تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به احترام پدر و معلمت از جای برخیز هرچند فرمان روا باشی.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820403529




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دیپلماسى جهاد؛ راهکار ضداستکباری امام راحل


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:




دیپلماسى جهاد؛ راهکار ضداستکباری امام راحل خبرگزاری رسا ـ‌ امام خمینى (قدس سره) با تکیه بر ضرورت ارتقاى روحیه دفاعى ملت مسلمان ایران علاوه بر تاکید بر پایدارى، مقاومت، ایثار، توکل بر خدا و اعتماد به نفس، بر بسیج عمومى براى دفاع از کشور اسلامى و تحکیم جایگاه ملت ایران در صحنه تاریخ تاکید داشتند.



به گزارش خبرگزاری رسا، دیپلماسى جهاد و یا به عبارت بهتر راهکارهاى تبلیغاتى حضرت امام خمینى (قدس سره) براى اثبات حقانیت جمهورى اسلامى ایران در دوران دفاع مشروع و مقدس خود، با هدف رساندن صداى مظلومیت کشور اسلامى به گوش سایر ملت‏ها و به ویژه مسلمانان و مستضعفان و با انگیزه مجاب کردن خردها و قانع ساختن وجدان‏ها و جذب و پشتیبانى افکار عمومى داخلى و بین‏المللى، به عنوان وسیله‏اى براى ایجاد ارتباط با مخاطبان داخلى و خارجى از طریق سازمان‏هاى رسمى چون سفارتخانه‏ها و سازمان‏ها و نیز محافل غیر رسمى همچون نخبگان، اندیشمندان و نویسندگان، عمل مى‏نماید. با تامل و تعمق در بیانات حضرت امام خمینى (قدس سره) این دیپلماسى را مى‏توان در سطوح داخلى (ملى)، بین ملتى، منطقه‏اى، فرا منطقه‏اى و بین‏المللى، مورد بررسى قرار داد. الف: سطح داخلى (ملى)حضرت امام خمینى (قدس سره) با تکیه بر ضرورت ارتقاى روحیه دفاعى ملت مسلمان ایران علاوه بر تاکید بر پایدارى، مقاومت، ایثار، توکل بر خدا و اعتماد به نفس، بر بسیج عمومى براى دفاع از کشور اسلامى و تحکیم جایگاه ملت ایران در صحنه تاریخ تاکید داشتند.کلیه اقداماتى که براى آماده‏سازى حضور مردم در جبهه‏ها و تشکیل ارتش بیست میلیونى براى دفاع از میهن اسلامى صورت مى‏گرفت در راستاى دیپلماسى جهاد در سطح داخلى به شمار مى‏آمد؛ و به همین دلیل بود که امام (قدس سره) در این رابطه بر جنگ دائمى اسلام و کفر تاکید داشتند. از این رو استدلال امام (قدس سره) براى تداوم دفاع در عرصه داخلى بیشتر بر محور صیانت و دفاع از اسلام استوار بود تا آنجا که ایشان همواره تاکید مى‏نمودند: «جنگ ما جنگى است بین اسلام و کفر، نه مابین یک کشور و کشور دیگر؛ مابین اسلام و کفر است. امروز اگر ما عقب‏نشینى کنیم اسلام را شکست دادیم. امروز ما نمى‏توانیم عقب نشینى کنیم».امام (قدس سره) همچنین براى قانع ساختن ملت ایران براى محکم‏تر نمودن تصمیم خود، حضور در جبهه‏ها را مظهر افتخار و سربلندى ملى مى‏دانستند؛ «رزمندگان عزیز و دلاور ما اعم از ارتش و سپاه و بسیج با تکیه بر ایمان و سلاح و امید به نصرت حق با حمایت بى‏دریغ مردم به نبرد و دفاع مقدس خود ادامه بدهند و عزم‏ها را جزم کنند. بر دشمن زبون بتازند و با همت خود افتخار، نصرت و پیروزى را به ارمغان آورند که سرنوشت جنگ در جبهه‏ها رقم مى‏خورد نه در میدان مذاکره‏ها».امام (قدس سره) همچنین در این رابطه مى‏فرمودند: «قدرت‏هاى امکانى در مقابل نصر الهى ناچیز است».ب: سطح بین‏ملتى‏حضرت امام خمینى (قدس سره) نه تنها به متقاعد ساختن ملت مسلمان ایران مى‏پرداختند بلکه در این سطح در راستاى رساندن صداى مظلومیت کشور اسلامى به گوش سایر ملت‏ها به اقناع ملت عراق نیز توجه داشتند تا از این طریق رژیم بعثى عراق را از داخل نیز مورد تهاجم قرار دهند. امام خمینى (قدس سره) از این طریق سعى داشتند تا از یک سو افکار عمومى کشور عراق را با اندیشه دفاعى ملت ایران همراه سازند و از سویى دیگر در روحیه و اراده دشمن تزلزل ایجاد نمایند؛ «این مطالب را باید ملت عراق بدانند که امروز جنگ بین اسلام و کفر است و بر همه مسلمین واجب است که از اسلام دفاع کنند».از طرف دیگر هدف امام (قدس سره) در این سطح، تقابل حکومت و ملت در عراق بود و در این راستا مى‏فرمودند: «ملت عراق باید متوجه این معنا باشد که اگر چنانچه صدام در عراق باقى بماند آنها را رو به فساد مى‏کشد».امام (قدس سره) در این خصوص همچنین با تاکید بر اینکه جنگ میان ایران و عراق عاقبتى جز برادرکشى و به شهادت رساندن مسلمانان در پى ندارد، ارتش عراق را از تداوم جنگ بر حذر مى‏داشتند و در این باره مى‏فرمودند: «آنها (ارتش عراق) براى چه جنگ مى‏کنند؟ با کى جنگ مى‏کنند؟ روى چه انگیزه‏اى جنگ مى‏کنند؟ مقابل آنها مسلمانان هستند».ج: سطح منطقه‏اى‏حضرت امام خمینى (قدس سره) در این سطح همواره در قبال کشورهاى مسلمان منطقه سعى در خنثى کردن حیله و ترفندهاى تبلیغاتى دشمن مبنى بر جلوه دادن ایران به عنوان کشورى غیرمتمدن و توسعه طلب، داشتند. امام (قدس سره) با تبیین مظلومیت ملت مسلمان ایران و ستم متجاوزان بعثى نزد افکار عمومى مسلمانان منطقه به شیوه‏هاى مختلف از جمله با مخاطب قرار دادن نمایندگان کشورها در نهادهاى اسلامى به خصوص در سازمان کنفرانس اسلامى و کنگره‏هاى بزرگ اسلامى همچون کنگره حج به تشریح این موضوع مى‏پرداختند که مقتضى است به تجاوزگرى‏ها و تهاجمات دشمن پاسخ داده شود.امام (قدس سره) در این رابطه مى‏فرمایند: «نه اینکه ما سر جنگ داریم، ما مى‏خواهیم عالم در صلح باشد. ما مى‏خواهیم همه مسلمین و غیر مسلمین همه در صلح و صفا باشند لکن معنایش این نیست که اگر یک کسى بخواهد بریزد در منزل کسى و تعدى کند ما بگوییم که سر صلح داشته باشید و تن بدهید به ظالم. همانطورى که ظلم حرام است تن دادن به ظلم هم حرام است.»«ما داریم از حق اسلام دفاع مى‏کنیم، ما داریم از حق مسلمین دفاع مى‏کنیم، ما نمى‏خواهیم جنگ بکنیم. از اول هم جنگ نداشتیم. بعد از اینکه به ما حمله کردند، ما دفاع کردیم، حالا هم در حال دفاع هستیم». «ما از الان هم اعلام مى‏کنیم که نه هیچ روزى جنگجو بودیم به این معنا که حمله کنیم به یک کشور اسلامى، براى اینکه .... ما همه کشورهاى اسلامى را از خودمان مى‏دانیم.»د: سطح فرامنطقه‏اى‏حضرت امام خمینى (قدس سره) در این سطح در توجیه افکار عمومى جهان سوم و کشورهاى مستضعف، بر ابعاد ضد امپریالیستى جنگ و اهداف عدالتخواهانه و آزادى‏طلبانه آن تاکید داشتند. ایشان در این سطح همواره بر انگیزه دفاعى ایران براى حفظ استقلال، تمامیت ارضى و حاکمیت ملى تاکید مى‏نمودند و به بیان این نکته مى‏پرداختند که دفاع مقدس جمهورى اسلامى ایران نه تنها براى دفاع از مظلومان ایران که براى حمایت از ستمدیدگان جهان، برقرارى عدالت و احقاق حقوق مستضعفین است؛ «ما مظلومیت خویش و ستم متجاوزان را در جنگ ثابت نموده‏ایم.» «ما در جنگ، پرده از چهره تزویر جهانخواران کنار زدیم.»«مساله مخالفت همه قدرتمندان دنیا با ایران است، مساله یک مساله‏اى نیست که مخفى باشد. خودشان هم اقرار دارند. خودشان هم مى‏گویند که نباید عراق شکست بخورد. میزان، عراق و صدام نیست، میزان، پیشرفت اسلام است».حضرت امام خمینى (قدس سره) در این سطح همچنین با هدف متقاعد ساختن افکار عمومى کشورهاى مستضعف و دگرگون‏سازى شیوه تفکر آنان نسبت به جنگ و تغییر الگوى رفتارى آنها در قبال جمهورى اسلامى ایران، همواره بر صلح‏طلبى ایران و جنگ‏افروزى دشمنان در تمامى زمان‏ها و حوزه‏ها تاکید مى‏نمودند تا از این طریق ادعاى صلح‏جویى و صلح‏طلبى آنان را زیر سؤال برده و بر ضرورت همکارى و تعاون ایران با جهان سوم براى دفع مداخله‏جویى‏هاى قدرت‏هایى که ادعاى مسالمت‏جویى دارند، تاکید کنند؛ «مدعیان صلح‏طلبى و انسان‏دوستى با تمام توان سعى در افروختن آتش فتنه و جنگ در همه جا به خصوص در ایران مى‏نمایند و با اسلحه‏هاى کشنده و بمب‏هاى آتش‏زا و شیمیایى به دشمنان اسلام کمک‏هاى بى‏دریغ مى‏نمایند».ه: سطح بین‏المللى‏حضرت امام خمینى (قدس سره) در این سطح سعى داشتند تا با تبیین مغایرت تبلیغات امپریالیست‏ها با واقعیت‏هاى موجود در جنگ تحمیلى و با انعکاس مظلومیت‏هاى ملت مسلمان ایران، به اثبات حقانیت دفاع مقدس، تغییر دیدگاه ملت‏هاى جهان و تطبیق آن با واقعیات موجود، اهتمام ورزند. ایشان درصدد بازنمودن این واقعیت بودند که اقدام دفاعى ایران با ارزش‏ها و هنجارهاى انسانى حاکم بر نظام بین‏الملل انطباق دارد تا از این طریق به شناساندن واقعیات به افکار عمومى جهانى و تغییر ذهنیت محافل بین‏المللى بپردازند و با بیان عدم مطلوبیت جنگ براى ایران اسلامى و التزام اسلام به مسائل انسانى و رعایت حقوق بشر و نوع دوستى در حین جنگ، به روشن نمودن این واقعیت بپردازند که جنگ بین دو کشور اسلامى نباید موجب سوء استفاده تبلیغاتى دشمنان اسلام در نشان دادن این دین به عنوان مکتبى جنگ افروز و مخالف صلح گردد؛ «اینها دارند اسلام را یک جورى معرفى مى‏کنند، اسلام مى‏خواهد جنگ بکند. با اینکه اسلام هیچ وقت نخواسته یعنى ما نخواستیم جنگ بکنیم، آنها جنگ را براى ما آوردند، ما دفاع مى‏کنیم».«لکن باید تبلیغاتمان زیاد بشود که لااقل ما بتوانیم به ملت‏ها بفهمانیم که تبلیغاتى که اینها بر ضد اسلام و مسلمین و بر ضد جمهورى اسلامى مى‏کنند تمام غلط است».«اسلام هم حقوق بشر را محترم مى‏شمارد و هم به آن عمل مى‏کند».«اسلام وقتى هم که جنگ مى‏کرد، جنگ کردنش مثل جنگ کردن کشورگشاها نبوده است که بخواهد کشورى را بگیرد، اسلام مى‏خواسته آدم درست کند.»«قبول قطعنامه از طرف جمهورى اسلامى ایران به معناى حل مساله جنگ نیست. با اعلام این تصمیم، حربه تبلیغات جهان‏خواران علیه ما کم شده است».نتیجه‏گیرى‏با عنایت به آنچه مورد بررسى قرار گرفت این نکته را دریافتیم که حضرت امام خمینى (قدس سره) در هر یک از سطوح تحلیل، بر بیان اثربخش‏ترین واقعیت جنگ از نظر تبلیغاتى با توجه به تناسب آن با نوع مخاطب، تاکید داشتند. به عبارت دیگر ایشان با عنایت به مخاطبان خود، از کلیه راهکارهاى تبلیغاتى براى اثبات حقانیت جمهورى اسلامى ایران در دفاع مشروع و مقدس خود از سطوح گوناگون تحلیل بهره مى‏بردند./918/د101/س  منبع: ماهنامه آموزشى اطلاع رسانى ؛ شماره‏101




۱۳۹۳/۵/۲






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن