تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بر شما باد رجوع به كتاب خدا (قرآن) ... كسى كه به آن عمل كند از همه پيشى مى گيرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803598318




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وقتی روسیه و ایران به میدان مبارزه با تروریست‌های تکفیری بیایند، آمریکا ناچار به عقب‌نشینی است


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: بلومبرگ گزارش داد :
وقتی "روسیه و ایران" به میدان مبارزه با تروریست‌های تکفیری بیایند، آمریکا ناچار به عقب‌نشینی است
چنانچه دولت مسکو و تهران تصمیم بگیرند که برای محافظت از حکومت بغداد با تروریست های تکفیری ـ‌بعثی به جنگ بپردازند ،‌ مسلما واشنگتن کاری جز عقب نشینی و نظاره قدرت نمایی ایران و روسیه نمی تواند انجام دهد .
به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛ کاخ سفید کمک نظامی محدود را برای تقویت دولت " نوری مالکی " در عراق پیشنهاد کرده و تلاش می کند تا با تشکیل دولتی ائتلافی سراسر کشور را برای مبارزه و اتحاد علیه جنگجویان مسلح و تروریست های تکفیری – بعثی تهییج نماید . تروریست هایی که به گفته " جان کری " وزیر خارجه آمریکا تهدیدی خارجی برای عراق به شمار می‌آیند. 

در حالی این موضوع برخلاف منافع آمریکاست که یکی از بزرگترین کشورهای عربی _ دومین تولید کننده اصلی نفت خام اوپک و هم مرز با ایران و سوریه _ به دست شبه نظامیان مسلح بیفتد اما مشخص نیست که اوباما چگونه می خواهد بر این جنگجویان مستقر شده در عراق که حدود 10 هزار تن بوده و سرمایه ای معادل 2 میلیارد دلار در دست دارند پیروز شود. 







"لیندا رابینسون"، تحلیلگر امنیت ملی در موسسه "رند" ویرجینیا و مشاور سابق مرکز فرماندهی کل در ارتش آمریکا می کوید : فکر نمیکنم راه حل روشن  وصحیحی , بدون توجه به خواسته های واشنگتن از سوی مقامات دولتی آمریکا برای عراق مطرح شده باشد . هر اقدامی که ما انجام دهیم از جمله بمباران ها و حملات هوایی تنها اوضاع این کشور را وخیم تر می کند . 


ایران از نخستین روزهای یورش تروریست های تکفیری _ بعثی به خاک عراق آمادگی خود برای کمک به دولت " نوری مالکی " را اعلام نمود . روسیه نیز هفته گذشته نخستین فروند از جت های جنگنده " سوخو " را تحویل بغداد داد . مسکو پیشتر اعلام کرده بود که نمی تواند بایستد و فروپاشی بغداد را تماشا کند . 


ـ‌ مخالفان آمریکا
واکنش فوری و مناسب دو کشور مخالف آمریکا ( ایران و روسیه ) موج گسترده ای از انتقادات را در واشنگتن بر علیه باراک اوباما به راه انداخت . بخشی از این هجمه انتقادات از سوی اعضای دولت آمریکاست که خواستار اقدام هرچه سریعتر واشنگتن برای جلوگیری از تسلط افراطیون تروریست بر کشوری هستند که ایالات متحده سالهای پیش به آنجا حمله کرده و حدود هشت سال نیز در اشغال ارتش آمریکا بوده است . 


با این حال بر اساس گفته مقامات اطلاعاتی آمریکا , توانایی اوباما برای اعمال نفوذ و تاثیرگذاری بر حوادث عراق محدود است . دو دولت کنونی و پیشین در واشنگتن ( بوش و اوباما ) موجب پیدایش اختلافاتی میان شیعه و سنی درعراق شده اند و طی مدت اشغال این کشورنیز نتوانستند ثبات و امنیت را به آنجا بازگردانند . ارتش آمریکا نهایتا در پایان 2011 از عراق عقب نشینی کرده و وضعیت نابسامان این کشور را به حال خود رها کردند .







طبق اظهارات مقامات ذیربط در آمریکا , کاخ سفید اکنون با یک استراتژی سه جانبه مواجه است  : تقویت بغداد از طریق ارسال کمک های نظامی محدود , اعمال فشار بر "نوری مالکی" برای کنارهگیری از قدرت و یا موافقت با تشکیل یک دولت ائتلافی و همکاری با عربستان برای راضی نمودن روسای قبایل عراقی برای اتحاد با دولت بغداد . تمامی این سخنان از سوی مقامات آمریکایی بصورت " بدون نام " مطرح می شود چراکه آنها اجازه مصاحبه و گفتگو با رسانه های خبری را ندارند . 


ـ‌ امیدواری سیاسی 
امیدی که دولت آمریکا در عراق دارد این است که تشکیل یک دولت ائتلافی جدید در بغداد می تواند منجر به توقف خشونت ها و جنایات تروریست های تکفیری _ بعثی شود در حالی که به گفته علمای مذهب سنی , این تروریست ها هیچ نسبتی با اعتقادات آنها نداشته و نمی توان آنها را پیروان مذهب سنی دانست . 


در همین زمان یکی از مقامات آمریکایی عنوان می کند که دولت آمریکا عمدا منفعلانه عمل کرده تا میزان آمادگی ایران برای حمایت و پشتیبانی از یک دولت ائتلافی در عراق را بیازماید . تجهیز دولت بغداد با اطلاعات و سلاح های آمریکایی در زمان مبحران می تواند دست مقامات کاخ سفید را برای اعمال نفوذ هرچه بیشتر در تغییر حکومت در عراق و تشکیل دولت ائتلافی ببندد . 


ـ‌ اعزام نیروهای نظامی بیشتر 
در حالی که اوباما دستور داد بخشی از نیروهای ارتش آمریکا به عراق بازگردند , وی اعلام کرد که 200 نیروی نظامی دیگر برای تشدید محافظت از سفارت آمریکا در بغداد و نیز تامین امنیت فرودگاه بین المللی این شهر به عراق اعزام شده اند . با اضافه شدن این افراد , تعداد نظامیان آمریکایی اعزام شده به عراق از آغاز یورش تروریست های تکفیری _ بعثی به این کشور به 470 تن رسیده است . 



 دو هفته پیش نیز رییس جمهور آمریکا اعلام کرده بود که تصمیم دارد 300 مشاور نظامی را به عراق اعزام کند تا به ارتش عراق آموزش های نظامی و کمک های اطلاعاتی _ امنیتی ارائه دهد. از این تعداد تاکنون 180 تن در عراق مستقر شده اند .وی همچنین گفته است چنانچه منافع و اهداف ایالات متحده در عراق به خطر بیفتد دست به اقدام نظامی خواهد زد . 







لوکمن فیلی، سفیر عراق در آمریکا از کاخ سفید خواسته است تا هر چه سریعتر عملیات حمله هوایی به مواضع تروریست های تکفیری – بعثی رااجرا نماید تا از این طریق به تداوم و توسعه دولت در بغداد کمک کرده باشد . وی گفت :‌ما به شدت به کمک های ایالات متحده نیاز داریم تا بتوانیم دوباره به جریان طبیعی در کشور بازگردیم . معتقدیم که اقدام فوری نظامی مانند حملات هوایی نقش مهمی در دفاع در برابر تروریست ها و این تهدید فزاینده دارد . 



ـ هواپیماهای جنگی روسیه 
در حالی که بغداد از تصمیم اوباما برای ارسال 300 مشاور نظامی به عراق استقبال کرده است اما وضعیت بحرانی ایجاد شده توسط تروریست به سرعت در حال گسترش در سراسر عراق می باشد . چنین شرایطی اتحاد و یکپارچگی عراق را تهدید کرده و همچنین خطرات بالقوه فراوانی برای کل منطقه دارد . 


بغداد به دلیل اینکه پنتاگون در تحویل جنگنده وعده داده شده به کندی عمل می کند اقدام به خرید جنگنده از روسیه کرده است . به گفته سفیر عراق در آمریکا ، نخستین انتخاب ما خرید " اف 16 " آمریکایی است اما پروسه طولانی تحویل این جنگنده ها نمی تواند برای تهدیدی که عراق اکنون با آن مواجه است ،‌ مفید باشد . 


بلومبرگ در انتها نوشت :‌ کین ، رییس موسسه تحقیقات جنگ در واشنگتن در این بارهمی نویسد :‌هرگونه حمله هوایی آمریکا در عراق باید محدود و با اهداف تعیین شده باشد . اگرچه حمله هوایی هرگز نمی تواند تعیین کننده پیروزی در یک جنگ باشد اما در شرایط کنونی عراق می تواند برای پیشروی ارتش این کشور در برابر تروریستهای تکفیری بعثی موثر باشد .









نگاهی به مجموعه رویدادهایی که طی سه هفته گذشته در عراق رخ داده نشان میدهد که چنانچه تهران و مسکو تصمیمی برای همکاری و مشارکت دوجانبه برای حل و فصل قطعی بحران در عراق بگیرند ،‌ واشنگتن نمی تواند تاثیرگذاری چندانی داشته باشد .در حقیقت کاخ سفید باید به تدریخ از میدان بزرگ خاورمیانه که برای قدرت نمایی و غارت گری سالهاست در دست دارد ، خداحافظی کند . ظهور قدرت های جدیدی مانند ایران و چین که دوست و هم پیمان بزرگی مانند روسیه را در کنار خود دارند به طور حتم نمی تواند فضایی برای "ایالات متحده "‌در خاورمیانه باقی بگذارند . 




انتهای پیام /








تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۳ - ۰۲:۵۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن