واضح آرشیو وب فارسی:فارس: استاد حوزه علمیه نجف اشرف:
علم غیب ائمه اطهار (ع) غیراستقلالی و متکی به علم الهی است
استاد حوزه علمیه نجف اشرف با انتقاد از کسانی که منکر علم ائمه اطهار (ع) میشوند، گفت: علم غیب امامان معصوم (ع) غیراستقلالی است و تکیه بر علم خدای متعال دارد.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیتالله سید محمود بحرالعلوم میردامادی در ادامه سلسله جلسات اصول اعتقادی که بعد از ظهر امروز با عنوان آخرالزمان و وظایف منتظران برگزار شد با تأکید بر اینکه عقاید منتظران امام زمان (عج) باید برهانی باشند، اظهار کرد: عقاید باید با استدلال و برهان همراه باشد و با کشف و شهود و خواب که امثال صوفیها به آن اعتقاد دارند نمیتوان به حقیقت رسید. وی با تأکید بر اینکه قرآن کریم طرفدار استدلال و برهان است، خاطرنشان کرد: عقاید نباید تقلیدی باشد، اگر اعتقاد از روی برهان بود فریب نخواهید خورد و با وجود تمام شبهات و تبلیغات منفی در اعتقادتان خللی ایجاد نخواهد شد. استاد حوزه علمیه نجف اشرف با اشاره به اینکه در جلسات قبل، آیه آخر سوره مبارکه رعد به عنوان آیه اثبات حقانیت پیامبر اکرم (ص) بیان شد، تصریح کرد: در این آیه شریفه ثابت کردیم که دو شاهد که یکی قرآن و دومی امیرالمؤمنین (ع) که علم الکتاب را در اختیار دارد و فرزندان مطهرشان تا امام زمان (عج) بر حقانیت اسلام و پیامبر اکرم (ص) شهادت میدهند. آیتالله بحرالعلوم میردامادی با اشاره به آیه 40 سوره مبارکه نمل، عنوان کرد: خداوند در این آیه میفرماید، «قالَ الَّذی عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْکِتابِ...»، این آیه درباره آصف بن برخیا، وزیر حضرت سلیمان (ع) است که طبق نص قرآن کریم بخشی از علم کتاب را در اختیار دارد. وی ادامه داد: طبق این آیه شریفه علم آصفبن برخیا در برابر علم بیکران علی بن ابیطالب (ع)، مانند خیس شدن بال مگس در دریا است. بنیانگذار مرکز جهانی حضرت ولیعصر (عج) در اثبات این مطلب به روایتی از امام صادق (ع) اشاره کرده و گفت: یکی از مأموران ساواک منصور دوانیقی نزد امام صادق (ع) رفت و به ایشان گفت شنیدهام شما علم غیب دارید؟ حضرت فرمودند نه اینچنین نیست؟ دوستان حضرت ناراحت شدند. از ایشان پرسیدند آیا شما علم غیب ندارید؟ فرمود آیا شما آیه «قالَ الَّذی عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْکِتابِ...» را خواندید، گفتند بله، حضرت پاسخ داد این آیه درباره آصف بن برخیا است که قسمتی از علم را نزد خود داشت. آیتالله بحرالعلوم میردامادی اضافه کرد: حضرت به شاگردانش فرمود، آیا آیه «و من عنده علم الکتاب» را نیز میدانید؟ گفتند بله، حضرت فرمود کسی که همه علم کتاب را دارد من هستم. از این روایت استدلال میشود که امام (ع) نمیخواستند مأمور گزارشی را درباره امام به دستگاه حکومتی بدهد که کلاس حضرت تعطیل شود. وی با اشاره به اینکه در اینجا ممکن است شائبه دروغ گفتن پیش بیاید، بیان کرد: امام صادق (ع) قصدشان از ندانستن علم غیب این بود که علم غیب استقلالی نمیدانند. استاد حوزه علمیه نجف اشرف با انتقاد از افرادی که در سخنرانیهایشان علم امامت را منکر میشوند، یادآور شد: اگر جایی دیدید امام فرموده که علم غیب نمیدانیم، یعنی علم غیب استقلالی نمیدانیم و این سخن به معنی این است که امام علم مستقل منهای خدا ندارد. اگر کسی بگوید علم امام از خودش است عقیدهاش دچار مشکل است. کسی که علم غیب استقلالی دارد فقط خداست و علم غیب پیامبر و ائمه اطهار (ع) تکیه بر خدا دارد و از خدا مستقل نیست. انتهای پیام/78009/ذ40
93/04/27 - 18:14
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]