تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): کسی که در پی برآوردن نیاز برادر مسلمان خود باشد، تا زمانی که در این راه است خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819735114




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شورای امنیت بی تفاوت و قدرتهای جهانی مانع از ابتکار عمل شورا در مورد غزه و اوکراین


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: نیویورک تایمز: شورای امنیت بی تفاوت و قدرتهای جهانی مانع از ابتکار عمل شورا در مورد غزه و اوکراین تهران - ایرنا - نیویورک تایمز در تفسیری نوشت: آمار تلفات درگیری های ˈغزهˈ تکان دهنده و رو به فزونی است و شورای امنیت بی تفاوت مانده است و درگیر بودن قدرتهای جهانی دارای حق وتو در منازعات غزه و اوکراین، این شورا را عملا از ابتکار عمل در حل این دو بحران عاجز کرده است.


در این تفسیر آمده است:
فارغ از جنگ داخلی سوریه, بحرانهای انسانی و قربانی شدن انسانهای بی گناه در ستیزه های سراسر جهان از ˈغزهˈ گرفته تا اوکراین؛ دیپلماتهای سازمان ملل را نیز متاثر ساخته است به طوری که برخی آن را حتی جنایت علیه بشریت می شمرند.
با وجود تاثر قلبی عمیق از این جنایات, هنوز هم 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل هیچ کاری از دستشان برای خاتمه دادن به این ستیزه ها برنیامده است .
مشکل این نیست که قدرتهای بزرگ جهان اصلاˈ توجهی به حل این مشکلات بغرنج جهانی ندارند، بلکه مشکل این است که این قدرتها خود به نوعی در هریک از این ستیزه ها درگیرند.
در هریک از دو منازعه اوکراین و غزه ؛ روسیه و آمریکا هریک به نوعی در آنها درگیرند.
طبق قواعد سازمان ملل این دو کشور به علاوه سه کشور دیگر عضو دائم شوری امنیت شامل انگلیس ؛ فرانسه و چین قادر هستند هر مصوبه شورای امنیت را که منطبق با مصالح ومنافع خود نیابند؛ وتو کنند.
آمریکا تا به حال 14 قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را وتو کرده است که اغلب مربوط به مناقشه اسرائیل - فلسطینیان بوده است .
روسیه هم 11 بار این قطعنامه ها را وتو کرده است که عمده آنها به نوعی مربوط به متحدانش از جمله سوریه بوده است.
فرانسه هم چند ماه قبل از همین حق انحصاری وتو برای ممانعت از صدور قطعنامه شورای امنیت در مورد بحران کشور ˈآفریقای مرکزیˈ استفاده کرد و مانع از آن شد که قطعنامه اعزام نیروی صلح بان سازمان ملل به آفریقای مرکزی به تصویب برسد.
ˈژرار آروˈ سفیر فرانسه در سازمان ملل که روز جمعه دوره ماموریتش در این سازمان به اتمام رسید در این باره توضیح می دهد : ˈ در بحرانهایی که منافع یکی از قدرتهای بزرگ جهانی عضو دائم شورای امنیت با آن گره خورده است, این قدرتها با استفاده از حق وتو مانع از دخالت شورا برای حل بحران می شوندˈ.
وی می افزاید: ˈ سازمان ملل هم به تدریج به این ذهنیت رسیده است خود را منحصراˈ درگیر بحرانهایی سازد که منافع هیچ کس در آن دخیل نیستˈ.
در مورد غزه, آمار قربانیان این نبرد ازهزار تن هم تجاوز کرده است ،اما شوری امنیت سازمان ملل هفته گذشته نتوانست قطعنامه ای را که کشورهای عرب برای حفاظت از جان غیر نظامیان در این نبرد پییشنهاد کرده بودند را به تصویب برساند .
اواخر هفته گذشته اعضاء شورای امنیت اعلام کردند که منتظر به ثمر نشستن تلاشهای ˈجان کریˈ وزیر خارجه آمریکا برای برقراری آتش بس در غزه هستند تا با توجه به نتیجه آن در این باره تصمیم گیری کنند.
در مورد بحران اوکراین؛ هم شورای امنیت از ارائه یک راه حل سیاسی برای این بحران عاجز ماند .
تحلیلگران سیاسی این بحران را جنگ نیابتی روسیه با غرب می نامند.
در مورد جنگ داخلی سوریه هم ، حمایت مسکو از رژیم ˈبشار اسدˈ باعث شد تا روسیه چهار بار پیاپی قطعنامه های سازمان ملل در مورد سوریه را وتو کند.
حق وتو اعضاء دائم شورای امنیت را قادر ساخته است هر تهدیدی را که علیه منافع استراتژیک خود تشخیص دهند دفع نمایند.
این در حالیست که یکی از اصول متعالی سازمان ملل متحد مراقبت از جان غیر نظامیان در جایی است که کشورهای متبوع این انسانها از این مهم عاجزند.
اما در مورد غزه, بی تفاوتی شورای امنیت در قبال حوادث غزه فریاد منتقدان شورا را در هفته گذشته بر انگیخت و این منتقدان مسئولیت وجدانی و اخلاقی اعضاء دائم شورای امنیت را در قبال این حوادث به آنها گوشزد کردند .
ˈگیلهرم دو آگوئیار پاتریوتاˈ قائم مقام نمایندگی دائم برزیل در سازمان ملل سه شنبه گذشته با انتقاد شدید از بی تفاوتی شورای امنیت در قبال حوادث غزه گفت: ˈ شورای امنیت در سایر موارد به نحوی قابل ستایش تاکید اخص بر لزوم مراقبت از جان غیرنظامیان داشت اما در حوادث غزه که مربوط به حفظ جان فلسطینیان می شود که زیر هجمه ای از فشار سنگین خشونت قرار دارند ,شورا این مسئولیت اخلاقی خود را نادیده می انگارد ˈ.
به اعتقاد تحلیلگران سیاسی ؛ شورای امنیت در ماههای اخیر تنها اقدام موثرش در زمینه فرو نشاندن خشونتها بوده است نه متوقف ساختن کارزار و جنگ ˈ.
به دنبال سقوط یک فروند هواپیمای مالزیایی و متهم شدن روسیه به حمایت از جدایی طلبان اوکراین که غرب آنان را مسئول سرنگون ساختن هواپیمای مالزیایی می شناسد شورای امنیت قطعنامه ای را برای تحقیقات بین المللی در مورد این سانحه هوایی تصویب کرد.
شورای امنیت همچنین در مورد جنگ داخلی سوریه ارسال کمکهای بشردوستانه به مناطق تحت تصرف معارضان را نیز تصویب کرد. اولین محموله از این کمک ها پنجشنبه گذشته راهی سوریه شد.
صاحب نظران سیاسی اینگونه تحرکات را ˈسوپاپ اطمینانˈ سازمان ملل برای ممانعت از یک راه حل سیاسی پایدار جهت حل بحران ارزیابی می کنند.
یکی از این تحلیلگران به نام ˈگووانˈ در آمریکا می گوید: ˈ گاهی اوقات شما به شورا می آیید تا نشان دهید تا چه انداه خشمگین هستید و گاهی اوقات هم به شورا می روید تا برای یک معامله زمان بخرید ˈ.
به اعتقاد این تحلیلگران سیاسی قطعنامه شورا مربوط به حل بحران اوکراین که بر لزوم اعزام گروه تحقیق به این کشور دلالت داشت ، نه بر تقویت قوای نظامی در سطح میدانی تاثیر داشت و نه راهی به روی صلح گشود.
چهارشنبه گذشته تنها دو روز بعد از تصویب مصوبه شورا در مورد اوکراین, دو فروند جت اوکراین سرنگون شد و کی یف ؛ روسیه را عامل آن معرفی کرد.
رسانام**1591**1446



05/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن