محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845049308
چگونگی حجاب در صدر اسلام
واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:
چگونگی حجاب در صدر اسلام خبرگزاری رسا ـ چه بسا، یکی از شبهاتی که عدهای در مورد حجاب و پوشش، به آن گرفتار شدهاند، این است که تصور میکنند که در عصر و زمان پیامبر صلیاللهعلیهوآله و امامان معصوم علیهالسلام هیچ موقع در مورد حجاب، برخورد شدیدى که امروزه شاهد آن هستیم نمىشد و تنها در حد ارشاد و امر به معروف و نهى از منکر بوده و هیچ گونه برخوردى نبوده است.
چه بسا، یکی از شبهاتی که عدهای در مورد حجاب و پوشش، به آن گرفتار شدهاند، این است که تصور میکنند که در عصر و زمان پیامبر صلیاللهعلیهوآله و امامان معصوم علیهالسلام هیچ موقع در مورد حجاب، برخورد شدیدى که امروزه شاهد آن هستیم نمىشد و تنها در حد ارشاد و امر به معروف و نهى از منکر بوده و هیچ گونه بر خوردى نبوده است و حتى اصرارى هم به ارشاد نداشتند؛ زیرا خدای متعال وحى فرمود: «بر تو تکلیفى نیست، فقط دعوت زبانى کافى است و این خداوند است که هر کس را بخواهد هدایت و گمراه مىکند.» آیا واقعا در عصر پیامبر و امام معصوم علیهمالسلام چنین بوده است؟
در ابتدا باید به این نکته توجه داشت که پوشش اسلامی و دینی، یکی از احکام ضروری و جزو مسلمات دین اسلام است و در آن هیچ مسلمانی تردیدی ندارد؛ چون علاوه بر آن قرآن، روایات متعددی که دال بر وجوب حجاب کند، موجود است. از این رو، هم فقهای شیعه و هم فقهای سنی در این مسأله اتفاق نظر دارند.
هر چند در عصر پیامبر و امامام معصوم علیهمالسلام، بانوان بدحجاب وجود داشتهاند، ولی قرآن کریم با این پدیده برخورد کرده و در پی آن، دیگر آن زنان قادر نبودند که هر طور میخواستند در جامعه ظاهر شوند. این مسأله، به خوبی از آیاتی که تاکید بر حجاب و پوشش و پرهیز از هرگونه تبرج، خودنمایی، تحرک و بیحجابی عصر جاهلیت دارد، قابل استفاده است؛ «وَ قَرْنَ فى بُیُوتِکُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّهِ اْلأُولى؛ و(ای زنان پیامبر) با وقار در خانه خود قرار گیرید و(در میان مردم) همانند ظهور(زنان) در دوران جاهلیت نخستین، (با آرایش و زینت بدون رعایت حجاب) ظاهر نشوید.»[1]
منظور از جاهلیت نخستین، همان جاهلیتی است که هم عصر پیامبر صلیاللهعلیهوآله بوده است؛ به گونهای که در تاریخ آمده است که آن زمان، زنان حجاب و پوشش درستی نداشتند و دنباله روسری خود را به پشت سر میانداختند؛ به طوری که گلو و بخشی از سینه و گردنبند و گوشواره آنها مشخص بود. از این رو قرآن کریم همسران پیامبر را از این گونه اعمال باز میدارد. ناگفته نماند که، بدون شک این حکم و تکیه این آیه بیشتر بر همسران پیامبر بوده است.
امّا در آیهای دیگر علاوه بر تاکید بر پوشش همسران و دختران پیامبر بر پوشش زنان مؤمن نیز تاکید دارد؛ «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْوَاجِکَ وَ بَنَاتِکَ وَ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ذَٰلِکَ أَدْنَىٰ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ؛ ای پیامبر، به همسران و دخترانت و زنهای مؤمنان بگو؛ روسریها و چادرهای خود را بر خویش بیفکنند(که گردن و سینه و بازوان و ساقها پوشیده شود) این(کار) نزدیکتر است به آنکه(به حجاب و عفت) شناخته شوند، تا مورد تعرض و آزار(فاجران) قرار نگیرند.»[2]
همچنین در آیهای دیگر به طور عام، از همه زنان مؤمن خواسته شده است تا حجاب و پوشش خود را داشته باشند؛ «وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى جُیُوبِهِنَّ وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنِى إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنِى أَخَواتِهِنَّ أَوْ نِسائِهِنَّ أَوْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُولِى الْإِرْبَهِ مِنَ الرِّجالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلى عَوْراتِ النِّساءِ وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِیعاً أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُون؛ و به زنان با ایمان بگو دیدگان خود را(از هر نامحرمی) فرو بندند و پاکدامنی ورزند و زیورهای خود را آشکار نگردانند؛ مگر آنچه که طبعیتا از آن پیداست و باید روسری خود را بر سینه خویش(فرو) اندازند و زیورهایشان را جز برای شوهرانشان و... آشکار نکنند.»[3]
کلمه «خُمُر» که در این آیه بکار برده شده است، جمع خِمار و معنای آن؛ روسرى و سرپوش است.[4] واژه «جیوب» نیز از جَیب گرفته شده و به معنى قلب، سینه و گریبان میباشد.[5]
علامه طبرسی، در تفسیر این آیه، چنین میگوید: «بانوان شهر مدینه اطراف روسرىهای خود را به پشت سر مىانداختند و در نتیجه بخشی از سینه و گردن و گوشهاى آنها مشخص مىشد. بر اساس این آیه، موظف شدند اطراف روسرى خود را به گردن بیندازند تا این مواضع نیز مستور(و پنهان) باشد.»[6] فخر رازى، این نکته را یاد آور شد که «خدای متعال با به کار بردن واژههاى «ضَرب» و «عَلَى» که مبالغه در القاء را مىرسانند، به دنبال بیان لزوم پوشش کامل این نواحى است.»[7] ابن عبّاس در تفسیر این جمله نیز مىگوید: «یعنى زن باید، مو و سینه و دور گردن و زیر گلوى خود را بپوشاند.»[8]
بخشی از روایات دال بر وجوب حجاب
در این زمینه، روایات و احادیث متعدد و متواتری وجود دارد که در کتب شیعی از جمله وسائل الشیعه ذکر شده است که برخی از آنها در ارتباط با تفسیر آیات مربوط به حجاب و پوشش ذکر شده است و برخی هم حکم بانوان سالخورده را در خصوص حجاب بیان داشته است و برخی نیز در مورد إماء و کنیز وارد شده است و بعضی هم زمان وجوب و لزوم حجاب و پوشش را بیان دارد.
به طور کلی، روایات وارده، اصل وجوب حجاب و پوشش را مسألهای مسلّم و ضروری دانسته و به شرایط، خصوصیات، زمان و استثناءات آن پرداخته است. به عنوان نمونه به مواردی از آنها اشاره میکنیم.
1. در روایتی از امام صادق علیهالسلام آمده است: «کُلُّ آیتِهِ فِی القُرآنِ فِیهَا ذِکرُ الفُرُوجِ فَهِی مِنَ الزِّنَا إِلّا هَذه الآیته(وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ) فَإنَّهَا مِنَ النَّظرِ؛ هر آیه که در قرآن، سخن از حفظ فروج به میان مىآید، مراد حفظ کردن از زنا است، جز این آیه که مراد از آن، حفظ کردن از نگاه دیگران مىباشد.»[4]
2. فضیل بن یسار در سوالی از امام صادق علیهالسلام میگوید: «سَألتُ أبَا عَبدِالله علیهالسلام، عَن الذراعَینِ مِنَ المَرأتِهِ، همُا مِنَ الزِّینتِهِ ألتى قَال الله: «وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إلّا إِلاّ لِبُعُولَتِهِنَّ»؟ قَالَ: نَعَم وَ مَا دُونَ الخِمارِ مِنَ الزینتهِ وَ مَا دُونَ السَّوارِین؛ از امام صادق علیهالسلام سؤال کردم؛ آیا دو تا ذراع زن از جمله زینت است که خدا مىفرماید: «براى غیر شوهر نشان داده نشود؟» حضرت فرمود: بلى و نیز سر و موهاى سر و گردن و بخشى از سینه که با روسرى پوشانده مىشود، هم از زینت است و نیز آن چه زیر دستبند و بالاتر است هم از زینت(مراد محل زینت است) است و براى غیر محارم نمىتوان نشان داد.»[5]
3. احادیثی که اصل حجاب و پوشش را مسلم دانسته و زمان وجوب آن را بیان میکند؛
الف) محمد بن مسلم از امام محمد باقر علیهالسلام روایت میکند؛ «لَا یَصلحُ لِلجَاریتِهِ إِذَا حَاضَت إِلّا أَن تَختَمرَ؛ دختر هنگامى که به حد بلوغ(شرعى) رسید، باید روسرى داشته باشد.»[6]
ب) امام رضا علیهالسلام در این باره فرموده: «لَا تَفطِی المَرأتُهُ رَأسَهَا مِنَ الغُلامِ حَتّی یَبلُغَ الغُلامُ؛ پسر هنگامی که به حد بلوغ رسید، زن باید حجاب را رعایت کند و سر خود را از او بپوشاند.»[7]
بنابراین، مضاف بر ضرورت و کارکردهای فردی و اجتماعی حجاب و پوشش، آیات و احادیث متعددی بر لزوم و وجوب حجاب دلالت دارند. از طرفی پوشش یک امر غریزی و فطری برای انسانها نیز میباشد و در طول تاریخ و از دیر زمان، بشر در حد امکان نسبت به مسأله پوشش و حجاب اهتمام داشته است و همه صاحبان ادیان نیز آن را سرلوحه عمل خود قرار دادهاند.
ولی با این وجود، موارد برخورد پیغمبر اکرم(ص) با بد حجابی بدست نیامده است و به طور کلی هم جزئیات دقیقتری از زندگی عصر پیغمبر موجود نیست.
هر چند در عصر پیغمبر اکرم صلیاللهعلیهوآله و امام علی علیهالسلام، بانوان بد و بیحجابی وجود داشتهاند، ولی این بدین معنی نیست که این گونه زنان، قادر بودند که هر طور که دلشان میخواسته است، در جامعه ظاهر شوند. همچنین اثبات این ادعا نیز مشکل است؛ زیرا افرادی که در قلمرو حکومت اسلامی میزیستهاند، قوانین اسلامی را به ظاهر رعایت میکردند. حتی اقلیتهای دینی هم موظف به رعایت مقررات اسلامی در جامعه اسلامی بودهاند؛ همچنانکه این مسأله در کتب فقهی نیز آمده است.
امّا آنچه که در عصر پیغمبر اکرم معمول بوده، حجاب نداشتن کنیزان بوده است؛ آن هم در محدوده سر و گردن بوده و نه بیشتر. از این رو به بانوان آزاد مسلمان، دستور داده شده که حجاب اسلامی را کاملا رعایت کنند، تا نسبت به کنیزان شناخته شوند.
پس بر این اساس، ادعای اینکه حجاب و پوشش در عصر پیغمبر اکرم صلیاللهعلیهوآله نبوده، حرفی بدون دلیل و منطق است که دلایل قرآنی و روایی، خلاف آن را ثابت میکند.
نظام جمهوری اسلامی ایران، با هدف حاکمیت احکام و ارزشهای دینی و اسلامی در جامعه شکل گرفته است و انتخاب این نظام از سوی مردم، بیانگر خواست آنها در پذیرش ارزشها و اصول اسلامی و اجرای آن در کشور است و مردم هم با آگاهی و اطلاع کامل، نظام جمهوری اسلامی را انتخاب کردهاند و از آنجایی که حجاب و پوشش به عنوان یکی از احکام و دستورات اجتماعی دین اسلام، نقش مهمی در حفظ سلامت اجتماع و حریم خانواده و جلوگیری از فساد جامعه داشته است و همچنین کوتاهی و بیتوجهی به آن، اثرات نامطلوب و زیان باری برای جامعه میتواند داشته باشد.
حکومت دینی و اسلامی، موظف است که زمینهها و شرایط لازم را برای رعایت این احکام الهی فراهم کند و با متخلفان آن برخورد کند. پس مقابله با بیحجابی و دستور به رعایت آن، هر چند نوعی محدودیت آزادی تلقی میشود، ولی این در حقیقت محدود کردن آزادیهای مخربی است که بنیان اجتماع و خانواده را سُست کرده و سلامت جامعه را به خطر میاندازد و نتیجه آن به دست آوردن آزادیهای مطلوبتر و امنیت و آسایش افراد جامعه خواهد بود؛ مانند ایجاد محدودیت در استفاده از بعضی از غذاها، برای حفظ سلامتی بدن، آیا هیچ منطقی قبول میکند که تحت عنوان آزادی، استفاده از هر نوع غذا که برخی از آنها سلامتی جسم را به خطر میاندازد، جایز بداند؟
به علاوه، برخی از احکام شرعی به گونهای میباشند که اگر فردی آن را انجام ندهد، ضررش بیشتر متوجه خودش میشود؛ مانند به جا نیاوردن نماز که در اینجا اجبار مطلوب نیست، ولی برخی دیگر، همانند رعایت نکردن حجاب و پوشش، نه تنها فرد متضرر میشود؛ بلکه موجب ضرر برای دیگر افراد جامعه نیز میشود. در اینجا چون مصلحت جامعه بالاتر از مصلحت فردی است، لذا لازم است که با افراد متخلف برخورد شود و آنها را ملزم به رعایت مقررات کرد؛ از آنجا که انسان موجودی اجتماعی است، جامعهای که در آن زندگی میکند، از یک سو جامعه همچون حریم خانه او محسوب میشود، پاکی جامعه به پاکی او کمک میکند و آلودگی آن به آلودگی او منجر میشود.
لذا در دین اسلام، هر کاری که فضا و جو اجتماع را آلوده میکند، باید با آن مقابله کرد؛ زیرا که گناه همچون حریق است و هنگامی که در جایی از جامعه این حریق روشن شود، لازم است که سعی و تلاش کرد تا آن حریق خاموش شود و یا حداقل محاصره شود؛ ولی اگر به حریق دامن زده شود و آن حریق از جایی به جای دیگری برده شود، حریق و آتش همه جا را فرا خواهد گرفت و آن موقع، کسی قادر به کنترل آن نخواهد بود و از آن گذشته بزرگی گناه در نگاه عامه مردم کوچک و حفظ ظاهر جامعه از آلودگیها که خود سد بزرگی در برابر فساد است، از بین خواهد رفت.
از این رو، حکومت اسلامی، وظیفه مقابله دارد و باید جلوی نشر منکرات و زمینههای ایجاد فساد را بگیرد. البته این به معنی اجبار و استفاده از زور برای حجاب نیست؛ بلکه نوعی واکسینه کردن و جلوگیری جامعه از بیماریهای روانی است.
بنابراین، حاکمان دینی و اسلامى موظف به از میان بردن زمینهها و عوامل مزاحم رشد فضائل و ارزشهای انسانى هستند و این در حقیقت همان بسترسازى براى سلامتی روان جامعه است.
منابع:
[1]. احزاب، 33
[2]. همان، 59
[3]. نور، 31
[4]. المفردات فى غرائب القرآن، ص 159
[5]. مجمع البیان، ص217
[6]. همان
[7]. التفسیر الکبیر، ج23، ص179
[8]. مجمع البیان، ص217
[4]. بحارالانوار، ج97، ص33
[5]. وسائل الشیعه، ج 14، ح 1، ص 145
[6]. همان، ج 14، باب 126، ح 1، ص 168
[7]. همان، ح 4
عقیل مصطفوی مجد975/702/ر
۱۳۹۳/۴/۱۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]
صفحات پیشنهادی
آیت الله نورمفیدی: موضوع حجاب یکی از موارد اختلافی اسلام و غرب است
آیت الله نورمفیدی موضوع حجاب یکی از موارد اختلافی اسلام و غرب است گرگان - ایرنا- نماینده ولی فقیه دراستان گلستان یکی از موارد اختلافی بین غرب و اسلام را موضوع حجاب عنوان کرد و گفت رعایت نکردن حجاب موجب به وجود آمدن مسائل غیراخلاقی میشود به گزارش ایرنا آیت الله سید کاظم نورمسلمان کنگویی در گفتوگو با فارس: ایرانی، نماد مسلمانی است/ بدحجابی برخی بانوان برای وجهه ایران اسلامی خوب نیس
مسلمان کنگویی در گفتوگو با فارس ایرانی نماد مسلمانی است بدحجابی برخی بانوان برای وجهه ایران اسلامی خوب نیستمسلمان کنگویی که در نوجوانی با شنیدن صوت زیبای قرآن در مسجد به اسلام علاقهمند شد میگوید ایرانیها باید به خاطر دینداری به خود افتخار کنند امروز مسلمانی با آنها شناختنهمین شماره فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی «صدرا» منتشر شد
نهمین شماره فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا منتشر شدشماره جدید فصلنامه به بررسی موضوعات انسان شناسی اسلام حکمت متعالیه دانش سیاسی اسلام و فقه سیاسی پرداخته است نهمین شماره فصلنامه علوم انسانی اسلامی منتشر شد این فصلنامه زیر نظر مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرامدیرکل امور اجتماعی استانداری البرز: پوشش و حجاب باید مطابق با الگوی اسلامی ایرانی باشد
مدیرکل امور اجتماعی استانداری البرز پوشش و حجاب باید مطابق با الگوی اسلامی ایرانی باشدمدیرکل امور اجتماعی استانداری البرز بر ترویج فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه تأکید کرد و گفت پوشش و حجاب باید مطابق با الگوی اسلامی ایرانی باشد به گزارش خبرگزاری فارس از کرج حمیدرضا عسگری مورودی ظحجتالاسلام سالک در گفتوگوی مشروح با فارس ممیزی را نمیتوان برحسب سلیقه جابهجا کرد/ فعالیت کمیسیون فرهنگی بر
حجتالاسلام سالک در گفتوگوی مشروح با فارسممیزی را نمیتوان برحسب سلیقه جابهجا کرد فعالیت کمیسیون فرهنگی برای اجرای قانون عفاف و حجابرئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بر لزوم لزوم پالایش قوانین در جهت گسترش فرهنگ اسلامی تأثیرگذار تأکید کرد و گفت مجلس به ویژه کمیسیون فرهنگیبررسی راههای چگونگی اجرای فرهنگ عفاف و حجاب در کمیسیون اصل 90
شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۳ - ۰۹ ۳۷ اعضای کمیسیون اصل 90 قانون اساسی طی هفته جاری در نشستی با نمایندگان دستگاههای ذیربط در خصوص اقدامات انجام شده درباره راهکارهای اجرایی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی پیرامون فرهنگ عفاف و حجاب تشکیل جلسه میدهند به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویمدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم: حل معضل بدحجابی نیازمند عزم ملی و فرهنگسازی است
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم حل معضل بدحجابی نیازمند عزم ملی و فرهنگسازی استمدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم با بیان اینکه حجاب یک مسئله کاملا فرهنگی است حل ریشهای معضل بدحجابی را نیازمند فرهنگسازی و عزم ملی دانست به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی اداره کل تحجاب اختیاری محصول اسلام آمریکایی است
استانها جنوب اصفهان فلاح حجاب اختیاری محصول اسلام آمریکایی است اصفهان - خبرگزاری مهر عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت این اعتقاد که باید حجاب را اختیاری کرد و نه الزامی همان اسلام آمریکایی است که آمریکا و صهیونیستها از آن واهمهای ندارند به گزارش خبرنگار مهر محمد رضا فلاامام جمعه بجنورد از پوششهای غیراسلامی و ضد حجاب انتقاد کرد
استانها شرق خراسان شمالی امام جمعه بجنورد از پوششهای غیراسلامی و ضد حجاب انتقاد کرد بجنورد - خبرگزاری مهر قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی از رواج پوشش هایی تحت عنوان ساپورت در در بجنورد و دیگر شهرهای خراسان شمالی انتقاد کرد به گزارش خبرگزاری مهر حجت الاسلام وال۱۲ ساعت شنا با حجاب اسلامی
۱۲ ساعت شنا با حجاب اسلامی کد خبر ۴۱۱۷۱۲ تاریخ انتشار ۰۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۷ ۰۵ - 28 June 2014 دانلود لینک لینک را کپی کنید دانلودانقلاب اسلامی ایران سومین انقلاب توحیدی جهان بود/ اختلاف بهشتی و بنیصدر بر سر قدرت نبود
استانها شمال گیلان آیت الله سعیدی انقلاب اسلامی ایران سومین انقلاب توحیدی جهان بود اختلاف بهشتی و بنیصدر بر سر قدرت نبود رشت – خبرگزاری مهر نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت انقلاب اسلامی ملت ایران سومین انقلاب توحیدی در طول تاریخ است به گزارش خبرنگارنمایشگاه عفاف و حجاب اسلامی در بوستان جوانمردان
نمایشگاه عفاف و حجاب اسلامی در بوستان جوانمردان مدیر امور بانوان شهرداری منطقه 5 گفت همزمان با ماه مبارک رمضان در بوستان جوانمردان جشنواره عفاف و حجاب در حال برگزاری است راضیه کمالی مدیر امور بانوان در گفتگو باخبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت در این نمایشگاه نمونههایی ازحجتالاسلام عراقی در گفتوگو با فارس: بیحجابی از پیامدهای فاصلهگرفتن از مساجد است
حجتالاسلام عراقی در گفتوگو با فارس بیحجابی از پیامدهای فاصلهگرفتن از مساجد استعضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت فاصله گرفتن خانوادهها از مساجد آفات زیادی را به دنبال دارد که بدحجابی و مشکلات عفاف و حجاب در جامعه از مهمترین آنهاست حجتالاسلام محمود محمدی عراقی به مناسبت حضورمطهری: رویه حذف مخالفین کار غلطی است/ انقلاب اسلامی از انقلاب صدر اسلام که بالاتر نیست
مطهری رویه حذف مخالفین کار غلطی است انقلاب اسلامی از انقلاب صدر اسلام که بالاتر نیست نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت رویه حذف مخالفین چه در زمان حضرت امام ره و چه پس از آن اشتباه بوده و کار غلطی است به گزارش آخرین نیوز علی مطهری شامگاه پنج شنبه در مراسم گرامیداپرکره در گفتوگو با فارس: مصوبه دانشگاه آزاد در راستای حمایت از کشف حجاب در تعارض با قانون مجازات اسلامی است
پرکره در گفتوگو با فارس مصوبه دانشگاه آزاد در راستای حمایت از کشف حجاب در تعارض با قانون مجازات اسلامی استمشاور رئیس سابق دانشگاه آزاد گفت مصوبه اخیر دانشگاه آزاد در راستای حمایت از کشف حجاب در تعارض با ماده 638 قانون مجازات اسلامی است محمدحسین پرکره مشاور رئیس سابق دانشگاه آزحجاب اسلامی در کشور ترکیه
حجاب اسلامی در کشور ترکیه دانلود در میان ۷۰ درصد از زنان ترکیه که قانون به آنها اجازه می دهد هر گونه پوششی را انتخاب کنند پوشش اسلامی حرف اول را می زند پایبندی به قوانین اسلامی و آداب و رسوم دینی تلاش برای حفظ بنیاد خانواده و نگاه ویژه فرهنگ قالب کشور شاید از عللی باشد که تبلطراحي مدل علمي بر اساس مباني و پارادايم هاي اقتصاد اسلامي
۵ تير ۱۳۹۳ ۶ ۵۴ق ظ طراحي مدل علمي بر اساس مباني و پارادايم هاي اقتصاد اسلامي يکي از چالش هاي جدي در روش شناسي نحوه ارتباط ميان اصول و پارادايم هاي مکتب با علم اقتصاد است که البته برخي اين دو را جدا از هم و عده اي ديگر بين اين دو ارتباط منطقي مي بينند به گزارش خبرگزاري موج مک-
گوناگون
پربازدیدترینها