می گذارد و اگر خسارتی به آن وارد شود، دولت میزبان باید خسارات آن ها را بپردازد.

* عذرخواهی ایران از انگلیس ممکن نیست
ایران صراحتا اعلام کرده که حاضر به عذرخواهی از انگلیس نیست و ظاهرا خود انگلیسی ها نیز از این موضوع صرفنظر کردند. منصور حقیقت پور نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس هم عذرخواهی ایران را کاری غیرممکن می داند و می گوید: «ایران به هیچ وجه من الوجوه قصد عذرخواهی از انگلیس را ندارد. سر تا پای تاریخ انگلیس در برابر ایران خیانت است.» وی تاکید می کند:«همین که به انگلیسی ها اجازه بازگشایی سفارتشان را دادیم از محبت و بزرگواری ایرانی است.» این تنها بخشی از سیاستمداران ایرانی نیستند که چنین نگاهی دارند. در افکار عمومی ایران هم همچنان انگلیس لقب روباه پیر را با خود یدک می کشد. کامنت یکی از کاربران خبرآنلاین شاید بتواند گوشه ای از نگاه گروهی از افکار عمومی ایران به انگلیس را نشان دهد. این کاربر همچنان نقش انگلیس در تحولات منطقه را پررنگ می بیند و معتقد است: «اعراب و اسراییل و ترکیه با هدایت انگلیس دارند منطقه را به آشوب می کشانند و سنگر به سنگر با چنگال تیز به سمت ایران پیشروی می کنند و آرزویی جز تکه تکه کردن کشور ایران ندارند، آنوقت قرار است که دوباره سفارت انگلیس در ایران بازگشایی شود.» بازگشایی سفارت انگلیس اگر چه پروازهای تهران-لندن را بار دیگر افزایش می دهد، اما حتما نگاه های نظارتی بیشتری به خیابان استانبول تهران معطوف خواهد شد.
منبع: آرمان
اول**1368**



19/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن