تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن از اندك خدا خشنود مى شود و بسيارش او را ناراحت نمى كند و منافق از اندك خدا نا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802448934




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پشت پرده خبر «سه شرکت بزرگ اینترنتی ایران از نگاه اکونومیست»


واضح آرشیو وب فارسی:افتانا: در چند روز گذشته ناگهان خبری در فضای سایت‌های اطلاع‌رسانی حوزه فناوری در ایران پیچید و عنوان آن هم بسیار جذاب و فریبنده بود: «سه شرکت بزرگ اینترنتی ایران از نگاه اکونومیست». بلافاصله برخی سایت‌های خبری آن را با تیترهای متنوع وجدابی پوشش دادند




پشت پرده خبر «سه شرکت بزرگ اینترنتی ایران از نگاه اکونومیست»


 


 

در چند روز گذشته ناگهان خبری در فضای سایت‌های اطلاع‌رسانی حوزه فناوری در ایران پیچید و عنوان آن هم بسیار جذاب و فریبنده بود: «سه شرکت بزرگ اینترنتی ایران از نگاه اکونومیست». بلافاصله برخی سایت‌های خبری آن را با تیترهای متنوع وجدابی پوشش دادند.
به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، شرکت‌های ایرانی دیجی‌کالا با ارزش ۱۵۰میلیون دلار در رتبه نخست و پس از آن کافه بازار با ارزش ۷.۵ میلیون دلار و ای‌نتورک(ANetwork) با ارزش ۳ میلیون دلار باارزش‌ترین شرکت‌های اینترنتی ایران معرفی شده‌اند.

نکته جالب در این اخباراین بود که در تصاویر اکونومیست، قیمت دیجی‌کالا ۱۵ میلیون دلار ثبت شده بود که بعد در توضیح عکس، قیمت با اضافه کردن یک صفر به ۱۵۰ میلیون دلار تصحیح شده بود! اما بلافاصله علامت سؤال‌های زیادی در اذهان مخاطبان شکل گرفت:

معیار انتخاب این سه شرکت چه بوده؟ معیار ارزشگذاری این شرکت‌ها چه بوده و رقم‌های محاسبه شده از کجا به دست آمده‌اند؟چرا نشانی از شرکت‌هایی که خیلی از ما آنها را حداقل از شرکت سوم در این لیست بهتر می‌شناسیم نیست؟
و بسیار پرسش‌های دیگر.این کنجکاوی مرا بر آن داشت تا موضوع را پیگیری کنم و ببینم این ادعا از کجا سر بر آورده و واقعیت ماجرا چیست.

به دنبال منبع اولیه خبر گشتن تقریبا فایده نداشت، زیرا همه سایت‌های خبری این خبر را تقریبا مشابه هم کار کرده بودند و حتی می شد کپی کردن از دست یکدیگر را هم دید!روز بعد از انتشار خبر، سایت دیجیاتو مطلبی را منتشر کرد که گره اصلی ماجرا را گشود: «تکمله‌ای بر گزارش Economist؛ آیا دیجی‌کالا واقعا ۱۵۰ میلیون دلار می‌ارزد»؟

در قسمتی از این مطلب آمده است: «پس از اندکی پرس و جو متوجه شدیم که آمار مربوط به کشور ایران از طریق آقای محسن ملایری، بنیانگذار مرکز شتابدهنده استارت‌آپ‌های ایران، در اختیار مجموعه Startup World قرار گرفته و سپس به دست اکونومیست رسیده است».

در ادامه مطلب نیز بسیار زیرکانه، یک آگهی تبلیغاتی برای شرکت «سرآوا پارس» آمده است: «اکنون با ظهور صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارآفرینی(Venture Capital) در ایران مانند شرکت سرآوا، که بطور تخصصی بر روی کسب و کارهای اینترنتی سرمایه‌گذاری می‌نمایند».

به نظر می رسد که معما در حال حل شدن است!
به سایت شرکت سرآوا مراجعه می‌کنم. چیزی که در همان نگاه نخست نظر مرا به خود جلب کرد لیست شرکت‌های وابسته به این شرکت بود: دیجی کالا، Anetwork و کافه بازار! همان سه شرکتی که از نگاه اکونومیست برترین شرکت‌های اینترنتی ایران معرفی و قیمت‌گذاری شده‌اند! کمی کنجکاوی در سایت شرکت سرآوا، مرا به یک نتیجه جالب‌تر هم رساند: آقای محسن ملایری، یکی از اعضای شرکت سرآوا است!

به این ترتیب معما حل شد: شرکت سرآوا که مالک تمام یا قسمتی از این سه شرکت ایرانی است، با همکاری یکی از اعضای خود، که ظاهرا با Startup World ارتباطاتی دارد، اطلاعات مورد نظر خود را به این مجموعه منتقل می‌کند، پس از آن اکونومیست و سایر سایت‌های معتبر خبری خارجی هم با اعتماد به این آمارها، موضوع را رسانه‌ای می‌کنند و در نتیجه، در کنار اسم بزرگان این صنعت در جهان، نام این شرکت‌های ایرانی هم آورده می‌شود!

حالا نوبت اطلاع‌رسانی داخلی‌ها می‌شود.
سرآوا در جایی از سایت خود اشاره می‌کند که «ارتباطات خوبی» با اربابان رسانه‌ها دارد! بنابراین کافی است حالا اشاره کند به برخی سایت‌های خبری داخلی که گزارش اکونومیست را منتشر کنند! این کار به نظر من مصداق بارز «خود گویی و خود خندی ...» است. در جامعه‌ای که کوچک‌ترین اطلاعات مالی شرکت‌ها مخفی است و حتی مسئولان مرتبط دولتی یا دسترسی به این اطلاعات ندارند یا اطلاعات ناقص دریافت می‌کنند، انتشار ناگهانی چنین اخباری و ارزیابی مالی انجام دادن بر روی شرکت‌ها باعث می‌شود که قضیه مشکوک به نظر آید!

تکمله:
پس از نوشتن این مطلب، متوجه شدم که سایت سرآوا پارس از دسترس خارج شده و اکونومیست هم پس از پیگیری موضوع توسط تعدادی از فعالین (رجوع کنید به مطلب آقای امین ثابتی) ایران را از فهرست ارائه شده حذف کرده است!

مرجع : ایتنا

تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۵۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: افتانا]
[مشاهده در: www.aftana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 65]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن