تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 21 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

کود مایع

سایت نوید

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799788349




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از کشف کودتای پایگاه شهید نوژه در همدان تا نزول کتاب مقدس انجیل بر حضرت عیسی(ع)


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: امروز در تاریخ؛
از کشف کودتای پایگاه شهید نوژه در همدان تا نزول کتاب مقدس انجیل بر حضرت عیسی(ع)
کشف کودتای پایگاه شهید نوژه، نزول کتاب مقدس انجیل بر حضرت عیسی(ع)، آغاز انتشار روزنامه اطلاعات، انجام عقد اخوت میان رسول خدا (ص) و حضرت علی (ع) و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.
به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 19تیر 1393 خورشیدی برابر با 12 رمضان 1435 هجری و 10 جولای 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:



کشف کودتای پایگاه شهید نوژه علیه نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران (1359 ش)
از اولین روزی که انقلاب اسلامی ایران، استوارترین سنگر غرب و آمریکا را در منطقه به هم ریخت و تحولات زیربنایی را در ایران آغاز کرد، استکبار جهانی که منافعش به خطر افتاده بود، تلاش‌های وسیعی را برای سرنگونی این نظام مقدس آغاز کرد. آنان با حمایت از مزدوران ضدانقلاب درصدد کودتا و فتح تهران بودند، زیرا تصور می‌کردند که همانند کودتای 28 مرداد 1332، قادر به تجدید قدرت خود خواهند بود. این مزدوران وطن‌فروش در روز نوزدهم تیرماه 1359 قصد داشتند تا با کمک نفوذی‌های خود فروخته در پایگاه هوایی نوژه همدان، کودتایی را علیه نظام اسلامی انجام دهند.


 

آنان با به کارگیری امکانات وسیع مالی، 12 تیم عملیاتی و تعدادی راهنما و چندصد تن از عشایر ایل بختیاری، جهت یورش به پایتخت آماده شدند. ولی هنگامی که خلبان مأمور حمله به بیت حضرت امام خمینی (ره) این موضوع را با مادر خویش مطرح می‌کند، با عکس‌العمل شدید وی روبرو می‌گردد. خلبان در انجام این عمل دچار تردید شده و شخصاً به حضور آیت‌اللّه خامنه‌ای می‌رود و عملیات را افشا می‌نماید. به این ترتیب و با پیگیری مسئولان بلندپایه نظام، کودتای براندازی، خنثی و عوامل آن دستگیر یا فراری و رسوا شدند.

تجاوز روس‌ها به شمال ایران و قتل و غارت روستاها (1287 ش)
در 19 تیر 1287 برابر با 10 ربیع الثانی 1326 قمری، یک کاپیتان روسی به بهانه این که اسبش به خاک ایران فرار کرده، به همراه شش سرباز روسی وارد خاک ایران شدند و دو ایرانی ساکن در آن منطقه را کشتند. اقوام کشته شدگان نیز به انتقام از این رفتار وحشیانه، کاپیتان روسی و دو همراه او را کشتند. روس‌ها که خود در پی بهانه بودند، پس از آگاهی از این ماجرا، به روستایی در بین مرز دو کشور حمله کردند و پس از کشتن 37 تن از مردم بی‌گناه، 135 خانه را به آتش کشیدند و سپس به غارت روستا پرداختند. چهار روز بعد، روستاهای دیگری را نیز غارت کرده و پس از کشتن چهل تن از مردم، 350 خانه دیگر را آتش زدند. ابعاد این فاجعه و جنایت به حدی وسیع و دردناک بود که محمدعلی شاه دستور داد تا مراسم جشن تولد او را تعطیل کرده و هزینه‌های آن را صرف مردم خسارت دیده کنند.

دستگیری شیخ محمد واعظ و تأثیر آن در شروع نهضت مشروطیت (1287 ش)

تولد ناصر تقوایی، کارگردان (1320 ش)
یکی از کارگردانان برجستهٔ ایران است. ناصر تقوایی متولد ۱۳۲۰ آبادان، فارغ التحصیل ادبیات و زبان فارسی است. وی فعالیت سینمایی خود را با همکاری در گروه فنی فیلم خشت و آینه به کارگردانی ابراهیم گلستان آغاز کرد. در حال حاضر او به عکاسی به صورت مستقل و تدریس فیلمنامه‌نویسی در موسسه کارنامه مشغول است.

رحلت حکیم بزرگوار "شیخ محمد علی زاهد قمشه‌ای" معروف به "ابوالمعارف" (1332 ش)
شیخ محمدعلی زاهد قمشه‌ای معروف به ابوالمعارف در حدود سال 1250 شمسی در شهرضا (قمشه) در استان اصفهان به دنیا آمد. وی پس از فرا گرفتن مقدمات در زادگاه خود، به اصفهان رفت و در محضر بزرگانی مانند جهانگیر خان قشقایی، آخوند ملامحمد کاشانی و دیگر بزرگان به آموختن فقه، فلسفه، حکمت و عرفان پرداخت. شیخ محمدعلی سپس به سیر و سلوک در آفاق و انفس روی آورد و حدود چهل سال در ممالک مختلف اسلامی از قبیل عربستان، کویت، بحرین و عراق به سیر و سیاحت مشغول شد. وی پس از این سفر و مصاحبه با بزرگان اهل دانش و عرفان، خود، عالمی وارسته و عارفی فرزانه گشت و سپس به دیار خویش روی نهاد. او در آنجا به تدریس و تربیت همت گماشت که حکیم محیی‌الدین مهدی الهی قمشه‌ای از جمله شاگردان اوست. از خدمات ارزنده شیخ زاهد، تأسیس مدارس جدید و خدمات فرهنگی در شهرضا بود که به دلیل تلاش وی در نشر معارف اسلامی به ابوالمعارف ملقب شد. این حکیم الهی سرانجام در نوزدهم تیرماه 1332 شمسی برابر با 28 شوال 1372 قمری در 82 سالگی در شهرضا وفات یافت و در همان شهر به خاک سپرده شد.

نزول کتاب مقدس انجیل بر حضرت عیسی بن مریم (ع)
انجیل، کلمه‌ای یونانی به معنی مژده است و مسیحیان از این جهت آن را مژده می‌دانند که به اعتقاد آن‌ها، حضرت عیسی (ع) خود را فدای مردم کرد تا همهٔ مردم را از آتش دوزخ بخرد و این کتبِ اناجیلِ آن‌ها، مژدهٔ بهشت است. نام این کتاب دوازده بار در قرآن مجید ذکر شده است. قرآن، انجیل را کتاب خدا می‌داند ولی آن انجیلی را کتاب آسمانی می‌خواند که مشتمل بر احکام و تکالیف بشر باشد؛ زندگی او را تنظیم کند و سر و سامان بخشد، چنان‌که شأن ادیان الهی است. گویند: انجیل‌های کنونی نزد مسیحیان چهار است: انجیل مَرقُس که از همهٔ اناجیل، قدیم‌تر است و به احتمال قوی در شهر انطاکیه در حدود سال‌های 70 - 65 میلادی به تحریر درآمده است. انجیلِ متی و لوقا پس از مَرقُس و انجیلِ یوحَنّا، شصت سال پس از مسیح یعنی سال 93 میلادی نوشته شده است. لازم به ذکر است که مسیحیان در کنار این چهار انجیل، به مجموعه‌ای دیگر از مکتوبات و رسالات اعتقاد دارند که به مجموعه آن‌ها عهد جدید اطلاق می‌نمایند. به هر تقدیر آن‌چه که برای هدایت آدمیان توسط حضرت عیسی (ع) آورده شده، از دسترس ما خارج است و آن‌چه که به نام اناجیل در کتاب مقدس دیده می‌شود، محصول تلاشِ مسیحیان و رسولان دوره اول مسیحیت می‌باشد.

آغاز انتشار روزنامه اطلاعات در تهران (1305 ش)
انتشار روزنامهٔ اطلاعات در چنین روزی از سال ۱۳۰۵ هجری شمسی در تهران آغاز شد. روزنامهٔ اطلاعات قدیمی‌ترین روزنامهٔ ایران است که امروزه نیز چاپ آن ادامه دارد و مدیرمسئول این روزنامه سیدمحمود دعایی است. روزنامهٔ اطلاعات، عصر روز یک‌شنبه ۱۹ تیر ۱۳۰۵ در تهران پا به عرصهٔ وجود گذاشت. این روزنامه امروز به‌عنوان نخستین مبتکر توزیع روزانه از طریق پست در محل مورد نظر مشترک و در کوتاه‌ترین زمان ممکن شناخته می‌شود که با بیش از ۷۵۰ نمایندگی، اطلاعات را تا دورترین نقاط ایران، توزیع می‌کنند.




با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، مؤسسه‌های اطلاعات و کیهان براساس حکم دادستانی انقلاب مصادره شدند و در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفتند؛ سپس از اوایل سال ۱۳۵۹، نمایندگانی از سوی امام خمینی (ره) برای ادارهٔ این دو مؤسسهٔ بزرگ مطبوعاتی منصوب شدند و از این مقطع دورهٔ حساس پیدایش و سالم‌سازی و تحول کیفی این مؤسسهٔ بزرگ آغاز شد.

انجام عقد اخوت میان رسول خدا (ص) و حضرت علی (ع) (1 ق)
وقتی آیه "اِنّما المؤمنونَ اِخوَةٌ"(حجرات، 10) نازل شد، پیامبر (ص) بین یاران خود از مهاجر و انصار عقد اخوت برقرار کرد و هر یک از مهاجران را با یکی از انصار برادر ساخت. آن حضرت همچنین در پایان، حضرت علی (ع) را به برادری خویش انتخاب نمود. حضرت علی (ع) هرگاه بر روی منبر می‌نشست می‌فرمود: من بنده خدا و برادر رسول خدا (ص) می‌باشم و هر که غیر از من، چنین ادعایی کند دروغگو است.

خروج مسلمانان از مدینه جهت شرکت در غزوه بدر (2 ق)

درگذشت "ابن جوزی" متکلم، محدث و فقیه (597 ق)
ابوالفرج جمال الدین عبدالرحمن بن علی بن جوزی بغدادی معروف به ابن جوزی، فقیه، مفسّر، محدّث و واعظ است که در طب، تاریخ، عرفان و اکثر فنون متداول نیز، متبحّر بوده است. در مجلس وعظ وی ازدحام جمعیت ایجاد می‌شد و او را بسیار بدیهه‌گو و حاضر جواب گفته‌اند. از کارهای بی‌سابقهٔ ابن جوزی، بیان یک دوره تفسیر قرآن بر روی منبر است. همچنین ابن جوزی در مجالسی که خلیفه حاضر بود به موعظه وی می‌پرداخت و هراسی به خود راه نمی‌داد. تدریس، بخش مهمی از زندگی اجتماعی ابن جوزی را دربرمی‌گرفت. وی استادی بزرگ و توانا بود و چنان‌که خود می‌گوید، در پنج مدرسه تدریس می‌کرده است. ابن جوزی از سیزده سالگی به تألیف پرداخت و از آن‌جا که تا پایان عمر از نوشتن باز نایستاد شمار آثارش را تا بیش از 380 کتاب و رساله ذکر کرده‌اند. اسبابُ النُّزول، روحُ الارواح، مولدُالنَّبی و النُطقُ‌المَفهوم و... از آن جمله‌اند. وفات ابن جوزی در 86 سالگی در بغداد واقع شد و در مقبرهٔ بابُ الحَرْب مدفون گردید.

رحلت عالم و فقیه شاعر شیعه "محمدتقی مامقانی" معروف به "حجت‌الاسلام" (1312 ق)
میرزا محمدتقی بن ملامحمد مامقانی تبریزی متخلص به نیّر و معروف به حجت‌الاسلام، از علما و دانشمندان آذربایجان و دارای قریحه شعری لطیفی بود. وی در 1247 قمری در تبریز به دنیا آمد و در 22 سالگی برای تحصیل علوم دینی راهی نجف گردید. پس از استفاده از محضر اساتید بزرگ آن شهر به تبریز بازگشت و به تألیف و تدریس همت گماشت. آتشکده در مراثی، دیوان غزلیات، عِلمُ السّاعه و نُصرَةُالحَق از جمله تالیفات وی می‌باشند. حجت الاسلام نیّر تبریزی در 57 سالگی در تبریز دار فانی را وداع گفت و بنا به وصیتش، در وادی السلام نجف اشرف مدفون گشت.

کشف جزیره "ایسلند" در شمال غربی اروپا (874 م)
جمهوری ایسلند یکی از کشورهای شمال اروپا است که در میان آب‌های اقیانوس اطلس بین خاک قاره اروپا و گرینلند قرار گرفته است. این کشور یکی از کم‌جمعیت‌ترین کشورهای بخش شمالی اروپا است و در عین حال در میان کوچک‌ترین‌ها نیز جا دارد. این جزیره از نظر جغرافیایی فعال است و در آن آتشفشان‌های زیادی وجود دارد. چشمه‌های آب گرم زیادی دارد و پوششی از یخ و خاکسترهای آتشفشانی، سطح جزیره را در برگرفته است.




آب و هوای ایسلند سرد است. از سال 874 میلادی این جزیره مسکونی شد و یک نروژی برای نخستین بار در آن سرپناهی ایجاد کرد. تا اوایل قرن بیستم، مردم این جزیره روزگارشان را از راه کشاورزی و ماهیگیری می‌گذراندند. این کشور در فاصله سال‌های 1262 تا 1944 بخشی از نروژ و امپراتوری دانمارک بود. در قرن بیستم اقتصاد این کشور توسعه زیادی داشت. بر اساس آمارهای توسعه انسانی، ایسلند در سال 2007 پیشرفته‌ترین کشور جهان بود.

ویلیام اورانژ جان خود را بر سر استقلال میهن از دست داد. (1509 م)
دهم ژوئیه 1584 ویلیام اورانژ (ویلیام آرام) که با تلاش فراوان استقلال وطنش هلند را تأمین کرده بود و آن را از زیر سلطه طولانی اسپانیا خارج ساخته و حاضر نشده بود با فیلیپ دوم پادشاه اسپانیا که توانمندترین مرد روی کره زمین بود سازش کند با اصابت گلوله کشته شد. نقشه این قتل را فیلیپ دوم طرح کرده بود که به دست «بالاتازار گرارد» انجام گرفت. هنوز جای یکی از گلوله در دیوار ساختمان دیده می‌شود و مردم به تماشای آن می‌روند.

سالگرد مرگ پدر لیتوگرافی (گراور) (1851 م)
دهم ژوئیه سالروز در گذشت لوئی ژاک داگر Louis Jacques M. Daguerre پدر لیتوگرافی (گراور= پلیت plate) و چاپ بادوام عکس است که به «داگرو تایپ Daguerreotype» معروف شده است. وی که بسال 1851 فوت شد دومین پیشتاز فن عکاسی در فرانسه و جهان است. داگر موفق شده بود در سال 1839 بر بشقاب مسی که پوششی از ملح نقره داشت با تابانیدن نور، عکس چاپ کند و از این طریقه چاپ عکس که دوام دارد و به مرور زمان محو نمی‌شود بعداً در گراور سازی (لیتو گرافی Lithography) استفاده شده است.

حمله گسترده نیروهای متفقین به جنوب ایتالیا در جریان جنگ جهانی دوم (1943 م)
در حالی که روند صعودی پیروزی‌های متحدین از سال 1943، تبدیل به سیر نزولی شده بود، ضربات متفقین روز به روز افزایش می‌یافت. در جبهه شمال افریقا، نیروهای آلمانی و ایتالیایی پس از تحمل تلفات سنگین در نیمه اول ماه مه 1943 از طریق بنادر تونس شروع به عقب‌نشینی کردند و در جریان تخلیه این نیروها نیز، تعدادی از کشتی‌ها و تجهیزات جنگی خود را از دست دادند. نیروهای متفقین پس از پاک کردن شمال افریقا از نیروهای هیتلر و موسولینی، سه سال پس از ورود ایتالیا به جنگ جهانی دوم، به کمک صدها ناو جنگی در روز دهم ژوئیه 1943 م در جزیره سیسیل در جنوب این کشور پیاده شدند و پس از یک ماه نبرد، سراسر این جزیره را به تصرف خود درآوردند. این حمله باعث شد تا در روز بیست و پنجم ژوئیه 1943 م، پادشاه ایتالیا، موسولینی را از کار برکنار کند و پس از این وقایع، دولت ایتالیا در روز هفتم سپتامبر همان سال، فرمان تسلیم و ترک مخاصمه را به نیروهای خود صادر کرد.

کشف سرزمین «آلاسکا» در شمال غربی قاره امریکا (1741 م)
سرزمین آلاسکا با مساحت 1/518/800 کیلومتر مربع در شمال غربی قاره امریکای شمالی و در همسایگی کانادا واقع شده است. این سرزمین در سال 1741 م توسط وایتْسْ برینگ کاشف دانمارکی که در خدمت روسیه بود، کشف و ضمیمه روسیه شد. آلاسکا پس از آن بیش از دو قرن در اختیار روسیه بود، سرانجام ایالات متحده امریکا آن را به مبلغ 7 میلیون دلار از روسیه خرید و از آن پس به عنوان ایالت چهل و نهم این کشور شناخته شد.

تأسیس حکومت ویشی به ریاست مارشال "هانری پتن" در فرانسه (1940 م)
در جریان جنگ جهانی دوم، مارشال هانری فیلیپ پُتَن نخست‌وزیر وقت و افسر برجسته فرانسه، در پی شکست این کشور از آلمان نازی، قرارداد آتش‌بس با آلمان امضا کرد. براساس این پیمان که در روز 22 ژوئن 1940 میلادی امضاء شد، شمال فرانسه از جمله پاریسْ در اشغال ارتش آلمان نازی باقی ماند و پایتخت فرانسه و دولت دست نشانده مارشال پُتَن به شهر ویشی در مرکز این کشور منتقل گردید. اگرچه مارشال پُتَن از قهرمانان جنگ جهانی اول بود، اما امضای این پیمان که به منزله ایجاد دولت دست نشانده هیتلر در فرانسه بود، باعث طرد وی از جانب مردم فرانسه گشت. اندکی بعد کمیته ملی فرانسه آزاد به رهبری ژنرال شارْلْ دوگل در لندن تشکیل شد که تا پایان جنگ، علیه آلمان، فعالیت می‌کرد. مارشال پُتَن پس از جنگ جهانی دوم به اتهام خیانت به کشور محکوم به اعدام شد اما با یک درجه تخفیف، حکم او به زندان ابد تخفیف یافت، تا این‌که در سال 1951 پس از تحمل 6 سال زندان درگذشت.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید






تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن