واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:
امام جمعه قم:
افراد را باید با میزان حق سنجید خبرگزاری رسا ـ تولیت آستان مقدس کریمه اهلبیت(ع) بسیاری از فجایع، انحرافها و گرفتارهای در طول تاریخ را دوری برخی افراد از حقگویی دانست و گفت: فرقههای باطل، مذاهب و مکاتب نوظهور نیز به سبب سنجش حق با کار افراد ایجاد شده است، افراد فریب خورده عمل رؤسای فرقههای نوظهور را اصل و حق خود قرار داده و گمراه شدند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی، امام جمعه قم همزمان با دهمین روز از ماه مبارک رمضان در آستان مقدس کریمه اهلبیت(ع) به شرح حدیث هدایا پرداخت و قول و کلام حق را از جمله هدایا برای نکیر و منکر خواند.وی ادامه داد: در قول حق انسان موظف به گفتن کلام و مطلب حق است، همانند شهادت دادن یا قسم یاد کردند که در این صورت فرد باید حتما نسبت به حق شهادت داده و یا قسم بخورد، ولی در صدق لسان مجبور به گفتن سخن نیست، بلکه اگر سخن گفت باید راست بگوید.امام جمعه قم با بیان اینکه اسلام افراد را حق و تکلیف مدار میخواهد، خاطرنشان کرد: انسان باید حق را در هنگام ضرر هم بگوید، در روایتی از نبیاکرم(ص) آمده «با تقواترین افراد کسانی هستند که حق را بگویند هر چند به سود آنها بوده و یا به ضررشان باشد».وی تصریح کرد: البته برخی از انسانها در هنگام خوشحالی یا ناراحتی گرفتار افراط و تفریط شده و از گفتن حق خودداری میکنند؛ در روایتی آمده «هیچ انفاقی بهتر از حقگویی نیست هر چند فرد در شادی و یا ناراحتی باشد».تولیت آستان مقدس کریمه اهلبیت(ع) بسیاری از فجایع، انحرافها و گرفتارهای در طول تاریخ را دوری برخی افراد از حقگویی دانست و اظهار داشت: اگر افراد حق را میگفتند هیچگاه خلافت از مسیر اصلی خود منحرف نمیشد، انسان نباید به سبب ترس از مردم حق را نگوید، بهترین جهاد این است که انسان در برابر زورگویان و غاصبان موضع بگیرد.وی تصریح کرد: رسولالله(ص) میفرمایند «حق سنگین و تلخ بوده و باطل سبک و شیرین است»، دلیل دوری مردم از حقگویی نیز به سبب همین امر است، امام حسن(ع) نیز میفرمایند «هیچ عزیزی ذلیل نشد مگر از حقگویی دوری کرد و هیچ ذلیلی عزیز نشد مگر حق گفت».حجتالاسلام والمسلمین سعیدی درباره شرایط حق مداری نیز خاطرنشان کرد: شرط مهم قول حق استفاده صحیح از آن است، گاهی برخی از حق سوء استفاده میکنند، همانند سوء استفاده خوارج از ماجرای حکمیت.وی یادآور شد: سعه صدر داشتن از دیگر شرایط حق گفتن است، برای نمونه فرد باید در امر به معروف و نهی از منکر شرح صدر داشته و به سبب ناراحتی و یا برخورد افراد از این کار پشیمان نشود.امام جمعه قم با تأکید بر اینکه افراد باید انسانها را با حق مورد سنجش قرار دهند، بیان داشت: معیار حق نباید تشخیص فردی باشد، نباید به گونهای باشیم که بگویم فلانی حق است پس تمام کارهای او نیز حق است، بلکه باید حق را شناخته و کارهای او را با حق بسنجیم.وی افزود: فرقههای باطل، مذاهب و مکاتب نوظهور نیز به سبب سنجیدن حق با کار افراد ایجاد شده است، افراد فریب خورده عمل رؤسای فرقههای نوظهور را اصل و حق خود قرار داده و گمراه شدند.تولیت آستان مقدس کریمه اهلبیت(ع) تصریح کرد: البته در قرآن و روایت حضرت ابراهیم(ع)، نبیاکرم(ص)، امیرمؤمنان(ع) و اهلبیت(ع) معیار حق بیان شدهاند که باید از این بزرگواران پیروی کرد. وی یادآور شد: زمانی در مجلس شورای ملی، لایحهای به نفع روسها ارائه شد که برخی نمایندگان به سبب ترس میخواستند رأی مثبت به آن دهند، ولی شهید مدرس گفت «اگر قرار است مورد تعرض روس قرار گرفته و آنها ما را تهدید کنند چرا از ترس باید خودکشی کنیم؟» امام(ره) فرمود همین سخن شهید مدرس سبب شد سایر نمایندگان هم تأثیر پذیرفته و لایحه رأی نیاورد.حجتالاسلام والمسلمین سعیدی در پایان با تسلیت ایام وفات حضرت خدیجه(س)، بیان داشت: حضرت خدیجه(س) معیار شناخت حق از باطل برای همه به ویژه بانوان هستند./993/پ202/ج
۱۳۹۳/۴/۱۷
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]