تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله هرگاه ميهمان داشتند، با او غذا مى‏خوردند و دست ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805451945




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آيا رنسانس هسته اي متوقف شده است؟


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۲ مرداد ۱۳۹۳ (۲۳:۲۹ب.ظ)
نگاهي به اقتصاد انرژي هسته اي ايالات متحده؛ آيا "رنسانس هسته اي" متوقف شده است؟ گروه بين الملل خبرگزاري موج
به گزارش خبرنگار بين الملل خبرگزاري موج، تغييرات اقتصادي ايالات متحده آمريکا به عنوان نخستين اقتصاد جهان، همواره زير ذره بين رسانه ها و محافل اقتصادي قرار داشته و دارد. همواره اخباري در مورد نرخ دلار، شاخص هاي مختلف اقتصادي، بدهي هاي عمومي اين کشور و بسياري ديگر از مباحث اقتصادي در رسانه ها بازتاب پيدا مي کند، اما؛ با اين وجود يکي از مسائلي که بحث هاي اقتصادي پيرامون آن بسيار به ندرت در رسانه ها مورد بررسي قرار مي گيرد، برنامه هاي هسته اي اين کشور است.
انرژي هسته اي ايالات متحده بوسيله 100 رآکتور اتمي تأمين مي شود که اين رآکتورها در قالب 65 نيروگاه اتمي به توليد انرژي مي پردازند و در مجموع 790 ترا وات ساعت الکريسيته توليد مي کنند که اين رقم معادل 19.2 درصد از کل الکتريسيته مورد نياز اين کشور در سال 2011 بوده است.
ساخت کليه نيروگاه هاي هسته اي ايالات متحده و تقريبا تمامي رآکتورهاي اين نيروگاه ها، از سال 1974 آغاز شد، اما؛ بروز حادثه در رآکتورهاي نيروگاه Three Mile Island در سال 1979 موجب خسارات مهم اقتصادي براي اين کشور شد، امري که موجب لغو سفارش تأسيس بيش از 100 رآکتور اتمي ديگر در اين کشور در سال پاياني دهه 1970 و همچنين در طول دهه 1980 شده و موجب ورشکستگي بسياري از شرکت هاي مربوطه نيز شد.
با گذار از اين سال ها، عرصه انرژي هسته اي ايالات متحده در دهه 2000 شاهد رقابت در جلب توجه به اين عرصه بود که از آن به عنوان "رنسانس هسته اي" آمريکا نام برده مي شود. بر اساس اين برنامه و نظريه، ساخت تأسيسات متعددي در دستور کار قرار گرفت، اما؛ چالش هاي اقتصادي اين کشور و پس از آن حوادث هسته اي سال 2011 کشور ژاپن در اثر سونامي، موجب لغو اغلب اين برنامه ها شد. پس از آن در سال 2012، مقامات هسته اي آمريکا ادعا کردند که 5 رآکتور ديگر تا سال 2020 وارد چرخه انرژي هسته اي اين کشور خواهد شد.
از سوي ديگر بهاي پايين گاز طبيعي از سال 2008 سبب آن شد که تأسيس زيرساخت هاي گاز طبيعي به عنوان جايگزيني مناسب براي تأسيس رآکتورهاي هسته اي مطرح شود. در آگوست 2011 (مرداد 1390) مقامات انرژي هسته اي آمريکا اعلام کردند که اينک زمان تأسيس نيروگاه ها و رآکتورهاي جديد نيست. آنها تهديدات امنيتي، مخالفت هاي سياسي و کمبود بودجه را به عنوان دليل اين امر رد کردند و دليل آن را بهاي پايين گاز طبيعي و مقرون به صرفه بودن آن دانستند.
نشريه "اکونوميست" در سال 2010 گزارش داد که ميزان تقاضا براي انرژي هسته اي در بازار بورس و سهام آمريکا رو به کاهش است و عنوان کرد که در سال هاي پيش از 2010 ميزان تقاضاي رآکتور جديد در اين کشور معادل احداث 30 رآکتور بوده است که اين رقم در پايان سال 2010 به احداث دوازده رآکتور کاهش يافته است.
به دنبال کاهش قيمت گاز طبيعي چهار رآکتور قديمي ايالات متحده در سال 2013، به طور کامل و براي هميشه تعطيل شدند. اين چهار رآکتور شامل San Onofre 2, 3 در کاليفرنيا، Crystal River 3 در فلوريدا و Kewaunee در ويسکانسين مي شود. همچنين دو رآکتور Vermont Yankee در ورنون و Indian Point در نيويورک نيز در شرف تعطيلي هستند. مقامات هسته اي ايالات متحده مدعي شده اند که تعطيلي اين رآکتورها بوسيله جايگزيني آنها با 5 رآکتور جديد (که وعده تأسيس آنها تا سال 2020 داده شده) که در مجموع 5 هزار مگاوات انرژي توليد خواهند کرد، جبران خواهد شد.
از سوي ديگر با لغو احداث 5 رآکتور ديگر در آمريکا، اين بحث در محافل اقتصادي مطرح شد که عرصه انرژي هسته اي اين کشور با مشکلات اقتصادي و عملياتي بسياري رو به رو است. به دنبال اين شرايط، مارک کوپر، اقتصاددان، از بروز مشکل و چالش در ادامه راه فعاليت ده رآکتور ديگر خبر داد و اعلام کرد که سياست گذاران بايد از اين اتفاقات بياموزند که "عرصه انرژي هسته اي احتياج به فضاي رقابتي دارد".
همچنين در آگوست 2012 (مرداد 1391) نيز متخصصان شرکت انرژي Exelon اعلام کردند که شرايط اقتصادي و بازار و به خصوص قيمت پايين گاز طبيعي، موجب آن شده است که رقابت در بازار انرژي هسته اي به رقابتي بي بازده و قابل پيش بيني تبديل شود".
در پايان بايد اين نکته را افزود که متخصصان اقتصاد و انرژي در ايالات متحده بر اين باورند که چالش هاي حوزه انرژي هسته اي ادامه خواهد داشت و هر روز عرصه را بر فعالان اين حوزه تنگ تر خواهد کرد که از آن جمله بايد به مشکلات پيش روي تأسيس رآکتورهاي جديد اشاره کرد که موجب آن شده تا هزينه هاي اين تأسيسات از طريق افزايش ماليات شهروندان ايالات متحده تأمين شود.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن