تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821280041




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گسترش الگوهاي فرهنگي ناپسند در جامعه


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۱ تير ۱۳۹۳ (۹:۶ق.ظ)
آفرينش: گسترش الگوهاي فرهنگي ناپسند در جامعه
به گزارش خبرگزاري موج، روزنامه آفرينش چنين نوشت:
هرچقدر از مسائل و موضوعات فرهنگي بحث و انتقاد مي شود بازهم گوشه اي از مشکلات ما دراين عرصه راپوشش نمي دهد و اين نشان از ضعف ها و کم کاري هاي ما دراين زمينه است. به عبارتي مردم ما هرطوري که درجامعه زندگي کنند، رفتارهاي روزانه آنها به عنوان فرهنگ اجتماع تلقي مي گردد. موضوع نگران کننده تبديل شدن برخي خلقيات و منش هاي رفتاري ناپسند به عنوان فرهنگ رفتاري جامعه مي باشد که امروز به سبب مشکلات فراواني که در نوع رفتارهاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي صورت گرفته، گسترش فراواني يافته است.
عدم پذيرش شکست دريک رقابت و تلاش براي ادامه راه، يکي ازموضوعاتي که در لايه هاي مختلف جامعه ما قرارگرفته است. متاسفانه اين تفسير که شکست ها دربردارنده تجارب و انگيزه براي پيروزي هاي آينده است، هيچ جايگاهي در رفتارما ندارد. رفتار ما در مواجهه با شکست هاي مختلف، توقف در مقطع کنوني و صرف هزينه و انرژي در حاشيه هاي آن مي باشد.
اين منش رفتاري علاوه براينکه جلوي پيشرفت فرد و يا گروه پيروز را مي گيرد، موجب توليد فساد و مشکل آفريني براي کل جامعه مي گردد. به عنوان مثال درجامعه سياسي آمريکا دو حزب دموکرات وجمهوري خواه سخت ترين مواضع را عليه يکديگر اتخاذ مي کنند و حتي در رقابت ها به مسائل خصوصي يکديگر نيز هجوم مي برند، اما به محض پايان رقابت طرف شکست خورده بدون اينکه مشکل تراشي کند و يا از صحنه کنار بروند خود را همراه و هميار گروه پيروز مي سازد. درعين حال اين همراهي توام با آماده سازي براي دوره بعدي رقابت ها خواهد بود. اما اين گونه رفتارها نه تنها در عرصه سياسي بلکه درلايه هاي اجتماعي ما نيزيافت نمي شود. بسياري ازما به سبب نگاه غلط به مسائل هرگونه پيشرفت ديگران را شکستي براي خود تلقي مي کنيم. درحالي که رشد و تعالي افراد و گروه هاي مختلف بايد نقطه مثبتي درجهت توسعه همه جانبه جامعه تلقي گردد. نگاه صفر و صد ما به مسائل امروز باعث شده تا در زمينه هاي اقتصادي نيز شاهد اختلاف فاحش ميان طبقات جامعه باشيم. به طوري که جامعه ما درحال تقسيم بندي به فقير وغني مي باشد. اين به علت رواج افزون خواهي يا به عبارتي خودخواهي هاي فردي و گروهي درجامعه مي باشد. يعني فرد يا گروهي که بريک منبعي از قدرت و يا ثروت دسترسي دارند، ورود ديگران به اين حيطه را برنمي تابند و رشد ديگران را به منزله تزلزل جايگاه خود مي بينند.
اين گونه رفتارهاي ناپسند خود بازتوليد ناهنجاري هاي ديگر را به دنبال دارند. لذا افراد ويا گروه ها براي حفظ جايگاه خود به اقداماتي همچون تخريب و تهمت وافترا، متوسل مي شوند تا به هرطريقي مانع از رشد و پيشرفت ديگران شوند. به اين ترتيب فرهنگ رقابت و همکاري درجامعه جاي خود را به خصومت و خودمحوري مي دهد و اين خطري براي ارزش هاي انساني دريک اجتماع تلقي مي گردد.
ناگفته نماند اين گونه رفتارهاي ناپسند، معلول مسائلي همچون فقر و مشکلات اقتصادي نيز مي باشد و افراد براي رهايي ازوضعيت نامناسب اقتصادي حتي اگرخودشان نتوانند به پيشرفتي برسند، از پيشرفت ديگران نيز خشنود نيستند. يا به عبارتي حاضرند همه فقير بمانند اما کسي پولدار نشود! اين همان نگاه صفر و صدي است که خارج از تعادل رفتاري بشمار مي آيد.
اما براي ايجاد نقطه تعادل ضروريست تا سطح اختلافات سياسي، اقتصادي و اجتماعي را کاهش دهيم. نبايد جامعه ما به دو دستگي تبديل شود، نبايد سياه و سفيد ببينيم، نبايد خود را صرفا برنده و يا صرفا بازنده تلقي کنيم!. بايد ياد بگيريم که براي يک هدف واحد تلاش کنيم، بايد به اين بينش رفتاري برسيم که تحمل شکست را داشته باشيم و آن را به عنوان يک امر منفي و جبران ناپذير نپنداريم!. شايد نگاهي که تاکنون درشکل گيري الگوهاي رفتاري از بالا به پايين داشته ايم پاسخگوي نيازهاي امروز نبوده است. يعني نمي توان گفت که ابتدا بايد مسولان رفتارخود را اصلاح کنند وبعد مردم، بلکه بايد به اين امر توجه کنيم که رشد و تعالي فرهنگي از پايين به بالاخواهد بود و بايد از مردم جامعه آغاز گردد.
اگر ما در زندگي روزمره بتوانيم نگاه غضب آلود خود را به مسائلي همچون عقب ماندگي هاي اقتصادي، عدم جايگاه مناسب در اجتماع و عدم دست يابي به پيروزي درمقطع کنوني را، بکاهيم و آن را به عنوان يک وضعيت موقت بنگريم، خواهيم توانست تا اين الگوي رفتاري را به بالاي هرم جامعه نيز برسانيم. کارسختي نيست فقط کمي صبر و گذشت مي خواهد...
نويسنده: حميدرضا عسگري













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن