تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1837438220
عروج قبله
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
عروج قبله
جبرئیل در بین زمین و آسمان ندائی درداد: تهدمت و الله ارکان الهدی… بخدای سوگند که ارکان هدایت ویران شدند، نشانه های تقوا فرو رفته و محو شدند، رشته محکم خدا گسیخت.
به این مطلب امتیاز دهید
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، سال چهل و شب ۱۹ ماه رمضان را امام از زمانهای بسیار دور انتظار میکشید. رسول خدا صلی الله علیه و آله او را از واقعه شهادتش خبر داده بود و امام علیه السلام غافلگیرانه و بی خبر با مرگ مواجه نشده بود. ما از پیش هم گفته بودیم چه بسا ایام امام علیه السلام دستی به سر و آنگاه به محاسن خود می کشید و از خضاب محاسن خود با خون سر خویش خبر میداد. و یا گاهی که اندوه و غم بر او مستولی شده و شوق دیدار پروردگار در دل او زندهتر میشد دست به دعا بر میداشت که خدا شقاوت پسر مرادی (ابن ملجم) را برسان.
سال چهل هجری، سال نکبتبار برای امت اسلام و برای امام سالی پربرکت و راحت افزا بود. فوز عظیمی را که امام طالب آن بود. یعنی شهادت، در این سال نصیب او شد و ندای فزت و رب الکعبه را امام علیه السلام در این سال در محراب عبادت، آنهم با چهرهای خون آلود سر داد.
چه زیباست آن لحظه و ساعتی که آدمی احساس میکند همه برنامه و تکالیفش را در زندگی انجام داده و اینک فارغ البال با چهره ای سرخ و با غروری الهی به وعده گاه موعود و بجوار حق بشتابد و دفتر زندگی اش را در بعد انجام وظیفه بسته میبیند.
ماه رمضان سال چهلم فرا رسید. او برای دیدار و وداع، و هم انجام صله رحم هر شب میهمان یکی از فرزندان و در کنار آنها بود. افطاری مختصری که بنا به دستور او مختصر بود برایش میآوردند و بر اساس اسناد نوشته ها او بیش از سه لقمه تناول نمی کرد. به هنگامی که فرزندان به علت محبت و خیرخواهی، پدر را به خوردن بیشتر تشویق می کردند. امام علیه السلام می فرمود نه، نمیخورم، دوست دارم خدای را در حالت و وضعیتی ملاقات کنم که شکم من به پشت چسبیده و در شرایط خالی و گرسنه مانند باشم احب ان القی اله و انا خمیص(پاورقی ۱- ص ۶۰ عمدة الطالب).
پس از افطار سرگرم عبادت و ذکر و مناجات میشد. خوابی بس محدود و مختصر داشت، نگاهش به آسمان بیشتر از دیگر ایام بود. توصیههای لازم را به هر یک از فرزندان میکرد، آنها را به رعایت تقوا و پرهیز از گناه سفارش میکرد. شب شهادت
شب شهادت بر اساس اسنادی که در دست است او در خانه ام کلثوم بود. اما این کلثوم کیست جای بحث و سخن است. ظاهرا سه دختر امام کنیه ام کلثوم داشتند دو دختر از فاطمه و دختری هم از همسری دیگر.
بر اساس شواهدی که در دست است شب آخر زندگی در خانه ام کلثوم اول، یعنی زینب کبری بود و این از سخنان رد و بدل شده فیما بین آنها و برادران، مخصوصا پس از ضربه خوردن بدست میآید. طبق روال سه لقمهای افطار کرد و به عبادت پرداخت. ولی بسیار بی قرار بنظر میرسید. و دخترش از او علت آن را پرسید. ظاهرا چنین جواب شنید: احساسم این است که امشب شب لقای حق است. در آن شب زیاد از اطاق بیرون آمده و به آسمان مینگریست و میفرمود به خدا قسم به من دروغ نرساندهاند و داستان دروغ نیست، امشب همان شبی است که خدای وعده داده است. و الله ما کذبت و ما کذبت و انها اللیلة اللتی وعد الله… .
(پاورقی ۲- همان منبع). تفکر در شب مرگ
به گفته جرج جرداق امام علیه السلام در شب مرگ ساعتی زانوها را در بغل گرفت و لحظاتی به فکر فرو رفت. گذشته حیات خود را از روزگاران دور بنظر آورد. بیاد آورد:
روزگار کودکی و حیات خود را در خانه پیامبر صلی الله علیه و آله که سایه او را بر سر داشت و دست پر مهر او را در بازوگیری از او.
روزگار قبول اسلام و رنجها و مرارتهائی را که در دوران قبل از هجرت متحمل شده و شاید زجرها و شکنجههای یاران و مؤمنان اولیه بود.
شب هجرت و ساعات پر هراس شب را که به اتکای پروردگار در بستر رسول خدا صلی الله علیه و آله خوابید تا او جان سالم را بدر برد و در خدمت رشد بشریت باشد.
دوران پس از هجرت تا زمان مرگ رسول خدا صلی الله علیه و آله که سراسر آن به جنگ و درگیری با جاهلان و مشرکان گذشت و در فاصله ۱۰ سال ۸۴ غزوه و یا کمتر را پشت سر گذارده بود.
دوران سقیفه و پایه گذاریها و صدمات و لطمات ناشیه از آن و غصب خلافتی که سبب شد او ۲۵ سال از دوران عمر خود را بدور از اعمال قدرت اسلامی بگذراند.
یاران و دوستان و وفاداران که هر کدام یا در میدان به شهادت رسیدند و یا ترور شدند و یا با مرگ طبیعی رخ به نقاب خاک کشیدند. (پاورقی ۳- الامام علی). نگرانی و دل تنگی
از آن همه رنجها و افسردگی دلش گرفت، بویژه از آن بابت که خود را تنها یافت. با قلبی پر از تاثر آماده مرگ شد. بویژه از آن بابت که او زحمات پیامبر و مجاهدان و شهدای اسلام را در معرض هدر و تلف میدید.
او متاثر است از اینکه دوستان وفاداری چون مالک اشتر، محمد بن ابی بکر، سلمان فارسی، ابوذر، عبد الله خباب و… را از دست داده و برخی از اینان به حیله و نیرنگ کشته شده اند و یا با رنج و تاسف از دار دنیا رفته اند.
او در ذهن خود خیانتکاران و خائنان را به محاکمه می کشد و بدکاران را نمیبخشد، بویژه آنها که لطماتی بر پیکر اسلام وارد آورده و زحمات رسول خدا صلی الله علیه و آله را نادیده گرفته اند. در پیشگاه خدا به شکایت میپردازد و… .
اضطراب سراسر وجود زینب را گرفته و نگران است. بنزد پدر می آید که بابا، امشب تو به مسجد مرو، که دلم نگران است. بگذار دیگری بجای تو رود. فرمود لا مفر من القدر. گریز از قدر و قضای خدا ممکن نیست. اگر بلای زمینی باشد بر رفع آن قادرم اگر بلای آسمانی (مرگ) باشد که باید جاری گردد. مسجد، نماز، ترور
بالاخره به مسجد رفت، بر بالای مناره قرار گرفت و آخرین اذان خود را با صدای بلند سرود، به صحن مسجد برای ادای نماز آمد. ابن ملجم به صورت دمرو خوابیده و شمشیر خود را در وسط پا پنهان داشته بود. امام خفتگان در مسجد را بیدار کرد و از جمله ابن ملجم را.
به نماز ایستاد، رکعت اول و دوم را خواند و در حین سر برداشتن از سجده شمشیر زهر آلود ابن ملجم به همراه این فریاد بر سر او فرود آمد که لله الحکم لا لک یا علی علیه السلام. امام علیه السلام بظاهر نماز را تمام کرد و فرمود: بسم الله و بالله و علی ملة رسول الله فزت و رب الکعبة، به نام و یاد خدا و بر اساس آئین رسول خدا جان میدهیم، قسم بخدای کعبه رستگار و راحت شدم.
سپس این آیه قرآن را خواند: منها خلقناکم، و فیها نعیدکم و منها نخرجکم تارة اخری (پاورقی ۴- آیه ۵۵ سوره طه)
شما را از خاک آفریدیم و به خاکتان بر می گردانیم و بار دیگر شما را از آن بیرون می آوریم. گویند جبرئیل در بین زمین و آسمان ندائی درداد که همه مردم کوفه شنیدند: تهدمت و الله ارکان الهدی… بخدای سوگند که ارکان هدایت ویران شدند، نشانه های تقوا فرو رفته و محو شدند، رشته محکم خدا گسیخت، پسر عم پیامبر به شهادت رسید، علی مرتضی کشته شد و بدبختترین بدبختان او را کشته است. عیادتها و دیدارها
ابن ملجم پس از ضربت گریخت، ولی نتوانست خود را مخفی کند و بظاهر از عمل خود گیج و مبهوت مانده بود و سرگردان در کوچهای با همان شمشیر خون آلود ایستاده بود به هنگامی که از او پرسیدند که تو چنین کردی چاره ای جز اعتراف نداشت و بدینسان به زودی دستگیر شد.
امام را در پارچه ای پیچیدند و به خانه بردند. دم در خانه اصرار داشت که با پای خود گام بردارد و وارد خانه شود، بدان خاطر که دخترکان و زنان پریشان خاطر نشوند و هراس برندارند. پزشک آوردند و او اثیر بن عمر بن هانی و در جراحی زبده ترین بود. زخم را گشود و بصورتی که معمول آن روزگار بود آن را مورد بررسی قرار داد و مایوسانه گفت زخم عمیق است و شمشیر به مغز رسیده و زهر آلود هم بوده و بدینسان امید بهبودی نیست.
مردم برای عیادت آمدند برخی دریافتند که شیر برای او مناسب است، برای امام علیه السلام شیر آوردند کمی نوشید و الباقی را به فرزندان داد که برای اسیر و زندانی خود ببرید. درد شدیدتر و چهره امام زردتر میشد. گاهی به اغما میرفت، زیرا ضربه ابن ملجم به محل ضربه عمرو بن عبد ود فرود آمده و مصیبت را دو چندان کرده بود. و زردی چهره فراگیر شده بود بحدی که رنگ صورت به رنگ دستمال زردی که بر سر او بسته بودند درآمده بود. فرزندان از زنده ماندنش نومید شده بودند و بدین خاطر همه اعضاء خانواده به دورش گرد آمدند. وصایا
امام گاهی که به هوش می آمد فرزندان و خویشان را مورد وصیت قرار می داد، نوع وصایا متعدد و گوناگون است. بخشی از وصایا درباره قاتل خود بود و میفرمود: به او غذا بدهید و او را سیراب کنید اگر زنده ماندم خود ولی دم خود هستم اگر مردم و خواستید قصاص کنید ضربهای به ضربهای او را مثله نکنید و برای قتل من حمام خون راه میندازید… .
(پاورقی ۵- نامه ۴۷ نهج البلاغه)
بخشی دیگر از وصایا متوجه فرزندان بود. حسن جان صابر باش، حسین من زندگی پرماجرائی خواهی داشت. عباس من در معاونت برادرت بکوش، از محمد (حنفیه) هم مواظبت کنید او هم پسر پدر شماست، او را دوست دارم، زینبم، عونم، جعفرم … همه شما را به تقوا و صبر و شکیبائی سفارش میکنم، از پراکندگی بر حذرتان میدارم… .
(پاورقی ۶- مقاتل الطالبین).
کم کم رمق از او رفت، پلک چشمها به هم آمد، جوهر صوت خاموش میشد و آخرین کلماتی که از او شنیده شدند این بود: اشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان محمدا عبده و رسوله… .
(پاورقی ۷- مقاتل الطالبین)
و بدینسان امام از دنیا رفت و از شصت و سه سال زندگی پر رنج و توام با انجام وظیفه رها شد. شب وفات
حضرت ۳۰ سال پس از وفات رسول خدا صلی الله علیه و آله و فاطمه زهرا علیها السلام زنده بود. در زمان مرگ به گفته شیخ مفید ۶۳ سال و ۲ ماه و ۷ روز داشت. وفاتش در شب یکشنبه ۲۱ ماه رمضان سال چهل اتفاق افتاد که شب قدر بود و شبهای قدر بر خلاف تصور عده ای از جاهلان پس از وفات امام علیه السلام ایجاد نشد و امری بود که حتی قبل از اسلام سابقه داشته و در اسلام هم بر آن صحه گذارده شده بود. و بر حسب اتفاق و شاید هم مقدراتی شب ضربه خوردن و شهادت امام علیه السلام با آن شبها مصادف شده بود.
بفرموده امام مجتبی علیه السلام او در شبی از دنیا رفت که موسی علیه السلام در آن شب از دنیا رفت، عیسی در آن شب به آسمان عروج کرد، قرآن در آن شب نازل شد. درود و رحمتخدا و رسول و فرشتگان و همه پاکان و صدیقین و شهدا به روان او باد. انعکاس شهادت
علی علیه السلام به شهادت رسید. خبر شهادت او به زودی در سراسر جامعه اسلامی آن روز منتشر شد بسیاری از دشمنان کینه دار او شاد شدند و بر عکس دوستان پاکباز و مخلص او بسیار غمگین گشتند. شک نیست که این ضایعه برای اهل خانه و فرزندان او بسیار دردناک بود، بویژه فرزندان فاطمه علیها السلام که با مرگ پدر غم مادر و اندوه وفات رسول خدا صلی الله علیه و آله برایشان تجدید شده بود.
آری، آدمی روزی بدنیا میآید و روزی می میرد اما تاسف بازماندگان بیشتر متکی بر کیفیت مرگ عزیز آنهاست که قبل از مرگ در چه وضعی و شرایطی بوده و در چه وضع روحی و عاطفی بسر میبرده ست بسیاری از بازماندگان مرده خود را به این تسلیت میدهند که بحمد اله عزیز از دست رفته ما عمری را به راحتی گذرانده در وسعت و فراخی نعمت بود، همه عمر او بخوشی و شادمانی گذشت. اما اگر مساله برای برخی بر عکس باشد آه و تاسف و اندوه بسیار خواهد بود.
شرایط زندگی علی علیه السلام به گونهای بود که برای بازماندگان یادگارهای اسفانگیز بسیاری برجای گذاشته شده بودند زیرا پدری داشتند دائما در رنج و سوز و غصه و اندوه، با شکمی نیمه سیر از نانی خشک و جوین، در حال زاری و مناجات دائم، اشک ریز و متاثر از اشک یتیمان، در غصه و اندوه برای محرومان، در داغداری مرگ عزیزان و دوستان با وفا، در تاسف از عمل خائنان قدرتمند… که همه اینها برای بازماندگان خاطره انگیز و اشک افزا بود.
تجهیز و تکفین
پدر را برای دفن آماده کردند. غسلش دادند و کفن کردند و او را به محلی که امروز نجف نام دارد برده اند. (پاورقی ۸- کامل ابن اثیر ج ۳ ص ۱۵۸٫)
و البته این محلی است که فرزندان او مخصوصا امام صادق علیه السلام اعلام کردند.
اینکه چگونه پدر را غسل دادند و با جراحت سر او چه کردند و در آن شرایط چه حال و وضعی داشتند مسالهای است که از توان شرح ما بیرون است. و بهر صورت کار غسل و تجهیز و تکفین پایان یافت و بنابراین شد که حسب الوصیه قبر او را مخفی دارند. و مردم را که آماده تشییع بودند برگرداندند که مراسم تشییع به بعد موکول شد.
مردم رفتند و عده ای اندک از خاصان باقی ماندند. نیمه های شب که چشمها خفته بودند عده ای معدود از دوستان خالص امام علیه السلام بر حسب سفارش او جنازه را برداشتند و به محلی که امروز قبر شریف است سپردند. سخنان صعصعه
در مراسم دفن فرزندان امام حضور داشتند. با تاثر و اندوه بسیار او را بخاک سپردند. اما سخن این است چه کسی مرثیه دفن را بخواند؟ حسنین علیهما السلام را از نظر روحی و عاطفی آمادگی آن نبود، از صعصعه بن صوحان آن سخنور نیرومند و آن دوست با صفای علی علیه السلام خواستند که سرود مرثیه را بسراید او با حالتی تاثر انگیز دستی بر قلبش نهاد و با دستی دیگر خاک بر سرش پاشید و گفت:
ای علی علیه السلام گوارایت باد که مولدی پاک داشتی و حلم و جهادت بزرگ بود. تجارت تو بسیار سودمند گشت. تو بر آفریننده ات نازل گشتی و او تو را با خوشی و خرسندی پذیرا شد. تو در کنار پیامبر صلی الله علیه و آله و همسایگی او جای گرفتی و خداوند ترا در جوار خود جای داد. از خدای میخواهیم از تو پیروی کنیم، راه تو را ادامه دهیم و به روش تو عمل نمائیم.
ای علی علیه السلام، تو دریافتی آن چیزی را که دیگران درنیافتند و تو رسیدی به آنچه را که دیگران نرسیدند ای علی، تو به همراه پیامبر صلی الله علیه و آله جهاد کردی و برای دین خدا قیام کردی. نابسامانیها را تو اصلاح کردی و آشوبها را تو از میان بردی و اسلام بوسیله تو به نظم و سامان در آمد.
درود بر تو ای علی علیه السلام که وسیله تو پشت مؤمنان محکم شد، و راهها برای مردم روشن گشت و سنتها بوسیله تو برپای ایستاد.
تو ندای پیامبر صلی الله علیه و آله را جواب دادی و در این اجابت بر دیگران سبقت جستی و در دوران حیات به یارانش شتافتی و با جان خود و با تمام وجود حفظش کردی.
تو با ذو الفقار خود پشت دشمن را شکستی و با ضربه های شمشیرت بنیان شرک را درهم ریختی و گمراهان و گمراه کنندگان را به خون کشیدی.
ای علی علیه السلام تو نزدیکترین مردم به پیامبر صلی الله علیه و آله بودی، و از همه یاران نسبت به او فداکارتر و نصیبت از خیر بیشتر بود از خدای می خواهیم ما را از اجر مصیبت تو محروم نگرداند.
به خدا سوگند که زندگیت کلید خیر بود و قفل شر، و مرگت کلید هر شری است و قفل هر خیر. اگر مردم ترا بر میگزیدند نعمت خدا از همه سوی بر آنان میبارید ولی افسوس که آنها دنیا را به آخرت برگزیدند…
(پاورقی ۹- بحار الانوار ج ۴۲ ص ۲۹۵٫)
۲۷/۰۴/۱۳۹۳ - ۱۴:۰۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 130]
صفحات پیشنهادی
آموزش تعیین جهت قبله ویژه امروز و فردا+عکس
آموزش تعیین جهت قبله ویژه امروز و فردا عکسساعت ۱۳ ۵۷ امروز و فردا با یک روش خیلی ساده میتوان جهت قبله را تعیین کرد به گزارش خبرگزاری فارس در روزهای روزهای 24 و 25 تیر ساعت 13 57 میتوان قبله محل خود را با قرار دادان یک شاخص عمود بر زمین تعیین کرد بدین گونه در همین وقت شاخص راتعیین جهت قبله ویژه امروز و فردا + عکس
تعیین جهت قبله ویژه امروز و فردا عکس ساعت ۱۳ ۵۷ امروز و فردا با یک روش خیلی ساده میتوان جهت قبله را تعیین کرد فارس در روزهای روزهای 24 و 25 تیر ساعت 13 57 میتوان قبله محل خود را با قرار دادان یک شاخص عمود بر زمین تعیین کرد بدین گونه در همین وقت شاخص را ملاحظه کرده و سایهروشی آسان برای تعیین جهت قبله
روشی آسان برای تعیین جهت قبلهتاریخ انتشار سه شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۳ ۱۴ در شرع مقدس اسلام رو به قبله بودن شرط نخست و صحت نماز است به همین دلیل علما و مراجع تقلید بر جهتیابی قبله در مساجد و منازل و محل کار تأکید دارند به گزارش ایسنا در روزهای ۶ و ۷ خرداد ساعت ۱۳ ۴۸ و رامروز و فردا می توانید جهت قبله محل سکونت خود را دقیق تعیین کنید
امروز و فردا می توانید جهت قبله محل سکونت خود را دقیق تعیین کنید فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری مهر نوشت در شرع مقدس اسلام رو به قبله بودن شرط نخست و صحت نماز است به همین دلیل علما و مراجع همواره روی جهت یابی قبله به ویژه در مساجد و منازل تأکید دارند در روزهای 2تعیین جهت قبله ویژه امروز و فردا
تعیین جهت قبله ویژه امروز و فردا ساعت ۱۳ ۵۷ امروز و فردا با یک روش خیلی ساده میتوان جهت قبله را تعیین کرد فارس در روزهای روزهای 24 و 25 تیر ساعت 13 57 میتوان قبله محل خود را با قرار دادان یک شاخص عمود بر زمین تعیین کرد بدین گونه در همین وقت شاخص را ملاحظه کرده و سایه خط را بتعیین جهت قبله ویژه امروز و فردا/عکس
تعیین جهت قبله ویژه امروز و فردا عکس ساعت ۱۳ ۵۷ امروز و فردا با یک روش خیلی ساده میتوان جهت قبله را تعیین کرد فارس در روزهای روزهای 24 و 25 تیر ساعت 13 57 میتوان قبله محل خود را با قرار دادان یک شاخص عمود بر زمین تعیین کرد بدین گونه در همین وقت شاخص را ملاحظه کرده و سایه خطفردا بهترین فرصت برای تعیین دقیق قبله است
فردا بهترین فرصت برای تعیین دقیق قبله است تهران - ایرنا - کارشناسان علم نجوم اعلام کرده اند ظهر فردا به افق مکه مکرمه بهترین فرصت برای تعیین دقیق قبله در هر نقطه از زمین است که خورشید در آن هنگام در آسمان دیده می شود به گزارش خبرنگار معارف ایرنا آشنایی با جهت قبله برای هر مسلمافردا، فرصتی مناسب برای تعیین دقیق جهت قبله
سهشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۳ - ۱۴ ۱۶ فردا چهار شنبه آخرین فرصت برای تعیین دقیق قبله در سال 93 است مسعود عتیقی مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با بیان این مطلب به خبرنگار علمی ایسنا اضافه کرد ساعت 13 و 57 دقیقه روز چهارشنبه که زمان اذان ظهر در مکه مکرمه است خورشید دقیقا عمود بر خانه خداراههای تعیین جهت قبله چیست؟
راههای تعیین جهت قبله چیست براى نماگزار واجب نيست در تشخيص قبله راههاى يقين آور و معتبر را پيگيرى و جست و جو كند به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز اگر تحصيل راههاى مطمئن و معتبر در تعيين قبله ممكن نبود مانند دانشجويانى كه در كشورهاى خارجى زندگى مى &rمقدس ترین شبهای رمضان را دریابیم/ شب نزول قرآنِ صامت و عروج قرآنِ ناطق رسید
استانها مرکز قزوین مهر گزارش می دهد مقدس ترین شبهای رمضان را دریابیم شب نزول قرآنِ صامت و عروج قرآنِ ناطق رسید قزوین- خبرگزاری مهر شبهای رمضان به دهه سوم و لحظه های منتهی به لیالی قدر رسید ساعات دعا و بخششی که با ایام شهادت و عزای حضرت علی ع قرین شده از مقدس ترین و ارزشمبرگزاری کارگاه نجوم با موضوع ˝تعیین سمت قبله˝ در کانون پرورش فکری آذربایجان غربی
همزمان با ماه مبارک رمضان صورت گرفت برگزاری کارگاه نجوم با موضوع ˝تعیین سمت قبله˝ در کانون پرورش فکری آذربایجان غربی خبرگزاری پانا به صورت همزمان در تمامی مراکز کانون پرورش فکری استان آذربایجان غربی اعضا با فعالیت علمی تعیین سمت قبله با شاخص آشنا شدند ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۶ تير ساعظهر امروز جهت دقیق قبله را پیدا کنید
ظهر امروز جهت دقیق قبله را پیدا کنید امروز با نگاه به سایه ها می توانید حهت دقیقه قبله را پیدا کنید ظهر امروز چهارشنبه امتداد سایه شما یا درخت ها جهت دقیق قبله است به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر امروز چهارشنبه 25 تیرماه ساعت 13 و 57 دقیقه می توانید با نگاه کردن به سا25 تیر، آخرین فرصت برای تعیین دقیق جهت قبله
25 تیر آخرین فرصت برای تعیین دقیق جهت قبله فردا چهار شنبه 25 تیرماه آخرین فرصت برای تعیین دقیق قبله در سال 93 است مسعود عتیقی مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت ساعت 13 و 57 دقیقه روز چهارشنبه که زمان اذان ظهر در مکه مکرمه است خورشید دقیقا عمود بر خانه خدا می تابد به نحوی کهای انتفاضهها! ما را تکان دهید/ در حق قبلهها، دیگر ستم بس است
ای انتفاضهها ما را تکان دهید در حق قبلهها دیگر ستم بس استمجتبی نادری طاهری از شاعران کشورمان در واکنش به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در غزه شعری با عنوان دیگر ستم بس است سروده است به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات فارس مجتبی نادری طاهری از شاعران کشورمان در واکنش به جنایاتامام جمعه گرگان: انسان همانند پیامبر (ص) امکان عروج دارد
امام جمعه گرگان انسان همانند پیامبر ص امکان عروج داردآیت الله نورمفیدی با بیان اینکه حد نهایی عروج مختص پیامبر گرامی اسلام ص است گفت به استناد روایت نماز معراج مومن است سایر انسانها هم توان عروج دارند به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان آیتالله سید کاظم نورمفیدی صبح امروز-
گوناگون
پربازدیدترینها