تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بدانيد كه بدترين بدها، علماى بدند و بهترين خوبان علماى خوبند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819410727




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لزوم بازنگري استانداردهاي داخلي و بين المللي توليد و عرضه خرما/خرماي ايراني؛ تواني که ارج نهاده نمي شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۳ مرداد ۱۳۹۳ (۱۶:۵۴ب.ظ)
در اتاق بازرگاني ايران بررسي شد؛ لزوم بازنگري استانداردهاي داخلي و بين المللي توليد و عرضه خرما/خرماي ايراني؛ تواني که ارج نهاده نمي شود گروه اجتماعي
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، خرما يکي از محصولات بومي و البته استراتژيک ايران است که مي تواند سهم بسياري مناسبي در سبد صادراتي کشور داشته باشد.
خُرما گياهي تک‌لپه‌اي و گرمسيري، جزو تيره نخل‌ها است که ميوه‌اش خوراکي و داراي هسته‌اي سخت و پوست نازک و طعم شيرين که به شکل خوشه‌اي بزرگ از شاخه آويزان مي‌ شود و برگ هاي آن بزرگ است. ارتفاع نخل به ۱۰ تا ۲۰ متر يا بيشتر مي‌رسد.
به ميوه ي نرسيده خرما، «خارَک» يا «خرک» يا کنگ(و در زبان عربي، «حبابوک») گفته مي‌شود. رطب مرحله قبل از رسيدگي کامل خرماست که رطوبت بيشتر و قند کمتري نسبت به خرماي کاملاً رسيده دارد.
ميوه خرما جزو ميوه‌هاي سته است. يعني تمام قسمت بريکاري آن گوشتي و محتوي مواد غذايي است. خرما از دورانِ باستان در رژيم غذايي انسان وجود داشته است و يکي از قديمي‌ترين ميوه‌هاي کشت شده توسط انسان بوده است.
تاريخچه کاشت
درخت خرما در نواحي گرمسيري و نيمه‌گرمسيري، از جمله ايران پرورش مي‌يابد. با اينکه خاستگاه آن را ميانرودان، عربستان و شمال آفريقا ذکر مي‌کنند ولي بررسي‌هاي علمي، آن را به گونه‌اي به نام علمي P.H. Sivestris که در هندوستان مي‌رويد نسبت مي‌دهند. باستانشناسان احداث نخلستان‌ها را به پنج هزار سال پيش نسبت داده‌اند زيرا نامي از آن بر لوحه‌هاي گلي ۵۰ سده پيش يافته‌اند.
در ايران نخل و خرما از دوران باستان و پيش از هخامنشي کشت مي‌شده است. در ادبيات ساساني از جمله در کتاب بندهشن از نخل ياد شده‌است. منابع چيني از ايران (در زبان ايشان بوسي، تلفظ چيني پارسي) به عنوان سرزمين نخل خرما که در نزدشان به نام عناب پارسي و عناب هزارساله مشهور بوده، ياد کرده‌اند. در پايان سده نهم ميلادي، نخل خرما را از ايران به چين برده و در آنجا کشت کرده‌اند. در ميان کشورهاي اروپايي اسپانيا پيشينه بيشتري در کشت خرما دارد.
ارقام خرماي ايران
ارقام بومي خرماي بوشهر: قسب، کبکاب، صمرون، شکر، سيسي، حلَو، سروري، زندني، خشن خار، استک سرخو، مرسو، خاصويي، جمادي، بيرمي، تي رس، شهابي، لش، کندي، خنيزي، سميلي، خضروي، گنتار، بريمي، شيخ عالي، زامردو، ده دارب، اهرمي، خاويزي، خاور، مکتي، شاخوني، مصلي، جوزي، غصاب و ردستي.
ارقام خرماي هرمزگان: خرماي پيارم ، مرداسنگ، هليلي، مضافتي، خاصويي ، خنيزي ، شاهاني ، کريته ، زرک و کلک سرخ.
ارقام بومي خرما در جيرفت: عالي مِتِري، شِکَري (اين دو از زودرس ترين گونه هاي خرما هستند که بيشتر مصرف محلي دارند)، کلوته(کليته)، مرداسنگ ،هليلي، خَنيزي، رُوغني، شاهاني، زاهدي، خضراوي، رَبي، نگار(ميوه هايي بسيار کشيده دارد)،گارديال.
ارقام بومي خرما در غرب خوزستان: ليلوئي، برحي، زاهدي، ديري، اشکر و بريم، حلاوي، بلياني، سويداني، هداک، شکر، بنت السب، دگل زرد، خضراوي، استعمران، بوبکي، چبچاب، مشتوم، جهرمي، عموبحري، دگل سرخ، فرسي، هدل، خصاب، حمراوي، حساوي، اسحاق، جوزي و گنتار.
ارقام بومي خرما در بم و نرماشير: مضافتي (مرغوب ترين رطب جهان)، کروت، قندشکن(سنگ شکن)، ربي، خريک، هليله اي.
وضعيت خرماي کشور در بخش توليد و توزيع و صادرات سال هاست که مورد انتقاد کارشناسان و بخشي از بدنه دولت است اما گويي قرار نيست مشکلات اين بخش که همانند بسياري ديگر از بخش هاي توليدي کشور از نبود برنامه اي مدون رنج مي برد، مرتفع شود.
صبح امروز جلسه مشترکي ميان انجمن خرماي ايران با تشکل هاي بازرگاني و کشاورزي اتاق بازرگاني ايران و جمعي از مسئولان وزارت جهاد کشاورزي برگزار شد.
در اين جلسه که با هدف ايجاد تعامل ميان بخش خصوصي فعال در تجارت، توليد کنندگان سنتي و عمده خرکاي ايران و مسئولان حوزه هاي مختلف کشاورزي برگزار شده بود، مسائل بسياري از جمله بازنگري در استاندارد سازي و نحوه صادرات اين محصول مورد بررسي قرار گرفت.
لزوم بازنگري در استانداردهاي مربوط به خرما
غلامرضا قاسم پور نماينده سازمان استاندارد کشور در اين نشست گفت: در حال حاضر 33 استاندارد در سازمان استاندارد در مورد خرما وجود دارد.
وي ادامه داد: دوستان مطلع هستند که استاندارد خرما در کدکس توسط مصر و عرلق تدوين و ارائه شده است و به اين خاطر اصلاح اين استانداردها نيز ضروري است.
قاسم پور خطاب به مديران و توليد کنندگان بخش خصوصي فعال در حوزه توليد و عرضه خرما گفت: توصيه مي کنم تا در نشستي که با مسئولان وزارت کشاورزي برگزار مي کنيد از آنها بخواهيد تا با تصويب طرحي در شوراي استاندارد کشور، بسته بندي خرما را اجباري کنند.
نماينده سازمان استاندارد با تاکيد بر اين نکته که اگر در وضعيت بسته بندي و فروش فله اي خرما تجديد نظر نشود، مشکلات اين محصول ادامه خواهد يافت، افزود: انجمن خرما بايد با کمک ساير ذي نفعان براي تشکيل يک کميته فني براي بازنگري استانداردهاي داخلي و بين المللي خرما اقدام نمايد.
فرآوري را جايگزين تازه خوري کنيم
غلامحسين خوش نظر مشاور باغباني استان فارس با بيان اين مطلب که متاسفانه در بين عوام و برخي مسئولان تنها چند رقم خرما داراي مقبوليت هستند، گفت: خرما ارقام و انواع گوناگوني دارد و در بسياري از کشورهاي جهان حتي در کشوري مانند آمريکا که خودش مبدا استفاده از خرما به روش کنوني بوده است حرکت به سوي استفاده از محصولات فرآوري شده به جاي تازه خوري آغاز شده است.
وي افزود: ما در کشور ارقام گوناگوني خرما توليد مي کنيم که متاسفانه به جاي بهره برداري مناسب از اين توان، باعث افزايش درآمد کشورهاي ثالث مي شويم.
آمادگي سازمان تعاون روستايي براي ارائه تسهيلات به توليد کنندگان خرما
سيد غلامحسين طباطبايي معاون فني و اجرايي سازمان مرکزي تعاون روستايي کشور در اين نشست با اشاره به اين مطلب که سازمان تعاون روستايي توان ارائه تسهيلات با کارمزد حداکثر 10 درصد را دارد، گفت: ما اين آمادگي را داريم که با همکاري بانک توسعه تعاون تسهيلاتي ارزان قيمت را براي احداث سردخانه ها کوچک و متوسط به توليد کنندگان خرما ارائه دهيم.
وي ادامه داد: در 3 سال گذشته حدود 3400 غرفه دائمي در 400 شهرستان ايجاد کرده ايم و آمادگي داريم اين غرفه ها را با مبالغي پايين در اختيار توليد کنندگان خرما قرار دهيم.
همه مشکل خرما، بسته بندي نيست
علي محمد صميمي نماينده انجمن ملي خرما خطاب به حاضرين در جلسه گفت: در اين بيش از 2 ساعت که از جلسه گذشت، تنها مشکلي که بيان شد بسته بندي خرما بود که از نگاه من اين اساسا مشکل اصلي ما نيست.
وي ادامه داد: اولين نياز ما ايجاد يک تشکيلات قوي است تا بتواند براي حوزه هاي مختلف خرما از کاشت تا برداشت و فروش صادرات تصميمات ويژه اي بگيرد.
بر اساس اين گزارش اين جلسه بيش از 4 ساعت به طول انجاميد و البته بسياري از حضار نتوانستند نقطه نظرات خود را بيان کنند.
در پايان اين جلسه قرار شد تا مهندس شريعتمدار با جمع آوري نظرات تمامي توليد کنندگان و تجار حوزه خرما، ماحصل جلسه امروز را براي متوليان بخش کشاورزي ارسال نمايد.







»
تصاویر مرتبط

















این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 65]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن