تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر لحظه ای که بر فرزند آدم بگذرد و او به یاد خدا نباشد روز قیامت حسرتش را خواهد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804900614




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تغییرکاربری زنگ خطری برای تولید محصولات کشاورزی/ متولیان حفاظت از زمینهای حاصلخیز گیلان هوشیار باشند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > گیلان مهر گزارش می دهد:
تغییرکاربری زنگ خطری برای تولید محصولات کشاورزی/ متولیان حفاظت از زمینهای حاصلخیز گیلان هوشیار باشند
رشت – خبرگزاری مهر: استان گیلان افزون بر 400 هزار هکتار شالیزار و زمین کشاورزی دارد که متاسفانه در سالیان اخیر این اراضی مرغوب بصورت گسترده و چشمگیری تغییر کاربری پیدا و به مکان های تجاری، مسکونی و گردشگری تبدیل شده است.



به گزارش خبرنگار مهر، معاون اول رئیس جمهوری هشتم تیرماه امسال در دستور العملی خواستار مقابله و برخورد جدی سه وزارتخانه با پدیده زمین خواری شد.  " اسحاق جهانگیری " در این آئین نامه که در سه بند به وزرای جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شده است تاکید کرده؛ هر دستگاه گروهی را مامور کند تا تمام قرارداده های اراضی ملی و دولتی واگذار شده را مورد بررسی قرار دهند. بنابراین از بین رفتن منابع پایه به ویژه اراضی کشاورزی و باغات با تغییر کاربری آنها از کشاورزی به غیر کشاورزی، برج و ویلا خطر بزرگ و اساسی که امنیت غذایی را به مخاطره می اندازد. مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی گیلان در این باره می گوید: تغییر کاربری زمین های کشاورزی با نظارت این سازمان صورت می گیرد. علی اکبر برجسته با بیان اینکه آب و خاک دو عنصر حیاتی بشری هستند، افزود: وزارت جهاد کشاورزی در راستای امنیت غذایی باید تلاش کند از این اراضی کشاورزی به نحو احسن استفاده شود.

لزوم مصونیت بخشی شالیزارهای گیلان از تغییر کاربری اراضی  وی همچنین اظهارداشت: تمام تلاش وزارت جهاد کشاورزی جلوگیری از تغییر کاربری های غیر مجاز اراضی کشاورزی به ویژه شالیزارها است. مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی گیلان به قانون حفظ اراضی کشاورزی مصوب مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: بر اساس این قانون هرگونه تغییر کاربری اراضی کشاورزی در خارج از شهرها و شهرک ها ممنوع مگر با اجازه کمیسیون تغییر کاربری است. وی افزود: اعضای این کمیسیون شامل رئیس سازمان جهاد کشاورزی، مدیر امور اراضی، مدیرکل راه و شهرسازی، مدیرکل حفاظت محیط زیست و نماینده استاندار است. برجسته اظهارداشت: کمیسیون تغییر کاربری در مرکز استان به ریاست رئیس سازمان جهاد کشاورزی تشکیل و تقاضاهای مربوط به تغییر کاربری در این کمیسیون بررسی و تصمیم گیری می شود. وی گفت: تغییر کاربری اراضی کشاورزی با توجه به توسعه استان، افزایش جمعیت و تقاضاهای مختلف به ویژه ساخت و ساز منازل مسکونی در مناطق روستایی انجام می شود. مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی گیلان افزود: ساکنان روستاهای فاقد طرح هادی برای ساخت منزل مسکونی تقاضاهای خود را از طریق دهیاری محل به جهاد کشاورزی شهرستان اعلام و با اخذ استعلامات لازم به کمیسیون تبصره یک ماده یک قانون تغییر کاربری اراضی کشاورزی ارجاع می شود. وی تصریح کرد:  طرح های صنعتی، گردشگری و غیره که نیاز استان است نیز به این کمیسیون ارجاع و با توجه به شرایط و موقعیت زمین و نوع خاک، طرح های مزبور در کمیسیون مطرح و پس از بحث و بررسی در نهایت تصمیم گیری می شود. یک کارشناس کشاورزی نیز می گوید: به ازای هر هکتار تغییر کاربری اراضی کشاورزی که از چرخه تولید خارج می شود حداقل هفت تا هشت تن کاهش تولید در محصولات کشاورزی وجود خواهد داشت. محمد صالحی افزود: به ازای هر دو تا سه هکتار زمین کشاورزی حداقل یک نفر بصورت مستقیم مشغول به کار است که با تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغ ها تعداد شاغلان بخش کاهش یافته و باید در بخش های دیگر برای آنان مشاغل جدید جست و جو کرد. وی همچنین اظهارداشت: از آنجا که برای تشکیل یک سانتی متر مربع خاک زراعی حداقل 400 سال زمان لازم است بنابراین تغییر کاربری و نابودی هر هکتار از اراضی کشاورزی و باغات خسارتی جبران ناپذیر است.

رها کردن زمین های شالیزاری روشی برای تغییر کاربری این کارشناس کشاورزی رها کردن زمین های شالیزاری را روشی برای تغییر کاربری دانست و گفت: گیلان غنی ترین و حاصلخیزترین خاک کشاورزی را دارد و متاسفانه این خاک تبدیل به ویلا و غیره می شود. وی افزود: کشاورزی یکی از قطب های اصلی در پیشرفت و توسعه اقتصادی در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به شمار می رود چراکه علاوه بر استقلال و خودکفایی ملی، زمینه اشتغال وسیع، آبادانی و بدنبال آن صادرات را برای یک کشور فراهم می کند. صالحی یادآورشد: پرداختن به امر کشاورزی، ایجاد انگیزه و حمایت از کشاورزان در کشوری مانند ایران که دارای نیروی کار جوان و مستعد و ویژگی ها و خصوصیات طبیعی و همچنین شرایط اقلیمی مناسب و متنوع برای کشاورزی است می تواند در توسعه و آبادانی نتیجه بخش باشد و ایران اسلامی را به یکی از کشورهای مهم منطقه و جهان تبدیل کند. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هم در این خصوص می گوید: زمین های زراعی و باغی موجود گیلان 430 هزار هکتار و تولید محصولات کشاورزی 2.5 میلیون تن در سال است.  علیرضا شعبان نژاد افزود: کشاورزی گیلان یکی از کشاورزی های سخت کشور است و باید به سمت کشاورزی مکانیزه سوق پیدا کند تا سختی کار کاسته و تغییر کاربری کاهش یابد. وی همچنین اظهارداشت: بر اساس قانون حفظ اراضی کشاورزی مصوب مجلس شورای اسلامی روستائیانی که در روستا زندگی می کنند می توانند تا یک بار 500 متر مربع برای ساخت و سازهای مسکونی مجوز دریافت کنند. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: اراضی که در بافت مسکونی نباشد برای ساخت و ساز موافقت نخواهد شد. وی یادآورشد: کسانی که بدون مجوز رسمی از جهاد کشاورزی اقدام به تغییر کاربری اراضی کشاورزی کنند نه تنها خدمات زیربنایی از قبیل آب، برق، گاز و تلفن به آنان داده نخواهد شد بلکه به شدت با متخلفان برخورد می شود.

تغییر کاربری مجاز زمین های کشاورزی در گیلان سالانه 130 هکتار است معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان نیز در این زمینه می گوید: تغییر کاربری غیر مجاز در زمین های کشاورزی استان از سال 1385 تا 1392  افزون بر 410 هکتار بوده است. احمد آقایی با اشاره به اینکه گیلان به عنوان یکی از استان های برخوردار از انواع مواهب طبیعی اعم از جنگل، دریا، رودخانه و غیره است، افزود: تغییر کاربری اراضی  هم اکنون یکی از دغدغه های مهم مردم و مسئولان است. وی تاکید کرد: اقدامات پیشگیرانه در جلوگیری از تغییر کاربری نقش اساسی دارد و تا جای ممکن باید تلاش کرد تغییر کاربری های غیرمجاز انجام نشود. معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان ادامه داد: تغییر کاربری اراضی کشاورزی از آفت ‌های مهم در استان است از اینرو می طلبد همگان به این مهم توجه جدی داشته باشند. به گزارش خبرنگار مهر، ساخت و سازهای بی رویه در زمین های کشاورزی نه تنها این نگین زمردین خطه سر سبز شمال را به نقطه سیمانی و آجری تبدیل می کند بلکه زنگ خطری برای تولید محصولات کشاورزی است.


۱۳۹۳/۵/۱۴ - ۰۸:۴۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 109]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن