تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به خدا و روزقيامت ايمان دارد،بايد ميهمانش راگرامى دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819959220




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هشدار جدی درباره تحولات لبنان/ تعلل در برابر تکفیری‌ها جایز نیست


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:



هشدار جدی درباره تحولات لبنان/ تعلل در برابر تکفیری‌ها جایز نیست
«حمله به ارتش در عرسال اتفاقی رخ نداده، بلکه این طرح با دقت از قبل آماده شده و در انتظار زمان مناسب برای اجرا بود. وضع موجود، بسیار خطرناک‌تر از آن چیزی است که برخی تصور می کنند.»



به این مطلب امتیاز دهید

  به گزارش جام نیوز، از آغاز تأسیس لبنان تاکنون پیش نیامده بود که یکی از فرماندهان ارتش این کشور بیانیه‌ای را در مورد یک عملیات نظامی قرائت کند. این اقدام را «جان قهوه چی» فرمانده ارتش لبنان در زمانی انجام داد که عملیات "شمشیر مسلط" افراد تحت امرش در شمال لبنان در حال اجرا بود.   این در حالی است که رادارهای «ولید جنبلاط» (رئیس دروزی های لبنان) نیز تحولات خطرناکی را نشان می‌دهد که در آینده برای لبنان رخ خواهد داد. این پیش بینی وی را به دیدار با سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان واداشت.    

    "امین حطیط" تحلیلگر مسائل راهبردی و نظامی در منطقه تأکید می کند: «رادارهای ولید جنبلاط اوضاع نابسامان لبنان را پیش بینی کرد. وی اندکی قبل از آغاز درگیری‌ها در عرسال به پیشنهاد خودش با سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله دیدار کرد. چنین دیداری در سه سال اخیر بی سابقه بود. بخشی از محتوای مطرح شده در این دیدارها محرمانه باقی ماند و به رسانه ها درز نکرد. هنوز یک هفته از آن دیدار نمی گذشت که عرسال به دست تکفیری‌ها افتاد و جان قهوه‌چی فرمانده ارتش بیانیه ای بی سابقه از حیث شکل و مضمون صادر کرد.»     تحولات از میزان بالای خطرات پیش روی لبنان حکایت دارد. قهوه‌چی تأکید کرد که حمله به ارتش در عرسال اتفاقی رخ نداده، بلکه این طرح با دقت از قبل آماده شده و در انتظار زمان مناسب برای اجرا بود.   وی تصریح کرد که وضع موجود، بسیار خطرناک‌تر از آن چیزی است که برخی تصور می کنند؛ اما ارتش اجازه انتقال درگیری های عراق و سوریه به لبنان را نخواهد داد.   وی همچنین گفت که ارتش از سه سال پیش تاکنون اولین جریانی بود که خواستار بررسی اوضاع امنیتی آوارگان سوری در لبنان شده است.    

    قهوه چی ادامه داد که نگرانی عمده‌ای که خیلی ها به آن توجه نمی کنند، این است که اصل غافلگیری از مکانی به مکانی دیگری منتقل شود. تمامی مسؤولان سیاسی و شخصیت های دینی لبنان باید نسبت به آنچه برای لبنان طراحی شده، هوشیار باشند.     ولید جنبلاط نیز حساسیت شرایط را به خوبی دریافته و همزمان در مناطق تحت نفوذ و حمایت خود گشت زنی می کند. وی در سخنانی به هوادارانش از میزان خطری که موجودیت لبنان را تهدید می کند، خبر می‌دهد و تاکید می کند: «ما روزهای بسیار سخت‌تر از اینها را پشت سر گذاشته‌ایم، اما آنچه پیش رو داریم بسیار سخت‌تر از امروز است. این سخن که حضور نظامی حزب الله لبنان در سوریه، داعش را به لبنان کشانده است، اشتباه است.»     امین حطیط تاکید می کند که درگیری های عرسال اولین نوع از درگیری ها در داخل لبنان با این حجم و شکل است. وی این اتفاقات را بعد از جنگ 33 روزه، خطرناک ترین تحولات لبنان می داند و جنگ عرسال و نتایج آن را برای لبنان سرنوشت ساز و تعیین کننده قلمداد می کند.
به گفته حطیط، «در صورت شکست ارتش، لبنان به سوی خطرات بزرگتری پیش می‌رود که یکی از نشانه‌های آن این است که فرقه‌های مختلف در لبنان برای حمایت از خود سلاح به دست خواهند گرفت. هیچ تضمینی وجود ندارد که در صورت شکست ارتش، لبنان به صورت متحد باقی بماند. این در حالی است که خلأ ریاست جمهوری و اوضاع نابسامان دولت نیز همچنان در کشور ادامه دارد. عرسال کاملا از کنترل ارتش خارج شده است. ارتش از ابتدا هم با توجه به فشارهای سیاسی جریان المستقبل، نمی‌توانست وارد عرسال شود و نیروهای امنیتی به جای آن ها در این شهر حضور داشتند. المستقبل شریک سابق تجاوزات گذشته، بویژه تجاوز سال 2013 به گشتی ارتش در عرسال، می باشد که البته بعدا با توجیهاتی بر آن سرپوش گذاشت. البته جریان المستقبل الان از این اوضاع می ترسد، چرا که خودش نیز در قدرت قرار دارد. به همین علت است که "نهاد المشنوق" وزیر کشور با وجود اهمیت موضوع تا 24 ساعت هیچ سخنی از آن به میان نیاورد.»    

    تحرک تکفیری ها در عرسال پروژه خارجی است امین حطیط تحرک تروریست‌های تکفیری در عرسال را در راستای پروژه ای خارجی خواند و تصریح کرد که این طرح در مرحله کنونی مبتنی بر سه اقدام است:   1- در گام اول قرار است عرسال و اطراف آن اشغال شود تا محیطی به دور از دسترس ارتش سوریه در خارج از این کشور ایجاد شود. همزمان فشارها بر ارتش ادامه پیدا می کند تا عناصر مسلح را تحت فشار قرار ندهد. این موضوع را می توان از جلسه ای دریافت که همزمان با درگیری های عرسال در منزل شخصی "محمد کباره" از رهبران المستقبل و نماینده پارلمان لبنان برگزار شده بود. در این جلسه بیانیه ای صادر شد که در آن تاکید شد: «اتفاقاتی که در شهر سنی نشین و قهرمان عرسال روی داد، تنها یک پروژه ایرانی-سوری برای تسلیم کردن اهل تسنن است.»[!] مضمون این بیانیه به دنبال توجیه رفتار تکفیری ها در عرسال است.   2- در مرحله دوم باید طرابلس به دست این عده بیفتد.   3- در مرحله سوم این طرح نیز قرار است عرسال از لحاظ جغرافیایی به طرابلس متصل شود.    

    این تحلیلگر مسائل راهبردی منطقه در مورد امکان اجرایی بودن این طرح در مراحل سه گانه‌اش گفت: «در ابعاد نظری دو گروه می توانند جلوی این طرح را بگیرند: ارتش و حزب الله لبنان. این معرکه اساسا متعلق به ارتش است. از سویی حزب الله نیز بنا به حساسیت های مذهبی معروفی که در لبنان وجود دارد، در خارج از محیط اجتماعی خود تحرکی نمی کند. این در حالی است که بین عرسال و طرابلس مساحت زیادی وجود دارد که حزب الله حضوری در آن ندارد.»     حطیط در مورد افق پیش روی لبنان می گوید: «تعداد تروریست ها در لبنان -بر خلاف برخی برآوردها که آن را 3 هزار نفر می دانند- بالغ بر ده هزار نفر است. این عده پایگاه هایی را با پوشش اردوگاه های آوارگان ترتیب داده‌اند. ارتش لبنان به تنهایی قادر به تعیین قطعی سرنوشت این معرکه نیست و باید با ارتش سوریه همکاری کند تا بتواند به نتیجه کامل برسد؛ اما تصمیمات سیاسی مانع از این کار می شود. جدیتی در بررسی این موضوع از سوی مسؤولان کشور نمی بینم و بعید نیست که تکفیری ها در آینده وارد برخی مناطق دیگر سنی نشین شده و خط تماس‌هایی را با مناطق شیعه نشین در آن ها ترسیم کنند که این سناریو بسیار خطرناک خواهد بود. اگر این غائله ظرف یک هفته جمع و جور نشود و اوضاع به شرایط عادی بازنگردد، در سایه فلج سیاسی و خلأ ریاست جمهوری که در لبنان وجود دارد، هرگونه احتمالی وجود دارد. بدترین آن ها این است که این کانون بحران به مناطق دیگر نیز کشیده شود؛ اما مناطقی که الان بیش از بقیه مدنظر قرار دارد، بخش های بین عرسال و طرابلس است.»     این تحلیلگر با اشاره به اینکه لبنان از ماه ها قبل وارد نقشه راهبردی داعش شده است، تصریح می کند: «اوضاع بسیار سخت و موجودیت لبنان در حال تهدید است. ما تحولات سیاسی را به دقت بررسی می کنیم، زیرا هر کلمه ای امروز وزن و معنای خاص خود را دارد.»       مشرق  




۱۵/۰۵/۱۳۹۳ - ۰۰:۲۵




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن