واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی:
انسانسازی مهمترین فلسفه شب قدر است خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم گفت: امام علی(ع) کاملترین انسان بعد از پیامبر(ص) در طول تاریخ است و خداوند کاملترین بندگانش را واسطه ارتباط دیگر بندگان با خود کرده است و این در فرهنگ شیعه به توسل معروف است و باید توجه داشت که تا توسل به این خاندان نباشد استجابتی هم معنا نخواهد داشت.
حجتالاسلام والمسلمین احمد مبلغی، استاد حوزه علمیه قم، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا درباره اهمیت شبهای قدر گفت: حقیقت دعا ارتباط و اتصال با خالق یکتا است و مسألت از خداوند متعال امری فطری و مشترک بین انسانها است. وی در ادامه در باره خضوع و تواضع در مقابل خداوند افزود: از واضحترین مسائل طبیعی بشری خضوع و تواضع در برابر خالق و خداوند متعال است که بی شک دعا از زیباترین و مهمترین جلوههای خضوع در مقابل خداوند به شمار میرود و البته دعا انسان را به خشوع سوق میدهد که از مراتب مهم کمال بشری محسوب میشود. حجتالاسلام والمسلمین مبلغی تصریح کرد: اسلام تنها دینی است که دعا را در هر شرایط، زمان و مکانی برای مؤمنان نیکو میشمارد که البته در بعضی مکانها ماند حرم اهل بیت(ع) و در بعضی زمانها مانند شب قدر اهمیت بسزایی برای دعا قائل است. این استاد حوزه در ادامه مغفرت را اصلیترین کلید واژه شب قدر دانست و تأکید کرد:مغفرت مقوله ای اصلی در دین اسلام است، زیرا اگر انسان فرصت جبران کردن ایرادات و کاستیهایش را نداشته باشد خود را از بین رفته تلقی میکند و هیچگاه به فکر صلاح نخواهد افتاد و وعده مغفرت از سوی خداوند در این شب فرصت جبران اشتباهات گذشته را به انسان میدهد. وی درباره ضرورت کشف حقایق و واقعیتها افزود: انسان بدون در نظر گرفتن دین و قضایای دینی هیچگاه نخواهد توانست به همه واقعیتها و حقایق عالم پی ببرد، و یکی از این امور که از دایره فهم انسان خارج است درک ارزش دعا و طلب مغفرت در این شب مبارک است. حجتالاسلام والمسلمین مبلغی با اشاره به آثار و برکات شب قدر افزود: انسان در شب قدر باید متوجه این باشد که شبزنده داری در شب قدر فقط در الفاظ و ادعیه خلاصه نمیشود بلکه آنچه در شب قدر اهمیت دارد و توجه ملائکه را به خود جلب میکند انسان سازی و قیام در این امر مهم است. استاد حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره دلایل نامگذاری شب قدر گفت: مقدرات فردی و اجتماعی در این شب برای بشر مقدر میشود و سرنوشت بشر تا یک سال در این شب تثبیت میشود و علت دوم این است که شب قدر ملاک ارزشگذاری شبهای دیگر است. وی با اشاره به همزمانی شب قدر با شهادت امام علی(ع) گفت: بدون شک همزمانی شهادت امام علی(ع) با شب قدر اتفاقی نیست، امام علی(ع) کاملترین انسان بعد از پیامبر اکرم(ص) در طول تاریخ بشر است و خداوند با این امر کاملترین بندگانش را واسطه ارتباط دیگر بندگان با خود کرده است که در فرهنگ شیعه به توسل معروف شده است و باید توجه داشت که تا توسل به این خاندان نباشد استجابت هم بی معنا خواهد بود. وی با اشاره به فلسفه مخفی بودن شب قدر در بین چند شب نامشخص خاطرنشان کرد: آشکار نبودن شب قدر برای انسانها برای این است که انسان خود را در شبهای متعدد وادار به عبادت خداوند کند که همین انسان را مستعد میکند تاشب قدر واقعی را درک کند. استاد حوزه علمیه در پایان گفت: بر حسب تجربه عارفان و انتزاع از مفاهیم ادعیه وارد شده در شبهای قدر، به احتمال زیاد شب قدر، شب بیست و سوم است و ما باید در شبهای نوزدهم و بیست و یکم آمادگی کامل را برای شب قدر کسب کنیم./1329/ت302/س
۱۳۹۳/۴/۲۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]