تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):بهترین چیزی را که دوست دارید درباره شما بگویند ، درباره مردم بگویید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806802208




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از ضربت خوردن امام عدالت(ع) تا شروع کار شورای نگهبان


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: امروز در تاریخ؛
از ضربت خوردن امام عدالت(ع) تا شروع کار شورای نگهبان
ضربت خوردن امام علی (ع)، بازگشت محمدعلی شاه به ایران پس از پناهندگی به روسیه، شروع به کار اولین دوره شورای نگهبان، روز ملی و انقلاب "عراق" و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.
به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 26 تیر 1393 خورشیدی برابر با 19 رمضان 1435 هجری و 17 جولای 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:



ضربت خوردن امام علی (ع) به دست "عبدالرحمن ابن ملجم مرادی" (40 ق)
پس از جنگ نهروان میان امام علی (ع) و خوارج، سه تن از آنان در خانهٔ کعبه برای قتل معاویه، عمروعاص و امام علی (ع) هم پیمان شدند که در شب نوزدهم رمضان، مبادرت به آن کار نمایند.




عبدالرحمن بن ملجم مرادی که از یاران سابق امام علی (ع) بود، در این شب، ضربتی را بر فرق مبارک امام وارد می‌سازد و اثر زخم و زهر شمشیر، امام را ناتوان ساخته و در 21 رمضان به شهادت می‌رساند.

شروع به کار اولین دوره شورای نگهبان (1359 ش)
به موجب اصل نود و یکم قانون اساسی و به منظور پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی از نظر عدم مغایرتِ مصوبات مجلس شورای اسلامی با آن‌ها، شورایی به نام شورای نگهبان تشکیل می‌شود. در این شورا، شش فقیه عادل و آگاه به مقتضیات زمان و مسائل روز، منتخب از جانب رهبر انقلاب و شش حقوق‌دان مسلمان که به وسیله قوه قضاییه به مجلس معرفی شده و با رأی مجلس انتخاب می‌گردند، عضویت دارند. مهم‌ترین وظیفه شورای نگهبان عبارت‌اند از: تشخیص عدم مغایرت مصوبات مجلس شورای اسلامی با احکام اسلامی و قانون اساسی، تفسیر قانون اساسی و نظارت بر انتخابات بر این اساس. اولین دوره شورای نگهبان پس از انتخاب حقوقدانان این شورا توسط مجلس شورای اسلامی و تکمیل اعضا، در بیست و ششم تیرماه 1359 ش شکل گرفت و کار خود را آغاز کرد.

قطع روابط سیاسی فرانسه با ایران در جریان جنگ تحمیلی (1366 ش)
دولت فرانسه از ابتدای شروع جنگ، حمایت وسیع و همه‌جانبه‌ای از عراق به عمل آورد و در طول جنگ، این حمایت، ابعاد وسیع‌تری یافت. فرانسه با در اختیار گذاشتن تسلیحات پیشرفته‌ای چون هواپیماهای سوپر اتانداردْ و هلی‌کوپترهای سوپرفرلون مجهز به موشک‌های اگزوسه به عراق، باعث برتری مسلم عراق برای حمله به کشتی‌های ایران گردید. دولت عراق با استفاده از این هواپیماها و هلی‌کوپترها، از سال 1363 جنگ نفتکش‌ها را با شدت و گسترش بیشتری از سر گرفت و طی سال‌های جنگ، صدها کشتی را با استفاده از همین تسلیحات، مورد هدف قرار داد. در سال‌های 1364-65، فرانسه حدود پنج میلیارد دلار وام دیگر در اختیار بغداد گذاشت و به این ترتیب به بزرگ‌ترین شریک اروپایی عراق تبدیل شد. همزمان با این اقدامات، پاریس همواره از پرداخت بدهی یک میلیارد دلاری خود به ایران طفره می‌رفت. سیاست‌های غیر دوستانه فرانسه در دوران جنگ نسبت به جمهوری اسلامی ایران همچنان ادامه داشت تا سرانجام در 26 تیر 1366 برابر با هفدهم ژوئیه 1987، به طور یک‌جانبه، روابط سیاسی خود را با جمهوری اسلامی ایران قطع کرد.

دستور انتخابات دوره دوم مجلس شورای ملی صادر شد (1288 ش)

وفات "غیاث‌الدین جمشید کاشانی" منجم و ریاضی‌دان (832 ق)
غیاث‌الدین جمشید پسر مسعودبن محمودبن محمد طبیب در حدود سال 790 ق به دنیا آمد. وی طلبهٔ رصدخانه مراغه به شمار می‌رفت که به دست خواجه نصیرالدین طوسی دایر شده بود. غیاث الدین کاشانی در کاشان نیز سه خسوف رصد کرد. سپس به خاطر توجه شاهان مغول که به نجوم علاقه داشتند ترک دیار نمود و نزد آلغ‌بیک مغول به سمرقند رفت. وی در سال 818 ق ابزار رصد تازه‌ای به نام "طبق المناطق" اختراع کرد و کتابی به نام نزهةالحدائق نوشت و آن را جام جم نامید. در سمرقند طرح و نقشهٔ رصدخانهٔ سمرقند را فراهم آورد. غیاث‌الدین از دست همکاران حسد پیشه، خون دل‌ها خورد تا مرگش رسید. "زیج خاقانی"، "زیج تسهیلات"، "سُلَمُّ السَّماء" (در حل اشکالی که برای پیشینیان در ابعاد و اجرام رخ داده است)، "مُحیطیه" در باب استخراج نسبت مابین محیط دایره و قطر که امروزه آن را با "پی" یونانی می‌نویسند. رساله "وَتْر و جیب"، هم‌چنین تفسیر القرآن و کتب دیگر، از جمله تالیفات این ریاضی‌دان ایرانی می‌باشند. او اولین ریاضی‌دانی است که کسرهای اعشاری را وضع کرد.

مرگ "هانری پوانکاره" دانشمند و ریاضی‌دان فرانسوی (1912 م)
هانری پوانکاره، در 29 آوریل 1854 م در شهر نانسی فرانسه به دنیا آمد. او با روحی انتقادی و نافذ به بررسی دست‌آوردهای این رشته‌های علمی پرداخت و با ابداع اندیشه‌ها و تعبیرات جدید، به عنوان یک تئوری‌دان بزرگ ایفای نقش نمود. پوانکاره سال‌ها قبل از آن‌که آلبرت انیشتین تئوری نسبیت را به شکل عمومی عرضه نماید، تمامی عناصر این تئوری را در اختیار داشت. پوانکاره با خلاصه کردن تمام تجربیات خود در این زمینه معتقد بود که، هر طور که باشد، گریز از این فکر که یک اصل نسبیت، قانون عمومی است غیرممکن است. وی اگرچه تصریح می‌نماید که باید نتایج را با محک تجربه مورد رسیدگی قرار داد، با این حال قدم قطعی و نهایی را دراین‌باره برنداشت و گام نهایی آن، به نام آلبرت انیشتین رقم خورد. علاوه بر این، بررسی‌های پوانکاره درباره پیدایش جهان، آنالیز، نور و الکتریسیته، جبر و هندسه و حساب احتمالات بسیار دقیق است. وی در فلسفه و علوم فلسفی، گیاه‌شناسی و طبیعت‌شناسی نیز صاحب نظر و محقق بود. از پوانکاره آثار متعددی بر جای مانده که مفروضات تکوینی، علم و فرض، ارزش علم، علم و روشنی و روش‌های جدید مکانیک آسمانی و نزدیک به پانصد مقاله علمی، از آن جمله‌اند. هانری پوانکاره سرانجام در 17 ژوئیه 1912 م در 58 سالگی درگذشت.

بازگشت محمدعلی شاه به ایران پس از پناهندگی به روسیه برای تصاحب سلطنت (1290 ش)
محمدعلی شاه پس از خلع از سلطنت و پناهندگی به سفارت روسیه در تهران، از ایران خارج شد و در شهر اُدسا در روسیه اقامت گزید. وی پیوسته در پی بازگشت به ایران و تصرف تاج و تخت از دست رفته بود. بدین منظور در مسافرت‌هایی به شهرهای اروپایی با هواداران ایرانی و خارجی خود ملاقات و گفتگو می‌کرد تا اینکه در 26 تیر 1290 ش برابر با 31 رجب 1329 ق، با یارانش به همراه مقدار زیادی مهمات جنگی، از راه روسیه به دشت گرگان روی آورد.




دولت نیز برای دفع وی نیرویی مجهز کرد و پس از اعلام حکومت نظامی، برای زنده و مرده شاه سابق، جایزه‌ای هنگفت معین نمودند که همین امر، بیم و هراسی سخت بر دل محمدعلی میرزا و نیروهایش افکند. با وجود کمک‌های فراوان روس‌ها به محمدعلی میرزا، سرانجام نیروهای وی در برابر قوای دولتی شکست خورد و مجبور به فرار گردید. پس از این واقعه، دولت، حقوقِ سالیانه‌ای را که به او پرداخت می‌شد، قطع کرد.

روز ملی و انقلاب "عراق"
کشور جمهوری عراق در جنگ جهانی اول به تصرف نیروهای انگلیسی درآمد و به موجب مصوبه جامعه ملل، تحت قیمومیت انگلستان قرار گرفت. انگلیسی‌ها در سال 1921 م امیرفیصل پسر فرمان‌روای حجاز را که دست نشانده خود آن‌ها بود به پادشاهی عراق رساندند. این کشور در سال 1932، ظاهراً استقلال یافت و به عضویت جامعه ملل پذیرفته شد، ولی عملاً وابسته و تحت فرمان انگلستان بود. کودتای نظامی 1958 م به سرپرستی ژنرال عبدالکریم قاسم، رژیم سلطنتی را در این کشور برانداخت. در 17 ژوئیه 1968 م نیز کودتای نظامی دیگری به رهبری احمد حسن البکر از طرف حزب بعث عراق سازمان داده شد که این کودتا سرآغاز حکومت استبدادی حزب بعث بر عراق بود. سال‌روز این کودتا در 17 ژوئیه به عنوان روز انقلاب و روز ملی عراق نام گرفت. عراق کشوری است با مساحت 438/317 کیلومتر مربع و جمعیت بیش از 23 میلیون نفر که در غرب آسیا و در همسایگی ایران، ترکیه، سوریه و عربستان قرار گرفته است. پایتخت عراق، بغداد و شهرهای مهم آن، بصره، موصل، کربلا و نجف می‌باشند. دین رسمی این کشور اسلام و بیش از 60 درصد مردمْ شیعه می‌باشند. واحد پول عراق دینار و ملیت و زبان رسمی آن‌ها عربی است. پیش‌بینی می‌شود جمعیت عراق تا سال 2025 در حدود 41 میلیون نفر باشد.

وقوع ماجرای کشتار میدان مشق در پاریس در جریان انقلاب فرانسه (1791 م)
با اوج‌گیری انقلاب کبیر فرانسه و ناکامی لویی شانزدهم در حفظ آرامش، جمهوری‌خواهان کنترل اوضاع را در دست گرفتند. تعداد این افراد در ابتدا کم بود و جز اهالی پاریس کسی به آن‌ها نپیوست. آنان در شانزدهم ژوئیه 1791 م، از مجلس خواستند تا دادگاهی با حضور افراد وطن‌خواه تشکیل شود تا لویی شانزدهم را محاکمه نمایند. این پیشنهادْ فردای آن روز مورد تأیید قرار گرفت. در این هنگام، غوغایی برپا شد که در طی آن دو نفر نیز کشته شدند و مجلس از پلیس خواست تا اوضاع را آرام سازد. پلیس در ابتدا از مردم تجمع کننده در میدان مشق پاریس خواست تا محل را ترک نمایند و چون این امر، حتی با تیراندازی هوایی هم عملی نشد، از این رو، قشون ملی به سمت شورشیان تیراندازی کردند که در نتیجه نزدیک به پنجاه نفر کشته شدند. پس از این واقعه، اختلاف بین جمهوری‌خواهان و سلطنت‌طلبان افزایش یافت. در نتیجه، اکثر نمایندگان در هواداری از پادشاه راسخ‌تر شدند و باعث شد تا لویی شانزدهم پس از دو ماه، سررشته امور را در دست بگیرد. با این حال، این وضعیت دوامی نیافت و پس از مدت کوتاهی، لویی شانزدهم از سلطنت کناره‌گیری کرد.

انجام اولین عکس‌برداری از ستارگان آسمان در انگلستان (1850 م)

آغاز کنفرانس "پوتسْدام" با حضور سران متفقین در آلمان (1945 م)
سومین و آخرین کنفرانس سران متفقین زمان جنگ جهانی دوم که از روز 17 ژوئیه تا دوم اوت 1945 م در شهر پوتسدام در نزدیکی برلین تشکیل شد. نخست با حضور استالین، چرچیل و ترومن، سران شوروی، انگلستان و امریکا شروع به کار کرد ولی در روز 25 ژوئیه، چرچیل پس از شکست در انتخابات پارلمانی، جای خود را به کلِمِنْتْ اَتْلی داد. کنفرانس پوتسدام بیشتر به بحث در پیرامون توافق‌های یالتا و نحوه اجرای آن و آینده آلمان اختصاص داشت و استالین در اجرای توافق محرمانه‌ای که در کنفرانس یالتا صورت گرفته بود قول داد که پس از بازگشت به مسکو، به ژاپن اعلان جنگ بدهد. ترومن در جریان کنفرانس پوتسدام به استالین اطلاع داد که امریکا به بمب هسته‌ای دست یافته و ممکن است آن را علیه ژاپن به کار ببرد. بنابراین شکست ژاپن در جنگ امری حتمی بود و استالین از شرکت در این جنگ ضرری نمی‌کرد. هم‌چنین درجریان کنفرانس پوتسدام، قراردادهای نهایی مربوط به تقسیم آلمان و تعیین حدود مرزی جدید این کشور به امضای سران کشورهای فاتح رسید. به موجب این قراردادها، بیش از یک‌صد هزار کیلومتر مربع از خاک اصلی آلمان که تمام ایالت پروس غربی و قسمتی از پروس شرقی را هم شامل می‌شد، ضمیمه خاک لهستان شد و بیش از 9 میلیون نفر از آلمانی‌های مقیم این مناطق، مجبور به مهاجرت به مناطق دیگر گردیدند. دولت شوروی نیز در ازاء این بذل و بخشش، سهم بیشتری از خاک لهستان و قسمتی از ایالت پروس شرقی را که نزدیک به یک‌صد و هشتاد هزار کیلومتر مربع وسعت داشت، ضمیمه خاک خود کرد.

وقوع دومین کودتای حزب بعث عراق به فرماندهی "احمدحسن البکر" (1968 م)
پس از روی کار آمدن ژنرال عبدالرحمن محمد عارف در عراق در سال 1966 م وی برای آرام کردن شورش کردهای شمال این کشور، مذاکراتی با آنان به انجام رساند و سرانجام در همان سال، تسهیلات ویژه‌ای را برای کردهای عراق در نظر گرفت. این عمل که عقب‌نشینی آشکار عارف در برابر کردهای شورشی بود، توانست موقتاً آرامش را در تمام نواحی کردنشین شمال عراق ایجاد کند. با این حال، عارف به خاطر امتیازاتی که در طرح خود به شورشیان کرد داده بود، به شدت موجبات خشم حزب بعث عراق را که بزرگ‌ترین تشکیلات سیاسی این کشور محسوب می‌شد فراهم آورد.




به همین سبب دو سال بعد در هفدهم ژوئیه 1968 م، ژنرال احمد حسن البکر معاون رئیس جمهور عراق، کودتایی برضد دولت عبدالرحمن عارف را فرماندهی کرد و با این کودتا، عبدالرحمن عارف، رئیس جمهور عراق از کار برکنار گردید. عارف که در طول حکومت خود، همواره مورد خشم و غضب حزب بعث بود، پس از کودتا از کلیه مناصب خود برکنار و به ترکیه تبعید شد. این کودتای نظامی سرآغاز حکومت استبدادی حزب بعث بر عراق بود که 35 سال بر تمامی جان و مال مردم این کشور، استیلا یافت. این کودتا در حالی انجام شد که عبدالرحمن خودْ عضو حزب بعث بود ولی رهبران حزب خواستار افراط بیشتری در کارها بودند. پس از کودتا، احمد حسن البکر، رهبر کودتاچیان، توسط شورایی به نام شورای انقلاب، قدرت را به دست گرفت و اختناق و سرکوب شدیدی در کشور ایجاد نمود.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید






تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۳ - ۰۵:۲۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 111]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن