محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843818590
برگى از فضايل امام حسن(علیه السلام)
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
برگى از فضايل امام حسن(علیه السلام)
آن دو متعلق به خانواده عترت هستند و تا روز قيامت از قرآن جدا نمى شوند؛ در صورتى كه امت به آن دو تمسك جويند، هرگز گمراه نخواهند شد.
به این مطلب امتیاز دهید
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، زندگى افتخارآميز امام حسن مجتبى عليهالسلام را مى توان به دو بخش كلى تقسيم كرد: 1. از كودكى تا امامت
اين بخش، خود مىتواند داراى سه مرحله باشد:
الف) امام در عهد رسول الله صلىالله عليه و آله و سلّم
ب) امام در زمان خلفاء ثلاث
ج) امام در عصر خلافت پدر 2. از شهادت پدر تا شهادت خودش
اين بخش نيز به دو مرحله قابل تفكيك است:
الف) از بيعت مردم تا زمان صلح
ب) از هنگام صلح تا شهادت
بررسى همه دوره هاى حيات آن امام همام، در اين نوشتار نمى گنجد؛ آنچه مى خوانيد، نگرشى كوتاه به فضايل ملكوتى، ويژگى هاى ظاهرى و مقامات معنوى آن سبط اكبر رسول خدا صليالله عليه و آله و سلم است. طلوع مهر
در تاريخ ميلاد خجسته امام مجتبى عليهالسلام اندكى اختلاف وجود دارد. اما طبق قول مشهور، در 15 ماه مبارك رمضان سال سوم هجرى، در شهر مدينه منوّره چشم به جهان گشود.1 هفت سال از عمر شريفش مصادف با حيات پر بار خاتم الانبياء صلى الله عليه و آله و سلم بود. پدر گرامى اش امام على بن ابيطالب عليه السلام و مادر ارجمندش حضرت فاطمه زهرا عليهاالسلام، دختر پيامبر خداست.
هنگامى كه مژده ولادت امام حسن عليه السلام به گوش پيامبر صليالله عليه و آله و سلم رسيد، به خانه دخترش فاطمه آمد و فرمود:
«يا اسماءهاتى ابنى؛ اى اسماء! فرزندم را بياور».2
پيامبر خاتم صلى الله عليه و آله و سلم و والدين حضرت نه تنها در نامگذارى آن كودك از خداى متعال سبقت نگرفتند كه در انتظار نشستند تا اسم آن مولود مبارك را خداوند بى همتا برگزيند. سرانجام وحى الهى نازل شد و به رسولش خبر داد كه: «اين نوزاد را حسن بناميد.» آنگاه رسول خدا صلىالله عليه و آله و سلم گوسفندى را قربانى كرد و موى سر آن نورسيده را تراشيد و به اندازه وزن آن، نقره صدقه داد و با دستان مباركش نوعى عطر مخلوط، به نام «خَلوق» به سر آن كودك شايسته ماليد و آنگاه نافش را بريد و... .3
تنها كنيه امام مجتبى عليهالسلام «ابومحمّد» است. ولى در القاب حضرت، تعابير مختلفى ذكر شده است. مشهورترين القاب حضرتش عبارتند از: تقىّ، زكىّ، سيّد، سبط، ولىّ.4
در نقش نگين انگشترىاش نيز اختلاف است. سيرهنگاران، عبارات زير را نقش نگين حضرت دانسته اند:
«العزّة لله وحده»؛ «العزّة لله«؛ «الله اكبر»؛ «به نستعين» و «حسبى الله».5
امام صادق عليهالسلام در اين مورد مى فرمايد: «ثمّ كان فى خاتم الحسن و الحسين عليهماالسلام، حسبى الله.»6
از امام رضا عليهالسلام نيز نقل شده است كه فرمود: «كان نقش خاتم الحسن عليهالسلام ، العزّة لله.»7
و نيز بعضى ها عبارت «لا اله الاّ الله الحقّ المبين» را نقش انگشتر امام مجتبى عليه السلام دانسته اند.8 شكوفه هاى سبز
از امام مجتبى عليهالسلام 15 فرزند بر جاى مانده است كه اسامى آنها، با تفكيك مادرانشان، عبارتند از:
ـ زيد، امّالحسن و امّالحسين؛ از مادرى به نام «بشير» بنت ابىمسعود.
ـ حسن، (معروف به حسن مثّنى)؛ از مادرى به نام «خولة» بنت منصور.
ـ قاسم، عبدالله و عمر؛ از مادر كنيز.
ـ عبدالرحمن؛ از مادر كنيز.
ـ حسين، فاطمه و طلحه؛ از مادرى به نام «امّاسحاق» بنت طلحة بن عبدالله.
ـ فاطمه، رقيّه و امّسلمه؛ كه مادرانشان متفاوت بوده است.(9)
براساس بيان تاريخ نگاران، فقط حسن و زيد، صاحب نسل بوده اند و از ساير فرزندان امام مجتبى عليه السلام نسلى باقى نمانده است. سيماى شكوهمند
امام مجتبى عليه السلام شباهت بسيارى به رسول خدا صليالله عليه و آله و سلم داشت. شايد در همان روزهاى آغازين حيات مباركش بود كه پيامبر خاتم صلى الله عليه و آله با نظاره جمال و كمال او فرمود: «أشبهتَ خَلقى و خُلقى10؛ تو از لحاظ آفرينش و خوى (صورت و سيرت) مانند من هستى.»
اين سخن مى تواند بيانگر لياقت، شايستگى و تربيت صحيح امام مجتبى عليهالسلام باشد. شخصيت ممتازى كه بعدها مى بايست براى احراز منصب الهى «امامت» ـ كه همان وراثت و خلافت پيامبر اكرم و جانشينى وصى او است ـ برگزيده شود.
ابن صبّاغ مالكى در كتاب «الفصول المهمّة» چهره شكوهمند امام مجتبى عليهالسلام را اين گونه به تصوير كشيده است:
«امام ابومحمد الحسن بن على، رنگى سپيد آميخته با سرخى داشت. ديدگانش درشت و سياه، گونههايش هموار، موى وسط سينهاش نازك، موى ريشش انبوه، پشت گوشش پر مُو، بينىاش كشيده و برّاق همچون شمشيرى از نقره، مفاصلش درشت و شانههايش از يكديگر دور، بود.
انسانى متوسّط القامه و مليح بود. نيكوترين صورت را داشت. با رنگ سياه خضاب مىكرد. مويش پر چين و كوتاه، و قامتش رسا بود.»11 سيرت نيكو
روش، منش، رفتار و كردار امام مجتبى عليه السلام نمونه روزگار بود. در يك جمعبندى كلى، مى توان چنين نتيجه گرفت كه تاريخ نويسان مهمترين برجستگى هاى اخلاقى آن حضرت را «بخشندهترين، بزرگمنشترين، با سخاوتترين، حليمترين، زاهدترين، راستگوترين، پارساترين، عابدترين، گرامىترين، پرگذشتترين و داراى گشادهترين سينه در ميان مردم» ثبت و ضبط كرده اند.
شيخ صدوق در كتاب امالى از امام صادق عليهالسلام و آن حضرت از پدرانش چنين نقل مى كند:
«امام حسن بن على بن ابيطالب عليه السلام، در ميان مردم زمان خود، عابدترين، پارساترين و گرامىترين افراد بود. چون قصد حج مى كرد، پياده مى رفت و گاهى پاى خود را برهنه مى نمود. هيچگاه دست به كارى نمى زد مگر اين كه خدا را ياد مى نمود. راستگوترين مردم بود و رساترين بيان را داشت. هر گاه به در ورودى مسجدى مى رسيد، سر خود را بلند كرده، عرض مى نمود: «بارالها! مهمان تو به حضورت رسيده، اى احسانگر! بنده تباهكارت به درگاهت شتافته؛ پس از زشتيهايى كه مرتكب شده، به خاطر زيباييهايى كه نزد تو است، در گذر؛ اى كريم!»12
زينب بنت ابى رافع روايت مى كند: فاطمه عليهاالسلام در زمانى كه پدر ارجمندش بر بستر بيمارى مرگ افتاده بود، دست دو فرزندش را گرفت و خدمت پدر بزرگوارش آورد و فرمود: «اى پيامبر خدا! اين دو، فرزندانت هستند؛ آيا براى آنان ارثى از خود قرار نمى دهى؟»
رسول مكرم اسلام در پاسخ دخترش فرمود: «امّا الحسن فانّ له هيبتى و سؤددى، و امّا الحسين فله جودى و شجاعتى؛13 هيبت و آقايى خود را براى «حسن» و بخشش و شجاعتم را براى «حسين» ارث قرار مى دهم.»
محمد بن اسحاق مى گويد: «پس از رسول خدا صلى الله عليه و آله هيچ كس در شرف و عزّت به رتبه حسن بن على نرسيد.»14
و همو روايت مى كند: «حسن بن على را در راه حج ملاقات كردم كه از مركب خويش پياده شد و قدم زنان حركت كرد. در اين موقع تمام كسانى كه با او بودند، به او اقتدا نموده و پياده حركت كردند؛ حتى سعد بن ابى وقّاص را ديدم كه فرود آمد و پياده، گام زد.»15
واصل بن عطاء مىگويد: «سيماى حسن بن على، چون سيماى پيامبران و هيبت او چون هيبت پادشاهان بود.»16 فضايل خجسته
امام مجتبى عليه السلام داراى فضايل فراوانى است كه خلاصه آن را تحت سه عنوان زير بيان مى كنيم: 1.تبار پاك
از مهمترين فضايل آن امام وارسته اين است كه پدرش على مرتضى، دومين شخصيت برجسته جهان اسلام و مادرش فاطمه زهرا، نخستين بانوى نمونه اسلام و نياى ارجمندش، آخرين پيامآور خداى يكتا است. جدّه فداكارش اوّلين بانوى مسلمان، حضرت خديجه بنت خويلد است؛ بانويى كه تا پايان عمر، يار و غمگسار روزهاى غريبى پيامبر بود و با بذل و بخشش اموال خويش، روند و حركت دين نوپاى محمدى را شتاب بيشترى داد.
جعفر بن ابيطالب، عموى شايسته و والامقام امام مجتبى و حضرت حمزه سيّدالشّهداء، عمّ پدرش حيدر كرّار است.
امام مجتبى عليه السلام ميوه شاخسار آن درختى است كه ريشهاش استوار، ساقه ها، شاخه ها و برگهايش بهترين ساقه ها، شاخه ها و برگهاست. 2. آيات آسمانى
از برجسته ترين فضايل امام مجتبى عليهالسلام اين است كه او جزو اصحاب كساء و آل عبا و از اهلبيت پيامبر صلى الله عليه و آله است؛ اهل بيتى كه آيات فراوانى در شأن ايشان نازل شده است. آيه تطهير از جمله آن آيات است:
عمر بن ابى سلمه (پسر همسر رسول خدا صلى الله عليه و آله) مى گويد: پيامبر در خانه امّسلمه حضور داشت كه اين آيه نازل شد: «انّما يُريدُ الله ليُذهب عنكم الرّجس اهلالبيت و يطهّركم تطهيراً»17؛ خداوند اراده كرده است كه از شما اهلبيت، پليدى را بزدايد و پاكيزگيتان بخشد.
در اين هنگام حضرت، دخترش فاطمه و پسرانش حسن و حسين را فراخواند و عبائى را بر سر آنها افكند و در حالى كه على پشت سر او ايستاده بود، فرمود: «اللّهمّ هؤُلاء اهلُ بيتى فَاَذْهَبْ عَنهُمُ الرّجسَ و طَهِّرْهُم تَطهيراً؛ پروردگارا! اينان اهلبيت من هستند، پس پليدى را از آنان دور فرما و آنان را پاكيزه گردان.»
امّسلمه از آن حضرت پرسيد: آيا من نيز جزو آنان هستم؟ رسول خدا صليالله عليه و آله پاسخ داد: «تو در جايگاه خودت هستى، جايگاه تو بسيار نيكو است.»18
حضور امام مجتبى عليهالسلام در جريان «مباهله» نيز نشانه اعتبار و اهميتى است كه رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم براى ايشان قائل شده است. و نيز حضور آن حضرت در «بيعت رضوان» و بيعت نمودن پيامبر با او، جايگاه رفيع آن امام همام را نشان مى دهد.19 3. روايات نبوى (صلّی الله علیه و آله و سلّم)
با توجه به اصالت خانوادگى و تربيت علوى و فاطمى است كه رسول اكرم صليالله عليه و آله امام مجتبى عليه السلام و برادر بزرگوارش را با چنين جملاتى مى ستايد:
«و هما خير أهل الأرض20؛ و آن دو (حسنين) بهترين افراد روى زمين هستند.»
«و هما سيّدا شباب اهل الجنّة21؛ و آن دو سرور جوانان اهل بهشتند.»
«و هما من العترة (أهل البيت) التى لا تفترق عن القرآن الى يوم القيامة، و لن تضلّ اُمّةٌ تمسّكت بهما22؛ آن دو متعلق به خانواده عترت هستند و تا روز قيامت از قرآن جدا نمى شوند؛ در صورتى كه امت به آن دو تمسك جويند، هرگز گمراه نخواهند شد.»
و در مورد امام حسن مجتبى عليه السلام فرمود:
«لوكان العقل رجلاً لكان الحسن23؛ اگر عقل به شكل مردى مجسم مى شد؛ همانا حسن بود.» لرزان از خوف خدا
امام مجتبى عليه السلام بنده خاكسار خدا بود. در هنگام عبادت از قفس تنگ دنيا مى رهيد و تا شاخساران ملكوت پر مى كشيد. طعم عبادت، شهد ديگرى در كامش مى نشاند و جوهر جانش را قبضه مى كرد. همواره در انتظار فرارسيدن ساعات نماز و لحظات عبادت مىماند و چون وقت فرايض نزديك مى شد، روح و روانش متغير مى گشت و رنگ از رخسارش مى پريد:
«انّ الحسن بن علىّ عليهماالسلام كان اذا توضّأ اِرتعدت مفاصله، و اصفرّ لونه، فقيل له في ذلك فقال: حقّ على كلّ من وقف بين يدي ربّ العرش أن يصفرّ لونه و تر تعد مفاصله24؛ همانا حسن بن على عليهماالسلام وقتى وضو مى ساخت و آماده نماز مى شد؛ رنگش دگرگون مى گرديد و بند بند وجودش مى لرزيد. از آن حضرت از علت اين حال سؤال شد؛ فرمود: سزاوار است كسى كه در پيشگاه خداوند عرش مى ايستد، رنگش پريده و بند بند اعضايش بلرزد.»
نشستن در محراب عبادت از خوشايندترين لحظات عمرش به حساب مىآمد. به همين جهت بهترين و زيباترين لباسهايش را بر تن مى كرد. در روايتى بيان شده كه حضرت براى نماز بهترين جامه هايش را پوشيد؛ پرسيدند: چرا بهترين لباس خودت را پوشيدى؟ فرمود:
«انّ الله جميلٌ يُحِبُّ الجمال؛ فَاَتَجَمَّلَ لِرَبّى وَ هُوَ يَقُولُ «خذوا زينَتَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسجِدٍ»25؛ خداوند زيبا است و زيبايى را دوست دارد. از اين رو در هنگام راز و نياز با خداى خويش، لباس زيبايم را مى پوشم. در حالى كه خداوند فرموده است: هنگام مسجد رفتن، زينت خود را برگيريد.»26
در حديثى ديگر آمده است:
«كانَ الحسن بن علىّ عليهماالسلام اذا قامَ الىَ الصلوةِ، لَبِسَ اَجْوَدَ ثِيابَهُ27؛ حسن بن على عليهماالسلام هنگام نماز بهترين جامه هايش را مى پوشيد.»
بر اين اساس، مستحب است كه در حال نماز نيكوترين لباسهاى خود را بپوشيم و ضمن معطر ساختن خويش، با رعايت نظافت و طهارت كامل، به نماز بايستيم و با خداى خويش به راز و نياز بپردازيم.
به نماز ايستادن امام مجتبى عليه السلام شگفت مى نمايد و مطالعه روايت «لرزيدن مفصلهاى بدن آن حضرت در حين عبادت» انسان را متحير مى سازد:
امام صادق عليه السلام مى فرمايد:
«انّ الحسن بن علىٍّ عليهماالسلام كانَ اذا قامَ فى صلاته تَرتَعِدُ فرائصُهُ بينَ يَدَى رَبِّهِ ـ عزّوجلّ ـ و كانَ اذا ذَكَرَ الجَنَّة و النّار اضْطَرَبَ اِضْطِرابَ السَّليم28؛ حسن بن على عليهماالسلام وقتى به نماز مى ايستاد، تن مباركش در مقابل پروردگارش مى لرزيد و هرگاه كه ياد بهشت و جهنم مى نمود، چون مارگزيده مضطرب و پريشان مى شد و به خود مى پيچيد.»
با آن كه مركبهايى در اختيار داشت، مسافت 450كيلومترى مدينه تا مكه معظمه را زير اشعه سوزان آفتاب حجاز و روى سنگريزه هاى داغ بيابان، پياده مى پيمود و به اين شكل 25 مرتبه پياده به زيارت كعبه شتافت تا رضايت خداى خويش را بيشتر فراهم آورد.29
خشوع امام مجتبى عليهالسلام در مقابل خداى مهربانش نيز حكايتي شيرين دارد. حضرت چنان در محراب عبادت مدهوشِ جمال و كمال حق مىشد كه رنگش دگرگون شده و تنش به لرزه مى افتاد:
راوى مى گويد: «مهمان امام مجتبى عليه السلام بودم... هنگام اداى فريضه نماز شد. امام از اتاق بيرون رفت تا وضو بگيرد؛ من نيز آماده مى شدم تا نماز بگزارم. در آستانه در اتاق، حضرت را ديدم كه رنگش تغيير كرده و حالتى خاص پيدا كرده است. پرسيدم: چرا اينطور شده ايد؟ فرمود: كسى كه مى خواهد به پيشگاه الهى وارد شود، مى بايست چنين دگرگون شود. و هنگامى كه حضرت را در حال نماز ديدم، از شدت خضوع و خشوعش، موى بر اندامم راست شد. وقتى خوب نگاه كردم، دريافتم كه حضرت در نماز و در پيشگاه خداوند متعال، مى لرزد و ذكر مى گويد.»30
مفضل از امام جعفرصادق عليه السلام، از پدر بزرگوار و او از جدّش نقل نموده است كه فرمود:
«أنّ الحسن بن علي بن أبىطالب كان أعبدالناس في زمانه، و أزهدهم و أفضلهم، و كان إذا حجّ حجّ ماشياً، و ربّما مشى حافياً، و كان أذا ذكرالموت بكى، و اذا ذكرالقبر بكى، و اذا ذكر البعث و النشور بكى، و اذا ذكر الممرّ على الصراط بكى، و اذا ذكر العرض على الله ـ تعالى ذكره ـ شهق شهقةً يعشى عليه منها...31؛ امام حسن بن على بن ابى طالب عليهمالسلام در زمان خود عابدترين، زاهدترين و بهترينِ مردم بود؛ و با پاى پياده و برهنه حج انجام مى داد؛ و هر گاه از مرگ سخن گفته مى شد، گريه مى كرد و هر گاه ذكرى از قبر به ميان مى آمد، مى گريست. و زمانى كه از قيامت نام برده مى شد، اشك مى ريخت. و زمانى كه از گذشتن پل صراط سخن به ميان مىآمد؛ گريه مى كرد؛ و هنگامى كه عرضه شدن (اعمال) بر خدا به ميان مىآمد، از هوش مى رفت به نحوى كه همه چيز از ذهن و نظرش پوشيده مى شد.» كريمانه با مردم
امام مجتبى عليهالسلام از خيل ستارگان پرفروغ است. او به «كريم اهلبيت» شهرت دارد. رفتار كريمانه او در سينه تاريخ موج مى زند و جهانيان سرگشته درهم و دينار را به تحير وامى دارد. در بين مردمى كه در چاه دنيا خواهى سقوط كرده اند و براى دستيابى به دنيا، تن به هرنوع خوارى و ذلت مى دهند؛ مطالعه شرح بخششهاى كريمانه امام مجتبى عليهالسلام خواندنى و شنيدنى است.
ابن شهرآشوب در كتاب مناقب روايت مىكند كه: مردى از امام مجتبى عليهالسلام تقاضاى كمك مالى نمود. حضرت پنجاه هزار درهم و پانصد دينار به او داد. آنگاه فرمود: «برو باربرى بياور تا اين پولها را برايت حمل كند.» مرد، باربرى آورد، حضرت عباى سبز رنگش را به مرد سائل داد و فرمود: «اين كرايه باربر است.»32
گاهى امام با ديدن انسانهاى بى پناه، خود به نيّات آنها پى مى برد و قبل از اين كه چيزى بطلبند، هدايايى تقديم مى كرد و منتظر اظهار نياز آنها نمىنشست. روايت زير گوياى همين مطلب است:
فردى از چادر نشينان خدمت امام مجتبى عليهالسلام شرفياب شد. قبل از آن كه اظهار نياز كند، حضرت امر فرمود كه هر چه در خزانه هست، به او بدهند. وقتى به سراغ خزانه رفتند، مبلغ بيست هزار درهم يافتند و همه را به سائل نيازمند دادند. مرد سائل كه از رفتار سخاوتمندانه امام به شگفت آمده بود، عرض كرد: آقاى من! چرا به من فرصت نداديد تا نياز خود را بيان كنم و در مدح شما سخن بگويم؟ امام در پاسخش فرمود:
«ما گروهى هستيم كه بخششهايمان تازه و بى درنگ صورت مى گيرد.»33
امام مجتبى عليه السلام در جود و كرم از همگان سبقت گرفته بود؛ آن چنان كه با بذل و بخششهاى خداپسندانه، دست از دارايى هاى خويش مى كشيد و همه را در راه خشنودى خدا تقديم مى كرد. اين، در واقع بيانگر بى اعتنايى آن حضرت به مظاهر فريبنده دنيا بود. در همين مورد نوشته اند:
«امام مجتبى عليهالسلام در طول عمر خود، دوبار تمامِ اموال و دارايى خود را در راه خدا خرج كرد و سه بار ثروت خود را به دو نيم تقسيم كرد و نصف آن را براى خود نگه داشت و نصف ديگر را در راه خدا بخشيد.»34
ابن سعد در كتاب الطبقات الكبرى علاوه بر روايت فوق مى افزايد:
«...حتى اگر دو جفت كفش يا دو جفت پاپوش داشت، يك جفت آن را براى خود برمى داشت و جفت ديگر را به نيازمندان مى رساند...»35
امام مجتبى عليه السلام نسبت به فقيرانِ فرهنگى و فريب خوردگان جاهل نيز قلب رؤوف و دل مهربان داشت. گر چه آنها بر اثر فريب دشمنان با هتاكى و بى حرمتى با امام برخورد مى كردند؛ اما امام هيچگاه از سخنان بيهوده آنان غضبناك نمى شد و با لطف و مهربانى آنها را نوازش مى كرد و به رفع نيازهايشان همت مى گماشت. آنان نيز با ديدن برخوردهاى خاضعانه امام به حيرت مى افتادند و در اندك مدت از گفته هاى خويش ندامت مى جستند و اظهار پشيمانى مى كردند. نمونه بارز فروتنى امام با فقرزدگان فرهنگى و دين باختگان بى هويت، ملاقات با آن مرد شامى است كه جريانش در متون تاريخى بيان شده است.36 چشمهسار محبت
اظهار محبتهاى پيامبر صلىالله عليه و آله و سلم به حسنين و علاقه وافر او به آن دو، قابل بيان و بررسى نيست. پيامبر اسلام صليالله عليه و آله و سلم در روايتى فرمود:
«حسن منّى و انا منهُ، احبَّ اللهُ مَن احبّهُ...37؛ حسن از من است و من از حسن؛ كسى را كه من دوست دارم خدا نيز دوست دارد.»
و نيز فرمود:«احبُّ اهل بيتى الىّ الحسن و الحسين...38؛ محبوبترين فرد از خاندانم، حسن و حسين است.»
زيد بن ارقم روايت مى كند: «در مسجد، نزد رسول خدا صلىالله عليه و آله و سلم نشسته بودم. در اين هنگام فاطمه همراه حسن و حسين از خانه اش خارج شد و به سوى جايگاه پدر گرامى اش شتافت و به دنبال آنان على عليه السلام نيز سر رسيد. آنگاه پيامبر صلىالله عليه و آله رو به جانب من كرده، فرمود: هر كس اين چند نفر را دوست بدارد، با من دوستى نموده است و هر كس با آنان دشمنى كند، با من دشمنى ورزيده است.»39
از مجموع اين روايات، كه تعدادشان هم كم نيست، استفاده مى شود كه محبت امام مجتبى عليه السلام و برادر گرامى اش در قلب شفاف و نورانى پيامبر خاتم صليالله عليه و آله و سلم موج مى زد. معمولاً رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم علاقه شديد و محبت وافر خود نسبت به آنان را در ميان مردم اظهار مى نمود. گر چه نحوه ابراز فرق داشت؛ گاهى سخن شيوايى در اين مورد بيان مى نمود و گاهى از منبر پايين مى آمد و آنها را مى بوسيد و بعد از نوازش آن دو، بار ديگر بالاى منبر قرار مى گرفت.
افزون بر اين، از رسول خدا صلىالله عليه وآله نقل شده است كه در هنگام اظهار محبت به حسنين عليهماالسلام مى فرمود:«شاهدان، اين ابراز علاقه را به غائبان برسانند.»40
راستى! هدف رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم از علنى ساختن اين اظهار محبتها چه بود؟
آيا هدف پيامبر صليالله عليه و آله جز آماده سازى اذهان عموم، به پذيرش امامت حسنين بعد از ولايت پدر بزرگوارشان بود؟
لازم به ذكر است كه محبت شديد رسول خدا صليالله عليه وآله وسلم نسبت به حسنين باعث شده بود كه آن حضرت براى حفظ آن دو از كيد مكاران و حسد حسودان تعويذ41 زير را تلاوت نمايد: «اُعيذُ كُما بِكَلِمات اللهِ التّامّةِ مِنْ كُلِّ شيطانٍ هامّةٍ وَ مِنْ كُلّ عينٍ لامّْةٍ؛42 شما را از شرّ هر شيطان آزار دهنده و هر چشم شومى به پناه كلمات تامّ خدايى مى برم.» پينوشتها: 1. حيات فكرى و سياسى امامان شيعه، رسول جعفريان، ص 119.
2. تحليلى از زندگانى سياسى امام حسن(علیه السّلام)، علامه جعفر مرتضى عاملى، ترجمه محمد سپهرى، ص 30.
3. همان، ص 31؛ امام حسن و امام حسين(علیه السّلام)، سيد محسن امين عاملى، ص 29.
4 .اعلام الهداية، مجمع جهانى اهلبيت، ج 4، ص 45.
5. امام حسن و امام حسين(علیه السّلام)، ص 30.
6. اعلام الهدايه، ج 4، ص 45، به نقل از كافى، ج 6، ص 473 و بحارالانوار، ج 43، ص 258.
7. همان.
8. موسوعه كلمات الامام الحسن(علیه السّلام)، نشر معروف، مؤسسه باقرالعلوم، ص 269 و 270.
9. امام حسن و امام حسين(علیه السّلام)، ص 30.
10. تحليلى از زندگانى سياسى امام حسن(علیه السّلام)، ص 25؛ امام حسن و امام حسين(علیهم السّلام)، ص 26.
11. امام حسن و امام حسين(علیه السّلام)، ص 31 و 32.
12. همان، ص 32.
13. تحليلى از زندگانى سياسى امام حسن(علیه السّلام)، ص 26.
14. همان.
15. امام حسن و امام حسين(علیهم السّلام)، ص 33.
16. همان.
17. احزاب / 33.
18. امام حسن و امام حسين(علیه السّلام)، ص 34 و 35.
19. حيات فكرى و سياسى امامان شيعه، ص 120.
20. اعلام الهدايه، ج 4، ص 26، به نقل از عيون اخبارالرضا(علیه السّلام)، ج 1، ص 67.
21. همان، به نقل از سنن ابن ماجه، ج 1، ص 56.
22. همان، به نقل از جامع ترمذى، ص 541 و مستدرك الحاكم، ج 3، ص 109.
23. حيات فكرى و سياسى امامان شيعه، ص 121، به نقل از فرائد السمطين، ج 2، ص 68.
24. موسوعة كلمات الامام الحسن(علیه السّلام)، ص 268.
25.اعراف / 31.
26. موسوعه كلمات الامام الحسن(علیه السّلام)، ص 296.
27. داستانها و حكايتهاى نماز چهارده معصوم(علیهم السلام)، عباس عزيزى، ص 87، به نقل از وسايل الشيعه، ج 3، ص 331.
28. همان، به نقل از بحارالانوار، ج 84، ص 158.
29.همان، ص 18، به نقل از خاندان وحى، ص 323.
30. همان، ص 90، به نقل از عدةالداعى، ص 180.
31. اعلام الهدايه، ج 4، ص 33، به نقل از امالى صدوق، ص 150 و بحارالانوار، ج 43، ص 331.
32. موسوعه كلمات الامام الحسن(علیه السّلام)، ص 236.
33. امام حسن و امام حسين(علیه السّلام)، ص 39.
34. سيره پيشوايان، مهدى پيشوايى، ص 90 و 91.
35. امام حسن و امام حسين(علیه السّلام)، ص 38.
36. منتخب ميزان الحكمه، ص 43، به نقل از تاريخ مختصر بغداد، ج 7.
37. همان، ص 43.
38. تحليلى از زندگانى سياسى امام حسن(علیه السّلام)، ص 38، به نقل از الغدير، ج 7، ص 124.
39. امام حسن و امام حسين(علیه السّلام)، ص 36.
40. حيات فكرى و سياسى امامان شيعه، ص 120.
41. دعايى كه براى دفع بلا و آفت چشم زخم، در كاغذ مىنويسند و به گردن و يا بازو مىبندند.
۲۱/۰۴/۱۳۹۳ - ۱۵:۰۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]
صفحات پیشنهادی
یادداشت/ محمد جواد خضرایی صلح امام حسن علیه السلام؛ درس مبارزه یا عافیتطلبی؟
یادداشت محمد جواد خضراییصلح امام حسن علیه السلام درس مبارزه یا عافیتطلبی عاشورا به این دلیل در مرتبهای نخست حسنی بود و سپس حسینی که امام حسن ع شالوده آن را ریختند و حقیقت را بیپرده آشکار کردند و در پرتو این روشنی امام حسین ع توانست به آن پیروزی پر شکوه ابدی نائل آید بصلح امام حسن علیه السلام؛ درس مبارزه یا عافیتطلبی؟
صلح امام حسن علیه السلام درس مبارزه یا عافیتطلبی عاشورا به این دلیل در مرتبهای نخست حسنی بود و سپس حسینی که امام حسن ع شالوده آن را ریختند و حقیقت را بیپرده آشکار کردند و در پرتو این روشنی امام حسین ع توانست به آن پیروزی پر شکوه ابدی نائل آید به این مطلب امتیاز دهیدامام حسن علیه السلام و پیامبر(ص)
امام حسن علیه السلام و پیامبر ص به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس کودک جام نیوز بچه ها آیا می دونید چه امام هایی تولّدشون در نیمه ماه بوده است اگر نمی دونید من به شما یاد می دَم تا اطلاعات شما از امامان مهربون بیش تر بشه آیا یادتونه نیمه ماه شعبان که گذشت تولدمنتخب پیامکهای تبریک میلاد امام حسن مجتبی (علیه السلام)
السلام علیک یا کریم اهل بیت ع منتخب پیامکهای تبریک میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام نیمه رمضان میلاد سبط اکبر پیامبر مکرم اسلام ص است اورژانس IT پیامک های مناسب برای تبریک این روز را به شما کاربران گرامی تقدیم می کند به گزارش اورژانس IT باشگاه خبرنگاران فردا مصادف بابازی امام حسن علیه السلام
بازی امام حسن علیه السلام به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس کودک جام نیوز امام حسن مجتبی علیه السلام وقتی کودک بودند یعنی به سن و سال شما بچه های خوب مثل بقیّه بچه ها بازی می کردند و در کنار بازی و تفریح چیزهای زیادی هم از پدربزرگ پدر و مادرشون یاد می گرفتند یکنماز امام حسن علیه السلام
نماز امام حسن علیه السلام به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس کودک جام نیوز بچه های خوب و نازنین امامان و رهبران ما همیشه مردم را به کارهای خوب دعوت می کردند یکی از این کارهای خوب نمازه که امامان عزیز ما می خواستند ما اون رو به جا بیاریم یعنی کاری رو که خداوند دسپیامک به مناسبت میلاد امام حسن علیه السلام
پیامک به مناسبت میلاد امام حسن علیه السلام سلام بر لبخند سرافراز علی علیه السلام که در طلوع تو اتفاق افتاد به این مطلب امتیاز دهید سرویس دینی جام نیوز سلام بر لحظه هایی که تو را آوردند سلام بر لبهای رسول اللّه که میلاد تو را به درگاه پروردگار سبحه گفت و نامآثار و برکات امام حسين عليه السلام در دنیا
كتاب نيستان منتشر كرد آثار و برکات امام حسين عليه السلام در دنیا این کتاب از آثار سترگ مفسر و اندیشمند بزرگ جهان تشيع السید الهاشم الناجی الموسوی الجزایری است که به بررسی برکتهای وجودی تولد حیات و شهادت امام حسین ع پرداخته است به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران امناجات حاج محمود کریمی در حرم امام هشتم علیه السلام
مناجات حاج محمود کریمی در حرم امام هشتم علیه السلام وقت اذان به زمزمه تکرار می کنم از آب هم مضایقه کردند کوفیان به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز لینک ۱۱ ۰۴ ۱۳۹۳ - ۱۲ ۵۲«آثار و برکات امام حسین (علیه السلام) در دنیا» به چاپ چهارم رسید
آثار و برکات امام حسین علیه السلام در دنیا به چاپ چهارم رسیدانتشارات کتاب نیستان چاپ چهارم کتاب آثار و برکات امام حسین علیه السلام در دنیا اثر السید الهاشم الناجی الموسوی الجزایری را با ترجمه محمود مهدوی دامغانی منتشر کرد به گزارش خبرگزاری فارس کتاب آثار و برکات امام حسینبازسازی سرداب غیبت حرم مطهر امامین عسکریین علیهم السلام
بازسازی سرداب غیبت حرم مطهر امامین عسکریین علیهم السلام رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور از بازسازی سرداب غیبت امام زمان عج در سامرا خبر داد به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران حسن پلارک که در سامرا حضور دارد ضمن اعلام این خبر گفت با وجود هجوم تروریستهای تکفیامام کاظم علیه السلام:از خدا در نهان هاى خویش شرم دارید،همچنان كه درعیان ازمردم ،شرم مى كنید
امام کاظم علیه السلام از خدا در نهان هاى خویش شرم دارید همچنان كه درعیان ازمردم شرم مى كنید امام کاظم علیه السلام از خدا در نهان هاى خویش شرم دارید همچنان كه درعیان ازمردم شرم مى كنید ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۶ تير ساعت 07 38 « شرم داشتن از خدا » امام کاظم علیه السلام اسفره افطار امام رضا علیه السلام+ تصاویر
سفره افطار امام رضا علیه السلام تصاویر به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران تاریخ انتشار ۱۶ تير ۱۳۹۳ - ۰۹ ۳۵سفره افطار امام رضا علیه السلام/ تصاویر
سفره افطار امام رضا علیه السلام تصاویر عکس ایسنا - تسنیم ۱۶ ۰۴ ۱۳۹۳ - ۰۴ ۱۲آیا واقعا حرم امام حسین علیه السلام بوی سیب می دهد؟
آیا واقعا حرم امام حسین علیه السلام بوی سیب می دهد در مورد بوی سیب و استشمام آن از حرم امام حسین ع از حسن بصری و ام سلمه روایتی وارد شده است به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز برخی در خصوص روایات وارده در خصوص امام حسین علیه السلام این مسئله را مطرح م110 نانوایی مشهد به مناسب میلاد حضرت امام حسن (ع) نان صلواتی عرضه می کنند
110 نانوایی مشهد به مناسب میلاد حضرت امام حسن ع نان صلواتی عرضه می کنند مشهد - ایرنا - رئیس اتحادیه صنف نانوایان مشهد گفت 110 نانوایی مشهد عصر شنبه به مناسبت گرامیداشت ولادت حضرت امام حسن مجتبی ع به رسم هر ساله نان رایگان توزیع می کنند ابراهیم خلیلی روز شنبه در گفت و گو باطرح مودت در امامزاده فاطمه صغری (س) محسن آباد آشتیان اجرا می شود
همزمان با جشن میلاد امام حسن ع طرح مودت در امامزاده فاطمه صغری س محسن آباد آشتیان اجرا می شود خبرگزاری پانا سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان آشتیان گفت طرح مودت همزمان با جشن میلاد امام حسن ع در آستان مقدس امامزاده فاطمه صغری س احمد بن اسماعیل محسن آباد آشتیان اجر-
گوناگون
پربازدیدترینها