تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر لحظه ای که بر فرزند آدم بگذرد و او به یاد خدا نباشد روز قیامت حسرتش را خواهد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799032241




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آيا جهان در انتظار بحران غذايي ديگري است؟


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۲ تير ۱۳۹۳ (۲۳:۴۸ب.ظ)
آيا جهان در انتظار بحران غذايي ديگري است؟ گروه بين الملل خبرگزاري موج
به گزارش خبرنگار بين الملل خبرگزاري موج، بحران کمبود مواد غذايي و افزايش تقاضاي آن به يکي از مشکلات اصلي بشر در قرن حاضر تبديل شده است. با افزايش درگيري هاي مسلحانه در مناطق مختلف جهان بخصوص در خاورميانه و گسيل شدن سيل آوارگان در اين منطقه انتظار مي رود که جهان بايد در آينده‌اي نه چندان دور دچار بحران امنيت غذا شود. کارشناسان بر اين باورند که علاوه بر تغييرات زيست محيطي، گران شدن مواد غذايي، افزايش تقاضا، خشکسالي و کم بودن زمين هاي کشاوري در نقاط مختلف جهان، در دهه حاضر اين جنگ ها هستند که آينده ي امنيت غذايي بشر را رقم مي زند.
در تازه ترين ارزيابي در خصوص چشم انداز نيازهاي غذايي بشر، لستر براون، رئيس مرکز تحقيقات سياست زمين در واشنگتن گفته است :با توجه به شرايط نا مساعد آب و هوا و افزايش تقاضا براي مواد غذايي ،گسترش بحران مواد غذايي دور از انتظار نخواهد بود.
جنگ ها فاكتور مهمي در گسترش گرسنگي و فقر شناخته مي شوند. از سال 2008 شاهد افزايش قابل توجهي در تعداد پناهندگان،به دليل افزايش خشونت ها در عراق و سومالي و متعاقبا سوريه و ديگر مناطق بوده ايم. تعداد آوارگان سوري که در اثر جنگ داخلي خانه هاي خود را ترکي کرده اند به بيش از 6 ميليون نفر رسيده است.
امسال، براي چندمين بار متوالي جهان بيشتر از توليد خود مواد غذايي مصرف كرده است،كه عمده دليل آن بحران آب و هواي آمريكا و ديگر كشورهاي توليد كننده مواد غذايي اعلام شده است. از هر هفت نفر جمعيت جهان، يک نفر گرسنه مي خوابد. در مجموع 870 ميليون نفر، غذاي کافي براي خوردن ندارند. قيمت مواد غذايي در طول چند سال گذشته همواره افزايش يافته است و در صورت ادامه اين روند وقوع جنگ ها و انقلابها براي رفع گرسنگي نزديک خواهد.
اکثريت قريب به اتفاق گرسنگان در کشورهاي درحال توسعه زندگي مي کنند - حدود 15 درصد از جمعيت اين كشورها - در حالي که 16 ميليون نفر در کشورهاي درحال توسعه دچار سوء تغذيه مي باشند. درحال حاضر بيش از 100 ميليون کودکان زير پنج سال کم وزن هستند، و سوء تغذيه دوران کودکي علت مرگ بيش از 2.5 ميليون کودک در سال است.
همچنين علت اساسي و اصلي فقر و گرسنگي عملكرد ناعادلانه سيستم هاي اقتصادي و سياسي جهان مي باشد. علاوه بر اين کنترل بر روي منابع و درآمد مبتني بر قدرت نظامي، سياسي و اقتصادي که به طور معمول در دست يک گروه اقليت مي باشد سهم كمتري را براي گروهي كه در پايين ترين طبقات جامعه زندگي مي كنند، در نظر مي گيرد.
تغييرات آب و هواي نيز به عنوان يک عامل تاثير گذار در گسترش گرسنگي و فقر شناخته مي شوند. بدين ترتيب كه با افزايش خشکسالي، سيل، و تغيير الگوهاي آب و هوايي، در كار كشاورزي و زندگي مردم جهان تاثيرات سويي گذاشته است.
از سوي ديگر گراني مواد غذايي بيش از پيش گرسنگان را از دست يابي به مواد غذايي نااميد مي کند. گراني مواد غذايي در واقع برايند چند عامل است. نخستين و مهم ترين دليل آن را مي توان رشد 75 ميليوني جمعيت جهان در هر سال دانست. توليد محصولات کشاورزي اما نه تنها متناسب با رشد جمعيت افزايش نمي يابند، بلکه بخش قابل توجهي از آنها نيز در اثر بلاياي طبيعي همچون طوفان و سيل از بين مي روند.
افزايش بيش از اندازه آفات نباتي و نيز گرم شدن درجه حرارت زمين، از ديگر عواملي است که امنيت غذايي مردم جهان را به شدت تهديد مي‌کنند. هم اکنون 30 کشور جهان به طور اضطراري به کمک هاي غذايي نيازمندند.
دانشمندان بر اين باورند که افزايش بيش از اندازه آفات نباتي از جمله حشرات، قارچ ها، باکتري ها و ويروس ها که جابجايي کالاها اصلي ترين دليل اين افزايش است به همراه گرمايش زمين که سبب مي‌شود اين آفات بتوانند در شرايط جغرافيايي جديد به آساني خود را با محيط انطباق دهند، امنيت غذايي مردم جهان را تهديد مي‌کند.
افزايش بهاي نفت خام را نيز مي توان عامل ديگري دانست که هزينه هاي توليد را افزايش داده و در نتيجه موجب گراني مواد غذايي مي شود. علاوه بر آن، اين افزايش قيمت، خودروداران و خودروسازان را به سمت استفاده از سوخت هاي غيرفسيلي هدايت مي کند.
مشکلات زيست محيطي ناشي از الودگي سوختهاي فسيلي نيز سبب شده تا جهانيان به فکر استفده از سوختهاي گياهي و بدون الودگي بيفتند. اين مساله موجب شد تا محصولات کشاورزي علاوه بر کاربري غذايي براي توليد سوخت هم استفاده شود و زمينه براي افزايش قيمت فراهم شود.
تقاضا براي غذا در جهان به خاطر رشد جمعيت و همچنين افزايش توان مالي افراد در اقتصادهاي در حال ظهور روند رو به افزايش به خود گرفته است. در کشورهاي برزيل، روسيه، هند و چين که جمعيت زيادي دارند و اقتصادهاي آن ها نيز در حال رشد است، افزايش توليد محصولات کشاورزي به خاطر محدوديت منابع و ملاحظات زيست محيطي با مشکلاتي مواجه بوده و به همين خاطر بخش کشاورزي به يکي از اولويت هاي اين کشورها تبديل شده است.
بنا به گزارش سازمان غذا و کشاورزي سازمان ملل متحد، اكنون نزديک به 870 ميليون نفر از 7.1 ميليارد نفر،به عبارتي ديگر يک هشتم جمعيت جهان، از سوء تغذيه مزمن رنج مي برند. تقريبا تمام افراد گرسنه- 852 ميليون نفر- در کشورهاي در حال توسعه زندگي مي کنند، اين ميزان حدود 15 درصد از جمعيت كشورهاي در حال توسعه را تشكيل مي دهند.
در نيمه نخست سال 2008 جهان با بحران کمبود و گراني مواد غذايي روبرو شد. قيمت بسياري از مواد خوراکي اساسي نظير برنج، گندم، غلات، انواع گوشت و... در مقايسه با سال‌هاي قبل افزايش چشمگيري يافت و اين افزايش بر زنجيره عرضه مواد غذايي در جهان تأثير داشت، تا جايي که افزايش قيمت اغلب کالاهاي اساسي به حدي بود که پس از گذشت مدت زمان نه چندان طولاني تبديل به يک بحران جدي شد.
با پايان سال 2008، تعداد کل پناهندگان بنا به گزارش کميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل متحد به بيش از 10 ميليون نفر رسيده است. در همان سال حدود 26 ميليون نفر در سراسر جهان به دليل درگيري هاي دروني در كشورشان،از محل زندگي خود به اجبار جابجا شدند.
به نظر مي رسد با توجه به عوامل ياد شده از قبيل خشکسالي، رشد جمعيت، افزايش تقاضاي موا غذايي، گراني محصولات کشاورزي، ناکارآمدي شيوه هاي توليد و از همه مهم تر شعله ور شدن جنگ ها و تشديد خشونت ها در چند سال اخير جهان را در آستانه روبرويي با بحران غذايي جديدي قرار داده است. با وجود اقدام‌هاي صورت گرفته، كاهش گرسنگي در جهان در يك دهه گذشته پيشرفت اندكي داشته است.
مي توان نتيجه گرفت که جامعه ي بين المللي به منظور رويارويي با بحران احتمالي غذا و کاهش فقر و گرسنگي در جهان، بيش از هر زمان ديگري نياز به برنامه ريزي و هماهنگي براي رفع چنين حادثه شومي داشته باشد.

سارا دهاز













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن