تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس جز با اجراى حدود و احكام خدا خوشبخت نمى‏شود و جز با ضايع كردن آن بدبخت نمى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804890275




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دانشگاههای علمی غیرکاربردی -آتوسا آزرم


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: دانشگاههای علمی غیرکاربردی -آتوسا آزرم در آستانه سال تحصیلی جدید رقابت دانشگاهها و موسسات آموزشی برای جذب دانشجویان به اوج خود رسیده است.


این مراکز آموزشی در تبلیغاتشان با نوشتن واژه ˈ بدون کنکورˈ درهای امید و آرزو را به روی مخاطبان خاص خود گشوده و در ثبت نام و ارایه رشته های متنوع تحصیلی از هم پیشی می گیرند.
معمولا دانش آموزانی که اقبال و وضعیت مالی خوبی برای رفتن به کلاسهای کنکور ندارند و یا چندین بار در کنکورهای دانشگاههای مختلف رد شده و یا شاید با دل و جان به تحصیل کردن و البته ˈتحصیل با هدفˈ فکر نمی کنند، بیشترین مخاطبان دانشگاههای بدون کنکور هستند.
وجود همین دانشگاههای بدون کنکور است که دانش اموزان پس از اتمام دوره های دبیرستان دل و دماغی برای خواندن دروس و شرکت در ازمونهای سراسری ندارند.
در دهه های 60 و 70 و قبل تر تنها عده ای خاص وارد محیط دانشگاهها می شدند و امروز نیز شاهد موفقیت فارغ التحصیلان دهه های گذشته در همه عرصه ها هستیم ولی از دهه 80 به بعد تقریبا درهای دانشگاههای ˈبدون کنکورˈ در شهرهای مختلف کشور به روی اقشار مختلف باز شد و افراد بنا به سلیقه و شاید وضعیت مالی، دانشگاه مورد نظر را انتخاب و ادامه تحصیل می دهند.
شاید در این میان ارزان قیمت ترین دانشگاهها همان مراکز علمی کاربردی باشد که با هدف جذب جوانان به کسب و کار و کارآفرینی درشهرهای کوچک هر سال به تعداد آنها افزوده می شود.
عدم سخت گیری جذب دانشجویان در این مراکز، باعث شده تا معمولا افرادی بازمانده از دانشگاههای دیگر در مراکز علمی کاربردی ثبت نام و تحصیل کنند.
برگزاری کلاسها در محیطهای نامناسب غیر آموزشی و استیجاری در پر تردد ترین قسمت شهر، اداره کردن این مراکز بطور هیات امنایی توسط افراد معتمد شهر و نه متخصص امر و نه دارای مدرک تحصیلی بالا و انتخاب سلیقه ای اساتید و عدم توجه به مدرک تحصیلی آنها، همه از عوامل زمینه ساز افزایش مراکز علمی کاربردی به ویژه در شهرهای کوچک و البته شهرهایی با نرخ بیکاری بالا است.
به گفته برخی دانشجویان و فارغ التحصیلان این مراکز، استفاده از اساتیدی که مدرک تحصیلی شان در حد لیسانس بوده و تنها تجربه کافی در برخی حرف دارند و همچنین سیستم قوی نمره دهی به دانشجویان و عدم سخت گیری اساتید و آزادی در پوشش دانشجویان ، به قابلیتهای مطلوب این مراکز افزوده است.
اما نکته قابل تامل در ایجاد این مراکز، رشته های تحصیلی ارایه شده برای جذب دانشجویان است.
علاقه خانواده ها به مدرک گرایی و تعداد جوانان بازمانده از دانشگاههای دیگر باعث شده تا برای هر صنفی ، یک رشته تحصیلی در مراکز علمی کاربردی ایجاد شود.
نام برخی رشته ها به گونه ای عجیب و غریب است که حتی دانشجو با تامل آن را بیان می کند و چون تنها به اخذ مدرک فکر می کند ، مجبور به گذراندن دروس می باشد.
رشته های کاردانی تکنولوژی دوخت و لباس، کارشناسی طراحی لباس مجلسی و خانگی، کاردانی امور پیمان ها، کاردان فنی سازه های پیش ساخته، کاردانی نگهداری و مرمت ساختمان ، کاردانی گوشت و فرآورده های گوشتی، کاردانی امور زراعی و باغی و صدها رشته تحصیلی دیگر در مراکز علمی کاربردی جذب دانشجوی بدون کنکور دارند که افراد شاغل برای رفع تکلیف و ارتقا مالی و بیکاران نیز برای اخذ مدرک مجبور به گذراندن دروس آنها هستند و گر نه ماهیت آنها کاملا از اهداف اصلی دانشگاه به دور است.
دانشگاه جامع علمی کاربردی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که با هدف ارتقا سطح مهارت شاغلین بخش های مختلف اقتصادی و افزایش مهارت های حرفه ای فارغ التحصیلان مرکز آموزش که فاقد تجربهٔ اجرایی می باشند تشکیل شده به نحوی که دانش آموختگان بتوانند برای فعالیتی که به آن ها محول می شود، دانش و مهارت لازم را کسب نمایند.
باید دید که آیا هدف اصلی این مراکز که همانا افزایش دانش و مهارت افراد جامعه است محقق شده یا تنها با ارایه مدرک، توقع جوانان را بالا برده و آماری به خیل فارغ التحصیلان دانشگاهی و البته بیکار افزوده است!
کارگاههای تولیدی لباس ایجاد نشده ، تعاونیهای کشاورزی و دامپروری تشکیل نشده و ده ها موسسه تخصصی و مهارتی ایجاد نشده در شهرها و فارغ التحصیلانی که در ادارات دولتی دنبال کار هستند نشان می دهد دانشگاههای علمی کاربردی هنور به هدف اصلی خود که کارآفرینی و ایجاد اشتغال و ایجاد روحیه تعاون است، نرسیده اند.
شاید ضعف سیستم آموزشی و رشته های ارایه شده توسط این مراکز پاسخگوی نیاز جامعه و جوانان مناطق مختلف نیست زیرا همانطور که از نام برخی رشته ها پیداست، مهارت و بازار کاری به دنبال نداشته و صرفا برای سرگرمی جوانان و در نهایت دادن مدرک دانشجو می پذیرند.
خبرنگار دفتر نمایندگی بروجرد



11/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن