تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زِنا، شش پيامد دارد: سه در دنيا و سه در آخرت. سه پيامد دنيايى‏اش اين است كه: ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814227882




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ضرورت بررسي موضوع جداسازي آب شرب و بهداشتي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۴ مرداد ۱۳۹۳ (۱۱:۱۷ق.ظ)
يک طرح و يک ابهام؛ ضرورت بررسي موضوع جداسازي آب شرب و بهداشتي گروه انرژي؛
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، خشکسالي و به تبع آن کاهش منابع آب قابل استحصال در کشور جزو دغدغه هميشگي مديران دولتي و غير دولتي به خصوص در بخش آب بوده است. آب، مايه حيات و آباداني هر کشور بوده و نبود آن براي هيچ جنبنده اي قابل تصور نيست.
در سال هاي اخير به علت ادامه دار بودن خشکسالي در کشور که امسال 7 ساله شده است، زنگ خطر براي مديران ارشد وزارت نيرو و متوليان اصلي بخش آب به صدا درآمده است. در 2 سال اخير بسياري از مديران سعي کردند تا صداي زنگ را به گوش مردم کشور نيز برسانند اما گويي گوش ايرانيان از اين حرف ها پر شده و ديگر بدهکار هشدار و صداي زنگ نيست.
متوليان حوزه آب براي تبديل وضعيت هشدار به يک سطح پايين تر تلاش بسيار کرده اند اما تا به امروز نتايج اعمال ايشان چندان چشم گير نبوده است که البته بخشي از اين ناکامي متوجه مردمي است که هنوز فکر مي کنند حيات را بايد با آب شرب، تميز کردن، شستن اتومبيل در حياط و پارکينگ هاي خانه ها آن هم با آب شرب مجاز است، علت خشکي درياچه اروميه و زاينده رود اساسا استفاده نامناسب از اين حوزه هاي آبي نيست و البته صدها فکر که اگر در ذهن ما جرقه نمي زد، حال و روز کشورمان بهتر از وضعيت کنوني بود.
در سال گذشته وزير نيرو و معاونان وي سعي کردند تا با دادن هشدار به نمايندگان مجلس در مورد وضعيت آب و منابع در حال کاهش اين مايه حياتي، مجوزي براي گران کردن نرخ آب بها و رساندن قيمت اين مايه بي جايگزين را به نرخ واقعي دريافت کنند که البته اين مهم ميسر نشد و قيمت همچنان پايين و اسراف همچنان رو به افزايش است.
در اواخر سال گذشته بود که خبرنگاران حوزه نيرو در نشست صميمي خود با مهندس چيت چيان از وي در مورد امکان جداسازي آب شرب و بهداشتي (غير شرب ) سوال کردند که وزير در جوابشان از بررسي اين طرح در کميسيون ها و کارگروه ها ويژه وزارت نيرو خبر داد.
با آغاز سال جديد، اين طرح در حال بررسي بر روي ميز آقاي وزير و معاونانش قرار گرفت و مطالعات اجرايي آن شروع شد. البته اين طرح در ساير نقاط جهان کم و بيش در حال اجراست حتي در کشورهايي که از نظر منابع آب مشکل خاصي ندارند اما در ايران به علت اين که از ابتدا مردم به نوشيدن آب آشاميدني از شبکه آبرساني عادت کرده اند، اين کار محقق نشده بود.
انجام اين طرح در کشور پهناور ايران، کاري سخت اما شدني است و البته با اجرا شدن آن مي توان بخشي از مشکلات حوزه آب را مرتفع کرد. کارشناسان حوزه آب در مورد امکان اجراي اين طرح در سراسر کشور با يکديگر توافق ندارند اما همگي از سختي اجراي اين پروژه سخن مي گويند.
در مجموعه وزارت نيرو و آب و فاضلاب نيز نظرات مختلف است. برخي از مديران ارشد اين وزارت خانه مانند وزير نيرو و معاون امور آب و آبفاي وزارت از اجراي اين طرح حمايت کرده و آن را شدني مي دانند و البته برخي از مديران همانند مدير عامل آب و فاضلاب شهر ها و شهرک هاي غرب تهران اجراي اين طرح را سخت دانسته و از طولاني بودن زمان اجرا، هزينه بالا و نبود امکان لوله گذاري در برخي از محلات شهرهاي بزرگ همچون تهران ابراز نگراني مي کنند.
اما حميد رضا جانباز مدير عامل شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور با رد نظرات مخالف از اجزاي پايلوت اين طرح در منطقه ثامن مشهد خبر مي دهد و در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاري موج مي گويد: منابع آب شرب شکننده است و در رقابت با بخش کشاورزي که بيش از 90 درصد منابع آب را استفاده مي کند، متوليان آب کشور براي تامين آب شرب مردم که تنها 6 درصد از کل منابع آب را نياز دارند، دچار مشکلات اجرايي هستند.
جانباز با اشاره به افت بسيار شديد سفره هاي آب زير زميني کشور ادامه مي دهد: اين افت سطح سبب پايين آمدن کيفيت آب شرب در آينده خواهد شد و ما بايد از هم اکنون چاره انديشي کنيم.
وي در مورد طرح جداسازي آب شرب از غير شرب اظهار مي کند: از مدتي پيش موضوع جداسازي سامانه هاي آب شرب و آب بهداشتي در دستور کار قرار گرفت که يک کار متداول در نقاط پر آب و کم آب جهان است.
مدير عامل آبفاي کل کشور تاکيد مي کند: در اين طرح قرار بر اين است که بر حسب مورد و شرايط شهرها و مناطق مختلف کشور از سامانه هاي مختلفي براي تامين آب شرب استفاده شود که توزيع آب شرب بسته بندي يکي از آن راه ها است.
وي ادامه مي دهد: با کاهش سطح منابع آب در رو و زير زمين، تامين آب شرب سالم براي همگان امکان پذير نيست و ما ناچار هستيم که فکري تازه کرده و آب شرب سالم را از طريقي ديگر به دست مرد برسانيم.
جانباز افزود: ميانگين مصرف آب در دنيا براي هر نفر 150 ليتر و البته براي هر ايراني 250 ليتر است که اين تفاوت نشان از ميزان هدر رفت آب توسط هر شهروند ايراني دارد.
وي با ناچيز خواندن سهم آب شرب در ميزان آب مصرفي هر ايراني، بيان مي کند: هر ايراني در شبانه روز 250 ليتر آب مصرف مي کند که از اين مقدار تنها 5 تا 15 ليتر براي نوشيدن و پخت و پز مصرف شده و مابقي براي استحمام و شستشو هزينه مي شود.
مدير عامل آبفاي کل کشور مي گويد: براي اجراي طرح جدا سازي منطقه ثامن مشهد را به عنوان پايلوت انتخاب کرديم که در حدود 2200 نفر جمعيت ثابت و 85 هزار نفر ساکن غير ثابت ( زائرين) دارد.
وي تصريح مي کند: عمده مصرف آب در اين منطقه توسط هتل ها و مهمانسراها بوده و از اين مصرف 10 هزار متر مکعبي در شبانه روز، تنها 300 متر مکعب براي شرب مصرف و مابقي براي شستشو صرف مي شود.
جانباز با اعلام اين مطلب که بايد 2 سامانه تامين آب شرب و آب بهداشتي ايجاد کنيم، معتقد است: سامانه آب شرب به صورت ايستگاه هاي برداشت و يا با مشارکت بخش خصوصي، بصورت توزيع آب بسته بندي شده خواهد بود.
وي مديريت آب شرب را در ساسر جهان محلي دانست و مي افزايد: مديريت ملي در بخش آب شرب بسيار سخت بوده و نتايج مطلوبي به دنبال ندارد.
اين مقام مسئول از شهرهاي ساوه و قم به عنوان اهداف بعدي طرح جداسازي نام برد و تصريح مي کند: در برخي از شهرها و اماکن زيارتي از مدت ها پيش آب شرب و بهداشتي با دو سامانه مجزا توزيع مي شده است اما تا به حال به صورت يک برنامه جدي به آن نگاه نشده بود.
وي در پاسخ به خبرنگار موج در مورد عدم استقبال برخي مديران محلي از طرح جداسازي آنهم به علت مشکلات لوله کشي ثانويه، اظهار مي کند: اصلا قرار نيست در شهرهاي بزرگ لوله کشي دومي انجام شود و ما به دنبال ايجاد يک شبکه جديد نيستيم.
جانباز ادامه مي دهد: منظور ما از سامانه دوم اين است که با توجه به شرايط منطقه آب شرب را از روشي به غير از روش فعلي به دست مردم خواهيم رساند.
وي تاکيد مي کند: اگر در شهر يا منطقه اي بتوان شبکه جديد ايجاد کرد، اين مهم را انجام مي دهيم اما در شهرهاي بزرگ اين کار سخت بوده و ما روش هاي ديگر را دنبال خواهيم کرد.
اما يکي از ابهامات اين طرح که از سوي مسئولان بي پاسخ مانده، اين است که تاثير جداسازي سامانه تحويل آب شرب و بهداشتي چه تاثيري در افزايش منابع آبي و کاهش تنش آبي خواهد داشت، زيرا به گفته مسئولان محترم، ميزان مصرف آب شرب فعلي براي خوردن و آشاميدن حداکثر 15 ليتر از 250 ليتر است و اين يعني کمتر چيزي در حدود 6 درصد از آب مصرفي فعلي.
حال ابهام اين است که با تحويل ندادن اين 6 درصد آب از طريق لوله کشي، چه ميزان صرفه جويي اتفاق خواهد افتاد؟
حال اينکه درصد بالايي از مصرف و هدر رفت آب در کشور ما، يعني چيزي در حدود 94 درصد، در مصارف غير خوراکي است. در طرح فوق مصارف غير خوراکي باز با همان شيوه قديم به دست مردم مي رسدا، بنابراين هيچ تفاوتي در ميزان مصرف آن مشاهده نخواهد شد، زيرا، به همان راحتي سابق و با همان قيمت پايين، در دسترس خواهد بود و تنها تفاوتي که دارد در هزينه سالم سازي آب است که هيچ ربطي به تنش آبي و بحران اين مايه حيات در 10 سال آينده ندارد.
متاسفانه مدير عامل آبفا نيز در واکنش به سوال خبرنگار موج در مورد اين ابهام، هيچ پاسخي نداد و اين ابهام باقي ماند که اين طرح با چه هدفي اجرا مي شود؟
جداسازي 6 درصد از آب مصرفي ايرانيان از سيستم لوله کشي و تحويل 94 درصد آب مصرفي به همان روش سابق و البته به صورت ارزان، چه ضرورتي دارد؟
گزارش از محمد علي رفيعي









»
تصاویر مرتبط

















این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن