تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نيت مؤمن بهتر از عمل او، و نيت كافر بدتر از عمل اوست و هر كس مطابق نيت خود عمل ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821117123




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

معاون ظریف: آمریکا برای همکاری در عراق به ما پیام‌های بسیاری داده است /رفتار آمریکا مشکوک است


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
معاون ظریف: آمریکا برای همکاری در عراق به ما پیام‌های بسیاری داده است /رفتار آمریکا مشکوک است

معاون ظریف: آمریکا برای همکاری در عراق به ما پیام‌های بسیاری داده است /رفتار آمریکا مشکوک است
به نظر ما عربستان‌سعودی در برخی از حوزه‌ها خطاهای راهبری را در قبال ایران انجام داده است به گزارش نامه نیوز، روزنامه آرمان ندر گفتگو با حسین امیرعبدالهیان، معاون وزیر خارجه کشورمان نوشت:


اکنون سه هفته از بحران عراق می‌گذرد. آیا عراق تجزیه می‌شود؟
شرایط عراق به‌گونه‌ای نیست که این کشور تجزیه شود. از دیگر سو می‌توان ادعا کرد که قانون اساسی مترقی عراق پیش‌بینی کرده است که نظام فدرالی می‌تواند در این کشور حاکم شود. بنابر قانون اساسی فعلی عراق هر استان یا هر چند استان می‌توانند یک نظام فدرالی تشکیل دهند. من فکر می‌کنم دوستان کرد ما در عراق از جمله رهبران کرد؛ برادر ما جناب آقای بارزانی قدری شتابزده عمل می‌کنند. تجزیه عراق به سود هیچ‌کس نخواهد بود. نه کرد، نه شیعه و نه حتی اعراب سنی مذهب. به همین دلیل معتقدم رهبران کردستان عراق باید با تدبیر بیشتری اقدام به تصمیم‌گیری کنند.


شما معتقدید تجزیه عراق یک نقشه از پیش طراحی‌شده و برنامه‌ریزی شده است؟
ایده تجزیه عراق همیشه از آرزوهای رژیم‌صهیونیستی بوده است البته برخی از کشورهای اروپایی هم در برخی از دوره‌ها از این ایده جانبداری کرده و در جهت آن گام برداشته‌اند. ما سند یا اطلاع قطعی نداریم که آمریکا در پشت قضیه مطرح‌کردن تجزیه عراق قرار داشته باشد. آمریکایی‌ها در مواضع رسمی‌شان بارها اعلام کرده‌اند که از استقلال و تمامیت ارضی عراق حمایت می‌کنند. تنها طرفی هم که امروز در عراق بحث تجزیه و استقلال‌طلبی را پیش می‌کشد جناب آقای مسعود بارزانی است که به عقیده من تصمیماتشان قدری شتابزده است.


روزنامه الحیات دو روز پیش مدعی شده بود که دکتر ظریف به‌زودی به عربستان سفر می‌کند. ادعای الحیات قابل تائید است؟
بحث گفت‌وگوی تهران و ریاض موضوع اساسی است که در دستور کار دستگاه دیپلماسی ایران قرار دارد اما در روزهای اخیر ما هیچ برنامه و هیچ سفری برای سفر دکتر ظریف به عربستان سعودی نداریم. البته ما همواره از رایزنی وگفت‌وگوی موثر و سازنده با کشورهای منطقه و ازجمله با عربستان‌سعودی حمایت می‌کنیم و معتقدیم که تهران و ریاض می‌توانند از طریق گفت‌وگو و تشریک مساعی به بحران افراط‌گرایی، تروریسم و درگیری‌های شیعه و سنی پایان دهند. اما در روزهای آتی هیچ برنامه‌ای برای سفر وزیرخارجه تدارک دیده نشده است. 


به نظر شما رویکرد مقامات عربستان‌سعودی طی ماه‌های اخیر تغییر کرده است یا همچنان رویکرد گذشته را در قبال ایران دارد؟
به نظر ما عربستان‌سعودی در برخی از حوزه‌ها خطاهای راهبری را در قبال ایران انجام داده است. اما این‌گونه نیست که در عربستان‌سعودی همه از برخی سیاست‌های موجود حمایت کنند. برخی جریانات تندرو و افراطی در عربستان وجود دارند. به اعتقاد ما آنها به افراط‌گرایی و تندروی دامن می‌زنند. ما معتقد هستیم که همچنان ملک‌عبدا... به‌عنوان مقام اول در عربستان‌سعودی ایده‌های مثبت و سازنده دارد چنانچه تندروها اجازه دهند او می‌تواند برای رسیدن به صلح و ثبات در خاورمیانه گام بردارد. به عقیده ما می‌توان به ایده‌های مثبت ملک‌عبدا... توجه کرد. 


دعوت از آیت‌ا... ‌هاشمی و دکتر ظریف به عربستان را در همین راستا ارزیابی می‌کنید؟
همیشه دعوت مقامات سعودی از مقامات کشور ما وجود دارد چه برای مناسک حج و چه برای دیدارها و سفرهای دوجانبه اما مقامات کشور ما تنها درصورتی می‌توانند این دیدارها را انجام دهند که مقدمات این سفر فراهم شود. قرار نیست، سفر برای سفر انجام شود بلکه لازم است هر سفری در سطح سران دستاوردهایی را برای کشور داشته باشد. من در حاشیه تحلیف رئیس‌جمهور مصر با فرزند ملک‌عبدا... که قائم‌مقام وزارت خارجه این کشور است، گفت‌وگوی مفصلی داشتم که در آینده بتوانیم مقدمات سفر دکتر ظریف به ریاض یا سفر سعودالفیصل به تهران را فراهم آوریم. اما گلایه ما از مقامات در عربستان سعودی این است که بیش از آنکه تمرکز داشته باشند بر گفت‌وگوی رسمی با جمهوری اسلامی ایران بیشتر علاقه‌مند هستند که از طریق رسانه‌ها با جمهوری اسلامی ایران گفت‌و‌گو کنند. به‌نظرم در شأن کشوری مانند عربستان‌سعودی نیست که این روش را در دیپلماسی در پیش بگیرد.


همسایگان عراق در سرنوشت این کشور موثر هستند، چه بخواهیم و چه نخواهیم. موضع کشورهای منطقه در باب بحران اخیر عراق و سوریه چگونه است؟
اتفاقی که در عراق رخ داد نیازمند تجزیه، تحلیل و آنالیز است. آنچه در سه هفته گذشته در عراق تحت‌عنوان بحران داعش رخ داد به عقیده ما یک توطئه از پیش طراحی شده بود. 


این توطئه از کجا طراحی شده بود؟ از داخل عراق؟
این توطئه در سه سطح سازماندهی شده بود؛ در سه سطحی که برخی از بازیگرانش همکاری داشتند، برخی طراحی داشتند و برخی هم اطلاع داشتند. در سطح داخلی عراق عناصر داعش، بعثی‌ها و برخی از ناراضیان؛ در سطح منطقه‌ای برخی از کشورهای منطقه که من مایل نیستم نام آنها را بیان کنم. اما در سطح فرامنطقه‌ای نوعی اطلاع و می‌توان گفت ارتباط با این بحران وجود داشت. بازیگر بازی‌خورده در این میدان گروهک تروریستی داعش است. به عقیده من داعش ابزار دست برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و عناصر داخل عراق قرار گرفت کاری هم که انجام دادند در راستای فعالیت‌های تروریستی بود که گروهک‌های مختلف در خاک عراق انجام می‌دادند. اما رفتار برخی از کشورها درخصوص تحولات عراق رفتار درست و صحیحی نبود. برای ما هنوز ابهام جدی وجود دارد که چرا فرمانده داعش اولین پیام رسانه‌ای‌اش را از طریق کردستان عراق ارسال می‌کند. لذا به اعتقاد ما مجموعه‌ای از هماهنگی‌های نوشته و نانوشته در عراق وجود داشته است. آن چیزی که تاکنون توانسته است مانع دستیابی طراحان این عملیات به اهدافشان شود در سطح داخلی هماهنگ‌شدن ارتش و دولت عراق برای مقابله با بحران و از سوی دیگر نقش موثر مرجعیت دینی در هماهنگ کردن مردم و همراهی آنها کاملا موثر بوده است. بنابراین شما نباید در تحلیل‌های خود بگویید که داعش تحولات اخیر عراق را مدیریت می‌کند. به اعتقاد ما داعش فقط یک بازیگر فریب‌خورده است. 


آیا پیامی از آمریکا برای انجام همکاری مشترک دریافت شده است؟
ما در سه هفته گذشته پیام‌های بسیاری را برای همکاری مشترک از سوی واشنگتن دریافت کرده‌ایم. آمریکایی بارها از ما خواستند که درخصوص بحران اخیر عراق با آنها همکاری کنیم. اما حقیقت این است که ما در پاسخ به آنها گفته‌ایم که نیازی به همکاری با واشنگتن نمی‌بینیم چرا که معتقدیم مردم عراق باید خودشان تصمیم بگیرند. اساسا ما از حضور نظامی آمریکا در عراق استقبال نمی‌کنیم. اما در غالب همکاری‌های دفاعی واشنگتن و بغداد انتظار می‌رفت آمریکا تسلیحات و امکانات بیشتری را برای مبارزه با تروریسم در اختیار دولت بغداد قرار دهد. رفتار آمریکا در سه هفته گذشته در خوشبینانه‌ترین حالت رفتار مشکوکی است. آمریکا بیش از آنکه تمرکز بر سرکوبی داعش کند؛ بر این تمرکز کرده که دولت فعلی را عراق را تحت فشار قرار دهد و مشکلات داخل قدرت در داخل عراق را بزرگ‌نمایی کند. ارسال چند هواپیمای بدون سرنشین به خاک عراق نمی‌تواند اقدام موثری برای مبارزه با تروریسم انجام دهد. عدم اقدام عملی و عدم اتخاذ یک موضع صریح در قبال تروریسم باعث شده است تا ما نسبت به اقدامات واشنگتن مشکوک شویم. اما معتقدیم که مردم عراق و رهبران سیاسی این کشور مانع تجزیه عراق می‌شوند. ایران هم در کنار مردم و دولت عراق از یکپارچگی این کشور حمایت می‌کند. 


برخی از رسانه‌ها معتقدند که ایران در داخل عراق نیروی دارد. این ادعا را تائید می‌کنید؟
خیر، ما معتقدیم عراق با نیروی مردمی و نظامی‌اش می‌تواند بر این بحران فائق آید.


حتی کارشناس نظامی و مشاور نظامی هم نداریم؟
خیر، اما از طریق سفارتخانه ما در بغداد هرگونه مشورت و راهکار سیاسی در تشکیل دولت ملی به نیروهای عراقی می‌دهیم. این رابطه راهبردی است و هرگونه تحول و اقدامی که ماهیت تروریستی و مداخله‌جویانه در عراق داشته باشد و بر امنیت این کشور تأثیر بگذارد، به‌طور طبیعی می‌تواند بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران هم تأثیر داشته باشد. از ابتدای بحران عراق فعالانه با این موضوع برخورد کردیم و در این مرحله ما در مبارزه با تروریسم به دولت عراق و مسئولان ذی‌ربط عراق مشورت‌های لازم را داده‌ایم. در راستای تأمین امنیت ملی کشورمان هر اقدامی که لازم باشد در چارچوب حقوق بین‌الملل انجام خواهیم داد. اگر مقامات رسمی عراق از ما درخواستی را برای خرید یا واگذاری سلاح برای مبارزه با تروریسم داشته باشند، حتما در چارچوب حقوق بین‌الملل و قراردادهای شناخته‌شده متعارف دوجانبه، نسبت به آن اقدام خواهیم کرد. مبارزه با تروریسم برای ما مسأله‌ای مهم و اساسی است و در این رابطه هیچ‌گونه کوتاهی نخواهیم کرد. ما در داخل عراق مشاورین نظامی نداریم اما در ارتباطاتی که با مقامات ذی‌ربط عراقی داریم طرف عراقی را از مشورت‌های لازم محروم نمی‌کنیم و در عین حال سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد به‌طور فعالانه در حوزه مناسبات سیاسی و پیگیری توافقات دوجانبه‌ای که بین دو کشور وجود دارد و ازجمله کمک به دولت عراق در مبارزه با تروریسم از ظرفیت سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد به‌طور طبیعی استفاده می‌کنیم. 


ظاهرا آمریکا در لیست 14 نفره‌ای که برای وین 6 با خود به همراه برده است چند کارشناس عراق دیده می‌شود. آیا قرار است در وین راجع به عراق گفت‌و‌گو شود؟
مذاکرات هسته‌ای صرفا متمرکز بر موضوع هسته‌ای است. ما هیچ مذاکره‌ای در وین درخصوص عراق و سوریه نداریم. 


عملکرد خاورمیانه‌ای وزارت خارجه را طی یک سال گذشته در خصوص تحولات منطقه چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا به کارنامه خود نمره قابل قبولی می‌دهید؟
معتقدم عملکرد وزارت خارجه با توجه به سرعتی که تحولات منطقه داشته است نه در یک سال گذشته بلکه در سه سال گذشته مثبت بوده است. نه‌تنها در دیپلماسی آشکار بلکه در دیگر حوزه‌های دیپلماسی در شورای‌عالی امنیت ملی و دیگر حوزه‌ها دستگاه‌ها عملکرد مثبتی را ارائه داده‌اند. به‌طور کل ما و بقیه دستگاه‌های مرتبط و مسئول در راستای این چند نکته کلیدی گام برداشتیم؛ اول تامین منافع ملی. دوم، به موازات آن تامین حداکثری امنیت ملی کشور. سوم، خنثی‌کردن تلاش‌های دشمنان برای گسترده شدن جنگ‌های طائفی، ملی و مذهبی. ما همواره دارای تحرک دیپلماتیک برای خنثی کردن اقدامات اختلاف‌افکنانه برخی از کشورها بوده‌ایم مجموعه اتفاقاتی که در صحنه بین‌الملل و منطقه رخ داده است موید تلاش‌های همکاران ماست. به جرات می‌توانم ادعا کنم ما فعال‌ترین بازیگر در یک سال گذشته بوده‌ایم. در یک سال گذشته گشایش‌های خوبی در توسعه و تحکیم روابط با کشورهای حوزه خلیج‌فارس رخ داده است. مجموع سفرهای دیپلماتیک ایران می‌تواند گواه تغییرات به‌وجود آمده در حوزه سیاست خارجی ما و فعال بودن ما باشد. 


آیا خبر خوشی از دیپلمات ربوده‌شده ایرانی در یمن (آقای نیکبخت) دارید؟
خوش‌ترین خبری که می‌توانم بدهم این است که پیگیری‌های وزارت خارجه نتیجه داده و آقای نیکبخت در صحت و سلامت کامل هستند. در اثر این پیگیری‌ها آقای نیکبخت در اولین فرصت به ایران انتقال داده می‌شوند. اخبار و اطلاعات ما تائید می‌کنند که ایشان سلامت هستند و ما به آزادی ایشان نزدیک شده‌ایم اما در عین حال پیچیدگی‌ها و عوامل پیش‌بینی‌نشده‌ای وجود دارد که ممکن است تاریخ آزادی به تعویق بیفتد. در سفر من به یمن مقامات این کشور اخبار خوبی را در مورد آزادی دیپلمات ربوده‌شده به من دادند. امیدوارم بتوانیم همزمان با آزادی ایشان اخبار و اطلاعات را درخصوص تلاش‌ها و پیگیری‌های انجام‌شده، منتشر کنیم. 





1393/4/17





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن