تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805473429




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وبلاگ دران سفر به شهر زیبایی‌های طبیعت+تصاویر


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: وبلاگ دران
سفر به شهر زیبایی‌های طبیعت+تصاویر
«شاندرمن» این دیار ناشناخته را «شهر زیبایی‌های طبیعت» نام نهاده‌اند؛ از هر کران که به تماشایش بنشینی زیبایی‌هایش جلوه‌گر و چشم‌نواز است.

خبرگزاری فارس: سفر به شهر زیبایی‌های طبیعت+تصاویر



به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری فارس وبلاگ دران نوشت: می‌خواهم شما را به دنیای زیبای شهرستان ماسال و شاندرمن ببرم تا در قالب واژگان ادبی و در متنی بسیار کوتاه جلوه‌هایی از طبیعت زیبای این شهرستان را برایتان ترسیم کنم. در حقیقت یک صفحه کاغذ زیر پَرَچِلَه آسمان این شهر پهن کردم تا چکه‌ای از آبشار زیبایی‌هایش بر آن بچکد؛ شاید که اندکی بتوانم شما را در فضای مجازی غرق در تابلوهایی کنم که با دست لایزالی نقاش ازل، ترسیم شده است. باشد که در پایان ماه مبارک رمضان با سفر به ماسال و شاندرمن، از بهشت گیلان بهره کافی را ببرید و تجربه‌ نویی به تجربیات خویش بیفزایید. شاندرمن یکی از شهرهای غرب استان گیلان است که در فاصله کمتر از 60 کیلومتری شهر رشت قرار دارد. برای رسیدن به شاندرمن از رشت باید به سمت غرب برانی. شهرهای مسیر عبارتند از تولم‌شهر (بازارجمعه)، صومعه‌سرا، طاهرگوراب، ماسال و در نهایت به مقصد یعنی شاندرمن خواهی رسید. البته از طریق پیربازار رشت به سمت ضیابر هم که برانی مستقیم به شاندرمن می‌رسی. در این فاصله صد‌ها روستا که دارای باغات و شالیزارها و رودخانه‌ها که هر کدام دنیایی از تماشا را در خود جای داده است، وجود دارد. اما «شاندرمن»، این دیار ناشناخته را «شهر زیبایی‌های طبیعت» نام نهاده‌اند. از هر کران که به تماشایش بنشینی زیبایی‌هایش جلوه‌گر و چشم‌نواز است. دشت پرطراوت و دل‌انگیز شاندرمن با شالیزارهای پرمحصول و مطبوعش در دامنه کوهستان‌هایی قرار گرفته است که رؤیایی و خیال‌انگیزاند؛ برای تماشای شاندرمن حتماً حضور لازم است تا مسافر با تمام وجود، زیبایی‌ها و جلوه‌گری طبیعتش را احساس کند. نقطه‌ نقطه‌ این شهر دیدنی است؛ «آلاله‌ها» در مَرغزارهای بهاری این دیار چنان دلربایی می‌کنند و با نسیم خنک و روح‌نواز، در گستره‌ مخملی باغات، به رقص در می‌آیند که هیچ «پروانه‌» بال‌خال‌خالی و زرین‌بالی را آرام و قرار نمی‌ماند و تو در تماشای ضیافت ناز آلاله و رقص پروانه چنان غرقی که ناگاه نغمه‌ گوشنواز بلبل شاخسارِ درختِ آزاد تو را به خود می‌آورد که من هم هستم. هر روستا و آبادی‌اش آدمی را مبهوت دست ازلی نقاش بی‌بدیل طبیعت می‌کند که این چه تابلویی‌هایی است که انسان می‌تواند خویش را در متن آن سیر دهد. وقتی از مسیر چاله‌سرا، دران، امام‌زاده شفیع،‌ طالب‌دره راهی «دریاروخون» می‌شوی رودخانه همیشه جاری «مُرغک» تو را به وادی‌هایی می‌کشاند که شاید باورش برای خیلی از خوانندگان این سطور ناممکن باشد. در آن دور دست‌ها «خُشکِه‌دَریا» تو را چشم به راه است تا با ییلاقات بی‌نظیرش از تو استقبال و پذیرایی کند. اما در این مسیر، جوانمردانه نیست از آبشار پلکانی و ناشناخته «شَتَه‌میل» نامی نبریم و جنگل بکر و زیبای اَلاشِستان «وزمَه‌مَندن» را یادی نکنیم و از آبشار مرتفع و زیبای جیرَه‌وَزَن ذکری نشود. گاهی نمی‌خواهی به ییلاقات دور دست بروی پس آنگاه که مَرکَب را فرمان می‌دهی تا جاده‌ شاندرمن به ضیابر را طی کند، تماشای دو سوی جاده و ضیافت سرسبزی روستاهای کُفود، پاشکَم و قَران، قوّه تَحیُّر تو را قلقلک می‌دهد و اگر در نیمه‌راه، جاده کانال را به سمت شیخ‌نشین ادامه دهی، سکوت با طراوت و چشم‌انداز وسیع روستاهای مُلک‌جهان، میرمحله، چموش‌دوزان، مُلک بگور و در نهایت شیخ‌نشین و بایَزاد چنان تو را مشغول می‌سازد که اصلاً فراموشت می‌شود در جاده‌ خاکی کانال رانندگی می‌کنی.  

در سه‌راهی چموش‌دوزان اگر فرمان ماشینت را به راست بچرخانی وارد جاده‌ای بین روستایی و پر پیچ و خم می‌شوی که ابتدایش روستای چموش‌دوزان است. این جاده‌ روستایی تو را مجبور می‌کند از لابلای ویلاهای به هم نزدیک اهالی با چمیدن، گذر کنی و با ادامه مسیر، گاهی به چپ و گاهی به راست تغییر جهت دهی و از مناظر زیبای آن بهره ببری. پس آنگاه با طی مسافتی، به روستای پر محصول و در حقیقت شالیزارستان شاندرمن یعنی «چُماچار» می‌رسی.  

شاندرمن تنها در زیبایی‌های طبیعی و غار بی‌نظیر و منحصر  به فرد «آویشو»یش خلاصه نشده است. اماکن مقدسی چون بقعه‌ با کرامت «امام‌زاده‌شفیع» واقع در روستای امام‌زاده شفیع، تو را فرا می‌خواند تا در ساحل مُرغَک‌رود ساعاتی در عرفان الاهی و گفتگو با خدای سبحان سیر کنی.  

مگر می‌شود از شاندرمن یاد کرد و از بقعه متبرک «آقا سید ابراهیم» روستای قَران، مقابر «ملامحمد»‌ وزمَتَر، ‌«درویش شاهَمیر» چاله‌سرا، «چله‌خانه»ی انجیلان، «پیرون بَست» پلنگ‌سرا مسجد سید عبدالله «مُلک‌جهان»، «میرون قبر خونه» مُلک بگور و ... نامی نبرد؟ روستای تاریخی «بی‌تَم» با آن دارالحکومه تاریخی‌اش، ییلاق سرسبز و تاریخی «سیفی» ییلاقات «اَلَنزَه»، «شالَه‌را»، «دَشتَه‌دُمَن»، «هَفتَه‌خونی»، «اورما روخون» همه از دیدنی‌های شاندرمندند.  

اما نام بردن از طبیعت شاندرمن بدون ذکر ییلاقات و کوه‌های «دَشتِه، سیف‌آستونَه، وییَرگا، قشلاق لَچور، هَژدان‌ْسَر، لاره‌ژیَه، قشلاق کوهسار، آبشار شَتَه‌میل، گردنه‌ی سَربَه‌دار، قشلاق باستانی گول‌گول، لَتَشْت» و ده‌ها ییلاق و قشلاق دیگر ناقص است. اگر تو را گشت‌وگذار و تماشای « موزه نمایشگاهی» از بازارهای هفتگی و سنتی گیلان‌ زمین آرزوست، دعوتت می‌کنم تا حتماً از «پنج‌شنبه‌بازار شاندرمن» دیدن کنی. این بازار نمونه‌ای از قدیمی‌ترین و پابرجاترین بازارهای هفتگی و سنتی گیلان‌ است که قرن‌ها پیش پدر «دو لاماز» از آن یاد کرده و به توصیف آن نشسته است. اینجا بازاری است که در آن انواع صنایع دستی زنان تالش شاندرمنی و حومه، مانند «چَنگیلَه=دستکش پشمی»، «گیرَوِه=جوراب پشمی»، «شالَه شکَه و شالَه شوار = کت‌وشلوار پشمی»، انواع دست‌بافت‌های زین و یراق اسب را می‌توانی به عنوان سوغات شاندرمن با خود به منزل ببری. یادت نرود از بازار مال‌فروشان شاندرمن هم که صبح روز پنج‌شنبه دایر است دیدن کنی. *ماسال بین شاندرمن و ماسال فاصله‌ چندانی نیست؛ چه از بُعد جغرافیایی و چه از نظر معنوی و فرهنگی. زیرا این دو، دو برادرند که از روزگاران کهن تاکنون دست در دست هم داده و پشت به پشت یکدیگر برای حیات و زیستن تلاش می‌کنند. برای رسیدن به ماسال باید با سرعت کم برانی تا تماشای مناظر و شالیزارها و مرغزارهای دو سوی جاده را از دست ندهی زیرا اگر اهرام ثلاثه مصر را بشر ساخته باشد، شالوارَه‌کوهِ خداساز مُشرِف بر روستاهای گیله‌سرا و میله‌سرا که همچون هِرَمی عظیم و زیبا، چشم‌نوازی می‌کند، تنها یکی از چشم‌اندازهای بی‌کران ماسال است.  

کمتر از پنج کیلومتر به سمت قبله که ادامه مسیر بدهی به بهشت گیلان‌زمین یعنی شهر زیبای ماسال می‌رسی. این شهر در دامنه‌ کوه زیبا و دیدنی شالوارَه‌کوه واقع شده است؛ امروزه در کمرکش کوه جاده‌ای احداث شده است تا مسافران به سهولت بتوانند به بام ماسال صعود و از آنجا چشم‌انداز بدیع ماسال را به نظاره بنشینند؛ الحق که چه تماشایی است این چشم‌انداز روح‌نواز.  

از روزگاری که جیمز بیلی فریزر از ییلاقات ماسال و محمدخان ماسالی یاد می‌کند، تاریخی چند می‌گذرد و امروز نه از فریزر خبری است و نه از محمدخان ماسالی اثری و این رسم روزگار است؛ اما ییلاقات مورد اشاره فریزر که نشیمنگاه تابستانی محمدخان ماسالی بوده همچنان با همان طراوت و زیبایی، پابرجا و استوار باقی مانده‌اند. هرگاه از روستای «لُنگ» که بگذری و وارد «مَرکیه» شوی و از آنجا از مسیر طاسکوه و گَنذِر به سمت «شالما روخون» طی طریق کنی، آهسته آهسته در دل طبیعتی بکر و زیبا پیش می‌روی، طوری که تصور می‌کنی در رویا و خیالی شیرین سیر می‌کنی در حالیکه در عین واقعیت غرق شده‌ای؛ قریب به 11 کیلومتر که طی شود در دره‌ای تنگ و محاصره شده توسط کوه‌ها، زیارتگاهی زیبا منظر تو را به انتظار نشسته است تا ساعتی در حرمش به ذکر تسبیح مَلِک بپردازی؛ این زیارتگاه در روستای «شالما» قرار دارد.  

هرچند دیدن «اَسبَه‌ریسَه»، و «چِسلی» و ... خاطره‌انگیز است ولی اگر من جای مسافر طبیعت‌دوست و جنگل‌نورد باشم ادامه‌ مسیرم را به سمت «رامینَه» طی خواهم کرد، زیرا چمیدن در جاده‌ پر پیچ و خم رامینَه و تماشای پیرامون آن، خود خاطرات شیرینی در ذهنت به یادگار خواهد گذاشت. ادامه این مسیر به ییلاقات بسیار زیبا و مشهور «کوهسار»، «اولَسَبِلَنگا»، «نَمْنَه‌پِشت»، «خندیلَه‌پِشت»، «اوری»، «خَرِدول»، «سوئَه‌چالَه» و دیگر ییلاقات ماسال ختم می‌شود. اگر قصد اُتراق کردن یا برگشت به ماسال نداشته باشی ادامه مسیر تو را به شهادتگاه سردار پرآوازه دوران تاریکی، میرزاکوچک‌خان در «اَلالَه‌پِشتَه» رهنمون می‌سازد.  

ماسال تنها با ییلاقات و مناظر بی‌بدیلش پایان نمی‌پذیرد زیرا بقعه‌ «سنگ‌بست»، بقعه‌ میرمحله، بقعه‌ روستای وردوم، رودخانه‌ زیبای خاله‌کایی که شالما را به بازار ماسال وصل می‌کند، منطقه دیدنی طاسکوه، گنذر، قلعه‌کول باستانی، شالیزارها و مرغزارهای وسیع و چشم‌نواز روستاهای مهدی‌خان محله، وشمه‌سرا، لوحه‌سرا، درخانه، دوله‌ملال، مُسله‌خونی، کیشه‌خونی، صنایع دستی ماسالی‌ها، پنیر و لبنیات سنتی معروف آنان، شنبه‌بازار ماسال، مسجد جامع ماسال، گلزار شهیدان این شهر و ده‌ها دیدنی دیگر از اماکن و آثار گردشگری ماسال است که ما را مجالی بیش از این در معرفی آنان نیست. شاندرمن ـ دره چاج  

شاندرمن ـ مرغک محله خواجه شم  

ماسال ـ کانال  

شاندرمن ـ طالب‌دره  

شاندرمن ـ رودخانه گیله‌جو  

ماسال ـ دهکده ییلاقی اولسبلنگاه  

شاندرمن ــ ییلاق سیف‌آستونه  

شاندرمن ـ امام‌زاده شفیع (ع)  

و در سایه‌سار توجهات خالق هستی جلوه‌های طبیعت بسیار دل‌انگیز این شهر همچنان ادامه دارد ...     وبلاگ خود را به ما معرفی کنید بازگشت به صفحه نخست گروه فضای مجازی انتهای پیام/    

93/04/18 - 09:23





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن